معاون شهردار تهران در غرفه «تابناک»؛

دریافت عوارض بزرگراهی تنها یک «ایده» اولیه است نه طرح!

پورسیدآقایی که بسیاری وی را با استعفا از سمت مدیرعامل راه آهن ج.ا.ا و معاون وزیر راه و شهرسازی پس از حادثه دردناک و مرگبار تصادف دو قطار در «هفت خوان» سمنان می‌شناسند، هدفش از حضور در شهرداری تهران در سمت رئیس سازمان حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران را، رقم زدن تغییراتی اساسی خواند و گفت: اگر نتوانم تغییراتی اساسی در مدیریت ترافیک تهران رقم بزنم، نمی‌مانم.
کد خبر: ۷۴۳۹۹۲
|
۱۳ آبان ۱۳۹۶ - ۰۹:۱۰ 04 November 2017
|
12072 بازدید
|
موافق گرفتن عوارض از خودروهاي شخصي در بزرگراه هاي تهران هستم/ بايد مطلوبيت سفر با خودروهاي شخصي را كاهش دهيممعاون شهردار و مدیر عامل سازمان حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران با حضور در غرفه «تابناک» در بیست و سومین نمایشگاه مطبوعات برنامه‌هایش برای تغییر اوضاع ترافیکی پایتخت را تشریح کرد.
 
به گزارش «تابناک»، پورسیدآقایی که بسیاری وی را با استعفا از سمت مدیرعامل راه آهن ج.ا.ا و معاون وزیر راه و شهرسازی پس از حادثه دردناک و مرگبار تصادف دو قطار در «هفت خوان» سمنان می‌شناسند، هدفش از حضور در شهرداری تهران در سمت رئیس سازمان حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران را، رقم زدن تغییراتی اساسی خواند و گفت: اگر نتوانم تغییراتی اساسی در مدیریت ترافیک تهران رقم بزنم، نمی‌مانم.

وی افزود: این هدفم است، وگرنه حضورم در این دست سمت ها، حسنی برایم ندارد و حتی از منظر شخصی برایم ضرر هم دارد، چون می‌توانستم درس دانشگاه بدهم و زندگی‌ام را بکنم اما وقتی دوستان خواستند، ترجیح دادم حضور داشته باشم تا تحول ایجاد کنم. از این روی، می‌گویم "تحول" که می‌دانیم روش های قبلی نتوانسته مشکل ترافیک تهران را حل کند؛ چه انبوه اتوبان‌هایی که ساخته شده، چه ساختن خطوط جدید مترو و دایر کردن بی‌آرتی و توسعه دیگر ناوگان حمل و نقل شهری. حتی شاهد آن هستیم که بزرگراه هایی که بر اساس برنامه شهرداری باید تا سال 1404 تمام شود، تمام شده اما نتوانسته مشکل ترافیک را حل کند و حتی اوضاع بهتر شده است.

پورسیدآقایی در ادامه گفت: این ثابت می‌کند که یک جای رویه حل مسأله ترافیک در کشورمان ایراد دارد و باید از تجربه جهان در این حوزه استفاده کرده و از مشاوران خارجی کمک بگیریم. این در حالی است که بر اساس مطالعات و مشورت هایی که تا کنون گرفته‌ام، یک چیز برایم واضح شده است؛ اینکه به جای مدیریت رفت و آمد، تنها به فکر ساختن راه های جدید هستیم، در حالی که در دنیا، وقتی حمل و نقل عمومی را توسعه می‌دهند، به جای آن محدودیت‌هایی را برای خودروهای شخصی اعمال می‌کنند؛ آن هم نه محدودیت هایی از جنس طرح ترافیک که در تهران و به تبع آن در چند شهر دیگر کشورمان اجرا می‌شود، که به کمک ابزار قیمت گذاری پارکینگ و میزان استفاده از معابر.

معاون شهردار تهران در ادامه به اشکالی دیگر اشاره کرده و گفت: در تهران اشکالی نمی‌بینیم اگر در غرب شهر زندگی کنیم و محل کارمان در شرق شهر باشد، در حالی که در کشورهای توسعه یافته کسی جرأت این کار را ندارد، چون می‌داند اگر این کار را کند، بخش عمده درآمدش را باید صرف هزینه پارک کردن خودرویش در طول روز کند یا برای عبور از معابر پرداخت نماید و به جای این کار، ترجیح می‌دهد در نزدیکی محل کارش زندگی کند. آنجا هزینه پارک کردن خودرو آنقدر گران است که مردم مجبور می‌شوند، بالاجبار از حمل و نقل عمومی بهره ببرند، در حالی که در کشور ما ادارات بخشی از بودجه شان را صرف خرید و احداث پارکینگ رایگان برای کارکنانشان می‌کنند تا همه را به استفاده از خودروی شخصی تشویق نمایند.

وی افزود: یکی دیگر از تدابیری که در کشورهای دیگر برای کاهش اقبال عموم به استفاده از خودرو تدارک دیده‌اند، دریافت عوارض از خودروها بر اساس طول مسافتی است که خودروها در سال می‌پیمایند. یعنی اگر کسی از خودروی شخصی برای رفت و آمد به محل کار استفاده و هر روز مسیر طولانی را طی کند، در آخر سال مجبور خواهد بود هزینه بیشتری برای عوارض خودرو بپردازد. علاوه بر این، میزان آلایندگی خودروها هم در نرخ عوارضشان تأثیر دارد.

وی در پاسخ به اینکه «اما در کشورهای پیشرفته و توسعه یافته، حمل و نقل عمومی جوابگوی نیازهای مردم است، در حالی که در تهران، اتوبوس و مترو به قدری ازدحام جمعیت دارد که می‌بایست طرحی برای حفظ سلامت مردم تدارک ببینیم. با این وضع، اجبار مردم به استفاده از حمل و نقل عمومی و وضع عوارض برای بزرگراه ها و افزایش هزینه پارک چه توجیهی دارد؟» گفت: این همان قضیه مرغ و تخم مرغ است؛ نمی‌شود گفت تا حمل و نقل عمومی مثل پاریس نشد، این اقدامات را نباید در دستور کار قرار داد و در عین حال قبول داریم که نمی‌شود آن اقدامات را در دستور کار قرار داد پیش از آنکه حمل و نقل عمومی درست شده باشد، اما می‌شود مسیر را دو طرفه به پیش برد تا کم کم به هم برسند؛ از یک طرف مدیریت پارک و عوارض بزرگراهی را با اعداد کم در دستور کار قرار داده و درآمدهای ناشی از آن را صرف توسعه حمل و نقل عمومی کنیم و از سوی دیگر با هر بار بهبود حمل و نقل عمومی، اندکی عوارض بزرگراهی و هزینه پارک را افزایش دهیم.

رئیس سازمان حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران در ادامه گفت: شاید عجیب باشد اما اگر بدانیم سهم حمل و نقل عمومی در تهران در ده سال اخیر کاهش پیدا کرده است و از 40 درصد حمل و نقل با کمک اتوبوس و مترو در ده سال پیش، به کمتر از 25 درصد رسیده است، ماجرا برایتان جالب توجه شود. این کاهش در حالی رقم خورده که هم بزرگراه‌های بیشتری ساخته‌ایم، هم حمل و نقل عمومی مثل اتوبوس و مترو را توسعه داده‌ایم. این ثابت می‌کند که سهم حمل و نقل عمومی را بی توجه به خودروهای شخصی افزایش داده‌ایم و کاری کرده‌ایم که استفاده از خودروی شخصی توجیه بیشتری داشته باشد و مالکان تشویق شوند. این همان نکته ای است که ثابت می‌کند ترافیک نیاز به مدیریت دارد.

پورسید آقایی در پایان در پاسخ به اینکه چه زمانی طرح دریافت عوارض بزرگراهی که مورد اشاره شماست و شهردار تهران نیز به تازگی در خصوص آن سخن گفته، در دستور اجرا قرار خواهد گرفت و چه پیش نیازها و مقدمات قانونی نیاز دارد، گفت: هنوز اتفاقی نیفتاده و همه چیز در حد یک "ایده" است.
اشتراک گذاری
تور پاییز ۱۴۰۳ صفحه خبر
بلیط هواپیما
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۳۷
انتشار یافته: ۳۰
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۲۲ - ۱۳۹۶/۰۸/۱۳
هر دم از این باغ بری می رسد تازه تر از تازه تری می رسد

آقای نجفی رفتی آمریکا کالج و سال آحر دبیرستان را از آنجا برای ایران بعنوان نظام آموزشی آوردی و همه چیز را نابود کردی. حالا با الگوبرداری از آمریکا در فکر ایجاد سیستم پولی بزرگراهی افتادی. داداش بیدار شو سیستم مالیاتی و همه چیز آن مملکت در تغییر و دگرگونی است یک ذره ایرانی فکر کن . هیچ چیز آنجا در اینجا جواب نمی دهد آخه تو مملکت کسی نیست اینها را بفهمد تا قبل از ایجاد فاجعه جلوی این انتسابات را بگیرد و با آبروی مردم با رای احساسی به لیست آقای هاشمی بازی کند. الف لطفا منتشر کنید و جاوی این آقا را بگیرید والله فردا دیر است
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۲۴ - ۱۳۹۶/۰۸/۱۳
یه عوارضی بذارید دم در خونه ها ، هر کسی بیرون اومد عوارض خروج بدهد در داخل خونه هم عوارض شهرداری را بیشتر کنند ، تهران برای ثروتمندان هست یعنی آنهائی که پول مهم نیست هرچه بدهند ورمیدارند .
محمد محمدی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۲۴ - ۱۳۹۶/۰۸/۱۳
اتفاقا منم یه ایده دارم که این خودروهای بی کیفیت را با قیمت اصلی بفروشید. تعرفه واردات خودرو رو هم منطقی در نظر بگیرید. شما هم بی زحمت صبحها بیا مترو و خط واحد ببین مردم چه استقبلالی از این وسایل میکنند.

این ایده هاتون ما رو کشته والا. ای ایده پرداز
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۲۶ - ۱۳۹۶/۰۸/۱۳
دکتر پورسید آقایی مدیر خوشفکر و تحول گرایی است که در بعد اجرا هم قوی ست. ما به این دسته از مدیران که در خارج از چارچوب گذاران امور روزمره فکر می کنند نیاز داریم.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۲۹ - ۱۳۹۶/۰۸/۱۳
ايشان هم در زمان مديريت اش در را آهن هم اش از طرح هاي تحول و به روز صحبت مي كرد ولي تنها كاري كه كرد افزودن دها مدير بازنشسته قبلي و آوردن آشنايان به عنوان مشاور و افزودن بي مورد صدها نيروي اضافه به بدنه راه آهن كه موجب افزايش هزينه هاي راه آهن گرديده است كه الان راه آهن در پرداخت حقوق و دستمزد مشكل داره و هرماه با 5 يا 6 روز تاخير حقوق ميده ...
ناشناس
|
United States of America
|
۰۹:۳۱ - ۱۳۹۶/۰۸/۱۳
برای پیاده روی چقدر باید بپردازیم؟!
دلسوز
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۳۴ - ۱۳۹۶/۰۸/۱۳
دقیقا مانند زمانی که می خواستند جراحی اقتصادی انجام دهند و طرح یارانه ها را عملیاتی کنند آمدند با حرفهای عامه پسند حرفهاشون را توجیه کردند و اجرا نمودند حالا شده مصیبت دولت،این طرح را هم اجرا میکنند بعدا هیچکدوم زیر بار مسئولیت عواقبش نمیرند.
محمد تبریزی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۹:۴۰ - ۱۳۹۶/۰۸/۱۳
اقای معاون بهتر است برای پلهایی که بر روی جوی ها نصب شده نیز به هنگام عبور و نگاه کردن به درختان بریده خیابانها و ............... عوارض بگیرید و خیال مردم را راحت کنید. اصلا چطور است برای نفس کشیدن هم یک طرحی ارائه کنید.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۴۴ - ۱۳۹۶/۰۸/۱۳
لطفا این ایده تون رو پس بگیرید..ما نه در غرب زندگی میکنیم نه در اروپا که شما الگو برداری کردین.هر وقت سطح رفاه به اون کشورهای نزدیک شد از این ایده ها استفاده کنید.
ناشناس
|
United States of America
|
۱۰:۱۴ - ۱۳۹۶/۰۸/۱۳
به امید خدا اولین دیه کشته های تصاف متروی تهران به چه شکلی پرداخت بشه بهتره. نقدی یا بصورت سهام عدالت؟
برچسب منتخب
# مهاجران افغان # حمله ایران به اسرائیل # قیمت دلار # سوریه # دمشق # الجولانی
الی گشت
قیمت امروز آهن آلات
نظرسنجی
تحولات اخیر سوریه و سقوط بشار اسد چه پیامدهایی دارد؟