کافیست کمی سرتان در حساب و کتاب باشد یا از نرخ ساخت و ساز آگاهای داشته باشید تا دستتان بیاید که با 300 میلیون تومان چه کارهایی میتوان کرد؛ مبلغی گزاف که ظاهرا برای مدیران اهل ساخت و ساز در آموزش و پرورش، بسیار اندک و ناچیز است!
به گزارش «تابناک»، در روزهایی که دانش آموزان مناطق زلزله زده از تحصیل بازماندهاند و خیرین میکوشند با تامین کانکس، جور مسئولان در این زمینه را به دوش بکشند، مسئولان آموزش و پرورش پیش فاکتورهایی برای بازسازی مدارس تخریب شده ارائه میدهند که ممکن است از دیدن اعداد و ارقام درج شده در آنها سرتان سوت بکشد!
آن گونه که از مناطق زلزله زده غرب کشورمان خبر میرسد، بر اثر این واقعه 78 فضای آموزشی (بخوانید مدرسه!) دچار آسیبهای جدی شدهاند، به گونه ای که استفاده از آنها ممکن نیست. مدارسی که در مجموع حدود 415 کلاس درس در آنها دایر بوده و ۱۰هزار دانش آموز در آنها به تحصیل مشغول بودهاند.
تنها کافی است یکبار دیگر شمار دانش آموزان محروم از مدرسه و کلاس درس را مرور کنیم تا دریابیم که با چه مساله مهمی روبرو هستیم و بازسازی مدارس، آن هم در اسرع وقت، چه اندازه ضروری و حیاتی است. کلاس هایی که اگر دایر شوند، نه تنها این شمار زیاد از دانش آموزان به تحصیل باز خواهند گشت و آموزششان از سر گرفته خواهد شد، که خواهند توانست روح زندگی را بار دیگر در کالبد مناطق زلزله زده بدمند.
این در حالی است که به رغم اهمیت فراوان این مساله، تنها اقدامات صورت گرفته تا این لحظه در خصوص بازگشت دانش آموزان مناطق زلزله زده به کلاس درس، تهیه چند ده کانکس، آن هم توسط خیرین است و بس. در شرایطی که مسئولان آموزش و پرورش تمام هم و غمشان را صرف تهیه پیش فاکتورهایی برای بازسازی مدارس تخریب شده کردهاند که بسیار نجومی است.
در خبری که
پورتال اداره کل آموزش و پرورش استان کرمانشاه منتشر کرده، مرزبان نظری، مدیرکل نوسازی مدارس استان کرمانشاه گفته است: «برای بازسازی 415 کلاس درس 120 میلیارد تومان اعتبار نیاز است که میطلبد خیران همچون همیشه نخستین گام را بردارند.» اظهار نظری که به ارائه شماره حساب برای یاری مردم به ایشان گره خورده، اما تامل در آن به نکته عجیبی میرسد.
کافی است مبلغ 120 میلیارد تومان را به عدد 415 کلاسی که باید ساخته شوند تقسیم کنیم تا به مبلغ هنگفت 290 میلیون تومانی به ازای ساخت هرکلاس درس برسیم. مبلغی که به نظر میرسد برای ساخت مدارس چند کلاسه و تجهیز آنها کافی باشد، اما برای ساخت یک کلاس درس در نظر گرفته شده و بیان میشود.
این در حالی است که میدانیم این مبلغ هنگفت توسط مدیران نهادی ارائه شده که کارویژه اش، ساخت مدرسه و کلاس درس است. به این معنی که میبایست با هزینه کمتر ساخت و ساز مدارس را پیش ببرد و مزیت نسبی در قیاس با دیگر افراد و مجموعه های شاغل در ساخت و ساز داشته باشد.
این عدد آنقدر گزاف و نجومی است که ممکن است تصور کنیم اشتباهی در درج خبر رخ داده است، در حالی که تبدیل مبلغ 120 میلیارد تومان به ریال نیز باز به عددی بزرگ میرسد. این در حالی است که کمی کنکاش، ثابت خواهد کرد این عدد، پیش فاکتور مسئولان سازمان آموزش و پرورش برای بازسازی کلاس های تخریب شده در مناطق زلزله است.
محمدتقی نظرپور، معاون وزیر آموزش و پرورش و رئیس سازمان نوسازی مدارس کشور پس از سفر به مناطق زلزله زده و بازدید و ارزیابی میدانی خسارت های وارد آمده،
گفت: «ساخت و ترمیم این مدارس ۱۱۰ تا ۱۲۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد.»
اینجاست که به نظر میرسد درخواست مبلغ حدود 300 میلیون تومانی برای ساخت هر کلاس درس، ترفند مسئولان آموزش و پرورش کشورمان برای استفاده بهینه(!) از زلزله رخ داده است؛ زلزلهای که ظاهرا قرار است به کمک شرایط بحرانی بروز کرده با آن و همراهی بی نظیر مردم با زلزله زدگان، به تامین بودجه ای هنگفت برای سازمان توسعه و نوسازی مدارس گره بخورد!