پراید ۴۸ میلیونی در ذهن نمی‌گنجد/ افزایش قیمت خودرو با مدیریت کنونی قابل پیش بینی بود

چند وقتی است، دوباره بازار خودرو در کشور با نوسان شدیدی روبه رو شده است، به گونه‌ای که در همین هفته جاری، بهای پراید به حدود 50 میلیون تومان افزایش پیدا کرد؛ هر چند فعالان این بازار ادعا می‌کنند، خریدار واقعی با این قیمت‌ها در بازار وجود ندارد، این نوسانات تأثیرات خود را بر بازار‌های دیگر نیز گذاشته و قیمت سایر اقلام به تناسب با افزایش‌هایی روبه رو شده است.
کد خبر: ۸۷۹۹۵۶
|
۰۱ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۳:۵۶ 20 February 2019
|
17583 بازدید
|

پراید ۴۸ میلیونی در ذهن نمی‌گنجد/ افزایش قیمت خودرو با مدیریت کنونی قابل پیش بینی بودچند وقتی است، دوباره بازار خودرو در کشور با نوسان شدیدی روبه رو شده است، به گونه‌ای که در همین هفته جاری، بهای پراید به حدود ۵۰ میلیون تومان افزایش پیدا کرد؛ هر چند فعالان این بازار ادعا می‌کنند، خریدار واقعی با این قیمت‌ها در بازار وجود ندارد، این نوسانات تأثیرات خود را بر بازار‌های دیگر نیز گذاشته و قیمت سایر اقلام به تناسب با افزایش‌هایی روبه رو شده است.

به گزارش «تابناک»؛ البته در همین روز‌ها، برخی نمایندگان مجلس و مسئولان وزارت صمت ادعا کرده بودند، به زودی قیمت خودرو کاهش پیدا خواهد کرد، به گونه ای که همین دو روز پیش، رمضانعلی سبحانی فر، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس در گفت وگو با تابناک ادعا کرده بود، قیمت خودرو از فردا ارزان می‌شود!

اکنون یک روز دیگر از وعده این نماینده مجلس می‌گذرد و هنوز اتفاقی در این بازار رخ نداده و جالب‌تر اینکه افزایش قیمت خودرو بر قیمت دیگر اقلام نیز اثر گذاشته و مردم در شب عید، هر روز شاهد افزایش قیمت‌ها در بازار‌های گوناگون هستند.

بهرام پارسایی، سخنگوی کمیسیون اصل نود مجلس شورای اسلامی در خصوص این موضوع می‌گوید: هرچند به زعم مسئولان وزارت صمت، فروش خودرو ۵ درصد زیر قیمت بازار، باعث کاهش تنش موجود در بازار و ارزانی چهارچرخ‌ها می‌شود، در روز‌های اخیر شاهد جهش قیمت در حوزه خودرو هستیم که در صورت ادامه این روند، سنگ روی سنگ بند نمی‌شود.

نماینده مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه پیش‌بینی افزایش قیمت خودرو با مدیریت موجود، موضوع دور از انتظاری نبود، افزود: در صورتی که طرح ساماندهی بازار خودرو در زمان مناسب بررسی می‌شد، می‌توانست تا حدود زیادی از افزایش قیمت خودرو جلوگیری کند.

وی اظهار کرد: در جریان بررسی طرح ساماندهی بازار خودرو در صحن علنی، بنده میزان بدهی خودروسازان را ۸۰ هزار میلیارد تومان اعلام کردم، در حالی که هیچ از یک از مسئولان شرکت‌های خودروسازی، این اعداد و آمار را تکذیب یا تأیید نکردند؛ در صورتی که این ادعا غلط بود و خودروسازان باید از مطرح شدن این آمار معترض می‌شدند و ادعای تشویش اذهان عمومی می‌کردند. از سوی دیگر، اگر ۸۰ هزار میلیارد ضرر درست است، مسئولان امر باید توضیحات لازم را درباره چرایی ایجاد این زیان بدهند.

سخنگوی کمیسیون اصل نود مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: گرانی برخی کالا‌ها بر قیمت سایر کالا‌ها نیز اثرگذار است؛ مثلا در صورت گرانی خودرو، سایر کالا‌ها نیز افزایش قیمت پیدا می‌کند.

وی با بیان اینکه پراید ۴۸ میلیونی در ذهن نمی‌گنجد، گفت: هم اکنون شرکت‌های خودروسازی، بالغ بر ۲۰ هزار میلیارد تومان پیش فروش کرده‌اند که سرمایه هنگفت و کلانی است و باید مشخص شود در چه محلی هزینه شده است.

سخنگوی کمیسیون اصل نود مجلس، با بیان اینکه خودروسازی به باتلاقی تبدیل شده است که هر روز وضعیتش بدتر می‌شود، تأکید کرد: هرچند هم اکنون برای نجات از وضعیت و مشکلات خودروسازی، کلاه به کلاه می‌کنیم، این وضعیت تا کجا ادامه پیدا می‌کند! سیاست حاکم بر خودروسازی درازمدت نیست و در صورتی که تدابیر لازم برای رفع مشکلات اندیشیده نشود، خودروسازی نیز به مؤسسات مالی جدید تبدیل می‌شود.

همچنین سعید باستانی، عضو کمیسیون صنایع مجلس درباره برخی اظهارات مبنی بر اینکه فرمولی که وزارت صمت برای ارزانی خودرو به کار برده به گرانی مجدد در بازار منجر شده است، گفت: در صورتی فرمول حاشیه بازار در کاهش قیمت خودرو مؤثر است که عزم خودروساز، جلوگیری از حضور دلالان در قیمت‌گذاری و تأمین قطعات موردنیاز خودرو محقق شود.

نماینده مردم تربت حیدریه، مه ولات، زاوه در مجلس شورای اسلامی افزود: در صورتی که هر یک از مؤلفه‌های مذکور کنترل نشود، اعمال سیاست حاشیه بازار ـ ۵ درصد زیر قیمت بازار ـ کمکی به کاهش قیمت خودرو نمی‌کند؛ به طور مثال، اگر قطعه‌سازان منابع مالی کافی برای تولید قطعه نداشته باشند، نمی‌توانند نیاز خودروسازان را برآورده کنند؛ در نتیجه خودرویی به بازار عرضه نمی‌شود.

وی اظهار کرد: با اعمال سیاست حاشیه بازار، دلالان نیز به دنبال افزایش قیمت خودرو هستند، چون با گرانی خودرو در کارخانه، سود آن‌ها نیز در بازار بیشتر می‌شود؛ بنابراین، سوداگران قیمت خودرو را روز به روز افزایش می‌دهند تا سود بیشتری به دست آورد.

اشتراک گذاری
تور پاییز ۱۴۰۳ صفحه خبر
بلیط هواپیما تبلیغ پایین متن خبر
برچسب ها
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱۳
در انتظار بررسی: ۱۱
انتشار یافته: ۸۴
کاشانی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۰۲ - ۱۳۹۷/۱۲/۰۱
مدیریت کنونی؟؟! کدام مدیریت؟ دولت روحانی مملکت را رها کرده مشغول سیاسی کاری هست تا انتخابات 98 و 1400 را به نفع اعتدالی ها تکرار کند
پاسخ ها
زینال بندری
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۵۷ - ۱۳۹۷/۱۲/۰۱
قیمت تخمینی پراید در آمریکا ۲۸ هزار و پانصد دلار است که اگر بخواهیم با دلار ۱۲ هزار تومان هم محاسبه کنیم نشان می دهد که واقعا مردم ایران این وسیله نقلیه را یک پنجم قیمت آن در آمریکا خریداری می کنند پس برایدجلوگیری از قاچاق آن باید قیمت آن حداقل نصف قیمت در آمریکا باشد پس مردم همان با قیمت ۵۰ میلیون خریداری کنند ولی از احتکار آن و یا قاچاق به کشورهای دیگر خود داری نمایند
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۲۲ - ۱۳۹۷/۱۲/۰۱
احمدی نژادتان خوب بود که اینکار را شروع کرد و به بقیه یاد داد
فردوس توسی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۳۹ - ۱۳۹۷/۱۲/۰۱
نفرین خدا بر گرانفوشان و عاملان گرانفروشی و بی وجدانی و پولهای حرام و
معلم ناامیدشده...
ناشناس
| United States of America |
۱۷:۴۱ - ۱۳۹۷/۱۲/۰۱
به دولت ربطی نداره . از چهل سال به این طرف خودرو سازی بوده که باعث شد دولت ها کسری بودجه را از طریق گران کردن خودرو حل کنند بنابراین تنها راه نجات خودرو سازی ایران خصوصی سازی هست . اما بخاطر دلایل خاصی این کار اتجام نمیگیرد چون از قبل تولید خودرو خیلی نهادها سود میبرند
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۴۹ - ۱۳۹۷/۱۲/۰۱
اصلا هیچی ربطی به دولت نداره اصلا من بودم نقدینگی را ۴برابر کردم بعد دلار پاشی کردم بعد دست دزد و
رانتخوار را بازگذاشتم !!!؟؟ راضی شدی؟؟؟؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۳۴ - ۱۳۹۷/۱۲/۰۲
این دو شرکت نماد شکست مهندسی هستند و باید با یک حرکت هوشمندانه هر دو شرکت را به زباله دان و انداخت تا زمینه واردات آزاد خودرو آزاد شود
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۰۵ - ۱۳۹۷/۱۲/۰۱
خیلی چیزها در ذهن نمی گنجد
پاسخ ها
ناشناس
| Finland |
۰۸:۰۳ - ۱۳۹۷/۱۲/۰۲
احتمالا تو از دار و دسته دولتی که به دولت ربط نداره
ناشناس
|
Germany
|
۱۴:۰۹ - ۱۳۹۷/۱۲/۰۱
یکبار چشم به سود فروش ایران خودرو و سایپا رو بیخیال بشید یکماه بدون عوارض خودرو وارد کنید بعد ببینید هم جو بالارفتن ارز می‌خوابه و هم پراید تو همون یکماه برمیگرده رو 20 میلیون. متاسفانه سود سرشار حکومت و دولت از فروش خودرو بی کیفیت عامل این نابسامانی هست.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۰۱ - ۱۳۹۷/۱۲/۰۱
جناب واقعا معلوم نیست که دلیل این اشفته بازار نبود ارز کافی یعنی دلار برای واردات قطعات تولید خودرو هستش؟بعد شما میگی خودرو وارد بشه؟با کدوم پول؟با کدوم دلار؟یعنی واقعا معلوم نیست؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۴۸ - ۱۳۹۷/۱۲/۰۱
کدام سود سایپا و ایران خودرو هردو غرق هزاران میلیارد تومن ضرر هستن.تنها چیزی که نجاتشون میده گرون شدن دارایی هاشون هست.مثل زمین
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۱۲ - ۱۳۹۷/۱۲/۰۱
چطور؟مگه متوجه نیستین ارزش پول ملی شده یک سوم؟
پاسخ ها
حسنعلی
| France |
۱۶:۱۱ - ۱۳۹۷/۱۲/۰۱
عامل و مسبب کاهش ارزش پول ملی حتماً یقین اکبر بقال نیست!
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۶:۳۲ - ۱۳۹۷/۱۲/۰۲
همه این ها دروغ چند وقت پیش مدیر برکنار شده ست و با اعتراف کرد قیمت خرید ارزان است جامعه فقیر است چه ارتباطی به خودروسازان دارد حقیقت دست هایی در کشور وجود دارد که نارضایتی ایجاد
ناشناس
|
United States of America
|
۱۴:۱۳ - ۱۳۹۷/۱۲/۰۱
چه انتظاری دارید. مردمی که عاقلند خرید خواهند کرد. ولی نه به این خاطر که سود کنند. بلکه به دنبال حفظ ارزش سرمایه زندگی خود هستند. پدر بازنشسته و معلم من اسفند ماه پارسال 70 میلیون پاداش بازنشستگی گرفت. سکه بود 1.5 میلیون. ولی به وعده های اقای سیف اعتماد کرد و ان را گذاشت در بانک . سکه 1.5 میلیونی شده 5 میلیون. دو هفته پیش تصمیم گرفت که 405 قدیمی خود را که همش خراب می شه بفروشد و با قسمتی از ان پاداش روی ان بگذارد و یک 206 بخرد. انزمان بود 65 و حالا شده 85. بنده خدا کاملا به هم ریخته و به زمین و زمان لعنت می فرسته. او صادق بود و فکر می کرد در دنیای صادقی زندگی می کند و به حرف مقامات اعتماد کرد. اگر پارسال این پاداش و سرمایه زندگی خود را به سکه یا ماشین تبدیل کرده بود. سود نکرده بود. بلکه از سرمایه زندگیش محافظت کرده بود. شرم بر نامدیران....
پاسخ ها
ناشناس
| United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland |
۱۸:۴۵ - ۱۳۹۷/۱۲/۰۱
ربطی به ناجدیران نداره عمو جان... اون کسی هم عاقله خرید نمیکنه بلکه اون که طمعکاره خرید میکنه. وقتی ملت پشت هم رو ندارن تو چنین موقعیتهایی و حمله ور میشن برای خرید همین داستان میش میاد....شما هم بهتره چشمات رو باز کنی واقعیت تلخ مردم رو درک کنی....
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۴۵ - ۱۳۹۷/۱۲/۰۱
عمو جان معلومه تعریف شما از عاقل حتی به اندازه دو متر جلوتر از دماغت هم نیست... وقتی مردم برای این خودروهای بنجل دارن سر و دست میشکونن و صف میکشن برای پیش خرید این نشان از طمع هست تا عقل.... بفهم
رضا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۱۸ - ۱۳۹۷/۱۲/۰۱
خودروسازان با هزار بازی و شعبده کارهای خود را توجیه میکنند گلایه ما از نمایندگان مجلس و نهادهای نظارتی هست.
ناشناس
|
Germany
|
۱۴:۱۸ - ۱۳۹۷/۱۲/۰۱
شما خبرنگارا باید زودتر از مردم عادی فهمیده باشید مسئولان از افعال معکوس استفاده میکنن.دلار ۱۳تومنی میگنجه؟دلار ۳.۸۰۰پراید ۲۱ تومن دلار ۱۳ پراید؟؟؟؟؟هنوزم ارزونه
مفسر کبیر
|
Netherlands (Kingdom of the)
|
۱۴:۱۹ - ۱۳۹۷/۱۲/۰۱
حافظه ذهنتان را افزایش داده و دباره تلاش کنید
میگنجد
پراید ارزان ترین خودروی جهان بشریت است بروید خدایتان را شاکر باشید که مسئولان دلسوز مرزها را مسدود نموده و اجازه نمیدهند خودرو های گران وارد شوند
علی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۲۰ - ۱۳۹۷/۱۲/۰۱
بیشتر نمایندگان مجلس توانایی شان متمرکز بر پیگیری مسایل سیاسی داخل جامعه است نه صنعت خودرو یا تولید یا و...
حسن
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۲۰ - ۱۳۹۷/۱۲/۰۱
این دو خودرو ساز داخلی در این معرکه جنگ اقتصادی نقش فرمانده وسرباز متخاصم دارند و نیاز است دستگاه های نظارتی با بازرسی دقیق از صفر تا صد ساخت هر خودرو با این سربازان متخاصم وطنی از اجنبی بدتر برخورد کرده و دست آنان را از غارت از بیخ قطع نمایند
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۱۲ - ۱۳۹۷/۱۲/۰۱
اگر سودی هم هست با این ارقام معلونیست کجا ها هزینه میشه صرف چی میشه
برچسب منتخب
# قیمت طلا # مهاجران افغان # حمله اسرائیل به ایران # انتخابات آمریکا # ترامپ # حمله ایران به اسرائیل # قیمت دلار # سردار سلامی
الی گشت
قیمت امروز آهن آلات
نظرسنجی
عملکرد صد روز نخست دولت مسعود پزشکیان را چگونه ارزیابی می کنید؟