کمیسیون نخبگان و آینده نگاری علم و نوآوری دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی در ادامه بررسی اشتغال دانش آموختگان، طبقه بندی شغلی فارغالتحصیلان در آمریکا را بررسی کرد.
به گزارش مهر به نقل از شورای عالی انقلاب فرهنگی، جلسه ۹۷ کمیسیون نخبگان و آینده نگاری علم و نوآوری دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی برگزار شد.
در این جلسه که به ادامه بررسی موضوع اشتغال دانش آموختگان اختصاص داشت؛ گزارش تدوین شده در کمیسیون نخبگان با عنوان طبقه بندی و استانداردهای شغلی با تأکید بر مدل ایالات متحده ارائه شد.
در ابتدای این گزارش با تقسیم بندی زمانی اشتغال به دو بخش پایان دوره متوسطه و پایان دورههای مختلف آموزش عالی، پایان دوره آموزش عالی به سه محور کاردانی مهارتی، کارشناسی و کارشناسی ارشد و دکتری تقسیم بندی و مورد بررسی قرار گرفت.
در ادامه این گزارش با بررسی طبقه بندی شغلی در آمریکا عنوان شد: ۸۶۷ شغل منحصر بفرد در آمریکا وجود دارد که تمام آنها در ۴۵۹ گروه و سپس در ۹۸ گروه کلانتر و در نهایت به ۲۳ گروه اصلی تقسیم شدهاند.
سالانه میزان نیاز شغلی و میانگین درآمد در هر گروه شغلی با کد گذاری و بصورت دقیق گزارش میشود و به عنوان نمونه، گزارش دیگری از اشتغال در دو دانشکده علوم و هنر و نیز دانشکده مهندسی دانشگاه کلمبیا در سال ۲۰۱۷ میلادی ارائه شد.
در همین رابطه به این نکته نیز اشاره شد که در دانشکده علوم و هنر دانشگاه کلمبیا ۶ ماه پس از فراغت از تحصیل در مقطع کارشناسی ۶.۸۲ درصد از دانشجویان این دانشکده وارد بازار کار شدهاند و ۵.۷ درصد از آنها ادامه تحصیل دادهاند.
در ادامه این گزارش این موضوع هم عنوان شد که در دانشکده مهندسی دانشگاه کلمبیا ۶ ماه پس از فراغت از تحصیل در مقطع کارشناسی ۵.۸۶ درصد از دانشجویان این دانشکده وارد بازار کار شدهاند و ۱.۷ درصد از آنها هم ادامه تحصیل دادهاند.
پس از ارائه این گزارش اعضا به بیان نظرات و پیشنهادهای خود پرداختند؛ که اهم آن میتوان به، تدوین الزامات شرایط احراز شغلی مبتنی بر تخصص علمی، توجه به ظرفیتهای بخش خصوصی، تحول در شیوه جذب اساتید و اشتغال دانشگاهیان براساس کارآمدی و تدوین نظام جامع آمار و اطلاعات اشتغال دانشگاهیان اشاره کرد.