وزیر علوم خواستار توجه بیشتر به اعضای هیئت علمی جوان دانشگاه و انتقال دانش و تجربه توسط معاونت آموزشی دانشگاهها شد.
به گزارش مهر، منصور غلامی صبح امروز در مراسم چهارمین همایش ملی آموزش عالی و بیست و هفتمین نکوداشت اساتید نمونه کشوری در دانشگاه صنعتی شریف گفت: در شرایط فعلی در نقطه عطف آموزش عالی کشور قرار داریم. در ۴۰ سال قبل انقلاب و ۴۰ سال بعد از انقلاب سایه آموزش بر مأموریتهای دیگر دانشگاهها سنگینی کرده است و لذا نگاه به مأموریت جدید دانشگاهها میتواند در این برهه از زمان به تغییر و تحول مشی و روش فناوری بیانجامد.
وی ادامه داد: اینکه ما در حوزه آموزش توفیقاتی داشتهایم چیزی نیست که آن را انکار کرد. کارهای بسیار خوبی انجام گرفته که میتوان به بازنگری دروس، عناوین دروس، سرفصلها و رشتههای دانشگاهی اشاره کرد.
وی گفت: اما به نظر میرسد با سرعت تحول زیاد در دنیا همراه هستیم و زمان زیادی برای فکر کردن نداریم، بر همین اساس باید کارهای مستمر و پویا در حوزه آموزش عالی انجام دهیم.
وزیر علوم ادامه داد: باید از تجربیات دنیا استفاده کنیم و همچنین تحولات اجتماعی خود را نیز مدنظر قرار دهیم تا اینکه در آینده بتوانیم جایگاه خود را تعریف کنیم.
غلامی در بخش دیگری از سخنانش به اساتید جوان اشاره کرد و گفت: معاونت آموزشی باید توجه عمدهای به آماده سازی و انتقال تجربه و دانش به اساتید جوان دانشگاه داشته باشد که خود مجریان تحول آموزش هستند.
وی تاکید کرد: آنچه از دانشگاهها انتظار داریم، آموزش هدفمند است و اینکه فارغ التحصیلانمان را هدفمند و اثربخش تربیت کنیم، نیاز به یک برنامه ریزی جدی دارد.
وزیر علوم اظهار داشت: یکی از مباحثی که باید پیگیری شود، آموزش نیروهای انسانی بر اساس نیاز جامعه در آموزش عالی است.
وی ادامه داد: باید راهکاری پیدا کنیم که سرمایه گذاری روی نیروی انسانی را برای اجرای برنامههای کلان ملی هدفگذاری کنیم.
غلامی بار دیگر به اعضای هیئت علمی جوان دانشگاهها اشاره کرد و گفت: باید در این بخش کار بیشتری انجام گیرد و این به برنامه ریزی بیشتر و آموزشهای اولیه نیاز دارد. همچنین مسئولیت پذیری دانشگاهها و انتقال آن به دانش آموختگان نیز نکته مهم دیگری است که باید به آن توجه شود.
وزیر علوم بیان داشت: باید برای آینده دانشجویان و دانشگاهها برنامه ریزی انجام گیرد تا دانشگاه بداند اکنون در چه موضع و زمانی هستند و قرار است زمان آینده در چه موضعی و جایگاهی قرار گیرند.