ارتقای کیفیت در خودروسازی نیازمند جداسازی شرکت‌ها

شرایط حاکم بر اقتصاد ایران و تشدید تحریم های ظالمانه ی آمریکا در سال رونق تولید از یک سو و فشارهای که از سوی دستگاهای اجرایی و بعضا قوه قضائیه بر صنعت خودرو کشور و به تبع آن صنعت قطعه سازی تحمیل میشود باعث شده تا در روزهای سخت اقتصادی این صنعت مولد و پیشرو حال خوبی نداشته باشد
کد خبر: ۹۴۰۸۷۱
|
۱۰ آذر ۱۳۹۸ - ۱۰:۴۰ 01 December 2019
|
9982 بازدید
|
۷

شرایط حاکم بر اقتصاد ایران و تشدید تحریم های ظالمانه ی آمریکا در سال رونق تولید از یک سو و فشارهای که از سوی دستگاهای اجرایی و بعضا قوه قضائیه بر صنعت خودرو کشور و به تبع آن صنعت قطعه سازی تحمیل میشود باعث شده تا در روزهای سخت اقتصادی این صنعت مولد و پیشرو حال خوبی نداشته باشد و نتیجتا آن طور که باید و شاید نتواند از پس تحریم برآید و به زودی دچار مشکلات حادتر و غیرقابل جبران شود

به گزارش «تابناک» به نقل از خبرقطعه، مهندس امیرحسین جلالی نایب رئیس انجمن همگن قطعه سازان خودروی استان تهران در خصوص مشکلات صنعت خودرو و قطعه سازی گفت : یکی از علل به وجود آمدن تنگناهای اقتصادی برای قطعه‌سازان، دولتی بودن صنعت خودرو در کشور می باشد زیرا دولت با داشتن سهام اندک در خودروسازی ها نسبت به عزل و نصب مدیران خودروسازان بزرگ دخالت می نمایند و مدیران منصوب موظف به اجرای دستورات غیر اقتصادی دولتمردان بوده و به دلایل مختلف در دوره‌های بعضاً کوتاه تعویض میگردنند.

ایشان در خصوص مصادیق تصمیمات غیر اقتصادی خودروسازان اظهار داشتند که : سرمایه گذاری غیر مولد در سایت های متعدد داخلی و خارجی که از بودجه جاری در خودروسازان تغدیه میشود یکی از این موارد بوده که اثرات مخرب استفاده از نقدینگی جاری جهت سرمایه گذاری بلند مدت و غیرمولد؛ برای اهل فن روشن است. و از طرف دیگر تغییرات زودهنگام مدیران اجرایی راهبردهای اقتصادی بلندمدت را از خودروساز سلب می نماید و در نهایت تصمیمات کلیدی دچار روزمرگی می گردنند.

مهندس جلالی مدیرعامل شرکت ایسکرا اتوالکتریک ایران با توجه به شرایط اقتصادی موجود در کشور خاطر نشان کرد : در شرایط اقتصادی دشوار این روزها ؛ بسیاری از خانواده‌ها دغدغه مدیریت دخل و خرج دارند و گاهی یک خانواده برای مخارج اضطراری کوچک دچار استیصال می گردد چه برسد به خرید اقلام بادوام مانند خودرو و وسایل خانگی و این در حالی است که سیستم بانکی تقریباً هیچ اعتباری در اختیار اشخاص حقیقی به غیر از وام ازدواج و مشابه آن تا حداکثر ۵۰ میلیون تومان آن هم برای یک بار قرار نمی‌دهد و حال آنکه رفتار بانک‌ها با مشتریان بزرگ و حقوقی کاملاً متفاوت است و مصادیق آفت این گونه تسهیلات به مشتریان بزرگ را این روزها در رسانه‌ها شاهدیم و این بانک مرکزی است که باید با تدوین روش های نوین اعتباردهی به افراد حقیقی، نسبت به تحریک تقاضا برای اقلام بادوام و اساسی مانند خودرو اقدام نماید تا تولید رونق بگیرد و خودروسازان مجبور نشوند وظیفه بانک را انجام دهند که با اندکی تغییر پایه پولی (تغییرات نرخ ارز) دچار زیان انباشته غیرقابل جبران گردند

مهندس جلالی در خصوص زیان ده بودن خودروسازان در کشور گفت : در مورد عدم شفافیت فعل و انفعالات مالی در خودروسازان و القاب و عناوین مانند مافیا و … زیاد صحبت شده است که هیچ کدام از موارد فوق منجر به این حجم زیان انباشته نخواهد گردید و خلاصه کلام خودروسازان با هر مدیریتی به علت عقب ماندگی سیستم بانکی از اعتباردهی به اشخاص حقیقی و ناپداری در اقتصاد کلان کشور زیان‌ده و ورشکست خواهند گردید.

 

ایشان در پایان راه حل های برون رفت از این مشکل را موارد زیر عنوان کرد :

۱- تشکیل یک کارگروه مرکب از خودروسازان، بانک مرکزی و بانک های عامل و اعضای تشکل‌های واقعی قطعه‌سازان است تا به تجزیه و تحلیل صورتهای مالی چند سال اخیر خودروسازان اقدام و پس از آسیب شناسی علمی نسبت به رفع موانع با یک برنامه حداقل ۱۰ ساله اقدام نمایند.

۲-جداسازی شرکت‌های اصلی خودروساز از شرکت‌های زیرمجموعه ی آنها که مدیریت و راهبردهای جداگانه دارند ؛تا شرکت اصلی بتواند فقط به ارتقاء کیفیت و تولید فکر کند

۳- واگذاری شرکت‌های فرعی خودروسازان به بخش خصوصی در اسرع وقت.

اشتراک گذاری
تور پاییز ۱۴۰۳ صفحه خبر
بلیط هواپیما
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۶
انتشار یافته: ۷
علی اکبر کرم زاده
|
Turkey
|
۱۰:۵۶ - ۱۳۹۸/۰۹/۱۰
تنها راه چاره رقابت می باشد.چرا انقدر فلسفه می بافید و دوست دارید یک میمون نر بچه زایی کند.شرایط رقابت را فراهم نکنید هیچ اتفاقی نخواهد افتاد.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۱۶ - ۱۳۹۸/۰۹/۱۰
مگه خودروسازی دیروز بوجود اومده؟ یعنی تا حالا نمیتونستین یه کاری انجام بدین که اوضاع اینجوری نباشه؟ معلومه که نمیخواین
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۳۳ - ۱۳۹۸/۰۹/۱۰
به عنوان يك كارشناس در اين حوزه با واگذاری شرکت‌های فرعی خودروسازان به بخش خصوصی در اسرع وقت. كاملا موافقم
خويي
|
United States of America
|
۱۲:۰۲ - ۱۳۹۸/۰۹/۱۰
خصوصي سازي واقعي نه تحويل ان به ادمهاي خاص
soroush
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۰۸ - ۱۳۹۸/۰۹/۱۰
خصوصی سازی ! خصوصی سازی و خصوصی سازی ! دنبال گل آلود کردن آب نباشید تا بهره برداری کنید ! بهترین و منصفانه ترین راه هم این است که ماهانه بخشی از حقوق کارکنان همین شرکت ها را در قالب سهام همان شرکت ها پرداخت کنید تا معجزه را ببینید !
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۱۴ - ۱۳۹۸/۰۹/۱۰
یه شرکت خودرو سازی زمانی نیازمند وام بانکی می شود که بخواهد خط جدید محصولی را راه اندازی نماید .خودرو سازان ما الحمدالله از این قاعده استثنا هستند .
amir
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۲۶ - ۱۳۹۸/۰۹/۱۰
با سلام تا مادامیکه در شرکت های خودروسازی بجای استخدام و بها دادن به متخصصین و افراد صاحب نظر و با تجربه ها، از فامیل ها و خویشاوندان حتی و داماد و دختر و ....سایر دوستان و اشناهای های مدیر عامل ها استفاده میکنند ( انهم بعنوان مدیر و... در رده های بالا )اوضاع همین و هر روز بدتر هم خواهد شد.
نمونه بارز ان در شرکت ایران خودرو خراسان رضوی.
برچسب منتخب
# مهاجران افغان # حمله ایران به اسرائیل # قیمت دلار # سوریه # دمشق # الجولانی
الی گشت
قیمت امروز آهن آلات
نظرسنجی
تحولات اخیر سوریه و سقوط بشار اسد چه پیامدهایی دارد؟