در تحقق شاخص‌های کلان اقتصادی

حاجی بابایی: اصلاحیه بودجه همچنان ناکارآمد است

بودجه اصلاح شده، همچنان در تحقق شاخص‌های کلان اقتصادی مانند افزایش سرمایه گذاری، کاهش نرخ بیکاری، کاهش ظریب جینی، کاهش نرخ تورم، افزایش درآمد سرانه و ... ناکارآمد جلوه می‌کند.
کد خبر: ۱۰۳۴۷۱۳
|
۲۸ بهمن ۱۳۹۹ - ۰۳:۰۳ 16 February 2021
|
10099 بازدید
|
۱
به گزارش تابناک به نقل از فارس، حمیدرضا حاجی بابایی رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگویی با اشاره به تقدیم مجدد لایحه بودجه ۱۴۰۰ به مجلس گفت: بودجه اصلاح شده، همچنان در تحقق شاخص‌های کلان اقتصادی مانند افزایش سرمایه گذاری، کاهش نرخ بیکاری، کاهش ظریب جینی، کاهش نرخ تورم، افزایش درآمد سرانه، بهره وری کل عوامل تولید، کاهش هزینه‌های مصرفی، صادرات غیر نفتی کالا و خدمات و کاهش واردا ت و نهایتاً عدم توفیق در کنترل نوسانات بازار سرمایه که در برنامه ششم بر این شاخص‌ها تأکید شده، ناکارآمد جلوه می‌کند.

وی افزود: با وجود نقایص یاد شده، دولت توانسته تا حدودی اشکالات، ابهامات و نواقص لایحه قبلی را مرتفع کند.

رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با اشاره به کاهش نسبی هزینه‌ها به میزان ۴۰ هزار میلیارد تومان، این موضوع را اتفاق مبارکی در بودجه ۱۴۰۰ برشمرد و گفت: از موارد مثبت این بودجه باید به کاهش برداشت از صندوق توسعه ملی از ۷۵ هزار میلیارد تومان به ۳۶ هزار میلیارد تومان اشاره کرد.

حاجی بابایی به درآمد‌های مالیاتی نیز اشاره کرد و گفت: واقعی کردن درآمد‌های مالیاتی از ۶/۳۱۷ هزار میلیاردتومان به ۹/۳۶۶ هزار میلیارد تومان نیز یکی از نکات قابل ملاحظه در اصلاحیه بودجه ۱۴۰۰ است.

وی در تبیین یکی دیگر از نکات مثبت اصلاحیه بودجه ۱۴۰۰ گفت: شفاف سازی و کاهش میزان اتکاء به نفت و حذف پیش فروش نفت به میزان ۷۰ هزار میلیارد تومان و بسنده کردن به میزان ۱۹۹ هزار میلیارد تومان درآمد حاصل از صادرات نفت، میعانات گازی و خالص صادرات گاز نیز در اصلاحیه لایحه بودجه مورد توجه قرار گرفته است که البته فرضیات سه گانه میزان صادرات، قیمت هر بشکه و قیمت ارز در تحققق این مبلغ روشن نیست.

وی گفت: کاهش کسری تراز عملیاتی از ۳۱۹ هزار میلیارد تومان به ۲۸۵ هزار میلیارد تومان در این بودجه مد نظر قرار گرفته است، همچنین جابجایی منابع پیش بینی شده در بند «ه» تبصره ۴ به میزان ۸/۲ میلیارد یورو از صندوق توسعه به بودجه عمومی دولت از محسنات دیگر این اصلاحیه است.

رئیس کمیسیون برنامه وبودجه و محاسبات مجلس اظهار داشت: بند‌هایی از ماده واحده از جمله جزء ۲ بند «ب» تبصره ۱ که به شفافیت لایحه کمک می‌کند حذف شده است.

وی به نگاه اصلاحیه بودجه ۱۴۰۰ به کنترل تورم نیز گریزی زد و بیان داشت: پیش‌بینی کنترل نسبی تورم از طریق کنترل قیمت ارز در طول اجرای بودجه در سال ۱۴۰۰ بویژه ارز مورد نیاز دارو و کالا‌های اساسی از محور‌های مثبت مورد توجه دولت در اصلاحیه لایحه بودجه ۱۴۰۰ می‌باشد.

وی افزود: افزایش نسبت درآمد‌ها به اعتبارات هزینه‌ای از ۵۰ درصد به ۵۶ درصد نیز از نکات مثبت این اصلاحیه است.

حاجی بابایی با اشاره به ایرادات و کاستی‌های اصلاحیه لایحه بودجه ۱۴۰۰ گفت: افزایش ۳۵ هزار میلیارد تومان بند «و» تبصره ۲ یعنی از ۱۹۵ هزار میلیارد تومان به ۱۲۵ هزار میلیارد تومان بدون لحاظ در سقف ماده واحد «ه» از موارد ضعف این اصلاحیه است.

رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس، افزایش تهاتر موضوع بند «و» تبصره ۵ از ۳۰ هزار میلیارد تومان به ۳۵ هزار میلیارد تومان را نیز یکی از ایرادات اصلاحیه برشمرد و افزود: عدم شفافیت سقف ماده واحده به دلیل عدم لحاظ ارقام بند «و» تبصره ۲ و بند «و» تبصره ۵ و تبصره ۱۴ که تخلف از قانون برنامه ششم محسوب می‌شود، از موارد نقصان این اصلاحیه است.

وی عدالت در پرداخت حقوق و دستمزد و کاهش فاصله طبقاتی را بسیار مهم دانست و گفت: عدم رعایت عدالت در پرداخت حقوق و دستمزد و کاهش فاصله طبقاتی متناسب با تورم، همچنین عدم توجه کافی به اقشار کم درآمد جامعه متناسب با تورم از ایراداتی است که متأسفانه در اصلاحیه لایحه بودجه نیز مد نظر قرار نگرفته است.
اشتراک گذاری
تور پاییز ۱۴۰۳ صفحه خبر
بلیط هواپیما تبلیغ پایین متن خبر
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۳
انتشار یافته: ۱
محمد
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۵۳ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۹
عدالت این هست که پاداش پایان خدمت کلیه کارکنان دولت حذف شود و این منابع به تولید و اشتغال جوانان اختصاص داده شود
برچسب منتخب
# قیمت طلا # مهاجران افغان # حمله اسرائیل به ایران # ترامپ # حمله ایران به اسرائیل # قیمت دلار # سردار سلامی
الی گشت
قیمت امروز آهن آلات
نظرسنجی
عملکرد صد روز نخست دولت مسعود پزشکیان را چگونه ارزیابی می کنید؟