به گزارش بورس تابناک، دهقان در خصوص نظارت در بازارسرمایه توسط سامانه های مرتبط گفت: سامانه معاملات توسط بخشی از سامانه نظارتی الحاق شده اش مورد رصد کامل قرار دارد، به طوریکه ناظر بازار می تواند به طور زنده بر آمار و ارقام و اطلاعات لازم نظارت داشته باشد.
مدیر عامل شرکت مدیریت فناوری بورس بیان کرد: با توجه به گسترش نیازمندی های نظارتی که ناظر بازار طی چند ده ساله گذشته به آن نیاز داشته است، بخش نظارتی بازارسرمایه همواره در حال به روز شدن و توسعه است. از سال ۷۳ که بستر الکترونیکی سامانه معاملات فراهم شد و بنابر نیازهایی که ناظر بازار داشت، سامانه های نظارتی متعددی توسط شرکت مدیریت فناوری توسعه پیدا کرده و در اختیار قرار گرفته است.
وی اضافه کرد: تقریبا در ۱۰ سال گذشته عمده این امور توسط سامانه ای به نام " بیدار " انجام شده است، این سامانه بستر یکپارچه دسترسی به اطلاعات راهبردی است که در شرکت مدیریت فناوری بورس توسعه پیدا کرده و کاملا در اختیار متخصصان داخلی شرکت قرار دارد. این سامانه با تجمیع اطلاعات مختلف معاملات، پس از معاملات و دارایی افراد در تلاش است تا تمام نیاز ناظر بازار را در قالب گزارش ها و هشدارهای مورد نظر در اختیار قرار دهد.
دهقان ادامه داد: همان طور که در بالا اشاره شد، این سامانه عمری حدود ده سال دارد. قبل از آن سامانه های مرتبط به طور جزیره ای وجود داشتند؛ به طوریکه هر بخش از نظارت توسط یک سامانه مخصوصی انجام می شد، ولی از زمان ایجاد سامانه بیدار، تمامی این سامانه ها تجمیع شده و داخل سامانه واحد نظارتی قرار گرفتند. از آن زمان به بعد مرجع عمده نظارت های سازمان بورس و اوراق بهادار، سامانه بیدار است که گزارشهای متعددی را دریافت می کند و تمام اطلاعات مورد نیاز را به طور تکمیل شده در اختیار ناظر قرار می دهد.
وی افزود: با توجه به افزایش معاملات در سال ۱۳۹۹ و همراه با افزایش ورود مردم به بازارسرمایه شاید بتوان گفت در مواردی نظارت ها با کندی همراه شده باشد، اما در نظر داشته باشید که قاعدتا زمانیکه حجم معاملات افزایش زیادی پیدا می کند، احتمال کندی وجود دارد هرچند که از نظر دسترسی به سامانه مشکلی در این بازه زمانی وجود نداشت.
مدیر عامل شرکت مدیریت فناوری بورس تصریح کرد: با وجود فشار زیادی که به این سامانه در سال جاری وارد آمده است، اما این سامانه همیشه فعال بوده و گزارش های مورد نیاز را در اختیار ناظر قرار داده است؛ پاسخگویی در این خصوص که گزارش های نظارتی منجر به اقدام خاصی شده باشد یا خیر، مرتبط به حوزه های نظارتی است ولی از نظر سامانه ای با مشکل خاصی در این زمینه رو به رو نبودیم.
منبع:سنا