کرزی: حضور آمریکا در افغانستان فاجعه بار بوده است

در واپسین روز‌های خروج نیرو‌های نظامی ائتلاف به رهبری آمریکا از افغانستان، رئیس جمهوری پیشین این کشور به افزایش افراطی‌گری، تروریسم و پیشروی داعش اشاره و تصریح کرد که حضور آمریکا در افغانستان طی ۲۰ سال گذشته برای این کشور فاجعه بار بوده است.
کد خبر: ۱۰۶۲۰۸۷
|
۱۴ تير ۱۴۰۰ - ۱۹:۴۴ 05 July 2021
|
5614 بازدید
به گزارش تابناک به نقل از ایرنا، «حامد کرزی» در گفتگو با شبکه اسکای نیوز بیان داشت که از وضع کنونی افغانستان ناراحت و نامید است. به گفته وی افغانستان به یک استقلال نسبی دست یافته؛ اما درقیاس با ادعایی که آمریکا و متحدانش درباب پایان افراط گرایی، صلح و ثبات در افغانستان مطرح کردند، اوضاع فاجعه بار است.

او در پاسخ به این سووال که شما چه کسی را مقصر وضع کنونی می‌دانید گفت: رویکرد، سیاست و اقدامات ارتش آمریکا و برخی از متحدانش در افغانستان هولناک بوده است. آن‌ها به بهانه مقابله با طالبان روستا‌های ما را بمباران کردند. هرچند ما افغان‌ها مانند سایر جوامع مسائل و مشکلات داخلی داریم، اما درگیری‌های امروز نتیجه رفتار نیرو‌های آمریکا و ناتو در افغانستان است.

رئیس جمهوری پیشین افغانستان بیان داشت: جامعه جهانی به نام جنگ علیه تروریسم از حضور نظامی آمریکا و ناتو در افغانستان حمایت کرد، اما در طول مدت حضور آن‌ها بود که داعش در کشور ظاهر شد؛ پس آن‌ها چطور این مساله را توجیه می‌کنند.

وی سپس تصریح کرد که آمریکا و متحدانش تمایلی نداشتند که مانع پیشروی داعش در افغانستان شوند و دست آن‌ها را باز گذاشتند و در نتیجه آمریکا و ناتو در افغانستان ناکام بوده اند.

کرزی معتقد است که با خروج نیرو‌های ائتلاف آمریکا باید نهاد‌های نظامی افغانستان تقویت شوند و طالبان هم باید دست از جنگ بردارد. این درگیری به نفع طرف‌های خارجی است و سودی برای افغانستان ندارد.

به گفته وی، طالبان می‌تواند در دولت افغانستان ایفای نقش کند، همزیستی مسالمت آمیز داشته باشد و خود را با تحقق اراده مردم و نه با اسلحه ثابت کند.

آمریکا و سایر متحدان غربی آن در پی حملات یازده سپتامبر ۲۰۰۱ (۱۳۸۹) و به بهانه جنگ علیه تروریسم، در هفتم اکتبر ۲۰۰۱ به افغانستان حمله و این کشور را اشغال کردند.

این حمله و اشغال نظامی که به بهانه سرنگونی گروه‌های تروریستی صورت گرفت، منجر به بی‌ثباتی هرچه بیشتر این کشور و منطقه و برجای گذاشتن ده‌ها هزار کشته غیرنظامی افغان شد.

«جو بایدن» رئیس‌جمهوری ایالات متحده و ناتو دو ماه پیش اعلام کردند که تا ۱۱ سپتامبر ۲۰۲۱ (۲۰ شهریور ماه) نیروهایشان را از افغانستان خارج می‌کنند.
اشتراک گذاری
تور تابستان ۱۴۰۳
بلیط هواپیما
برچسب منتخب
# دولت چهاردهم # اسماعیل هنیه # مسعود پزشکیان
الی گشت
آخرین اخبار
قیمت امروز آهن آلات
نظرسنجی
پاسخ های رئیس جمهور پزشکیان در اولین نشست خبری را چطور ارزیابی می کنید؟