معاون ترافيك شهردار تهران از احداث طولانيترين مسير خط ويژه اتوبوسهاي تندرو در بزرگراه چمران خبر داد.
سيد جعفر تشكري هاشمي در گفتوگو با ایسنا، با اشاره به اين كه عمليات اجرايي خط جديد اتوبوسهاي تندرو در بزرگراه شهيد چمران با استفاده از فرصت تعطيلات 4 روزه و خلوتي خيابانهاي تهران، از نخستين ساعات بامداد پنجشنبه هفته گذشته آغاز شد، افزود: با اجراي فاز نهايي اين پروژه به طول 23 كيلومتر، ترمينال جنوب به پاركوي متصل ميشود كه بدين ترتيب طولانيترين مسير اتوبوسهاي تندرو در پايتخت راهاندازي ميشود كه فعلا در فاز اول مسير ميدان جمهوري تا پاركوي در دست احداث است.
وي با اشاره به اين كه كليه مناطق واقع حدفاصل شهرك غرب تا بزرگراه چمران با خطوط تغذيه به خط چهار اتوبوسهاي تندرو متصل ميشوند، افزود: مجاورت خط 4 اتوبوسهاي تندرو با خط 2 مترو در تقاطع خيابان آذربايجان و خطوط 4 و 6 مترو در تقاطع خيابانهاي آزادي و جلال آل احمد در آينده را از جمله مزاياي اين خط است.
از سوي ديگر خط 4 تندرو كه در يكي از پر رفت و آمدترين محورهاي تهران اجرا ميشود، از ميدان جمهوري اسلامي به سمت شمال آغاز و با عبور از ميدان توحيد، پل نصر و پل مديريت به پارك وي متصل شده و از آنجا به ميدان تجريش منتهي ميشود.
معاون ترافيك شهردار تهران با تاكيد بر اين كه تبادل سفر با خط 2 مترو در حال حاضر و خوط 4 و 6 مترو در آينده و نيز تبادل مسافر با خط يك تندرو در تقاطع آزادي در حال حاضر و خط دو تندرو در تقاطع هلال احمر در آينده از مهمترين ويژگيهاي خط 4 اتوبوسهاي تندرو به شمار ميآيد، اظهار كرد: محور جنوبي اين خط نيز از ميدان جمهوري به سمت جنوب اجرا شده و با عبور از بزرگراه شهيد نواب صفوي، ميدان بهمن، بزرگراه شهيد تندگويان و بزرگراه بعثت به پايانه جنوب منتهي ميشود.
وي بزرگراه شهيد چمران را يكي از مهمترين محورهاي ارتباطي و قديميترين بزرگراههاي تهران ناميد و گفت: اين بزرگراه با توجه به اتصال به بزرگراه شهيد نواب صفوي از طريق تونل توحيد در برقراري ارتباط شمال شهر با جنوب شهر از اهميت ويژهاي برخوردار است.
معاون ترافيك شهردار تهران با اشاره به اينكه وضع موجود طول خط 4 اتوبوسهاي تندرو از جمله محور شمالي آن در بزرگراه شهيد چمران به صورت كامل مورد بررسي و برداشت ميداني قرار گرفته است، افزود: تعداد تقاطعها و ميدانهاي موجود در محور شمالي خط 4 اتوبوسهاي تندرو 13 ميدان و مقطع از جمله 6 تقاطع غيرهمسطح بوده است كه بر اساس نتايج شبيهسازي صورت گرفته، سهم حمل و نقل عمومي از كل سفرهاي شهر تهران پس از اجراي خط 4 اتوبوسهاي تندرو 2/1 درصد افزايش و زمان تاخير بر حسب وسيله ـ ساعت 2/2 درصد نسبت به وضع موجود در كل شبكه معابر شهري تهران كاهش پيدا ميكند.
وي با بيان اينكه حجم مسافر جابهجا شده در ساعت اوج صبح در محور شمالي خط 4 اتوبوسهاي تندرو 31 درصد نسبت به وضع موجود افزايش پيدا ميكند، افزود: تمامي دوربرگردانهاي اين مسير مورد مطالعه و ارزيابي قرار گرفته و اقداماتي از قبيل انسداد دوربرگردانها يا يك طرفه نمودن آنها اجرا شده يا در دستور كار قرار دارد.
معاون ترافيك شهردار تهران با تاكيد بر مزاياي خط 4 اتوبوسهاي تندرو در كاهش مصرف سوخت و افزايش جابهجايي مسافر با توجه به در پيش بودن اجراي طرح هدفمند كردن يارانهها، اظهار كرد: با اجراي اين خط مصرف بنزين بر حسب ليتر 3/2 درصد نسبت به وضع موجود كاهش پيدا ميكند.
وي اثرات خط 4 اتوبوسهاي تندرو بر بهبود محيط زيست شهر تهران را مورد تأكيد قرار داد و اضافه كرد: با اجراي اين خط انتشار آلايندههاي هيدرو كربن بر حسب كيلوگرم 4 درصد، اكسيد كربن 2/2 درصد و اكسيد نيتروژن 3/0 درصد نسبت به وضع موجود كاهش پيدا ميكند.
معاون ترافيك شهردار تهران با ذكر اين نكته كه در حال حاضر ايمنسازي جنوب به شمال بزرگراه شهيد چمران توسط 16 اكيپ عملياتي به صورت همزمان در دست انجام است، تصريح كرد: در اين مسير از سپري زرد رنگ به صورت دوبل بر روي تك پايه استفاه ميشود و پس از نصب سپري ها، تجهيزات جانبي از جمله خطرنما تعبيه ميشود.
معاون ترافيك شهردار تهران با اشاره به تجربه احداث سه خط اتوبوسهاي تندرو، با تأكيد بر اين كه هنگام اجراي اين خطوط و تا روزها و هفتهها بعد از آن با برخي نگرانيها و واكنشهاي ناشي از عدم آگاهي نسبت به آثار و نتايج اين پروژه مواجه بوديم، اظهاراميدواري كرد كه با همكاري مسئولان، شكيبايي و صبوري مردم و همراهي رسانههاي جمعي به عنوان نمايندگان افكار عمومي، خط 4 اتوبوسهاي تندرو را با بيشترين موفقيت و كمترين مشكل در جهت خدمت به مردم اجرا كنيم.