طالبان بدنبال بازگرداندن هواپیما‌های فراری افغانستان

طالبان مذاکرات با کشور‌های همسایه برای بازگرداندن هواپیما‌های افغانستان که خلبانان برای فرار به کشور‌های مختلف از جمله ازبکستان و تاجیکستان انتقال داده اند، آغاز کرده است.
کد خبر: ۱۰۹۷۱۶۸
|
۱۵ دی ۱۴۰۰ - ۰۱:۴۱ 05 January 2022
|
10882 بازدید
به گزارش تابناک به نقل از ایرنا، عین الله سمنگانی معاون سخنگوی طالبان در گفتگو با شبکه طلوع نیوز گفت: بیش از ۴۰ هواپیما به کشور‌های همسایه بویژه تاجیکستان و ازبکستان انتقال داده شدند و مذاکرات در سطح عالی برای بازگرداندن این هواپیما آغاز شده است.

بر اساس برخی آمار، افغانستان دارای بیش از ۱۶۴ فروند انواع هواپیما است.

عنایت الله خوارزمی سخنگوی وزارت دفاع کابینه طالبان نیز گفت که که بار‌ها از دولت‌های دو کشور خواسته شده است که این هواپیما را به حکومت کنونی افغانستان بازگردانند، البته آن‌ها پیشنهاداتی ارائه داده اند، اما تاکنون هواپیما‌ها را تحویل نداده اند.

به دنبال تصرف کابل توسط نیرو‌های طالبان، اشرف غنی رئیس جمهور سابق افغانستان و کارکنان نزدیک وی با سه هواپیما به ازبکستان گریختند. تعداد دقیق هواپیما‌هایی که بعد از به قدرت رسیدن طالبان به کشور‌های آسیای مرکزی پرواز کرده اند، مشخص نیست.

خلبانان و کارکنان تعمیر و نگهداری نیروی هوایی افغانستان که از کشور فرار کرده بودند، در تصرف ایالات متحده قرار گرفته اند.

به گزارش رویترز، دولت‌های تاجیکستان و ازبکستان از آمریکا خواسته‌اند که نگهداری این هواپیما را به آن‌ها واگذار کند.

دولت ایالات متحده اعلام کرده است که درخواست تاجیکستان و ازبکستان برای نگهداری این هواپیما‌ها بررسی خواهد کرد.
اشتراک گذاری
تور تابستان ۱۴۰۳
بلیط هواپیما
برچسب منتخب
# دولت چهاردهم # اسماعیل هنیه # مسعود پزشکیان
الی گشت
قیمت امروز آهن آلات
نظرسنجی
پاسخ های رئیس جمهور پزشکیان در اولین نشست خبری را چطور ارزیابی می کنید؟