پنج ماه تا پایان سال؛ سرانجام خبر خوش رسید

تصویب آیین‌نامه واردات خودروهای کارکرده در هیات وزیران/ وزیر صمت: باید نگران «ارز» هم باشیم!

عباس علی آبادی وزیر صمت، درباره آیین‌نامه واردات خودرو‌های دست دوم خارجی گفت: خوشبختانه آیین‌نامه واردات خودرو‌های دست دوم خارجی به تصویب هیات وزیران رسید و به‌زودی ابلاغ می‌شود. حال باید دید شرایط واردات برای عموم مردم چگونه تعیین شده است؟!
کد خبر: ۱۲۰۰۱۳۹
|
۳۰ مهر ۱۴۰۲ - ۲۱:۴۳ 22 October 2023
|
35104 بازدید
|

به گزارش تابناک اقتصادی؛ یکی از قوانینی که سازوکار اجرایی شدنش بسیار زمان بر شده، قانون واردات خودرو‌های کارکرده با عمر کمتر از پنج سال است؛ قانونی که پس از تصویب در مجلس و شورای نگهبان، راهی دولت و وزارت صمت شد تا آیین نامه آن مراحل کارشناسی و تدوین را پشت سر گذارد. 

سرانجام وزارت صمت نیز در موعد قانونی، آیین نامه پیشنهادی را به هیات وزیران ارسال کرد. اما در این میان، ایراداتی مطرح شد و سرانجام منطقی، معاون صنایع حمل‌ونقل وزارت صنعت، معدن و تجارت در نامه‌ای خطاب به مهدی قاسمی علی‌آبادی (دبیر کمیسیون زیربنایی، صنعت و محیط‌زیست دفتر حیات دولت)، پیش‌نویس اصلاحیه آیین‌نامه اجرایی تبصره (۲) ماده (۱۱) قانون الحاق موادی به قانون ساماندهی صنعت خودرو را ارسال و ابلاغ کرد.

در متن این نامه آمده بود: "پیرو نامه شماره ۱۰۱۴۷۱۰  تاریخ ۲۲ شهریور ۱۴۰۲ در خصوصی، به پیوست، متن پیش‌نویس اصلاحی به همراه نظرات تکمیلی پلیس راهور فراجا برای آگاهی و بهره‌برداری به حضور ارسال می‌شود. "

پیش‌نویس اصلاحی که با توجه به صحبت‌های چند ماه قبل یکی از نمایندگان مجلس مبنی بر پیشنهاد وزارت صمت برای واردات خودرو‌های کارکرده بدون سقف ارزی و حجم موتوری و به ازای هر کد ملی برای عموم مردم، گمانه زنی‌هایی را پیرامون احتمال تغییراتی در موارد مذکور تقویت کرد.

تصویب آیین‌نامه واردات خودروهای کارکرده در هیئت وزیران/ وزیر صمت: باید نگران «ارز» هم باشیم!

تا جایی که خبر‌های غیررسمی بیان داشت: قرار بود واردات خودرو‌های کارکرده توسط اشخاص حقیقی با کارت ملی ممکن باشد و هر فرد با کارت ملی خود مجاز به واردات خودرو به کشور باشد؛ این بند توسط دولت تغییر کرده و شرط واردات خودرو داشتن کارت بازرگانی عنوان شده است. بر اساس تصمیم جدید دولت تنها افرادی می‌توانند خودروی دست دوم وارد کشور کنند که کارت بازرگانی فعال داشته باشند؛ بنابراین شواهد نشان می‌دهد با این تصمیم عجیب، خبر خوش "هر کد ملی مجاز به واردات یک دستگاه خودروی کارکرده"، از آیین‌نامه حذف شده است.

اما با وجود تغییرات احتمالی در پیش‌نویس اصلاحی، موضوع مهم‌تر زمان نهایی برای تعیین تکلیف آیین نامه بود که هنوز به سرانجام نرسیده بود، تا جایی که خاندوزی، سخنگوی اقتصادی دولت در گفت‌وگو با خبرنگار تابناک اقتصادی، با اشاره به چالش تامین ارز از سوی بانک مرکزی و الزامات سازمان استاندارد در این فرآیند، وعده داد تا قبل از پایان مهرماه، تکلیف این آیین نامه مهم روشن شود.

زمانی که به نظر می‌رسید به پایان رسیده و هنوز خبری نیست تا اینکه ساعاتی قبل وزیر صمت در این باره توضحیاتی داد. عباس علی آبادی روز یکشنبه (۳۰ مهر ماه) پس از حضور در مرکز ارتباطات مردمی ریاست جمهوری در جمع خبرنگاران درباره آیین‌نامه واردات خودرو‌های دست دوم خارجی گفت: خوشبختانه آیین‌نامه واردات خودرو‌های دست دوم خارجی در جلسه هفته قبل به تصویب هیات وزیران رسید و به‌زودی ابلاغ می‌شود. وزیر صمت افزود: «دفتر دولت باید به زودی این آیین‌نامه را ابلاغ کند تا مردم نیز به خواسته خود برسند.»

وی در پاسخ به سوالی درباره طولانی شدن ابلاغ آیین‌نامه خودرو‌های خارجی دست دوم گفت: خودرو‌های دست دوم پدیده معمولی نیستند، ممکن است قدیمی باشند و باید استاندارد‌ها را بگذرانند و مقرراتی بر آن‌ها حاکم شود؛ بنابراین بحث و صحبت درباره این خودرو‌ها در نشست‌های تخصصی طبیعی و بدیهی است.

تصویب آیین‌نامه واردات خودروهای کارکرده در هیئت وزیران/ وزیر صمت: باید نگران «ارز» هم باشیم!

اما در این میان، موضوع مهم تامین ارز و نگرانی‌های بانک مرکزی که از ماه‌ها قبل به عنوان مهم‌ترین مانع در برابر واردات خودرو‌های دست دوم مطرح بود، در صحبت‌های وزیر صمت نیز مورد اشاره قرار گرفت. به گونه‌ای که علی آبادی تاکید داشت: از آنجایی که به مردم این امکان را می‌دهیم که شخصاً برای واردات این خودرو‌ها اقدام کنند، باید نگران «ارز» هم باشیم تا جامعه از نوسان نرخ آسیب نبیند. به همین دلیل مباحث طولانی در کارگروه‌ها و کمیسیون‌ها انجام شد و دولت مصوب کرد، یک کمیته ناظر به این مساله نظارت کند تا توده مردم از این موضوع زیان نبینند.

تعداد بازدید : 678

علی آبادی همچنین در پاسخ به فردی که از سود بالای خودروی قسطی گلایه داشت، گفت: پیشنهاد می‌کنم برای خرید خودرو صبر کنید، چون وضعیت این بازار در حال بهبود است. در حال حاضر واردات خودروهای نو در حال انجام است و آیین نامه خودروهای دست دوم هم به زودی ابلاغ می‌شود. واردات خودروهای برقی هم آزاد است. سیاست ما اصلاح هوای شهرهای آلوده است.

وزیر صمت ادامه داد: تامین ارز خودروهای برقی در دستور کار است و مقرر شده ابتدا در اختیار تاکسی‌ها و بعد مردم عادی قرار گیرد.

بنابراین با توضیحات وزیر صمت مشخص شد که آیین نامه واردات خودروهای کارکرده یا همان دست دوم در هیات وزیران به تصویب رسیده است و حالا باید منتظر ابلاغ آن و رسانه ای شدن مواد این آیین نامه باشیم. 

مشخصا شرایط واردات برای اشخاص حقیقی از مهم ترین موضوعات آیین نامه است تا تعیین شود که مردم به ازای کارت ملی یا به ازای کارت بازرگانی اجازه واردات خودرو به کشور را دارند. همچنین حجم موتور و سقف ارزی از دیگر مسائلی است که مورد توجه است. هرچند در هفته های اخیر، غیررسمی گفته شد در آیین نامه مورد نظر دولت، دارندگان ارز در داخل کشور نمی‌توانند با منابع ارزی خود در داخل، خودروی کارکرده خارجی وارد کنند و همچنین تنها خودرو‌های تا سقف ۲۵۰۰ سی‌سی اجازه ورود به کشور دارند.

 

اشتراک گذاری
تور پاییز ۱۴۰۳ صفحه خبر
بلیط هواپیما تبلیغ پایین متن خبر
برچسب ها
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۴
در انتظار بررسی: ۵
انتشار یافته: ۳۶
ناشناس
|
Canada
|
۲۱:۵۸ - ۱۴۰۲/۰۷/۳۰
کشور با این ثروت لباس تاناکورا ماشین دست دوم یک سوم جمعیت زیر خط فقر بالاخره نمیخواهید چند تا فرد کاردان اضافه کنید
پاسخ ها
حسین
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۶:۲۴ - ۱۴۰۲/۰۸/۰۱
جالب تر ش اینه که ، مافیای عریض و طویل خودرو اجازه ورود همون تاناکوراش رو هم نمیده تا میادا چرخه چندصد هزار میلیاردیشون بهم نخوره.
اوایل وزارت این وزیر یه چند بازی صحبت های انتقادی از خودرو کرد، اما به این هم زود فهموندن که زیادی پاشو از گلیم خودش فراتر نگذاره!
مگه شوخیه بازار 1.5میلیون خودرو بالای نیم میلیاردی. شما رانت تامین قالپاقای اونها رو هم داشته باشی میشه سالانه 6 میلیون قالپاق، میشه سالانه 30 میلیارد.
حالا حساب کن پدرخوانده لاستیک ایران باشی، 10 همت بازار شما خواهد شد(فقط برای فروش به کارخانه برای خودروهای صفر) ،
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۰۳ - ۱۴۰۲/۰۷/۳۰
مگه مجوز از ارشاد، جهاد کشاورزی، میراث فرهنگی،کمیته امداد،مسکن و شهرسازی........... و سایر ادارات و ارگانها رو گرفتین تا آیین نامه اون تنظیم بشه؟
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۰۴ - ۱۴۰۲/۰۷/۳۰
خودتان که سال های سال مدیرعامل شرکت عریض و طویل مپنا بودید چه کار کردید؟ هیچی فقط مونتاژ که اون هم با تحریم ها به آب رفت. تو هر زمینه مدعی. گاز و نفت و پتروشیمی و هواپیما و نیروگاه و تجهیزات پزشکی و اترژی نو و خودروی برقی که دقیقا تو تمامی این زمینه ها کمبود و مشکل و واردات وجود داره. چند نفر کارت بازرگانی دارن تو این کشور؟ دوره این سیاه بازیا تموم شده.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۰۶ - ۱۴۰۲/۰۸/۰۱
مشخصه هیچی از مپنا نمیدونی . کاش اول دستاوردهای مپنا رو میدونستی بعد اظهار نظر میکردی
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۰۵ - ۱۴۰۲/۰۷/۳۰
(به همین دلیل مباحث طولانی در کارگروه‌ها و کمیسیون‌ها انجام شد و دولت مصوب کرد یک کمیته ناظر به این مساله نظارت کند تا توده مردم از این موضوع زیان نبینند.) قطع یقیین بدانید تمام تلاش ها در این مدت طولانی در جهت عکس همین جمله بوده. مافیا مافیا مافیا
هر وفت یکی خواست حرف از حمایت بزند بهش شک کنید. در عوض یکی عملا از توده مردم حمایت کرد و مردم باور داشتند که کاری به نفع مردم انجام شده است آنموقع است که نور امید در دل همه خواهد تابید.
موسوی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۰۵ - ۱۴۰۲/۰۷/۳۰
گفته میشود در تامین ارز دارو هم در فشار هستیم ... چگونه پس ارز این ماشین های وارداتی تامین میشود؟ همین خودروهای مثلا چینی ؟؟ واقعا متعجبم چرا امریکا اینها را تحریم نمیکند ! اما حالا شما یک واگن قطار یا یک قسمت از هواپیما را از چین وارد کند ، میگویند تحریم و نمیشود
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۱۶ - ۱۴۰۲/۰۷/۳۰
گزارش اقتصادنیوز در این مطلب آمده است: یک فرصت پدید آمده که شاید بزرگ‌ترین فرصت همه تاریخ کشورمان از گذشته تا امروز و حتی تا آینده‌ای بسیار دور باشد. آیا این بار قدر فرصت را می‌دانیم یا باز این را هم مانند دیگر فرصت‌ها از دست می‌دهیم؟ ماجرا این است که در این دو سال اتفاقاتی در پیرامون‌مان رخ داده که چه آن را عمدی و برنامه‌ریزی‌شده از سوی بازیگران پنهان بدانیم و چه پیامدهای ناگزیر و ناخواسته این رخدادها، یک چیز قطعی است و آن اینکه برای کشورمان شرایطی منحصربه‌فرد را رقم زده است.

داستان این است که هم «چین» و هم «هند» با مجموع جمعیتی حدود 35 درصد جمعیت جهان، برای آنکه بتوانند رشد اقتصادی امروزشان را خارج از اراده رقبا ادامه دهند، چاره‌ای جز این ندارند که مسیرهای تجاری خارج از اراده و کنترل رقبا بیابند.

چین برای دستیابی به چنین هدفی پروژه «راه‌آهن جاده ابریشم» را در دستور کار قرار داد. راه‌آهنی که قرار بود پس از گذر از آسیای میانه، از طریق «روسیه_ اوکراین_ لهستان» به اروپا برسد. پروژه‌ای که با جنگ اوکراین به بن‌بست خورد و این‌گونه که از ظواهر امر پیداست، با گرم نگه‌داشتن تخاصم روسیه و اوکراین از جانب آمریکا، چشم‌اندازی برای بازشدن این بن‌بست دیده نمی‌شود.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۲۰ - ۱۴۰۲/۰۷/۳۰
چه عجب مافیا اجازه داد خودرو دست دوم وارد بشه البته هنوز مشکوکم من
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۳۷ - ۱۴۰۲/۰۸/۰۱
بزار وارد بشه بعد خوشحالی کن این صحبتا در راستای امید درمانی هست
افرین
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۴۱ - ۱۴۰۲/۰۸/۰۱
اره ولی اونم دست خودش باشه چون اگه قرار بود هر کارت ملی بتونه از ارز خودش خودرو وارد کنه هم قیمت خودور داخلی از دست مافیا در میاومد هم واردات خودور خارجی ولی مافیا دیده اینطوریه نترس واردات خودور خارجی را کرده کارت بازرگانی که باز هم خودش باشه و خودش سود تو اینور بیشتره اگه هم کارت ملی بشه باز هم دستش بازه میره سراغ ارز و سود خودش را از بالا بردن قیمت ارز میبره شما وقتی فیلم می بینی که حتی غربیها از دست مافیا نمی دونند چیکار کنند و باهاش مبارزه می کنند علتش اینه علتش اینه که مثل اختاپوس بعد از مدتی همه چی رو تو دستش می گیره و اجاره هیچ تغییری که به نفعش نباشه را نمی ده
ناشناس
|
United States of America
|
۲۲:۲۲ - ۱۴۰۲/۰۷/۳۰
واقعا زشت هست....هر روز یک داستان....کلا لغو بشه بهتره تا هر لحظه یک تبصره و یک قانون باعث سردرگمی همه بشه
شهرام
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۲۹ - ۱۴۰۲/۰۷/۳۰
شما نگران ارز نباشین. همه اونایی که قصد خرید ماشین خارجی دارن، اندازه خرید یک ماشین تو خونشون برای روز مبادا ارز ذخیره کردن.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۳۴ - ۱۴۰۲/۰۷/۳۰
باید نگران ارز باشیم؟؟؟!!خدا شفات بده!
برچسب منتخب
# قیمت طلا # مهاجران افغان # حمله اسرائیل به ایران # انتخابات آمریکا # ترامپ # حمله ایران به اسرائیل # قیمت دلار # سردار سلامی
الی گشت
آخرین اخبار
قیمت امروز آهن آلات
نظرسنجی
عملکرد صد روز نخست دولت مسعود پزشکیان را چگونه ارزیابی می کنید؟