عرب:

ادامه روند فعلی به تعطیلی رسانه های اثرگزار می انجامد

مدیرمسئول پایگاه خبری تابناک معتقد است صرف پرداختن به امور مطبوعاتی کافی نیست و باید این چتر حمایت پایش و هدایت را گسترده‌تر کرد تا این چرخه دقیق‌تر و تاثیرگذارتر در سپهر رسانه شکل بگیرد.
کد خبر: ۱۲۱۰۲۴۵
|
۲۴ آذر ۱۴۰۲ - ۰۸:۰۲ 15 December 2023
|
2435 بازدید

به گزارش تابناک، محمد صادق عرب، مدیرمسئول پایگاه خبری تابناک به تغییر دیرهنگام عنوان معاونت مطبوعاتی اشاره کرد و گفت: به نظرم برای تغییر این عنوان بسیار هم دیر شده است. در همان سال 85 که قوانین مطبوعاتی تغییراتی کرد، می‌شد این کار را انجام داد، چرا که ترند رسانه‌ای کشور به سمت فضای مجازی گرایش داشت و با راه‌اندازی خبرگزاری‌هایی همانند ایسنا،مهر،فارس و ... که در همان سال‌ها و قبل از آن شکل گرفته بود، باید قوانین و لوایح به سمتی طراحی می‌شد که این فضا را نیز در بر بگیرد.  


او افزود: در همان زمان بحث‌های قضایی خیلی زود گسترش پیدا کرد و رسانه‌ها، پایگاه‌های خبری و خبرگزاری‌ها ذیل آن قانون جا گرفتند. بنابراین این تغییر عنوان باید همان زمان شکل می‌گرفت. ضمن این که از تغییر عنوان مهم‌تر، تغییر رویکردها، ساختار و وظایف است که بسیار دیر هنگام شکل گرفته است. 

عرب در ادامه به وظایف معاونت در دورجدید فعالیت خود اشاره و اظهار کرد: تغییر عنوان یک نشانه است، چرا که سیاست‌گذار به این نتیجه رسیده که صرف پرداختن به امور مطبوعاتی کافی نیست و باید این چتر حمایت پایش و هدایت را گسترده‌تر کند تا این چرخه دقیق‌تر و تاثیرگذارتر در سپهر رسانه شکل بگیرد. ما در یک دوره‌ای هرچند محدود شاهد عملیاتی شدن بحث آگهی‌های دولتی مرتبط با خبرگزاری‌ها و پایگاه‌های خبری بودیم که در دوره جدید این مسئله در حال عملیاتی شدن است. فکر می‌کنم این تغییر عنوان سبب شود تا معاونت با دست بازتری سیاست‌های حمایتی و هدایتی را اعمال کند و بتواند فعال‌تر از گذشته باشد. 
او با بیان این که باید از ظرفیت‌های صنفی که در حوزه امور رسانه‌ای کشور وجود دارد استفاده شود،گفت: همفکری و با عقل جمعی پیش رفتن و در نظر گرفتن منافع تمام اجزای این سپهر رسانه‌ای می‌توانیم در حوزه‌ای که نسبت به سایر حوزه‌ها در طول این سال‌ها کمتر موفق بوده و با یک همدلی و هم افزایی شاهد موفقیت‌های بیشتری باشیم.
مدیرمسئول پایگاه خبری تابناک به ظرفیت‌های مطبوعات اشاره و تاکید کرد: ما در دوره جدید شاهد این تغییر رویکردها بخصوص در حوزه‌های حمایتی بودیم که جای تشکر دارد. ظرفیت‌ها در حوزه رسانه، ظرفیت‌های بسیار بالایی است. در نظر داشته باشید یکی از بزرگترین تولیدکنندگان کشور در حوزه محتوا، رسانه‌های مجوزدار هستند که متاسفانه مابه ازای زحماتی که در این حوزه کشیده می‌شود تا محتوای سالم در اختیار میلیون‌ها نفر ساعت بیننده، در کل کشور گذاشته شود و هزاران ترابایت اطلاعات در این حوزه جابه جا شود، اما برخلاف سایر اجزای اقتصاد دیجیتال پایگاه‌های خبری، خبرگزاری‌ها و رسانه‌های کشور از درآمدزایی در این حوزه و حمایت از آن محروم هستند. حتی باید سرمایه‌گذاری و هزینه نیز برای این فعالیت بکنند. 
او اظهار کرد: برای رساندن محتوای تولید شده در بستر فضای مجازی به مخاطب، این تولیدکننده است که باید هزینه کند و در واقع تولیدکننده محتواست که جریمه می‌شود. در کنار این اصرار همه ساله سازمان امور مالیاتی را در نظر بگیرید به وضع مالیات‌های جدید که سال گذشته برای نخستین بار مالیات بر ارزش افزوده را نیز به آن اضافه کرد. من شاهد زحمات همکارانم در معاونت اموررسانه‌ای و تبلیغات کشور هستم، اما این زحمات به تنهایی کافی نیست و سایر اجزا و ارکان دولت نیز می‌بایست کمک کنند. از جمله کارگروه اقتصاد دیجیتال دولت می‌تواند کمک بسزایی کند تا مصوبه‌ها و  ابلاغیه‌های راهگشا در حوزه اقتصاد رسانه داشته باشد. مطمئن باشید ادامه این راه با این شرایط و این روند کاهش درآمد، بعلاوه افزایش هزینه‌ها و مالیات به تعطیلی رسانه‌های تاثیرگذار ختم خواهد شد و این فضای مهم و تاثیرگذار که همواره مورد تاکید مقام معظم رهبری نیز بوده، خالی از بازیگران اثرگذار می‌شود

اشتراک گذاری
تور پاییز ۱۴۰۳ صفحه خبر
بلیط هواپیما
برچسب ها
برچسب منتخب
# مهاجران افغان # حمله ایران به اسرائیل # قیمت دلار # سوریه # دمشق # الجولانی
الی گشت
قیمت امروز آهن آلات
نظرسنجی
تحولات اخیر سوریه و سقوط بشار اسد چه پیامدهایی دارد؟