عیدی شورای رقابت به خودروسازان برای ۱۴۰۳؛ خداحافظی با قیمت‌گذاری دستوری در جاده مخصوص؟!

به گفته سخنگوی شورای رقابت؛ بر اساس اصلاحات جدید، از این پس نظارت شورا در خصوص محاسبه و ابلاغ محاسبه، پسینی بوده و وزارت صمت مکلف است قیمت‌های محاسبه شده توسط سازمان حمایت را راسا ابلاغ نماید و چنانچه در نحوه اجرا شاهد ایراد باشیم، شورا ورود خواهد کرد.
کد خبر: ۱۲۱۳۶۹۱
|
۱۳ دی ۱۴۰۲ - ۱۲:۵۳ 03 January 2024
|
9690 بازدید
|

عیدی شورای رقابت به خودروسازان برای ۱۴۰۳؛ خداحافظی با قیمت‌گذاری دستوری در جاده مخصوص؟!

به گزارش تابناک اقتصادی؛ خودروسازان داخلی چند سالی است، به دلیل زیان انباشته‌ای که دارند، بر ضرورت حذف قیمت گذاری دستوری تاکید داشته اند و درخواست آزادسازی قیمت‌ها بر مبنای هزینه‌های تولید دارند. اما شورای رقابت نیز معتقد است بازار خودرو برای این خودروسازان، با انحصار همراه است و اساسا در هر بازار انحصاری همچون خودرو، آزادسازی تعیین قیمت محصول، رویکرد اشتباهی است و باید بر اساس مترو معیار مشخصی، محصولات تولیدی قیمت گذاری شود.

اما وزارت صمت نیز تقریبا هم عقیده با خودروسازان است، به گونه‌ای که چند روز قبل  منطقی، معاون حمل‌ونقل وزارت صمت گفته بود: طبق سیاست مدنظر وزارت صمت، قرار است اختیار قیمت‌گذاری خودرو‌های داخلی تا پایان سال به هیات‌مدیره خودروسازان واگذار شود. به گفته وی، شورای رقابت نیز دیگر قیمت‌گذاری نخواهد کرد و نقش تنظیم گر بازار خودرو را خواهد داشت؛ هرچند وزیر صمت نیز از سیاست حذف قیمت گذاری دستوری خودرو حمایت کرد و گفت: آزادسازی قیمت‌ها به طور کلی و کمتر دخالت کردن دولت در بازار ایده اصلی ماست. علی آبادی اظهار داشت: این امر، نیازمند یک سلسله اقدامات است، باید انحصار را از بین برد و شرایط را رقابتی کرد. در شرایط رقابتی و انحصار شکسته شده، می‌شود قیمت گذاری نکرد.

از سوی دیگر، روز گذشته وزیر اقتصاد نیز در پاسخ به سوال خبرنگاری در مورد اینکه آیا قیمت گذاری دستوری خودرو تا پایان سال حذف خواهد شد، گفت: نظر دولت همان نظر قانون است. از منظر قوانین موجود، تا زمانی که یک صنعت از انحصار خارج نشود و مطمئن نشویم که از انحصار خارج شده، تدابیر مربوط به قیمت و ورود و خروج بازیگران در این صنعت متأثر از مصوبه شورای رقابت است. وی افزود: امیدوار هستیم و البته استقبال می‌کنیم که شرایط صنعت و بازار خودرو با افزایش عرضه و مدیریت تقاضا‌ها بهبود یابد تا نیازی به قیمت گذاری دستوری نباشد، اما تا زمانی که شرایط شبه انحصاری و انحصاری وجود دارد، نقش شورای رقابت در قیمت گذاری ادامه خواهد یافت.

نظر شورای رقابت چیست؟

در یکی دو روز گذشته، شورای رقابتی با محوریت بررسی دستورالعمل قیمت گذاری خودرو و اصلاح دستورالعمل مصوبه ۵۴۳ تنظیم بازار خودرو، جلسه‌ای داشته که به نظر می‌رسد، تصمیمات مهمی گرفته شده است. در این باره سخنگوی شورای رقابت با اشاره به این اصلاحات به خبرنگار مهر گفته است: در جلسه ۶۳۲، اعضای شورای رقابت چهار اصلاح در خصوص فرایند محاسبه و ابلاغ قیمت‌ها، مشمولین قانون حمایت از خانواده و جمعیت و خودرو‌های فرسوده، سامانه یکپارچه و اختیار پیشنهاد برای تنظیم بازار بر اساس کف عرضه را در دستورالعمل ۵۴۳ اصلاح کرد.

دادجوی توکلی خاطرنشان کرد: بر اساس این اصلاحات، از این پس نظارت شورا در خصوص محاسبه و ابلاغ محاسبه، پسینی بوده و وزارت صمت مکلف است، قیمت‌های محاسبه شده توسط سازمان حمایت را راسا ابلاغ نماید و چنانچه در نحوه اجرا شاهد ایراد باشیم، شورا ورود خواهد کرد.

همچنین از این پس، عرضه کنندگان خودرو مکلفند در زمان انعقاد قرارداد فروش خودرو به مشتریان، اطلاعات مربوط به خودرو و خریدار را در سامانه یکپارچه عرضه ثبت نمایند و نظارت و سیاست گذاری در این خصوص با وزارت صمت است. این بند جایگزین بند ۵ ماده ۵ دستورالعمل می‌شود و ماهیت عرضه و کارکرد سامانه به اقتضا تغییر خواهد کرد.

توکلی ادامه داد: همچنین بندی به دستورالعمل اضافه شده که در آن وزارت صمت‌ می‌تواند پیشنهادی جهت خروج برخی خودرو‌ها از شمول ضابطه قیمتی ماده ۳ و شرایط طرف تقاضای موضوع ماده ۴ دستورالعمل، با تعیین کف مقدار عرضه به شورا ارائه دهد و شورا پس از بررسی در این مورد اعلام رأی می‌کند که هدف این بند کاهش دامنه قیمت گذاری است.

جمع بندی

به نظر می‌رسد با توجه به صحبت سخنگوی شورای رقابت مبنی بر اینکه با تصمیمات جدید این شورا، اولا «نظارت شورای رقابت در خصوص محاسبه و ابلاغ محاسبه، پسینی بوده و وزارت صمت مکلف است، قیمت‌های محاسبه شده توسط سازمان حمایت را راسا ابلاغ نماید» و همچنین «وزارت صمت می‌تواند پیشنهادی جهت خروج برخی خودرو‌ها از شمول ضابطه قیمتی با تعیین کف مقدار عرضه به شورا ارائه دهد»، باید منتظر اتفاقات مهمی در بازار خودرو باشیم و خودروسازان به سمت رهایی از قیمت گذاری دستوری سوق داده خواهند شد. مسیری که همانند بازی با لبه تیغ است؛ از یک سو آزادسازی قیمت‌ها به خروج خودروسازان از زیان کمک می‌کند، از سوی دیگر، در صورتی که میزان عرضه خودرو از طریق تولید داخل و واردات به اندازه پاسخ به تقاضای بازار نباشد، می‌تواند منجر به گرانی‌های هر روزه در بازار شود. مسلما خداحافظی با قیمت‌گذاری دستوری خودرو، رویکرد مثبتی است؛ با این شرط که شاهد واردات گسترده خودرو‌های خارجی به قیمت‌های نزدیک به محصولات داخلی یا همان خودرو‌های اقتصادی باشیم تا شرایط دیگر انحصاری نباشد و مردم قدرت انتخاب محصول داشته باشند و خودروسازان نیز برای تامین نیاز متقاضیان به دنبال ارتقای کیفیت و تنوع باشند.

 

اشتراک گذاری
تور پاییز ۱۴۰۳ صفحه خبر
بلیط هواپیما
برچسب ها
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۶
در انتظار بررسی: ۱۱
انتشار یافته: ۳۱
ناشناس
|
France
|
۱۲:۵۶ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۳
خلایق هر چه لایق.
این ملت حقشون و لیاقتشون همین آهن قراضه ها شبهه فرغون است.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۲۹ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۳
بعد از افزایش هر 3 ماه یکبار قیمت و بعد از اینکه دولت جناب رئیسی در 2 سال قیمت خودرو رو نزدیک به 3 برابر کرد حالا این افسار به حال خودش رها شد تا ملت بیشتر زیر دست و پای مافیا له بشن
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۵۸ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۳
یه نفر توضیح بده: ابتدای امسال دلار 60 تومن بود. الان رسیده 50 تومن
دلار 15 درصد ریزش داشته امسال بهانه خودروسازا برای افزایش 50 درصدی قیمت طی سال 1402 چیه؟
چرا اینقدر مماشات؟ دولت تا کی میخواد سر ملت کلاه بذاره؟
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۵۷ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۳
اینکه واردات خودرو ممنوع باشد و خودرو ساز داخلی هرچقدر و هر طور و به هر قیمت و با هر کیفیت دلش خواست عرضه کند یعنی چی؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۳۰ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۳
یعنی مردم فدای مافیا
یعنی رانت بگیر وام بگیر یارانه بگیر ارزانترین کارگر و مواد اولیه در دنیارو بگیر واردات رو ممنوع کن نهایتا خودرو بی کیفیت رو چند برابر قیمت جهانی بفروش
ناشناس
|
France
|
۱۲:۵۸ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۳
خودرو در این مملکت شده وسیله سرگرم کردن مردم.

مگر فقط خودرو مناسب خواست مردم است؟ مردم بدیهیات زندگی نظیر هوای سالم، آب سالم، تغذیه سالم، دسترسی به دوا درمان ارزان........... را ندارند. آن وقت شما هر روز در مورد خودرو
مطلب منتشر می کنید؟ این آدرس غلط دادن به مردن است.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۳۴ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۳
تعداد ۷ میلیون نفر در ایران اپلیکیشن رانندگی اسنپ

و تپسی را نصب کردند!!؟؟؟

یعنی بیش از ۲۰ درصد مردان و زنان دارای گواهینامه رانندگی متقاضی و مشعول رانندگی در اسنپ و تپسی هستند و این فاجعه است
و در هیچ کجای دنیا سابقه ندارد
و خاندوزی دیروز ادعا کرده که تعداد بیکاران کاهش یافته است !!!؟؟

دروغ و دم خروس را باور کنیم ؟ یا دم خروس را !!؟؟
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۰۰ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۳
حداقل نصف ماشینهای داخل خیابانها مسافرکش هستند.

در کجای دنیا چنین وضعی وجود دارد؟
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۰۱ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۳
تعداد خودروهای موجود در کشور ۲۴ میلیون دستگاه است و با فرض جمعیت ۸۵ میلیون نفری، به ازای هر ۳.۵ نفر یک دستگاه خودرو وجود دارد. که این با توجه به کیفیت خودروها، کیفیت سوخت و تراکم ماشین ها در خیابانها، بسیار بسیار زیاد است.
باید تولید خودرو سواری متوقف و تولید خودرو سنگین اتوبوس و کامیون در دستور کار قرار گیرد.
باید از ترددخودروهای با سن 15 سال به بالا جلوگیری شود.
باید تعداد اتوبوس ها 10 برابر شود.
باید تعداد خطوط شهری اتوبوس 10 برابر شود.
باید طوری شود که هرکس از در خانه اش بیرون آمد، بتواند ظرف 5 دقیقه داخل اتوبوس بوده و بر روی صندلی بشیند.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۵۶ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۳
در کشور پهناور ایران این امکان وجود نداره، تمایل مردم به ماشین شخصی است
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۰۵ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۳
تمام ماشینهای تولید ایران و حتی برخی از چینی ها وارداتی، آشغال، بنجل، وسیله مرگ، ابزار دلالی و آلاینده محیط زیست هستند.

همه آنها را باید در آشغال دانی چال کرد.
پاسخ ها
ابی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۰۶ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۳
فقط انشالله زنده باشید و اخبار تاریخ ایران را در 70 سال قبل بخوانید که این ساخت خودروهای داخلی از کرونا بیشتر قربانی گرفته اند
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۲۰ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۳
دنیا کجا داره پیش میره اینها هنوز تو قیمت گذاری خودرو و کالاها موندن وانرزی کشور ومردم رو هدرمیدن
ناشناس
|
Germany
|
۱۳:۲۷ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۳
واردات خودرو بدون تعرفه و مالیات رو آزاد کنید بعد قیمت ها رو برای فرغون سازان آزاد کنید
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۳۰ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۳
سلام بر کوییک یک میلیاردی!
هزینه سیاستهای غلط و بی کفایتی مدیران از جیب مردم که کمترین دستمزد در جهان را دریافت می کنند برداشت میشود!
900 کیلو اهن و پلاستیک رو الان میدن 400 میلیون تومان!!! مواد اولیه مصرفی در یک خودرو مثل کوییک به قیمت بازار آزاد 40 میلیون تومنه!!!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۳۵ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۳
نه تنها ارزانترین نیروی کار رو دارن
که ارزانترین مواد اولیه
و ارزانترین انرژی
در کنار انواع رانت ها و وام ها و کمک های دولتی

سایپا بخواد یک ساینا تو آلمان تولید کنه دست کم باید 10 میلیارد تومن بفروشه تا به سربسر برسه
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۳۳ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۳
سال 403 اشغال سازان قراره چه بلایی سر ملت بیارن
برچسب منتخب
# مهاجران افغان # حمله ایران به اسرائیل # قیمت دلار # سوریه # الجولانی # فیلترینگ
الی گشت
قیمت امروز آهن آلات
نظرسنجی
سرمربی بعدی تیم پرسپولیس چه کسی باشد؟