تعرفه برق شارژ خودرو اعلام می‌شود

مدیرعامل شرکت برق و کنترل مپنا (مکو) گفت: حدود یک سال پیش مطالعات تعرفه برق خودروهای برقی انجام شده و پیشنهادات به وزارت نیرو ارسال شده، قرار است ظرف هفته‌های آینده، تعرفه نهایی توسط وزارت نیرو اعلام شود.
کد خبر: ۱۲۱۸۳۹۵
|
۰۸ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۲:۱۱ 28 January 2024
|
5846 بازدید
|
۵


به گزارش  تابناک به نقل از تسنیم، محمدحسین رفان، مدیرعامل شرکت برق و کنترل مپنا (مکو) در نشستی خبری اظهار داشت: گروه مپنا در راستای مسئولیت اجتماعی و فرابنگاه‌نگری، حدود 10 سال است که تصمیم به‌ ورود به حوزه برقی‌سازی حمل‌ونقل با ایجاد زیرساخت‌ها و وورد به عرصه تولید تجهیزات خودروهای برقی گرفته‌است.

وی افزود: امروز هم در زمینه طراحی خودروی برقی، هم پیشرانه و هم طراحی و ساخت قطعات خودرویی و همچنین در زمینه ایجاد ایستگاه‌های شارژ و زیرساخت برقی‌سازی حمل‌و نقل ورود کرده‌ایم و تا امروز از چند خودروی برقی طراحی شده داخلی رونمایی کرده‌ایم.

رفان با بیان اینکه "تا امروز یک خودروی برقی به‌صورت تجاری درآمده و قرارداد تولید آن به‌امضا رسیده"، گفت: روی اتوبوس‌های برقی نیز کار کرده‌ایم، اولین اتوبوس برقی طراحی شده و قرارداد ساخت و فروش آن به امضا رسیده است.

وی ادامه داد: روی تولید انواع شارژرها نیز کار شده و امروز می‌توانیم تمامی انواع شارژر را از ظرفیت یک کیلولت به‌بالا، به‌تولید برسانیم.

مدیرعامل شرکت برق و کنترل مپنا (مکو) با بیان اینکه "امیدوارم در آینده نزدیک صادرات شارژرهای تولید داخل انجام شود"، گفت: پشت صحنه تولید و راه‌اندازی شارژرها، یک شبکه بزرگ است که مراکز شارژ خودروها را به هم متصل می‌کند و این شبکه، به شبکه سراسری برق کشور و از آنجا به مرکز دیسپچینگ برق متصل است.

وی افزود: تا امروز بالغ بر 100 ایستگاه شارژ خودروی برقی احداث شده که 3 مورد‌ آن در خارج از کشور و بقیه در داخل کشور راه‌اندازی شده است و از این تعداد، 40 ایستگاه شارژ در تهران احداث و راه‌اندازی شده است.

رفان در خصوص تعرفه برق خودروهای برقی گفت: حدود یک سال پیش مطالعات آن انجام شده و پیشنهادات به وزارت نیرو ارسال شده، قرار است ظرف هفته‌های آینده، تعرفه نهایی توسط وزارت نیرو اعلام شود.

وی ادامه داد: وزارت نیرو در برنامه دارد که کنتورهای اختصاصی شارژ خودرو در منازل نصب شود و برای آن تعرفه جداگانه‌ای تعیین شود.

مدیرعامل شرکت برق و کنترل مپنا (مکو) تصریح کرد: پیش‌بینی می‌شود اولین خودروی برقی تولید داخل در مرحله تجاری، اواخر سال آینده وارد بازار شود و تولید با عمق داخلی سازی بالا در حدود یک تا دو سال‌ آینده شکل بگیرد.

وی افزود: هیچ نگرانی بابت کمبود برق در شرایط پیک تابستان برای برقی‌سازی حمل‌و نقل وجود ندارد چرا که در وهله اول با قول و قراری که برای ورود خودروها و اتوبوس‌های برقی به ناوگان حمل‌و نقل تهران گذاشته شده، حدود 30 مگاوات برق برای خودروها و 30 مگاوات برق برای اتوبوس‌ها مورد نیاز است که این 60 مگاوات در برابر مصرف 5000 مگاواتی تهران در پیک تابستان، حدود 1.2 درصد است و حتی می‌توان در ساعات اوج نیاز مصرف برق در شبکه، با اتصالی که بین مراکز ارژ خودرو با شبکه سراسری وجود دارد و قابلیت کنترل از راه دور، محدودیت‌های موقتی در میزان برقی که به ایستگاه‌های شارژ ارسال می‌شود ایجاد کرد و نگرانی از این بابت وجود ندارد.

رفان خاطرنشان کرد: همچنین گروه مپنا پیشنهاداتی به وزارت نیرو ارائه داده که با انجام یک‌سری کار نرم‌افزاری در نیروگاه‌های موجود، برای نیروگاه‌های بخاری و سیکل‌ترکیبی حدود یک تا دو مگاوات و برای نیروگاه‌های گازی حدود 3 مگاوات می‌توان به توان خروجی نیروگاه اضافه کرد که این مقدار، برای تأمین برق پایدار ایستگاه‌های شارژ تخصیص یابد.

وی ادامه داد: از سوی دیگر، نمونه ایستگاه شارژ با قابلیت تأمین برق مورد نیاز توسط پنل‌های خورشیدی تهیه شده و این امکان وجود دارد در مناطق مختلف بر حسب نیاز، از این نوع ایستگاه‌ها نیز استفاده شود.

مدیرعامل شرکت برق و کنترل مپنا (مکو) با اشاره به ناترازی روزانه بالغ بر 10 میلیون لیتری بنزین در کشور گفت: مسیر برقی‌سازی حمل‌ؤ نقل مسیری انکار ناپذیر و و توقف ناپذیر است و باید کشور به این سمت حرکت کند؛ از اینرو این نگرانی وجود ندارد که با تغییر مسئولان فعلی، تغییری در برنامه‌های این حوزه ایجاد شود.

وی افزود: استفاده از خودروهای برقی، به جز دستاوردهای محیط زیستی و کاهش آلایندگی هوا، به مراتب از خودروهای بنزینی مقرون به‌صرفه تر هستند و هم هزینه‌های نگهداری کمتری دارند و هم تأمین برق در برابر بنزین، به مراتب برای کشور و مردم کم هزینه‌تر خواهد بود؛ از سوی دیگر، عمده قیمت خودروی برقی مربوط به باطری است و قیمت باطری نسبت به 5 سال پیش حدود یک‌چهارم شده و رفته رفته باز هم قیمت باطری خودروهای برقی کاهش خواهد یافت و در نتیجه تأمین این خودروها را مقرون به‌صرفه‌تر خواهد کرد.

رفان در خصوص تأمین باطری خودروهای برقی در کشور گفت: بخش عمده مواد اولیه و حتی دستگاه‌های مورد نیاز از کشور چین تأمین می‌شود، اما باطری‌ها در داخل کشور تولید خواهند شد.

وی ادامه داد: مقرر شده یک شرکت فرابنگاهی تشکیل شود که مسئولیت توسعه و نگهداری ایستگاه‌های شارژ خودروی برقی در کشور برعهده این شرکت قرار گیرد.

اشتراک گذاری
تور پاییز ۱۴۰۳
بلیط هواپیما تبلیغ پایین متن خبر
برچسب ها
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۹
انتشار یافته: ۵
دیندامال
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۲۵ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۸
خونه ات آباد اول بزار ماشینا بیان بعد برو سراغ قیمت برقش
چقدر فعال چقدر پیشتاز چقدر به روز؟

حکایت چاه نکنده و منار دزدیده
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۲۵ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۸
پراید برقی رو کی میتونیم با قرعه کشی و پیش پرداخت 2 سال قبل بخریم ؟
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۲۹ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۸
لطفاً قبل از هر کاری از مافیای خودرو کشور اجازه بگیرید.
ناشناس
|
United States of America
|
۱۲:۴۲ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۸
خخخخ
از یکسال پیش اسب رو نخریده آخورشو درست کردن
احتمالا چون مافیای خودرو هست از اون مصرف برق بالاهاشو وارد میکنن
احمد
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۰۶ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۸
تعرفه ای براش میبندند که دیگه هوس خودرو برقی نکنی
برچسب منتخب
# قیمت طلا # مهاجران افغان # حمله اسرائیل به ایران # انتخابات آمریکا # ترامپ # حمله ایران به اسرائیل # قیمت دلار # سردار سلامی
الی گشت
قیمت امروز آهن آلات