بازدید 825

دو جنبه مهم مناظره بایدن و ترامپ

ویلیام بیمن، استاد دانشگاه مینه سوتا
کد خبر: ۱۲۴۵۵۶۳
تاریخ انتشار: ۱۱ تير ۱۴۰۳ - ۱۳:۰۶ 01 July 2024

درک دو بعد این مناظره های عمومی مهم است. اولین مورد «اپتیک»(optics) است، که مقادیر عملکردی سطحی است که نامزدها نشان می دهند. دوم «محتوا»(substance) است که محتوای واقعی ارائه‌های نامزدها است.

پرزیدنت بایدن در مورد «اپتیک» ضعیف تر از رئیس جمهور سابق ترامپ بود. ادعا شده بود که سرما خورده است. صدایش تند بود و ضعیف به نظر می رسید. وقتی روی صحنه راه می‌رفت، کمتر نیرومند به نظر می‌رسید. مهمتر از همه، چندین بار در طول مناظره به نظر می رسد که او رشته افکار خود را گم کرده است و در ارائه خود اشتباهاتی مرتکب شده است. این برای بسیاری از بینندگان بسیار ناراحت کننده بود، زیرا بر سن او تأکید می کرد و توانایی او را برای انجام وظایف ریاست جمهوری برای چهار سال دیگر زیر سوال می برد، او 86 سال است و مسن ترین رئیس جمهور در تاریخ ایالات متحده است. بسیاری از رهبران حزب دموکرات بلافاصله نگران شدند، زیرا سن بایدن یکی از مهم ترین نگرانی های رای دهندگان بود و عملکرد بایدن نشان دهنده خطر برای بسیاری از دموکرات ها در انتخابات آینده بود. برخی اصرار داشتند که باید نامزد جوان‌تری جایگزین او شود.

رئیس جمهور سابق ترامپ در این مناظره مبتنی بر «اپتیک» پیروز شد. او در طول مناظره قوی، قاطع و نیرومند ظاهر شد. و برای بسیاری از مردم این مهم ترین برداشتی بود که از تماشای مناظره دریافت کردند.

در مورد «محتوا»، پرزیدنت بایدن به وضوح برنده این مناظره بود. اظهارات او، به استثنای معدود موارد، به طور گسترده به عنوان دقیق و درست تأیید شد. کسانی که به «محتوا» به جای «اپتیک» توجه داشتند، بایدن را از نظر محتوا و اطلاعات ارائه شده برنده اعلام کردند.

رئیس جمهور سابق، ترامپ، در طول مناظره تقریباً چیزی جز دروغ و تحریف ارائه نکرد. اظهارات او به طور گسترده «چک فکت» شد و تقریباً همه موارد گفته شده کاملاً نادرست بود. اما او این دروغ‌ها را قویاً بیان کرد و برای بسیاری از شهروندان آمریکایی که از او حمایت می‌کنند، «سبک» مهم‌تر از «ماهیت» بود.

متأسفانه برای رئیس جمهور بایدن، او نتوانست با قدرت کافی، دروغ ها و اغراق های ترامپ را رد کند. افرادی که به سخنان پرزیدنت بایدن توجه داشتند، فهمیدند که او دروغ‌های ترامپ و اغراق‌های ترامپ را رد می‌کند، اما همانطور که گفته شد، بسیاری از افراد کم‌پیچیده‌تر بیشتر به «اپتیک» توجه کردند تا «محتوا». و تمایل داشتند که اظهارات ترامپ را بدون انتقاد بگذراند.

متأسفانه، عامل «اپتیک» معمولاً مهم‌تر از عامل «محتوا» در جلب حمایت رأی‌دهندگان است، بنابراین اکثر مردم ترامپ را «برنده» مناظره اعلام کردند، علی‌رغم این واقعیت که تقریباً همه چیزهایی که او می‌گفت نادرست بود.

انتخابات بسیار بسیار نزدیک است. این به 4 تا 5 درصد رای دهندگان «مستقل» یا «مردد» بستگی دارد. حامیان بایدن و ترامپ تحت تأثیر این مناظره قرار نگرفتند. آنها همانطور که قبلا تصمیم گرفته بودند به حمایت از بایدن و ترامپ ادامه خواهند داد. این «رای نوسانی» در «ایالت‌های نوسانی» است که مهم است، و ما هنوز به طور کامل تأثیرات این بحث را بر این جمعیت حیاتی رأی‌دهندگان ارزیابی نکرده‌ایم. بایدن یک روز پس از مناظره در ایالت کارولینای شمالی گردهمایی داشت که او را قوی و نیرومند نشان دهد و حامیان او در آنجا اعلام کردند که هنوز از او حمایت می کنند.

اگر جلیلی و ترامپ هر دو پیروز شوند، هیچ پیشرفتی در بهبود روابط ایران و آمریکا حاصل نخواهد شد. هر دو سیاستمدار منفی سازی ملت دیگر را به عنوان یک دارایی مهم سیاسی برای حفظ قدرت سیاسی خود و حمایت از حوزه انتخابیه خود حفظ می کنند.

اگر ترامپ پیروز شود، تنش های منطقه ای بهبود نمی یابد. ترامپ از یک بازی بزرگ درباره حل مناقشه اسرائیل و حماس صحبت می‌کند و حل و فصل بسیاری از درگیری‌های جهانی دیگر مانند مناقشه روسیه و اوکراین، همگی «گفت‌وگوهای بزرگ» و بدون محتوا هستند. یا، «راه‌حل» ترامپ برای این درگیری‌ها ممکن است شامل اقدامات ناخوشایند باشد، مانند اجازه دادن به روسیه برای الحاق بخش‌هایی از اوکراین بدون مخالفت ایالات متحده، حذف ارسال تسلیحات ایالات متحده به اوکراین، قطع کمک‌ها به فلسطینی‌ها، و بسیاری از اقدامات بسیار نامطلوب دیگر.

به وضعیت ایران در ریاست جمهوری ترامپ کمکی نمی شود که مسلم است. با این حال، اقدامات دیپلماتیک خود ایران در بهبود روابط با همسایگانش می‌تواند بسیاری از اقدامات منفی را که ترامپ در صورت بازگشت به قدرت انجام می‌دهد، در برخورد با ایران کاهش دهد.

تور تابستان ۱۴۰۳
اشتراک گذاری
برچسب ها
برچسب منتخب
# انتخابات ریاست جمهوری # مسعود پزشکیان # سعید جلیلی # دور دوم انتخابات