راهنمای خرید کتاب درسی ابتدایی و دبیرستان با 3 روش

تو این نوشته به طور کامل نحوه خرید کتاب درسی مدرسه رو بهتون آموزش میدیم تا بتونید جدیدترین کتاب هارو برای مدرسه داشته باشید.
کد خبر: ۱۲۴۹۳۹۳
|
۰۱ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۶:۱۶ 22 July 2024
|
2717 بازدید

خرید کتاب درسی ابتدایی و دبیرستان مدت‌هاست به دست والدین و به روش‌های آنلاین انجام می‌شه که باید و نباید‌های خودش رو داره. به همین خاطر هم گاهی والدین و دانش آموزان دچار تشویش و سردرگمی در خصوص خرید کتاب‌ها می‌شن. چرا که با ثبت نام اینترنتی و ثبت در سامانه آشنایی زیادی ندارن و ترجیح میدن به صورت حضوری خریدهاشون رو انجام بدن.

راهنمای خرید کتاب درسی ابتدایی و دبیرستان

این موضوع دلیلی شد که براتون یک نوشته‌ی کامل و جامع در خصوص چگونگی خرید کتاب درسی ابتدایی و دبیرستان ارائه بدیم تا پاسخ همه سؤالاتتون رو پیدا کنین. و بدون هیچ مشکلی مراحل ثبت نام و درنهایت خرید کتاب درسی رو پیش ببرید.

زمان ثبت نام کتاب درسی ابتدایی و دبیرستان

ثبت نام کتاب‌های درسی ابتدایی و دبیرستان به سه بخش تقسیم می‌شه. و باید برای انجام این کار تو 3 بازه زمانی متفاوت اقدام کنید.

ثبت نام کتاب‌های درسی مقطع اول ابتدایی از تاریخ دهم تیرماه شروع می‌شه و تا تاریخ نهم شهریور ادامه داره. اما این زمان برای مقاطع دوم تا ششم متفاوته و از پنجم اردیبهشت تا سی و یکم خرداد انجام می‌شه.

اما اگه دبیرستانی هستین و در مقاطع دهم تا دوازدهم تحصیل میکنید این زمان امکان داره متفاوت باشه. برای دانش آموزای دهمی تاریخ شروع ثبت نام از دهم تیرماه تا نهم شهریور خواهد بود و دانش آموزهای یازدهم و دوازدهم میتونن پنجم اردیبهشت برای ثبت نام کتاب‌هاشون اقدام کنن و تا سی و یکم خرداد ماه هم زمان دارن.

نکته مهم اینه که فرقی نمی‌کنه دانش آموزان دبیرستانی در چه رشته‌ای تحصیل می‌کنن، کتب تمامی رشته‌های تحصیلی همزمان با هم منتشر می‌شه. لازم به ذکره که ممکنه این تاریخ‌ها تمدید نشن؛ پس در زمان اعلامی حتما خریدتون رو انجام بدین. ثبت نام همه محصولات به روش آنلاین انجام می‌شه و می‌تونین در خونه با موبایل هوشمند یا هر سیستم دیگه‌ای که دارید انجام بدین.

نحوه ثبت نام کتاب درسی ابتدایی و دبیرستان

نحوه ثبت نام کتاب درسی ابتدایی و دبیرستان

ثبت نام کتاب‌های درسی ابتدایی و دبیرستان به دو روش انفرادی و گروهی انجام می‌شه؛ هر کدوم از این روش‌ها مزیت خاص خودشون رو دارن ولی نهایتا انتخابشون سلیقه‌ایه و برتری خاصی در یک روش خرید نسبت به اون یکی نیست.

روش ثبت نام کتاب‌ درسی ابتدایی و دبیرستان به شکل انفرادی

روش ثبت نام انفرادی روشیه که هر دانش آموز می‌تونه کتاب‌های خودش رو سفارش بده و مستقیما کتاب‌های درسی‌ شو از سامانه خریداری کنه. در این روش هیچ واسطه‌ای وجود نداره و شما خودتون به کمک والدین میتونید تمامی مراحل ثبت نام رو پیش برید.

برای خرید کتاب‌ به روش انفرادی باید ابتدا به سایت irtextbook.ir مراجعه کنید. این سامانه مخصوص سفارش کتاب‌هاست و کاملا امنه.

  • برای شروع باید بر روی گزینه ورود دانش آموز کلیک کنین.

  • صفحه جدیدی براتون باز می‌شه که اطلاعاتی مثل کد ملی و شماره سریال دانش آموز رو ازتون می‌خواد. اطلاعات رو به شکل کامل در قسمت‌های مربوطه وارد کنین.

  • در مرحله‌ی بعدی گزینه توزیع و فروش مواد آموزشی رو می‌بینین که می‌تونین با توجه به مقطع دانش آموز، کتاب‌ها رو انتخاب کنید. لازم به ذکره از هر کتاب فقط و فقط می‌تونین یک سفارش داشته باشین و بیشتر از اون مجاز نیست.

  • پس از انتخاب کتاب هر مقطع و کتاب‌هاتون، گزینه ثبت رو بزنین و با افزودن شماره کارت، تاریخ انقضاء، cvv2 و رمز پویا خرید رو به اتمام برسونین.

روش ثبت نام کتاب درسی ابتدایی و دبیرستان به شکل گروهی

دومین روش خرید کتاب درسی برای دانش آموزای ابتدایی و دبیرستان، روش خرید گروهیه که توسط مدیر مدرسه انجام می‌شه. در این روش مدیر مدرسه مسئولیت خرید کتاب‌های درسی دانش آموزان رو بر عهده می‌گیره. و فرقی نمیکنه که مدیر مدنظر، مدیر مدرسته ابتدایی، دبیستان یا هر مقطع دیگه‌ای باشه.

  • تو روش گروهی مدیر ابتدا از والدین مبالغ رو جهت سفارش کتاب جمع‌آوری می‌کنه. نهایتا کتاب‌ها هم به آدرس مدرسه ارسال میشه و والدین سفارشات دانش آموزان رو تحویل می‌گیرن.

  • برای انجام این کار ابتدا به عنوان مدیر مدرسه باید به سامانه M2-snd.medu.ir ورود کنین. پس از اون گزینه‌ ورود به مدارس با کادرهایی وجود داره که باید به دقت پُر بشن.

  • در مرحله‌ی بعدی گزینه فروش و توزیع مواد آموزشی رو خواهید دید. بر روی این گزینه کلیک کنین.

  • سپس اطلاعات مدرسه مثل آدرس، کد پستی، شماره تماس و… رو جهت ارسال کتاب‌ها بنویسید.

  • در مرحله بعدی پایه تحصیلی منتخب دانش آموزان رو پیدا کرده و اطلاعات مربوط بهشون مثل شماره تماس رو وارد کنید

  • حالا تو مرحله بعد نیاز به کارت‌های عضو شتاب دارید تا بتونید مبلغ کتاب‌ها رو پرداخت کنید.

  • در نهایت بعد از واریز وجه جمع‌آوری شده و نهایی کردن ثبت سفارش، کل این فرایند تکمیل خواهد شد.

خرید کتاب درسی ابتدایی و دبیرستان به صورت آزاد

روش دولتی یا وزارتی تنها روش خرید کتاب درسی نیست؛ پس اگه از مهلت ثبت نام جا موندین می‌تونین از روش آزاد خریدتون رو انجام بدین. و بدون کتاب نمونید!

در روش خرید آزاد کتاب درسی دیگه با سایت‌های اعلامی آموزش و پرورش کاری ندارین و می‌تونین به سایت‌های خرید کتاب، کتابفروشی‌ها و مراکز فروش محصولات آموزشی در سراسر کشور مراجعه کنین و در چند مرحله خریدتون رو انجام بدین. و در سریع ترین زمان کتاب‌های مدنظرتون رو تحویل بگیرید بدون هیچ نگرانی ای.

خوبی این روش این هست که حتی می تونید یک عدد کتاب رو هم تهیه کنید. مثلا اگه قصد خرید کتاب زیست دهم رو دارید کافیه به فروشگاه های مربوطه مراجعه کنید و کتابتون رو خریداری کنید.

مزیت‌های خرید کتاب درسی به صورت آزاد

مزیت‌های خرید کتاب درسی به صورت آزاد

  • کیفیت کتاب‌ درسی ابتدایی و دبیرستان از نظر جنس، اندازه، طراحی، رنگ، وزن و… در روش آزاد و دولتی با هم تفاوت زیادی ندارن. در صورتی که خیلی از افراد فکر می‌کنن ممکن تفاوت‌های چشم گیری این دو نوع کتاب درسی باهم داشته باشن و زمان مطالعه با مشکل مواجع بشن.

  • زمان سفارش و خرید کتاب‌های درسی ابتدایی یا دبیرستان به مواقع خاصی از سال محدوده و در غیر اون مواقع امکان تهیه محصولات دولتی وجود نداره. بالعکس کتب آزاد رو در هر مقطع از سال در صورت انتشار می‌تونین تهیه کنین. حتی اگه دانش آموزتون به دلایلی در انتهای سال تحصیلی به کتاب نیاز پیدا کنه، در کتابفروشی‌ها و انواع سایت‌ها فروش کتاب قابل دسترسی خواهد بود.

  • همونطور که گفتیم کتب وزارتی در تعداد سفارش محدودیت‌ داره و از هر کتاب تنها یک سفارش قابل ثبت هستش. دلیل این امر اینه که به دانش آموز روی کدملی کتاب داده میشه و بیشتر از یک بار برای هر مقطع نمیتونه برای کتاب‌های وزارتی اقدام کنه. گروهی از دانش آموزان ممکنه در اواسط سال تحصیلی کتابشون رو گم کنن، نیاز به پیشخوانی قبل شروع سال تحصیلی داشته باشن یا حتی برای داشتن مطالعه به روش متفاوت‌تر به یک کتاب اضافی‌ نیاز کنن. در این شرایط خرید کتاب آزاد ایده‌ای کارگشا و کلیدیه.

  • زمان دریافت کتب دولتی در یک بازه خاصه و هیچ راهی نداره که محصولات زودتر یا دیرتر دریافت بشن. این ویژگی یک ضعف مهم به شمار می‌ره؛ چون گاهی دسترسی به کتاب ضرورت داره و نمی‌شه منتظر موند.

مقایسه قیمت کتاب های درسی وزارتی و آزاد

کتاب‌های درسی وزارتی و آزاد از جهت قیمت با همدیگه تفاوت‌هایی دارن. کتاب وزارتی معمولا قیمت پایین‌تری داره چون بهشون یارانه دولتی تعلق می‌گیره و بدون واسطه با حداقل هزینه به دست متقاضیان می‌رسه.

اما کتاب‌های آزاد قیمت‌ بیشتری دارن چون بدون یارانه و توسط چاپخانه‌های آزاد منتشر می‌شن و فرآیند انتشار هزینه‌‌بر تری نسبت به کتاب دولتی دارن. با اینحال با توجه به مزایای خرید کتب آزاد، خریدشون توجیح منطقی داره و به عنوان یک گزینه ایده آل برشمرده می‌شه.

 

انتهای رپرتاژ آگهی/ 

 

اشتراک گذاری
تور تابستان ۱۴۰۳
بلیط هواپیما
برچسب ها
برچسب منتخب
# دولت چهاردهم # اسماعیل هنیه # مسعود پزشکیان
قیمت امروز آهن آلات