به گزارش خبرنگار«تابناک»، فولاد مبارکه اصفهان در سالهای اخیر در اقدامی قابلتأمل، هزینههای سنگینی در بخش تبلیغات در نظر گرفته است. بررسی صورتهای مالی فولاد مبارکه اصفهان تا پایان خردادماه امسال نشان میدهد این شرکت فولادی در سه ماه ابتدایی سال جاری، در مجموع ۱۹۸ میلیارد و ۲۳۵ میلیون تومان برای تبلیغات هزینه کرده است، رقمی که نشان از تبلیغات روزانه ۲ میلیارد و ۱۳۱ میلیون تومانی دارد.
این در شرایطی است که فولاد مبارکه از برآورد هزینه تبلیغاتی تا پایان سال نیز خبر داده و تاکید کرده است که علاوه بر رقم مذکور در فصل بهار، قصد دارد در سه فصل باقی مانده سال نیز حدود ۸۱۷ میلیارد تومان برای تبلیغات هزینه کند؛ بنابراین مجموع این ارقام خبر از هزینه تبلیغات حدود یک هزار و ۱۵ میلیارد تومانی برای سال جاری میدهد، به بیان دقیقتر فولاد مبارکه برای سال جهش تولید با مشارکت مردم، ماهانه نزدیک به ۸۵ میلیارد تومان و روزانه حدود ۳ میلیارد تومان خرج تبلیغات میکند. بزرگی چنین ریخت و پاش تبلیغاتی توسط فولاد مبارکه به گونهای است که با رقم ۸۵ میلیارد تومان در هر ماه، میتوان یارانه ۲۱۲ هزار و ۵۰۰ نفر در دهکهای کم درامد جامعه (به ازای هر شخص ۴۰۰ هزار تومان در ماه) را تامین کرد!
بزرگی این اعداد و ارقام زمانی مشخص میشود که بدانیم فولاد مبارکه در دوازدهماهه سال قبل، حدود ۸۳۵ میلیارد تومان برای تبلیغات، خرج کرده و در سال قبلتر یعنی سال ۱۴۰۱ نیز ۵۰۷ میلیارد تومان هزینه تبلیغات داشته است. همچنین در سال ۱۴۰۰، مبلغ پرداختی فولاد مبارکه برای تبلیغات، ۳۲۵ میلیارد تومان و در سال ۱۳۹۹ نیز معادل ۱۴۵ میلیارد تومان هزینه کرده بود.
بنابراین از سال ۹۹ تا برآورد سال جاری، شاهد جهش ۷ برابری هزینه تبلیغات در فولاد مبارکه اصفهان هستیم. رقمی که مشخص نیست صرف چه تبلیغاتی شده و خواهد شد؟ این در حالی است که رقم سایر هزینهها در صورتهای مالی (تصویر بالا) بیش از ۵ هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان برای تابستان، پاییز و زمستان برآورد شده است که مشخص نیست صرف چه اموری خواهد شد؟!
(نمودار زیر هزینههای تبلغیات فولاد مبارکه اصفهان از سال ۱۳۹۹ تا برآورد سال ۱۴۰۳ را نشان میدهد. اعداد درج شده به میلیارد تومان است)
روند صعودی هزینه های تبلیغاتی فولاد مبارکه اصفهان در شرایطی است که پیشتر و در گزارش تحقیق و تفحص مجلس شورای اسلامی از شرکت فولاد مبارکه اصفهان، به موضوع هزینههای عجیب برای تبلیغات پرداخته شده بود و در بخشی از آن گزارش آمده بود: اغلب افراد در جامعه اذعان دارند که شرکت فولاد مبارکه بهعنوان تنها تولیدکننده ورقهای فولادی نیاز به تبلیغات گسترده ندارد؛ بنابراین مشخص نیست با چه مترو معیاری، این شرکت فولادی به دنبال پول پاشیهای تبلیغاتی است؟
شرکتی که طبق بررسی ها، در سالهای اخیر در زمینه پرداخت سود سهام عدالت میلیونها سهامدار، کمکاری کرده است و در زمان قانونی، نسبت به پرداخت مبالغ اقدام اقدامی نکرده بود و اعتراض سهامداران و مدیران سازمان بورس را به دنبال داشت. به عنوان نمونه، ۱۶ اسفندماه سال قبل سازمان بورس اعلام کرد: فولاد مبارکه اصفهان سود ۷ هزار و ۷۰۰ میلیارد تومانی سال مالی منتهی به ۲۹ اسفندماه سال ۱۴۰۰ خود را به حساب شرکت سپردهگذاری مرکزی واریز نکرده است.
افزایش ۶۰۰ درصدی هزینههای تبلیغاتی فولاد مبارکه طی چهار ساله اخیر در شرایطی است که صورتهای مالی سه ماهه این شرکت نشان از افت صادرات تا پایان خردادماه دارد. به گونهای که فولاد مبارکه از ابتدای سال جاری تا پیش از شروع تابستان، معادل ۲ هزار و ۲۹۳ میلیارد تومان، محصول صادراتی داشته است که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل، افت ۶۵ درصدی داشته است. این در شرایطی است که فولاد مبارکه در سال گذشته با رشد صادراتش تکیه کرده بود و حالا در مسیر کاهش صادرات حرکت میکند. از سوی دیگر، بررسی اطلاعات منتشر شده در کدال از بدهی بیش از ۱۲۳ هزار میلیارد تومانی فولاد مبارکه تا پایان بهار حکایت دارد که نسبت به گذشته، افزایش داشته است.