گذر ادیان: از آریانا تا شهدای توحید

روایت زندگی در کوچه‌ای از شیراز که ادیان در آن همزیستی می‌کنند

گروه استان ها-کوچه نوبهار شیراز، گویی کتابی است که ورق به ورق ورق بخوریمش، تاریخ چندین ساله شیراز را روایت می‌کند. کوچه‌ای که زمانی با نام آریانا شناخته می‌شد و حالا با نامی تازه، حکایت از همزیستی مسالمت‌آمیز ادیان دارد.
کد خبر: ۱۲۶۷۹۷۴
|
۰۵ آبان ۱۴۰۳ - ۱۴:۱۶ 26 October 2024
|
3309 بازدید

به گزارش خبرنگار تابناک از استان فارس، در گذشته دور پیروان ادیان مختلف در شهر‌های مختلف ایران بسیاری سکنی گزیده و هرکدام محله‌هایی خاص خود دارند شیراز از قدیم مسیر تردد کاروان‌های تجاری و تجار با قومیت‌ها، نژاد‌ها و ملیت‌های مختلف بود که بعضی از آنها در همین دیار هم ساکن شده‌اند.
کوچه‌ای که گذر ادیان خواند می‌شود، کمتر شهروندی آن را به این نام می‌شناسد؛ نوبهار یا گذر ادیان شیراز در خیابان کریمخان زند در اصلی‌ترین معبر شهر قرار دارد و از یک سو به بافت قدیمی و از سوی دیگر به بافت جدید شهری منتهی می‎شود.
هرچند همزیستی اهالی اقوام و ادیان مختلف در شیراز محدود به همین گذر نیست و پیروان ادیان گوناگون ساکن شیراز در بسیاری نقاط شهر سکونت دارند. ویژگی کوچه نوبهارآن است که مجموعه‎ای از مراکز دینی ادیان مختلف در آرامش و صلح کنار هم زندگی می‌کنند.
نوبهار شیراز نوعی نماد هم‌زیستی مسالمت‌آمیز ادیان را روایت می‌کند کلیسای «شمعون غیور» با معماری شرقی، گنبد بزرگی دارد و صلیب روی آن یکی از نخستین بنا‌هایی است که در این خیابان خودنمایی می‌کند این کلیسا در جوار بیمارستانی ساخته شد که پیش از پیروزی انقلاب آن را مرسلین می‌نامیدند و بعد به مسلمین تغییر نام داد.
روبه‌روی کلیسا، کنیسه «ربیع‌زاده» قرار دارد و در کنار آن هم انجمن خیریه کلیمیان شیراز ساخته شده است. زرتشتیان هم در این خیابان بنا‌های ویژه خودشان را دارند.
انجمن و محل برگزاری مراسم مذهبی زرتشتیان شیراز در ابتدای کوچه نوبهار، باغی است که یک آتشکده هم درون آن وجود دارد.
در شیراز، مانند دیگر شهر‌های ایران، هیچ یک از پیروان ادیان الهی، مجبور به سکونت در یک محدوده خاص نبوده‌اند؛ همانطور که امروز هم اینگونه نیست و همه به عنوان شهروند، از حقوقی برابر در انتخاب مکان زندگی و فعالیت اقتصادی، برخوردار هستند.


شیراز کوچه‌ای به نام شهدای ادیان توحیدی را به خود دید

رئیس کمیته نام‌گذاری شورای اسلامی شهر شیراز با هدف پاسداشت مقام شهدای ادیان توحیدی و ترویج همزیستی مسالمت‌آمیز ادیان، اقدام به نامگذاری کوچه‌ای در این شهر به نام "شهدای ادیان توحیدی" نامگذاری شد.
افسانه خواست خدایی گفت: به زودی سه مکان از اماکن عمومی در شهر شیراز به نام مقدس سه شهید والامقام شهید اسحق تیزابی، شهید پرویز سرایی و شهید جمشید گشتاسبی نامگذاری می شود.

این کوچه که پیش از این با نام‌های "نوبهار" و "آریانا" شناخته می‌شد، در بلوار کریمخان زند واقع شده و به دلیل استقرار مسجد، کلیسا، کنیسه و انجمن زرتشتیان در آن، از دیرباز به عنوان نمادی از همزیستی مسالمت‌آمیز ادیان در شیراز شناخته می‌شد.

اشتراک گذاری
تور پاییز ۱۴۰۳
بلیط هواپیما
فرنام صنعت پاکسا
برچسب ها
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# جنگ ایران و اسرائیل # یحیی السنوار # قیمت طلا # استقلال # پرسپولیس # خلیج فارس # آرین طباطبایی
الی گشت
قیمت امروز آهن آلات
نظرسنجی
با پاسخ ایران(وعده صادق 3) به حمله اسرائیل موافقید؟