مطالبه حقوق پایمال شده مردم از مسولان دولتی آزاد شد!

هیئت عمومی دیوان عدالت اداری دستورالعمل ممنوعیت دریافت "اظهارنامه برای مقامات دولتی و سران حکومتی" را ابطال کرد؛ بر این اساس هر شهروند ایرانی می‌تواند قبل از تقدیم دادخواست، حق خود را به‌وسیله "اظهارنامه" از تمام مقامات مسؤل نیز مطالبه کند.
کد خبر: ۱۲۶۸۱۲۶
|
۰۶ آبان ۱۴۰۳ - ۱۰:۰۵ 27 October 2024
|
1300 بازدید
|
۳

مطالبه حقوق پایمال شده مردم از مسولان دولتی آزاد شد!

به گزارش تابناک به نقل از تسنیم، معاونت خدمات الکترونیک قضایی مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضاییه در 29 فروردین 1403 دستورالعملی خطاب به دفاتر خدمات الکترونیک قضایی صادر و در آن دفاتر خدمات را از دریافت هرگونه "اظهارنامه" برای مقامات دولتی و سران حکومتی (مانند رییس جمهور و ...) را منع کرده بود!

طبق این دستورالعمل ارباب رجوع متقاضی ارسال اظهارنامه به مقامات دولتی باید به دبیرخانه‌ها یا مراکز ارتباطات مردمی سازمان یا ارگان مربوطه راهنمایی می‌شدند.

حالا هیئت عمومی دیوان عدالت اداری با صدور یک رأی، این دستورالعمل را ابطال کرده است.

در رأی هیئت عمومی دیوان عدالت اداری آمده است:

بر اساس ماده 156 قانون آیین دادرسی دادگاه‌های عمومی و انقلاب در امور مدنی مصوب سال 1379؛ «هرکس می‌تواند قبل از تقدیم دادخواست، حق خود را به‌وسیله اظهارنامه از دیگری مطالبه نماید، مشروط بر اینکه موعد مطالبه‌ رسیده باشد. به‌ طور کلّی هرکس حق دارد اظهاراتی را که راجع به معاملات و تعهدات خود با دیگری است و بخواهد به ‌طور رسمی به‌ وی برساند ضمن‌ اظهارنامه به‌ طرف ابلاغ نماید. ‌اظهارنامه توسط اداره ثبت اسناد و املاک کشور یا دفاتر دادگاه ها ابلاغ می‌شود.»

و به موجب تبصره این ماده؛ «اداره ثبت اسناد و دفتر دادگاه‌ها می‌توانند از ابلاغ اظهارنامه‌هایی‌که حاوی مطالب خلاف اخلاق و خارج از نزاکت باشد، خودداری نمایند.» با عنایت به این که ارسال اظهارنامه بر اساس حکم فوق به واحدهای دولتی و مأموران آنها منع قانونی ندارد و در جریان دادرسی به عنوان یکی از ادله اثبات دعوا می‌توان بدان استناد کرد، بنابراین اطلاق حکم مذکور در بند 1 دستورالعمل اداره‌کل خدمات قضایی مغایر با ماده 156 قانون آیین دادرسی دادگاه های عمومی و انقلاب در امور مدنی است و مستند به بند 1 ماده 12 و ماده 88 قانون دیوان عدالت اداری مصوب سال 1392 ابطال می‌شود.

اشتراک گذاری
تور پاییز ۱۴۰۳
بلیط هواپیما
فرنام صنعت پاکسا
برچسب ها
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۲
انتشار یافته: ۳
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۱۰ - ۱۴۰۳/۰۸/۰۶
آملر دارید بانک کشاورزی چند زمین کشاورزی از کشاورزان را بابت ورشکستگی کشاورز و عدم بازپرداخت وام در موعد مقرر مصادره کرده است؟
قارنعلی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۲۱ - ۱۴۰۳/۰۸/۰۶
یک استاد فیزیک عمومی داشتیم مسله سختی از درس را روی وایت برد توضیح داد وبعد از 30 دقیقه گفت فهمیدید همه گفتند خیر ، استاد گفت خودم هم نفهمیدم!
رضا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۰۷ - ۱۴۰۳/۰۸/۰۶
سلام الحمدلله فقط این یک مشکل در سیستم اداری این هم حل شد
برچسب منتخب
# جنگ ایران و اسرائیل # قیمت طلا # مهاجران افغان # یارانه # حمله اسرائیل به ایران # خودرو
الی گشت
قیمت امروز آهن آلات
نظرسنجی
با پاسخ ایران(وعده صادق 3) به حمله اسرائیل موافقید؟