مقایسه تویوتا هایلوکس اتوماتیک با کی ام سی T9

کد خبر: ۱۲۷۹۹۹۶
|
۰۷ دی ۱۴۰۳ - ۱۰:۲۰ 27 December 2024
|
12264 بازدید

مقایسه تویوتا هایلوکس اتوماتیک با کی ام سی T9

بازار خودرو ایران در سال‌های گذشته با حضور محصولاتی چون نیسان پیکاپ، سپس رقبای چینی نظیر ریچ، وینگل و کاپرا در سگمنت پیکاپ‌های دو کابین دو ز، جان دوباره‌ای گرفت.

به گزارش تابناک به نقل از خودرو 45، حالا که گزینه‌های جدیدتری نظیر کی ام سی T8، کلوت، تاگا، آسنا، تانلند و نسخه‌های مشابه از شرکت های خودروسازی چینی به کشور راه یافتند، این سگمنت پتانسیل فروش و محبوبیت خود در کشور را به خوبی اثبات کرد و کار را در بازار دست دوم برای محصولات رده بالای خارجی دشوارتر ساخته است.

از این رو گزینه کاملا جدیدی چون کی ام سی T9 در بازار خودروهای صفر از شرکت کرمان موتور می‌تواند در برابر رقیب کار کشته و معتبر قدیمی چون تویوتا هایلوکس از نسل هشتم (معروف به هایلوکس ریووُ/Rivo) در بازار دست دوم قرار بگیرد. مقایسه تویوتا هایلوکس اتوماتیک با KMC T9 می‌تواند به علاقه‌مندان برای خرید خودرو از بین پیکاپ قدیمی ژاپنی و وانت آفرودی چینی کمک کند.

مشخصات فنی

سابقه حضور مدل هایلوکس (Hilux) از شرکت تویوتا در بازار جهان به نسل اول و سال‌های پایانی دهه ۱۹۶۰ باز می‌گردد. تویوتا هایلوکس یک وانت از سگنمت پیکاپ‌های سایز کوچک (تا سال ۲۰۰۴) و از سگمنت سایز متوسط (از ۲۰۰۴ تا کنون) است که خوشبختانه در نسل‌های متعدد (از نسل پنجم به بعد) در بازار کشورمان حضور چشم‌گیر داشته است. شهرت حضور این خودرو در ایران به دوران واردات مستقیم این پیکاپ محبوب و توانمند از سوی شرکت ایرتویا (واردکننده رسمی محصولات تویوتا در ایران) در نسل هفتم و هشتم باز می‌گردد.

هایلوکس در دو نسخه متمایز تک دیفرانسیل باربری (دیفرانسیل عقب با زیربندی شهری/معروف به پا کوتاه) و دو دیفرانسیل (4WD با زیربندی آفرود/معروف به پا بلند) به تولید رسید و نسل هفتم (معروف به ویگو/Viggo) آن در هر دو نسخه (بیشتر در نسخه پا بلند) و نسل هشتم آن تنها در نسخه پا بلند به بازار کشور راه یافت.

نسل هشتم تویوتا هایلوکس با طراحی کاملا مدرن خارجی و داخلی و لقب ریووُ (Rivo)، پیش از ممنوعیت واردات خودرو به کشور و تنها در نسخه ۲۰۱۶ و در تیراژ به مراتب محدود‌تر از نسل هفتم روانه بازار کشور شد، اما از محبوبیت این خودرو در بازار ایران هرگز کاسته نشد. هایلوکس نسل هشتم با پیشرانه ۲.۷ لیتری ۴ سیلندر تنفس طبیعی (مشترک با لندکروزر پرادو J150) و دو گیربکس ۵ سرعت دستی و ۶ سرعت اتوماتیک به بازار راه یافت که تغییر فنی بارز آن به نسبت نسل هفتم، در استفاده از سیستم کنترلی الکترونیکی برای تغییر در وضعیت سیستم انتقال نیرو چهار چرخ، به‌جای استفاده از نمونه مکانیکی/دستی به‌کاررفته در نسل هفتم بود.

کی ام سی (برند تجاری شرکت کرمان موتور) پس از مواجهه با موفقیت قابل توجه پیکاپ جک T8، اقدام به عرضه نسخه به‌روز‌تر و قلدرتر T9 کرده است که در برخی بازارهای جهان با نام جک هانتر (JAC Hunter) نیز شناخه می‌شود. کی ام سی T8 موفقیت خود در بازار ایران را مدیون عرضه با موتور خوش‌توان مجهز به توربوشارژر و قیمت نهایی بسیار معقول بود. اما کی ام سی T9 با تکیه بیشتر بر تکنولوژی با وجود استفاده از پیشرانه ۲ لیتر توربو (هم‌حجم با مدل T8) اما در کنار سیستم سوخت تزریق مستقیم (GDI)، یک گیربکس اتوماتیک پیشرفته‌تر ۸ سرعت، کنترل الکترونیکی سیستم انتقال نیرو دو دیفرانسیل و سطح امکانات رفاهی بیشتر، کلاس کار را به یک سر و گردن بالاتر از T8 رسانده است.
زمانی که صحبت از طراحی و زیبایی بصری خودرو به میان می‌آید، درصد بیشتری از محصولات تویوتا در رده زشت‌ترین‌ها قرار می‌گیرند. اما داستان نسل هشتم هایلوکس این‌گونه نیست. این نسل با استفاده از المان‌های جدید طراحی، سطح کلاس و زیبایی برند را یک سر و گردن بالاتر برد. خوشبختانه تویوتا در دوران عرضه هایلوکس و محصولات تولیدی هم‌زمان با آن، از به‌کارگیری طراحی‌های بیش از حد فضایی و اغراق‌شده یا بیش از اندازه ساده کناره گرفت و با انتخاب مسیری میانه‌رو، نسل هشتم هایلوکس را در قالبی بسیار زیباتر روانه خط تولید کرد.

حالا در نسل هشتم تویوتا هایلوکس شاهد هماهنگی هندسی بیشتر و زیبایی قابل توجه میان گرافیک چراغ‌های جلو و بخش متصل به جلوپنجره هستیم که با ساختار فشرده خود، حس اسپرت‌گرایی یک خودرو سواری را القا می‌کند. ساختار سپر خودرو حتی در نسخه پیش از فیس لیفت ۲۰۱۷ و ۲۰۲۰، بسیار قابل قبول و منصفانه است. نمای جانبی خودرو با برجستگی‌های اغراق‌نشده در طاق گلگیرها همراه است و خط شخصیت جانبی خودرو نیز بسیار مینیمال و متین به اجرا درآمده است. بخش انتهایی با چراغ‌هایی شبیه به گرافیک پرادو ۱۵۰، هماهنگی بسیاری خوبی با نمای جلوی خودرو دارد و چراغ خطر سوم بالاتر از دستگیره در عقب، به زیبایی جانمایی شده است. هیچ یک از بخش‌های بدنه تویوتا هایلوکس ریوو خارج از استاندارد و تناسب نیست و این حجم از میانه‌روی منطقی در طراحی خارجی آن موجب شده است تا خودرو حتی با گذشت نزدیک به ۸ سال از زمان عرضه، همچنان دلنشین جلوه کند.

اما کی ام سی T9 نقطه مقابل طراحی هایلوکس و حتی T8 را هدف قرار داده است. با تعلق طراحی به سال ۲۰۲۰، مدل T9 در نمای جلو از یک جلوپنجره بسیار گسترده و مشبک، مزین به نشان تجاری KMC بهره گرفته است که همانند یک دیوار بزرگ، حس قلدری و استحکام را به بیننده انتقال می‌دهد. سیستم روشنایی در روز (DRL) به صورت ابروهای زاویه‌دار در بخش بالا و سیستم روشنایی اصلی در بخش زیرین آن گرافیکی خشن و عصبی دارد که در تاریکی شب جلوه جذابی ایجاد می‌کند.


نمای جانبی جک T9 خط شخصیت کاملا صاف و ساده‌ای دارد. گلگیرهای بیرون‌زده از پلاستیک ضد‌خش طراحی شده و با وجود شباهت به ساختار برخی پیکاپ‌های آمریکایی، به نوعی یک طراحی نسبتا قدیمی به حساب می‌آید که با طراحی مدرن و فضایی بخش جلوی خودرو در تضاد است. بخش انتهایی T9 با همان سادگی نمای جانبی همراه شده و برخلاف هایلوکس، دارای گرافیک مستطیلی چراغ‌های عقب است که البته به کمک سیستم روشنایی LED، جلوه بصری مدرنی ایجاد می‌کند.

مقایسه KMC T9 با تویوتا هایلوکس اتوماتیک در بخش طراحی می‌تواند سلیقه خریدار را نشان دهد.

البته موضوع مقایسه تویوتا هایلوکس اتوماتیک با KMC T9 تنها منوط به مشخصات فنی و ویژگی‌های رفاهی نیست. آنچه برند تویوتا در قالب اعتبار و ارزش برند در بازار کشور ارائه کرده است، در قالب اعداد و ارقام نگنجیده و از سوی هیچ یک از برندهای خودروسازی کشور چین، در دهه‌های پیش رو قابل عرضه نبوده و نخواهد بود.

مشخصات کلی

 

تویوتا هایلوکس ریوو

کی ام سی T9

نوع موتور خودرو

خطی بنزینی (MPI)

خطی بنزینی (GDI)

حجم موتور

۲.۷ لیتر

۲ لیتر

سیلندر / سوپاپ

۴ / ۱۶

تنفس موتور

اتمسفریک (طبیعی)

پرخوران (توربوشارژر)

قدرت

۱۶۴ اسب بخار

۲۲۱ اسب بخار

گشتاور

۲۴۵ نیوتن.متر

۳۹۰ نیوتن.متر

گیربکس

۵ سرعت اتوماتیک

۸ سرعت اتوماتیک

محور محرک

دو دیفرانسیل موقت انتخابی (4WD)

شتاب

۱۲ ثانیه

سرعت

۱۶۵ کیلومتر بر ساعت

۱۵۰ کیلومتر بر ساعت

مصرف سوخت

۱۱.۲ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر

۸ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر

استاندارد آلایندگی

یورو ۵

فرمان

هیدرولیک

برقی

بدنه

پیکاپ دو کابین دو دیفرانسیل

نوع رینگ

آلومینیومی

ابعاد و ظرفیت ها

 

تویوتا هایلوکس ریوو

کی ام سی T9

طول

۵۳۳۵ میلی‌متر

۵۳۳۰ میلی‌متر

عرض

۱۸۵۵ میلی‌متر

۱۹۶۵ میلی‌متر

ارتفاع

۱۸۱۵ میلی‌متر

۱۸۸۰ میلی‌متر

فاصله محورها

۳۰۸۵ میلی‌متر

۳۱۱۰ میلی‌متر

وزن خالص

۱۹۰۰ کیلوگرم

۱۹۷۰ کیلوگرم

تعداد سرنشین

۵ نفر

ظرفیت بار

۹۲۰ کیلوگرم

۱۰۰۰ کیلوگرم

حجم مخزن سوخت

۸۰ لیتر

۷۴ لیتر

قطر رینگ

۱۷ اینچ

۱۸ اینچ

طراحی ظاهری

مقایسه تویوتا هایلوکس اتوماتیک با کی ام سی T9

مقایسه تویوتا هایلوکس اتوماتیک با کی ام سی T9

زمانی که صحبت از طراحی و زیبایی بصری خودرو به میان می‌آید، درصد بیشتری از محصولات تویوتا در رده زشت‌ترین‌ها قرار می‌گیرند. اما داستان نسل هشتم هایلوکس این‌گونه نیست. این نسل با استفاده از المان‌های جدید طراحی، سطح کلاس و زیبایی برند را یک سر و گردن بالاتر برد. خوشبختانه تویوتا در دوران عرضه هایلوکس و محصولات تولیدی هم‌زمان با آن، از به‌کارگیری طراحی‌های بیش از حد فضایی و اغراق‌شده یا بیش از اندازه ساده کناره گرفت و با انتخاب مسیری میانه‌رو، نسل هشتم هایلوکس را در قالبی بسیار زیباتر روانه خط تولید کرد.

حالا در نسل هشتم تویوتا هایلوکس شاهد هماهنگی هندسی بیشتر و زیبایی قابل توجه میان گرافیک چراغ‌های جلو و بخش متصل به جلوپنجره هستیم که با ساختار فشرده خود، حس اسپرت‌گرایی یک خودرو سواری را القا می‌کند. ساختار سپر خودرو حتی در نسخه پیش از فیس لیفت ۲۰۱۷ و ۲۰۲۰، بسیار قابل قبول و منصفانه است. نمای جانبی خودرو با برجستگی‌های اغراق‌نشده در طاق گلگیرها همراه است و خط شخصیت جانبی خودرو نیز بسیار مینیمال و متین به اجرا درآمده است. بخش انتهایی با چراغ‌هایی شبیه به گرافیک پرادو ۱۵۰، هماهنگی بسیاری خوبی با نمای جلوی خودرو دارد و چراغ خطر سوم بالاتر از دستگیره در عقب، به زیبایی جانمایی شده است. هیچ یک از بخش‌های بدنه تویوتا هایلوکس ریوو خارج از استاندارد و تناسب نیست و این حجم از میانه‌روی منطقی در طراحی خارجی آن موجب شده است تا خودرو حتی با گذشت نزدیک به ۸ سال از زمان عرضه، همچنان دلنشین جلوه کند.

اما کی ام سی T9 نقطه مقابل طراحی هایلوکس و حتی T8 را هدف قرار داده است. با تعلق طراحی به سال ۲۰۲۰، مدل T9 در نمای جلو از یک جلوپنجره بسیار گسترده و مشبک، مزین به نشان تجاری KMC بهره گرفته است که همانند یک دیوار بزرگ، حس قلدری و استحکام را به بیننده انتقال می‌دهد. سیستم روشنایی در روز (DRL) به صورت ابروهای زاویه‌دار در بخش بالا و سیستم روشنایی اصلی در بخش زیرین آن گرافیکی خشن و عصبی دارد که در تاریکی شب جلوه جذابی ایجاد می‌کند.

نمای جانبی جک T9 خط شخصیت کاملا صاف و ساده‌ای دارد. گلگیرهای بیرون‌زده از پلاستیک ضد‌خش طراحی شده و با وجود شباهت به ساختار برخی پیکاپ‌های آمریکایی، به نوعی یک طراحی نسبتا قدیمی به حساب می‌آید که با طراحی مدرن و فضایی بخش جلوی خودرو در تضاد است. بخش انتهایی T9 با همان سادگی نمای جانبی همراه شده و برخلاف هایلوکس، دارای گرافیک مستطیلی چراغ‌های عقب است که البته به کمک سیستم روشنایی LED، جلوه بصری مدرنی ایجاد می‌کند.

قایسه KMC T9 با تویوتا هایلوکس اتوماتیک در بخش طراحی می‌تواند سلیقه خریدار را نشان دهد.

طراحی داخلی

مقایسه تویوتا هایلوکس اتوماتیک با کی ام سی T9

مقایسه تویوتا هایلوکس اتوماتیک با کی ام سی T9

نمای داخلی هایلوکس ریوو خوشبختانه همانند نمای خارجی آن به‌روز شده و با ترکیبی از خطوط درهم تنیده اما افقی و مستقیم طراحی شده است. سبک طراحی داخل کابین تویوتا هایلوکس مورد نظر در مقایسه با نسل هفتم آن از پیچیدگی طراحی بسیار بیشتر بیشتر همراه است. داشبرد طراحی طبقاتی یافته و چیدمان و جانمایی قطعات و ادواتی چون دریچه‌های سیستم تهویه، نمایشگر سیستم مولتی مدیا و بخش کنترلی سیستم تهویه مطبوع هر یک بر روی یکی از طبقات و اشکال هندسی داشبرد سوار شده‌اند.

البته جای تردید وجود ندارد که فضای کابین این خودرو با کلاستر آنالوگ دایره‌ای دوگانه و متریال پلاستیکی، حتی در نسخه دارای تریم دو رنگ داخلی نیز ذات اقتصادی و طراحی نسبتا قدیمی خود را بروز می‌دهد. اما مجدد تاکید می‌شود که رعایت میانه‌روی در سبک طراحی داخلی کابین، همانند طراحی نمای خارجی آن موجب شده است که فضای داخلی هایلوکس، حتی امروزه نیز جذاب و گیرا به نظر برسد.

کی ام سی T9 هم در طراحی کلی فضای داخلی کابین، مینیمال‌گرایی را ملاک اصلی خود قرار داده است. داشبرد ساختاری قرینه دارد و بیشتر اشکال هندسی شکل‌دهنده المان‌های داشبرد متشکل از خطوط کاملا موازی یا شش‌ضلعی است. ترکیب تریم نقره‌ای و مشکی داخلی کابین بر روی داشبرد و غربیلک فرمان همانند هایلوکس با وسواس و تناسب اجرا شده و حتی به صورت کلی از تویوتا هایلوکس نیز ساده‌تر به نظر می‌رسد.

تنها زمانی که خودرو را روشن می‌کنید، شاهد استفاده از کلاستر تمام دیجیتال ۷ اینچ و نمایشگر سیستم مولتی مدیا به ابعاد نسبتا قابل توجه ۱۰.۴ اینچ عمودی در میانه داشبرد خواهید شد که المان‌های مدرنیته را نشان می‌دهند. اهرم دنده نوع الکترونیکی که در جای خود ثابت است و همه کلید‌های کنترلی اطراف آن با عملکرد الکترونیکی، نشان‌دهنده مدرن‌تر بودن این خودرو در مقایسه با تویوتا هایلوکس است. البته باید تاکید کرد که با وجود استفاده از روکش چرمی بر روی صندلی‌ها و داشبرد، کیفیت متریال به‌کار‌رفته در بخش‌های پلاستیکی، تمایز چندانی با ذات اقتصادی تویوتا ندارد.

آپشن ها و امکانات

آنچه در بازار ایران از برند تویوتا می‌شناسیم، ارائه کمترین مقدار از ویژگی‌های رفاهی و ایمنی برای کاهش قیمت نهایی عرضه است. تویوتا هایلوکس ۲۰۱۶ نیز از این مورد مستثنی نشد. در نتیجه ویژگی‌هایی چون کنترل ایستایی در سربالایی، سیستم نظارت بر فشار باد تایرها، سیستم روشنایی بدرقه، سیستم صوتی با ۶ بلندگو، نمایشگر ۷ اینچی مولتی مدیا و دوربین دنده عقب (در نسخه‌های سفارشی)، ورود بدون کلید، سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک (سفارشی)، دو کیسه ایمنی هوا، کیسه ایمنی هوا زانوی راننده (سفارشی) و روکش چرمی داشبرد و صندلی‌ها (سفارشی) تمام آن چیزی است که در آخرین نمونه از هایلوکس‌های وارداتی بازار ایران به مالک ارائه می‌شد.

اما کی ام سی T9 به عنوان یک چینی مدرن و رده‌بالا، با طیف تکمیل‌تری از ویژگی‌های رفاهی و ایمنی ارائه می‌شود. به عنوان مثال، ۶ کیسه ایمنی هوا، سیستم ترمز اضطراری، اتوهولد، ترمز پارک برقی، سنسور پارک عقب و جلو، دوربین ۳۶۰ درجه، سنسور باران، سان‌روف، پاور ویندوز، آینه‌های جانبی تاشو برقی، سیستم روشنایی جلو و عقب LED، تنظیم ارتفاع سیستم روشنایی، ورود و استارت بدون کلید، کلاستر دیجیتالی ۷.۰ اینچی، نمایشگر مرکزی مولتی مدیا ۱۰.۴ اینچی، قابلیت تنظیم ارتفاع فرمان، سردکن کنسول میانی، صندلی برقی ۶ و ۴ حالت برای راننده و سرنشین مجهز به گرم‌کن، سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک، شارژر بی‌سیم تلفن همراه و نورپردازی انتزاعی کابین با قابلیت تنظیم رنگ از قابلیت‌های مضاعف ارائه‌شده در کابین کی ام سی T9 است.

 

 

تویوتا هایلوکس ریوو

کی ام سی T9

کروز کنترل

دارد

کروز کنترل هوشمند

ندارد

کنترل ایستایی در سربالایی

دارد

کنترل سرعت در سرازیری

ندارد

کنترل کشش

دارد

کنترل پایداری

دارد

اتو پارک

ندارد

سنسور جلو

ندارد

دارد

سنسور عقب

ندارد

دارد

رادار نقطه کور

ندارد

رادار تغییر لاین

ندارد

رادار تصادف جلو

ندارد

رادار تصادف عقب

ندارد

ترمز ضدقفل

دارد

توزیع نیروی ترمز

دارد

ترمز کمکی

دارد

ترمز اضطراری

ندارد

دارد

ترمز پارک برقی

ندارد

دارد

پدال شیفتر

ندارد

اتولایت

ندارد

چراغ روز

دارد

دکمه‌های کنترلی فرمان

دارد

گرم کن فرمان

ندارد

نمایشگر اطلاعات و سرگرمی

دارد

ناوبری

ندارد

نمایشگر هدآپ

ندارد

دوربین عقب

دارد

دوربین ۳۶۰ درجه

ندارد

دارد

کیسه هوا

دارد

ورود بدون کلید

دارد

استارت بدون کلید

ندارد

دارد

تهویه اتوماتیک

دارد

صندلی برقی راننده

ندارد

دارد

صندلی برقی سرنشین جلو

ندارد

دارد

گرمکن صندلی جلو

ندارد

دارد

سردکن صندلی جلو

ندارد

ماساژور صندلی جلو

ندارد

آینه بغل برقی

دارد

گرم‌کن آینه بغل

دارد

پانوراما

ندارد

سانروف

ندارد

دارد

خرید تویوتا هایلوکس یا کی ام سی T9

مقایسه تویوتا هایلوکس اتوماتیک با کی ام سی T9

مقایسه تویوتا هایلوکس اتوماتیک با کی ام سی T9

بسیار پر واضح است که در بحث مقایسه تویوتا هایلوکس اتوماتیک با KMC T9، این دو خودرو به هیچ عنوان در جایگاه رقابت با یکدیگر نیستند. اما باید بپذیریم که با گذر سال‌های طولانی از دور آخر واردات خودروهای کاربردی بازار (با حجم موتور فراتر از ۲.۵ لیتر) و ورود خودروهای جذاب و پرآپشن چینی، بسیاری از مشتریان در انتخاب میان گزینه‌های صفر کیلومتر جدید (خرید کی ام سی) و نمونه دست دوم باسابقه و معتبر قدیمی (خرید تویوتا)، دو دل شوند.

در همین حال باید اعتراف کرد که اعتبار، دوام و شخصیتی که محصولات برند تویوتا (از جمله هایلوکس) در بازار کشور دارند از سوی هیچ برند چینی قابل تکرار نیست. همین‌طور ویژگی‌ها و امکانات رفاهی عرضه‌شده از سوی خودرو چینی مدرن و ساخت روز که به ویژه از سوی شرکت خودروساز معتبر داخلی روانه بازار شود نیز بدون تردید با مزایای منحصر به خود همراه است.

در نتیجه انتخاب میان هایلوکس یا کی ام سی T9 منحصرا به سلیقه شخصی و نگاه مشتری نهایی باز‌می‌گردد. البته نیاز به تاکید است که قیمت روز خودرو از گزینه دست دوم هایلوکس معادل با دو برابر T9 صفر کیلومتر است که از اعتبار، دوام و شخصیت برند در بازار ایران نشات می‌گیرد.

از نظر فروش ماشین نیز می‌توان گفت که اعتبار برند تویوتا می‌تواند برگ برنده‌ای در برابر ماشین چینی باشد.

 

اشتراک گذاری
تور پاییز ۱۴۰۳ صفحه خبر
بلیط هواپیما
برچسب ها
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# مهاجران افغان # حمله ایران به اسرائیل # قیمت دلار # سوریه # الجولانی # فیلترینگ
الی گشت
قیمت امروز آهن آلات
نظرسنجی
سرمربی بعدی تیم پرسپولیس چه کسی باشد؟