سرویس اجتماعی ـ در حالی که سالانه صدها هزار ایرانی برای گردشگری، راهی هند می شوند و از این رهگذر، اقتصاد این کشور میلیاردها دلار درآمد به دست آورده است، رفتارهای سفارت هند در تهران با ایرانی ها بسیار زننده است.
به گزارش «تابناک» اجتماعی، سفارت هند از یک سو با سختگیری های غیر معمول درباره صدور روادید، مسافران و آژانس های توریستی را سردرگم می کند و از سوی دیگر، رفتارهای زننده ای با ایرانیانی دارد که برای انجام امور کنسولی و سفر به این سفارتخانه مراجعه می کنند، به گونه ای که گاه با فحاشی به ایرانی ها، آنان را از محل سفارت بیرون می اندازند و حتی در یک مورد، کنسول این سفارت به یکی از مراجعه کنندگان متمول ایرانی گفته است: تو بو می دهی، به تو ویزا نمی دهیم.
از دیگر نکات قابل توجه درباره اقدامات این سفارت، انحصاری کردن ارایه ویزای هند است، به گونه ای که این سفارت با برخی ارتباطات، صدور ویزای خود را در قالب برخی اشخاص، انحصاری کرده است، به گونه ای که ده ها آژانس معتبر ایرانی ـ که در حوزه گردشگری هند فعالیت می کنند ـ دیگر حق دریافت ویزا از این سفارت را ندارند و باید با میانجی دوستان ایرانی سفارت هند ویزا بگیرند.
جالب اینجاست، یکی از این آژانس ها که انحصار ویزای هند را در دست دارد، چنان رفتاری با مراجعان ایرانی داشته که فعالیتش برای مدتی تعلیق شده بود. این آژانس مسافرتی، مسافرانی را که وارد آن می شدند، تفتیش بدنی می کرد!
بنا بر این گزارش، از آنجا که صدور ویزا در این روند، حتی با سازوکارهای داخلی هند نیز هماهنگ نیست (مانند صدور ویزای جمعی)، بعضاً ایرانیانی که راهی هند می شوند، در فرودگاه های این کشور دچار مشکل می شوند، همان گونه در یکی از این موارد، مسافران ایرانی ـ که عمدتا خانواده ها بودند ـ برای بررسی ویزای صادره با روش جدید کنسول هند، یک شب تمام را در فرودگاه گوآی هند گذراندند.
گفتنی است، لجاجت سفارت هند با مسافران ایرانی در بر هم زدن برنامه های آنان که در قالب دادن وعده صدور ویزا و سپس صادر نکردن در لحظه آخر (به رغم دریافت پول ویزا) بوده، باعث وارد آمدن آسیب های متعددی شده که گذشته از سردرگمی مسافران ایرانی، شرکت هواپیمایی ماهان، تنها در هفته نخست سال جاری، دویست هزار دلار زیان عملیاتی دید.
البته ناگفته نماند، پس از انحصاری شدن صدور ویزا، هندی ها سخت گیری کمتری می کنند که البته این تفاوت رویکردی، بسیار معنادار است که ای بسا، مسئولان ذیربط بتوانند با کنکاش در نوع روابط سفارت با برخی ایرانیان مرتبط با آن، از آن رمزگشایی کنند.
اما تأسف بارتر از همه، بی تفاوتی مسئولان سازمان میراث فرهنگی و گردشگری و وزارت امور خارجه است که تاکنون به رغم آن که هم مسافران و هم آژانس های گردشگری، گزارش های متعددی در این باره به آنها داده اند، هیچ کاری در راستای نگه داشتن حرمت شهروندان ایرانی نکرده اند، جز سکوت در برابر یکه تازی های چند کارمند سفارت هند و لابی های ایرانی آنان که این سفارتخانه را به محلی برای تجارت شخصی خود و توهین به هویت و حرمت ایرانی ها تبدیل کرده اند.