در آستانه افتتاح دهمین خط سامانه اتوبوس تندرو؛

چه زمانی درخواهیم یافت بی.‌آر.‌تی مسکن است نه درمان؟!

این عارضه هنگامی پر‌رنگ‌تر می‌شود که بدانیم طرح بی.‌آر.‌تی در برخی دیگر از کلان‌شهرهای کشورمان هم که با معضل ترافیک دست به گریبان هستند، بی‌کم و کاست به اجرا درآمده و مشکلات آن نیز عینا به این شهر‌ها منتقل شده‌ تا دور از ذهن نباشد که پله پله در شهرهای ریز و درشت دیگر هم کپی شده و هیچ اصلاحی در آن رخ ندهد.
کد خبر: ۳۳۸۸۳۲
|
۲۶ مرداد ۱۳۹۲ - ۱۲:۰۴ 17 August 2013
|
17574 بازدید
|
بی.‌‌آر.‌‌تی یا‌‌ همان سامانه اتوبوس‌های تندرو دیگر نه منحصر به تهران است و نه بر خلاف نامش، حکایت از موضوع ناشناخته‌ و پیچیده‌ای برای شهروندان کلانشهرهای گوناگون کشورمان دارد، زیرا از فرط رواج، کافی است نام آن را بگویی تا‌‌ همان اتوبوس‌های آکنده از مسافری در ذهن تداعی شود که تنها تفاوت کوچکی با اسلاف خود دارند؛ اتوبوس‌هایی با گنجایش بیشتر که چپ‌در هستند، جایگزین اتوبوس‌های قدیمی شده‌اند و البته در مسیر انحصاری می‌رانند.

به گزارش «تابناک»، در شرایطی که افزایش شمار خودروهای جاری در شریان‌های شهرهای گوناگون به مدد افزایش جمعیت و البته ثابت ماندن عرض گذرگاه‌ها، روز به روز بر گره کور ترافیک در شهر‌ها و کلانشهرها‌ و سرآمد تمامی آن‌ها در ویژگی‌های نامطلوب، تهران، افزوده و روز به روز بر ابعاد این معضل شهری افزوده می‌شد، شهرداری تهران ابتکاری به خرج داد که نه از جنس طرح‌های ناآزموده‌ای مانند حذف میدان و به کارگیری دوربرگردان، بلکه بر مبنای کارآمد کردن سیستم‌های موجود بود؛ اما گویا اینقدر اجرای آن به مذاق مسئولان خوش آمده که به هیچ وجه نمی‌توان حذف آن را تصور کرد.

این در حالی است که استفاده از سامانه اتوبوس‌های تندرو بدون ایراد هم نبوده و هر جایی که خطوط این طرح گسترانده شده، با اختصاص یک خط (لاین) عبوری به این سامانه، عملا از عرض معبر کاسته شده و به تناسب آن، بار ترافیک دیگر خطوط به شدت افزایش داشته است تا جایی که‌ گاه در برخی مسیر‌ها، عبور و مرور سریع‌تر مسافران بی.‌آر.‌تی به نرخ کاهش شدید سرعت سایر خودروهای عبوری از آن محور تمام شده و به دنبال آن، موجب افزایش زمان حمل و نقل برای استفاده کنندگان از خودروهای شخصی و عمومی مانند تاکسی شده است.

به عبارت بهتر، به‌کارگیری خطوط جداگانه برای عبور اتوبوس‌های خط واحد، حکم آن را داشته که اولویت استفاده از معابر بیشتر در اختیار اتوبوس‌ها قرار گرفته تا خودروهای سواری که ظرفیت به مراتب کمتری از رقیب دارند تا در سایه تقویت حمل و نقل عمومیِ کلان، حمل و نقل عمومی خرد با نوعی اجحاف روبه‌رو شود؛ هرچند شاید این اجحاف، تنها راهکار قابل اتکا در حال حاضر و با توجه به شرایط موجود بوده و در راستای ترغیب شهروندان به استفاده از حمل و نقل عمومی، مفید فایده هم به نظر برسد. 

چه زمانی درخواهیم یافت بی.‌آر.‌تی مسکن است نه درمان؟!

این در حالی است که چه بخواهیم و چه نخواهیم، این عارضه را باید نقطه ضعف این سامانه حمل و نقل به شمار آورد و عجیب این که نه تنها تلاشی برای رفع این عارضه نشده، بلکه با گسترش خطوط بی.‌آر.‌تی در کلان‌شهر تهران، بسیاری از بزرگراه‌های این شهر عملا از ترافیک سنگین به بسته شدن در ساعاتی از روز سوق داده شده‌اند و شگفت این که به رغم بروز این تبعات نامطلوب در راه‌های پر ترافیکی مانند بزرگراه رسالت و بعثت، اجرای آن در بزرگراه همت در دست بررسی بوده و چه بسا به زودی اجرایی شود تا ترافیک غرب به شرق و بالعکس در مناطق شمالی‌تر پایتخت، تبدیل به معضلی حل ناشدنی شود، به ویژه آنکه در این محور خبری از مترو هم نیست.

این عارضه هنگامی پر رنگ‌تر می‌شود که بدانیم طرح بی.‌آر.‌تی در برخی دیگر از کلان‌شهرهای کشورمان هم که با معضل ترافیک دست به گریبان هستند، بی‌کم و کاست به اجرا در‌آمده و مشکلات آن نیز عینا به این شهر‌ها منتقل شده ‌تا دور از ذهن نباشد که پله پله در شهرهای ریز و درشت دیگر هم کپی شده و هیچ اصلاحی در آن رخ ندهد.

ریشه گسترش این شیوه ناقص در سراسر کشور هم چیزی نیست جز این نکته که حمل و نقل با اتوبوس، شیوه‌ای قدیمی از حمل و نقل به شمار می‌اید که هرچقدر کارآمد و به روز شده باشد، باز هم ظرفیت محدودی داشته و تنها می‌تواند نقش مسکن برای تسکین موقت درد ترافیک را ایفا نماید و هرگز قادر به درمان درد نخواهد بود.

به عبارت بهتر، تأکید بر توسعه خطوط بی.‌آر.‌تی که به زودی و با رونمایی از دهمین خط آن در پایتخت، در قالب قدرتمند‌ترین راهکار حل ترافیک رخنمون یافته، در حقیقت اصرار بر تجویز مسکن برای درد کهنه کلان شهر پایتخت بوده و البته به دلایلی مانند مرکز‌گرایی و تأسی مدیران شهرستانی از طرح‌های اجرایی شده در مرکز، در شهرهای دور و نزدیک هم تجویز شده تا دیگر کسی به فکر آن نباشد که روزی که مزایای نسبی این طرح تمام شد، چه باید کرد؟!

طرح این پرسش ما را با ابهامی روبه‌رو می‌کند که هرچند امروز نیز به شکل آشکاری نشانه‌های بروز آن به چشم می‌خورد، در سایه مدیریت‌های مقطعی و کوتاه مدت، کسی در اندیشه یافتن پاسخ برای آن نبوده و به لحاظ سختی‌های دیگرگون کردن اندیشه در جامعه ما، تکرار روش گذشتگان کم دردسر‌تر به نظر برسد؛ اینجاست که نقش نهادهای نظارتی و هدایت کننده مانند شورای شهر به مراتب پر رنگ‌تر از گذشته به نظر رسیده و ورود مدیران جدید به بدنه مدیریت شهری، می‌تواند امید به تغییر را نوید دهد.
اشتراک گذاری
تور تابستان ۱۴۰۳
بلیط هواپیما
فرنام صنعت پاکسا
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۴۵
انتشار یافته: ۶۰
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۰۷ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۶
به نظر من این که حمل و نقل خرد فدای حمل و نقل کلان شده شاید درست باشه اما مردم باید بدونن که شهری مثل تهران با این حجم از جمعیت و ماشین، دیگه جای با ما شخصی سر کار رفتن نیست چون عامل اصلی آلودگی هوا در تهران همین ماشین شخصی هستش. اما در کنار این موضوع شهرداری باید ناوگان حمل و نقل عمومی رو هم به شدت گسترش بده. هرچند که انصافا تو چند سال گذشته خیلی خیلی تلاش کرده و نسبت به دوره های قبل موفق تر بوده.
اینکه می گید خطوط ویژه جا رو واسه شخصی ها تنگ کردن هم درسته اما مسئله اینه که اگر قرار باشه که مثلا خیابون ها تعریض بشن این کار زمان و هزینه بسیار بسیار زیادی رو می بره. در ضمن در تهران طبق نظر کارشناسا و به تجربه ثابت شده که از بین ناوگان حمل و نقل عمومی جدید، بی آر تی و مترو مناسب ترن و مثلا تجربه منو ریل که قرار بود اجرا بشه عملیاتی نشد.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۳۶ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۶
اولن بی ار تی با گرفتن لاین خودروهای شخصی باعث میشه ترافیک ماشینهای شخصی زیاد بشه واین خودش باعث آلودگی بیشتر هوا میشه
دومن اگه مقایسه کنیم بیشتر حمل نقل ها با همون خودروهاست که تو ترافیکن پس وقت مردم بیشتری تلف میشه
سومن وقتی هزینه کاری تامین نشده برای چی باید اجرا بشه؟ باز اگر لاین اضافه می شد یه کمکی به ترافیک میکرد هر چند که بازم به نظر من اون لاینم اگه به خودروهای شخصی میدادن بهتر بود
نتیجه اینکه این طرح اگر ضررش بیشتر از منفعتش نباشه سودی هم نرسونده پس از هر جا رها بشه به صرفست ....
یک متخصص حمل‌ونقل
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۱۹ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۶
ای کاش در بیان موضوعات تخصصی از نظر کارشناسان این صنعت استفاده می‌نمودید و به هردلیل به خود اجازه اظهارنظر سطحی راجع به مزایا و منافع پروژه‌هایی که چندین سال در سطح تمامی شهرهای دنیا در حال مطالعه و اجراست نمی‌داد. سامانه اتوبوسهای تندرو (واژه ارائه شده از سوی فرهنگستان زبان فارسی) یکی از موفق‌ترین طرح‌هایی است که با توجه به تجربه اجرا در شهرهای بزرگ، در بوگوتا کلمبیا همگام با اجرای طرح زوج و فرد اجرائی شد و در کنار خطوط دوچرخه احداث شده در این شهر یکی از موفق‌ترین پروژه‌های ترافیکی جهانی می‌باشد.
در مورد این که حجم وسایل نقلیه از اختصاص خط مجزا به عبور اتوبوس‌های تندرو متضرر می‌شوند لازم به ذکر است تا بدانید که در بسیاری از کشورها همچون همین کلمبیا به علت تعدد نوع سرویس این نوع سامانه در ایستگاه‌ها خطی با عنوان خط سبقت علاوه بر خطوط حرکتی به این نوع سامانه اختصاص می‌یابد و اصل هم بر آن است تا با محدود نمودن امکان تردد با وسایل‌نقلیه شخصی همگام با اجرای طرح‌های قیمت‌گذاری همچون طرح ترافیک، زوج و فرد و اعطای امتیازاتی به این نوع سامانه‌ها سهم استفاده از حمل‌ونقل عمومی افزایش یابد. اگر به نظر جنابعالی این نوع طرح‌ها تنها یک مسکن است تنها به این دلیل است که با توجه به محدودیت تخصیص بودجه در کشور ما برای ارائه خدمات با سرفاصله مناسب همانند مترو،(که هزینه چندین برابر با اجرای این نوع سامانه در حداعلی خود دارد) موجب ازدحام هرچه بیشتر در این نوع سامانه گردیده است وگرنه این سامانه در بسیاری از کشورهای جهان درمانی قطعی است. بهتر است تا استاندارد بین‌المللی احداث این نوع سامانه را نگاهی بیاندازیم تا ببینیم در کشور ما تا چه حد این پروژه به درستی اجرا شده و زیرساخت‌های مناسب برای آن فراهم شده که انتظار اثربخشی حداکثری از آن را داریم. برای اطلاع بهتر بد نیست تا ارزیابی انجام شده از سامانه اتوبوس‌های تندرو براساس استانداردهای بین‌المللی نگاهی بیاندازید به مقاله ارائه الگوي ارزيابي سامانه اتوبوسهاي تندرو (مطالعه موردي: خطوط سامانه اتوبوس هاي تندرو شهر تهران) که در دوازدهمین کنفرانس بین‌المللی مهندسی ترافیک تهران ارائه شده است تا متوجه گردید که اشکال از نحوه استفاده از زیرساخت‌هاست وگرنه سامانه اتوبوس‌های تندرو نسخه شفابخشی است.
http://www.itdp.org/documents/BRT_Standard_ENGLISH_pub.pdf
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۴۴ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۶
آلودگی هوای تهران به دلیل بنزین نامناسب و کارخانه های غرب تهران می باشد. به هر حال با افزایش مناسب وسایل نقلیه عمومی، در صورتی که بتواند تا حدی راحتی وسیله نقلیه شخصی را داشته باشد( بتوان نشست و از گرما مانند سونای خشک نباشد) عده زیادی از مردم از وسیله نقلیه عمومی استفاده خواهند کرد
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۳:۲۲ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۷
در حال حاظر این طرح در بزرگراه امام علی (ع) در حال اجراست. یک مساله ای هست که سبک و سنگین کردن مزایا و معایب می باشد. شما نتیجه این سبک سنگین کردن را بیان کنید خطر تصادف در این بزرگراه افزایش یافته ترافیک آن سنگین شده و ... آیا این کار برای این بزرگراه منطقی است؟ در خیابان انقلاب کاری است منطقی ولی مخصوصا در قسمت شما بزرگراه همت بزرگراه امام علی معایب بیشتر ا مزایا است باید دید این مسیر رفت آمد به کجا می باشد؟ و چقدر استاندارد بود که حالا یک لاین هم بسته شد؟ چقدر خطر تصادف افزایش یافته؟ و در نهایت با اجرای این طرح چقدر از میزان خودرو ها کاسته می شود؟ آیا این مزیت بالاتر از معایب است؟ تمام مشکلات کشور با استفاده از فکر حل می شود چه مردم و چه مسئولان
علی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۵۶ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۷
بسیار نکته جالبی بود
تنها موضوعی که می تواند ضمن سهولت در تردد و انتقال مسافران ،عرض بزرگراه ها را هم اشغال نکند منوریل است که طرح آن در دوران شهرداری آقای احمدی نژاد کلید خورد ولی ناموفق ماند که شاید هزینه ها و موارد دیگر در آن دخیل بوده ؛ ولی با شرایط فعلی بهترین کار در مسیرهایی که مترو قابل گسترش نیست همین بی آرتی است و خواهشا بجای انتقادهای کارشناسی نشده و بی اعتبار کردن تابناک به ارائه طرحهای ارزنده اهتمام ورزید ،وگرنه بچه من هم بلده انتقاد کنه و از هر چیز ایراد بگیره!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۴۴ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۶
سرویس ادارات رو باید دولت برگردونه تا خیلی از کارمندان ماشین شخصی نیارن
حامد
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۱۸ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۶
من که 20 میلیون پول ماشین دادم و سالی حدود 700 تومن بیمه میدم، عقلانیه ماشینمو توی پارکینگ پارک کنم و با حمل و نقل عمومی برم و روزی حداقل 5000 تومن پول کرایه بدم؟
اگه توی ترافیک هم باشی با ماشین شخصی زودتر میرسی مگر اینکه ایستگاه مترو بغل خونت باشه و محل کارت هم بغل ایشتگاه مترو باشه!
هموطن
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۲۲ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۶
تهران دیگه گنجایش این جمعیت رو نداره
تمام راهها هم فقط برای مدتی کوتاه کار آمد است.
باید امکانات در کشور بصورت عادلانه تقسیم شود. تا از هجوم جمعیت به سمت تهران جلوگیری شود.
من در اینجا ا سایت تابناک تقتضا میکنم برآوردی انجام دهد که چه تعداد بیمارستان و دانشگاه در تهران وجود دارد. تا مشخص شود چرا تهران اینگونه شده.تهران یا باید شهر دانشگاهی باشد یا پایتخت باشد یا شهر صنعتی باشد یا شهر تفریحی باشد یا شهر اداری باشد یا شهر تجاری باشد یا شهر سیاسی باشد ولی تهران هم اکنون همه اینهاست. تهران دیگر گنجایش ندارد. تراکم جمعیت در تهران بسیار بالاست. من خواهش میکنم سایت تابناک این کار را انجام دهد و به اطلاع مسوولین برساند . دوای مشکلات تهران توجه به دیگر شهرهاست.
آشنا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۲۲ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۶
بی آر تی هم مثل دوربرگردانها یه روزی آمده اند و یه روزی هم خواهند رفت.
عبداللهی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۴۲ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۶
با تشکر از نویسنده محترم این مقاله – متاسفانه در تهران هریک از خطوط بی آر تی علیرغم تسهیلاتی که فراهم نموده اند معضلات بسیاری در مسیر خود برای عبور و مرور سایر خوروها ایجاد نموده اند که اتلاف هزاران ساعت از وقت مردم ناشی کم عرض شدن معابر و نیز اتلاف سوخت و افزایش آلودگی هوا از آن جمله میباشد .
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۰۴ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۶
بی ار تی خیلی شلوغه
دیر به دیر میاد و ....
ولی برای امثال من که ماشین ندارن خوبه
دقت کن تو هیچ کشور پیش رفته ای اولویت با ماشین شخصی نیست
یه نفر می خواد تک سرنشین بره یه لاین براش خالی کنیم خوب میشه ؟ برا راحتی اون ما باید فدا شیم ؟ هوا رو الوده کنه ما مقصریم ؟
تو کشور های پیش رفته تاکسی برای همه نیست . تو ایران شده وسیله ی حمل و نقل عمومی .
کیفیت خودرو و سوخت پایینه قبول . هیج جای دنیا این تفکر شما رو قبول ندارن ( کشور پیش رفته
موسوی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۱۸ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۶
به نظر من دوستان عزیزی که میگن ترافیک برای ماشینهای شخصی که اکثرشان تک سرنشین اند زیاد شده و دارن اذیت میش، میتونن ماشینو خونه بذارند و بیان از حمل و نقل عمومی استفاده کنند
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۲۶ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۶
سلام برای شهر تهران با این وضعیت آلودگی هوایی که دارد همین لاین های باقی مانده برای سواری هم زیاده اصلا اگر ده تا لاین دیگه هم به هر خیابان اضافه کنند هم باز هم این مردم بی مسولیت آن را پر می کنند. بی آر تی برای کسانی که آن را طرح کردند باقیات صالحات است
مجید
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۳۱ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۶
در بعضی از مسیرها بهتر است از منوریل ودر بعضی از مسیرها تراموا مناسبتر است باید در حمل ونقل عمومی از تمامی گزینه ها با در نظر گرفتن بالاترین بهره وری استفاده نمود.هیچکدام از گزینه ها به تنهایی در کلان شهر تهران گزینه مطلق نیست
برچسب منتخب
# حمله موشکی به اسرائیل # سید حسن نصرالله # نمازجمعه تهران
الی گشت
قیمت امروز آهن آلات
نظرسنجی
با توجه به تسلیح رژیم صهیونیستی به سلاح اتمی و حمایت تسلیحاتی و اطلاعاتی آمریکا و ناتو از این رژیم؛ با دستیابی کشورمان به سلاح هسته ای موافقید؟