عضو شوراي اسلامي شهر تهران با تاكيد بر اينكه در صندلي عقب تاكسيها بايد دو مسافر سوار شوند، گفت: به اين ترتيب هم استهلاك خودرو پايين ميآيد و هم شؤون اخلاقي و اسلامي رعايت ميشود.
معصومه آباد در گفتوگو با فارس در اين خصوص گفت: ما هر سال بحث افزايش كرايه تاكسيها را مطرح ميكنيم، بدون اينكه تاكسيها را به استانداردهاي رايج در سطح دنيا برسانيم. در سراسر دنيا از تاكسي به عنوان يك وسيله نقليه خصوصي و لوكس استفاده ميشود، در حالي كه در كشور ما تاكسي يك وسيله نقليه عمومي است.
وي ادامه داد: طبق آمار معاونت حمل و نقل و ترافيك، ما 10 درصد استانداردهاي جهاني تاكسي را داريم. بعد وقتي ميخواهيم افزايش نرخ بدهيم، تورم سالانه را لحاظ ميكنيم. در حالي كه من فكر ميكنم يكي از مسائل فرهنگي- اجتماعي كه بايد در مورد تاكسيها لحاظ كنيم، تعداد سرنشينان آن است. عضو شوراي شهر در توضيح بيشتر گفت: صندلي عقب تاكسي براي دو نفر طراحي شده، ولي ما سه نفر انسان بالغ را روي اين صندلي مينشانيم، بدون رعايت شؤونات اسلامي و اخلاقي و هيچ توجهي به اين مسائل نداريم. آباد خاطرنشان كرد: يك زماني روي صندلي جلوي تاكسي دو نفر مينشستند و ما بسيار براي جلوگيري از اين موضوع مبارزه كرديم. در چين به عنوان كشوري كه بيش از يك ميليارد نفر جمعيت دارد، اين رسم نيست كه روي صندلي جلو دو نفر يا روي صندلي عقب سه نفر بنشينند. وي افزود: بايد فرهنگ سازي كنيم و كرايهها را بين سرنشينان سرشكن كنيم تا به رانندگان تاكسي هم فشار نيايد. ولي قطعا مردم از اين موضوع استقبال خواهند كرد؛ چون اين مساله معضلات فرهنگي و اخلاقي ايجاد كرده است. به همين دليل من مطمئنم مردم حاضرند 20 تومان اضافه بپردازند و در آسايش به مقصد برسند.
آباد تاكيد كرد: به اين ترتيب استهلاك خودرو و همچنين برخورد و درگيري بين مسافران كمتر خواهد شد و در فضاي راحت ميتوانند تردد شهري داشته باشند. استاندارد جهاني هم همين است و ما بايد تاكسيها را به سمت استاندارد شدن ببريم، ولي در بحث استاندارد، فقط داريم روي قيمتها بحث ميكنيم.
عضو شوراي شهر اذعان داشت: در شش هفت سالي كه من در شوراي شهر حضور دارم، هيچوقت نگفتهايم چگونه تاكسيها را استاندارد كنيم تا خدماتي كه به مسافر داده ميشود، مشابه خدماتي باشد كه در دنيا ارائه ميشود.
وي در پايان گفت: اولين گام براي استاندارد كردن تاكسيها، بحث ايمني مسافر است. زيرا راننده اكنون خود را ملزم ميداند كه كمربند ايمني را ببندد، اما مسافران الزامي به بستن كمربند نميبينند. بحث ديگر هم ظرفيت مسافر است كه بايد براي صندلي عقب دو نفر تعريف شود.