کیوسک بین‌المللی «تابناک»؛

بازتاب سخنان رهبر انقلاب درباره استکبار آمریکا/ فشار فرانسه بر ایران و آمریکا در مذاکرات/ سه سناریو در صورت عدم دستیابی به توافق در وین

بازتاب سخنان مقام معظم رهبری درباره مبارزه با استکبار، فشار فرانسه بر ایران و آمریکا در مذاکرات هسته ای، بازگشت لاوروف به وین در صورت نزدیک بودن توافق، ترس اوباما از شکست مذاکرات هسته ای و سه سناریو در صورت به نتیجه نرسیدن مذاکرات وین، از جمله مهمترین موضوعاتی است که سرخط مطالب امروز مطبوعات جهان را به خود اختصاص داده است.
کد خبر: ۵۱۶۴۸۰
|
۲۱ تير ۱۳۹۴ - ۰۹:۱۰ 12 July 2015
|
27990 بازدید
بازتاب سخنان رهبر انقلاب درباره استکبار آمریکا/ فشار فرانسه بر ایران و آمریکا در مذاکرات/ سه سناریو در صورت عدم دستیابی به توافق در وینبازتاب سخنان مقام معظم رهبری درباره مبارزه با استکبار، فشار فرانسه بر ایران و آمریکا در مذاکرات هسته ای، بازگشت لاوروف به وین در صورت نزدیک بودن توافق، ترس اوباما از شکست مذاکرات هسته ای و سه سناریو در صورت به نتیجه نرسیدن مذاکرات وین، از جمله مهمترین موضوعاتی است که سرخط مطالب امروز مطبوعات جهان را به خود اختصاص داده است.

به گزارش «تابناک»، سخنان روز گذشته رهبر انقلاب درباره ضرورت مبارزه با استکبار، در میان مطبوعات و رسانه های بین المللی مورد توجه قرار گرفته است. خبرگزاری «آسوشیتدپرس» می نویسد، در حالی که مذاکرات هسته ای میان ایران و گروه 1+5 در جریان است، رهبر ایران خواستار تداوم مبارزه با استکبار آمریکا شده است و این نشان می دهد، نتیجه مذاکرات هرچه ‌باشد، بی اعتمادی ایران به آمریکا تداوم خواهد یافت. این خبرگزاری به نقل از منابع خبری داخلی ایران می نویسد، به گفته رهبر ایران، آمریکا نمونه عالی استکبار است و دانشجویان باید خود را برای ادامه مبارزه با قدرت های استکباری آماده کنند. آسوشیتدپرس ادعا می کند، هرچند مشخص نیست اظهارات رهبر ایران زمینه‌ساز خروج از مذاکرات است یا خیر، ‌احتمالاً بر ابهام موجود درباره نتیجه مذاکرات خواهد افزود.

*****

خبرگزاری فرانسه نیز به همین موضوع پرداخته و می نویسد، آیت الله خامنه ای، رهبر ایران، روز شنبه بار دیگر استکبار آمریکا را به شدت محکوم کرد و گفت، رابطه با این کشور ابداً معنایی ندارد. رهبر ایران در جمع دانشجویان در تهران گفت: «آمریکا مصداق کامل استکبار است. خود را برای مبارزه بیشتر با این استکبار آماده کنید». این خبرگزاری می افزاید، رهبر ایران در جمع دانشجویان از «منابع خارجی و برخی مراکز غربی به انحراف کشیده شده» که چهره نادرستی از ایران ارائه می دهند، انتقاد کرد. در ادامه این مطلب اشاره شده، ایران و آمریکا از سال 1980 روابط دیپلماتیک ندارند، ولی وزیران امور خارجه دو کشور از ماه‌ها قبل برای رسیدن به توافقی که ماهیت صرفاً صلح آمیز برنامه هسته ای ایران را ضمانت کند، با یکدیگر مذاکره می کنند.

*****

اما در میان اخبار مربوط به مذاکرات هسته ای وین، خبرگزاری «رویترز» از تلاش فرانسه برای اعمال فشار بر ایران و آمریکا خبر داده است. این خبرگزاری می نویسد، لوران فابیوس، وزیر خارجه فرانسه، روز شنبه ظاهراً به ایران و آمریکا فشار آورد تا گفت و گوهای هسته‌ای را سرعت ببخشند و افزود: همه مسائل روی میز است و زمان تصمیم‌گیری ایران فرا رسیده است. فابیوس در بیانیه‌ای اظهار داشته: «اکنون همه چیز روی میز است. زمان برای تصمیم‌گیری فرا رسیده است». این بیانیه بعد از دیدار فابیوس با جان کری، وزیر خارجه آمریکا، محمدجواد ظریف، وزیر خارجه ایران و فیلیپ هاموند، وزیر خارجه انگلیس صادر شده است. رویترز در ادامه به طور مختصر به مهمترین مسائل اختلافی موجود در مذاکرات ایران و 1+5 اشاره کرده است.

*****

شبکه خبری «الجزیره» در گزارش خود از مذاکرات، به این موضوع اشاره کرده که در صورت بازگشت وزیر خارجه روسیه به وین، می توان گفت، دستیابی به توافق نهایی نزدیک است. در این گزارش اشاره شده که وزرای امور خارجه فرانسه و انگلیس بار دیگر به وین، محل گفت و گوهای هسته ای ایران بازگشته اند. فیلیپ هاموند وزیر امورخارجه انگلیس و لوران فابیوس وزیر امورخارجه فرانسه در کنار جان کری وزیر امورخارجه آمریکا قرار گرفته اند. سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه در گفت و گوی تلفنی با کری اظهار داشته، احتمال دارد به وین بیاید. با این حال، فعلاً سفر او به تأخیر افتاده است. بنابراین، زیر نظر داشتن تحرکات وزیر امورخارجه روسیه مهم است، زیرا لاوروف همواره گفته وقتی توافق نهایی ممکن باشد، به وین خواهد آمد. 

*****

روزنامه «هافینگتون پست» در تحلیلی از روند مذاکرات هسته ای، از ترس رئیس جمهور آمریکا از شکست مذاکرات سخن گفته و این عامل را بر رویکرد ایران مؤثر دانسته است. این روزنامه با اشاره به اینکه باراک اوباما از شکست مذاکرات هسته ای می ترسد، استدلال می کند، ‌ایران در حال استفاده از این ترس اوباماست. هافینگتون پست معتقد است، رئیس جمهور آمریکا در ابتدا توافق با ایران را‌ میراث مادام العمر برای خود در خاورمیانه می‌دانست؛ اما دلیلی که اکنون وی را دعوت به ادامه این روند می‌کند، این است که وی از آسیب دیدن اعتبار خود در صورت عدم دستیابی به توافق نگران است. در این مطلب با اشاره به اینکه شکست اوباما در مذاکرات هسته‌ای می‌تواند ضربه ای سخت برای دموکرات‌ها نیز باشد، تصریح شده که رهبران ایران نیز با بهره‌گیری از این مسأله در حال پیش بردن اهداف خود هستند.

*****

نشریه فرانسوی «نوول رپوبلیک» نیز با انتشار گزارشی تحلیلی از مذاکرات هسته ای ایران، از وجود سه سناریو در صورت عدم حصول توافق خبر داد و تصریح کرد، به رغم پیشرفت‌های حاصله در مذاکرات، مسائل حل نشده بسیاری هنوز ‌مانده است. به نوشته این نشریه، در صورت عدم حصول توافق، مذاکره‌کنندگان با سه سناریو مواجه خواهند بود که سناریوی نخست، تمدید مجدد مذاکرات وین همراه با یک وقفه؛ سناریوی دوم اعلام شکست مذاکرات ـ که البته به دلیل مسائل موجود و تلاش‌های صورت گرفته احتمال آن اندک خواهد بود ـ و سناریوی سوم تعویق مذاکرات خواهد بود که از مدت‌ها قبل، فرضیه‌ای تابو قلمداد می‌شود. در این مطلب اشاره شده که با وجود پیشرفت‌های حاصله که تمامی هیأت‌های حاضر در مذاکرات به آن اذعان دارند، هنوز مسائل حل نشده بسیاری‌ ‌مانده است.
اشتراک گذاری
تور تابستان ۱۴۰۳
بلیط هواپیما
فرنام صنعت پاکسا
برچسب منتخب
# حمله موشکی به اسرائیل # سید حسن نصرالله # نمازجمعه تهران
الی گشت
قیمت امروز آهن آلات
نظرسنجی
با توجه به تسلیح رژیم صهیونیستی به سلاح اتمی و حمایت تسلیحاتی و اطلاعاتی آمریکا و ناتو از این رژیم؛ با دستیابی کشورمان به سلاح هسته ای موافقید؟