رقابت و دعواهای مستقیم و پشت پرده کشورهای عربی با یکدیگر، تنها معطوف به محدوده خلیج فارس نشده و هم اکنون رقابت شدیدی میان شرکت های لابی طرف قرارداد قطر با لابیست های عربستان سعودی و متحدانش در واشنگتن در جریان است.
به گزارش «تابناک»، رقابتی که برای جلب رضایت دولت و کنگره آمریکا در حال پیگیری است و این کشورها هزینه های هنگفتی را در این ارتباط به شرکت های لابی اختصاص داده اند.
در همین زمینه، وبسایت نشریه «پولیتیکو» به رقابت های شرکت های لابی قطر و عربستان سعودی در آمریکا پرداخته و نوشته است؛ لابیست های واشنگتن در جستجوی پولهایی که در مخالفت بین قطر و بلوک به رهبری عربستان سعودی خرج می شوند هستند؛ در حالی که دو طرف برای کسب نفوذ و تأثیرگذاری در کنگره و دولت آمریکا تلاش میکنند.
در حالی که تلاش های هر دو طرف برای به دست آوردن پیروزی در قبال قانونگذاران واشنگتن تشدید شده، قطریها به طور ویژه خودشان را پیشتاز یافتهاند.
از زمانی که تنش و منازعه آغاز شد، قطر توافق های پر سودی با سه شرکت دیگر مستقر در واشنگتن (شرکت های لابیگری) امضا کرد و به دنبال استخدام شرکت های بیشتری است.
«پاتریک تروز»، سفیر پیشین آمریکا در قطر در دولت بیل کلینتون ـ که حالا شورای بازرگانی آمریکا؛ قطر را ریاست میکند ـ گفته: قطری ها در حال ایفای بازی «گرفتن توپ» هستند. آنها قبل از بحران با عربستان سعودی حضور حداقلی در زمینه لابیگری داشتند.
طرفهای مخالف امیدوارند، از هر گونه تدابیر تنبیهی واشنگتن خودداری کنند و همزمان در هرگونه راه حلی که آمریکا میانجی آن باشد، شرایط مناسبی برای خود رقم بزنند.
در همین زمینه، پروندههای وزارت دادگستری آمریکا نشان میدهد، دولت قطر پیش از قطع روابط عربستان سعودی و متحدانش با این کشور، کمتر از ۳۰۰ هزار دلار در ماه برای لابیگری هزینه کردند، ولی با استخدام سه شرکت دیگر، آنها دست کم 1.4 میلیون دلار در ماه هزینه میکنند.
با توجه به پیچیدگی های اسناد (پرونده های دادگستری آمریکا)، مشخص نیست که سعودی ها و متحدانش چقدر در حال هزینه کردن هستند.
با این حال، عربستان سعودی با سه شرکت از شش شرکت اصلی لابیگریاش، نزدیک به ۲۵۰ هزار دلار ماهانه هزینه کرده است؛ اما مجموع هزینههای همه شرکت های لابیگری آن، بیشتر از این میزان است.
طی سه ماه نخست سال 2016 و سه ماه نخست سال 2017، آنها بیش از 6.2 میلیون دلار را فقط برای یک شرکت هزینه کردند.
از سوی دیگر، امارات عربی متحده، بحرین و مصر هم شرکت های لابیگری خاص خودشان را در واشنگتن دارند. لابیگرها میگویند که اغلب این کارزار و کمپین تأثیرگذاری و نفوذ، توسط دیپلماتها در حال انجام شدن است.
در همین راستا، وزرای خارجه عربستان سعودی و قطر در هفتههای اخیر برای جلب توجه قانونگذاران و مقامات دولت آمریکا به واشنگتن سفر کردهاند.
یوسف العطبه، سفیر امارات عربی متحده در آمریکا گفته، او و تیمش به فعالیتهای ایجاد شبکه و ارتباطگیری خود از جمله اقداماتی از قبیل دیدارها با اعضای کنگره آمریکا شدت بخشیدهاند.
وی تصریح کرد: «من بسیار بیشتر از آنچه قبلا عادت داشتم، دارم با خبرنگاران صحبت میکنم. من بسیار بیشتر از آنچه عادت داشتم، دارم با دولت آمریکا تعامل میکنم».
لابیگرهای مطلع از تلاش های لابیگری در آمریکا میگویند که قطریه ا در جستجو برای تقویت بازوی لابیگری خودشان هستند.
در همین زمینه، یک لابیگر گفت: «من می دانم که قطریها فعالانه در جستجوی لابیگرها هستند و آنها آماده پرداخت پول هستند».
سفارت قطر در آمریکا در پاسخ به پرسشی در این باره، نه آن را تأیید و نه تکذیب کرد.
در بیانیه سفارت قطر در واشنگتن آمده، در حالی که کشورهای محاصره کننده قطر، منابعشان را برای محاصره کردن رسانهها، از هم پاشیدن خانواده ها و گسترش دروغ پراکنی علیه قطر قرار دادهاند، ما فقط تمرکزمان را روی کار کردن با متحدان آمریکاییمان بر پایه شکست تروریسم و افراطی گرایی قرار دادهایم.
نکته دیگر آنکه هیچ یک از این کشورها مایل نیستند که شرکت لابی طرف قرارداد آن ها برای رقیب آن ها کار کنند و سعی می کنند انحصار را در این زمینه به ارمغان آورند.