پیام دونالد ترامپ به رهبران عربی: جهان عرب مرده است!

آیا در چند روز آینده همه کشورهای عربی سفرای آمریکا را فرا. می خوانند؟ قرار است این سفرا اخراج شوند؟ سطح روابط خود با ایالات متحده را تقلیل خواهند داد؟ حمایت خود از گروه های فلسطینی را دو چندان خواهند کرد؟ عربستان، امارات و دیگر کشورهای عربی با روابط پنهان خود با اسرائیل چه خواهند کرد؟ تحریم نفتی چطور؟ ائتلاف اسلامی و عربی محمد بن سلمان چه خواهد کرد؟پاسخ این پرسش ها ناامید کننده است.
کد خبر: ۷۵۳۱۶۰
|
۱۶ آذر ۱۳۹۶ - ۱۸:۲۳ 07 December 2017
|
32957 بازدید
|

روز گذشته، دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا رسما اعلام کرد که ایالات متحده می خواهد پایتختش در سرزمین های اشغالی را از تل آویو به بیت المقدس منتقل کند؛ تصمیمی که هیچ یک از رؤسای جمهور آمریکا از 1995 که در کنگره تصویب شد، نتوانست یا نخواست عملیاتی کند، ولی ترامپ روز گذشته نشان داد، می تواند همه را غافلگیر کند.

قصد نداریم این تصمیم متهورانه ترامپ را تحلیل یا نقد کنیم، زیرا به اندازه کافی این تصمیم بررسی، نقد و واکاوی شده و برخی نیز آن را بی نهایت احمقانه قلمداد کرده اند، چون بر این باورند که واکنش قاطع جهان اسلام و به ویژه جهان عرب را به دنبال دارد و منافع آمریکا در میان اعراب با خطر جدی روبه رو خواهد شد!

در همین راستا، می خواهیم واکنش جهان عرب به این تصمیم دونالد ترامپ را بررسی کنیم. شاید بسیاری از تحلیلگران داخلی و حتی بین المللی، تصورشان این بود که ترامپ با این تصمیم که هیچ رئیس جمهور آمریکا جسارت اجرای آن را نداشت، جهان عرب را علیه آمریکا می شوراند؛ اما به نظر می رسد ترامپ و دولتش تحلیل و تصورشان متفاوت با چیزی باشد که این تحلیلگران و ناظران به آن فکر می کنند یا فکر می کردند!

تقریبا همه کشورهای عربی تصمیم به انتقال سفارت آمریکا از تل آویو به بیت المقدس را محکوم کردند. برخی ها آن را مخاطره آمیز خواندند، برخی تهدید کردند و تقریبا هیچ کشوری از تصمیم قاطع خود حرفی به میان نیاورد. همگی برای محکوم کردن این اقدام گوی سبقت را از یکدیگر ربودند؛ بنابراین، واکنش اولیه دلگرم کننده بود. حال در ادامه، قرار است جهان عرب چه واکنشی نشان دهد؟

آیا در چند روز آینده همه کشورهای عربی سفرای آمریکا را فرامی خوانند؟ قرار است این سفرا اخراج شوند؟ سطح روابط خود با ایالات متحده را تقلیل خواهند داد؟ حمایت خود از گروه های فلسطینی را دو چندان خواهند کرد؟ عربستان، امارات و دیگر کشورهای عربی با روابط پنهان خود با اسرائیل چه خواهند کرد؟ تحریم نفتی چطور؟ ائتلاف اسلامی و عربی محمد بن سلمان چه خواهد کرد؟

پیام ترامپ به رهبران عربی: جهان عرب مرده است!

پاسخ این پرسش ها ناامید کننده است. دونالد ترامپ پاسخ اینها را به خوبی می دانست و تصمیم گرفت. ترامپ به خوبی می داند دیگر جهان عربی وجود ندارد؛ پان عربیسم مرده است و دیگر فلسطین، مسأله حاکمان و مردمان جهان عرب نیست.

به یاد داشته باشیم که تصمیم روز گذشته ترامپ برای انتقال سفارت به بیت المقدس در روز میلاد پیامبر اسلام(ص) اعلام شد. او به خوبی می داند که جهان اسلام آنقدر دچار نفاق و چند دستگی و رقابت های ویران کننده شده که هیچ واکنش قاطعی را دریافت نخواهد کرد.

قدرت های عربی و اسلامی را نگاهی بیندازیم؛ عربستان، مصر، ترکیه، عراق و سوریه.

عربستان؛ از قبله گاه مسلمین و داعیه دار رهبری جهان عرب یعنی عربستان آغاز می کنیم؛ چه کاری می خواهد یا می تواند بکند؟ قرارداد 500 میلیارد دلاری با ترامپ را لغو می کند؟ جهان اسلام را برای مقابله با اسرائیل بسیج خواهد کرد؟ همانطور که شورای همکاری خلیج فارس و اتحادیه عرب و سازمان کنفرانس اسلامی را وادار به تشکیل جلسه برای مقابله با ایران می کند، برای حمایت از مردم فلسطین خواهد کرد؟

پاسخ ها را خودتان می دانید. با تأکید؛ خیر!

اگر عربستان می خواست کاری هر چند بی اثر هم انجام دهد، دیگر نمی تواند؛ یعنی ترامپ اهرم فشار لازم برای خنثی کردن موضع عربستان را دارد. شب گذشته، بلافاصله پس از آنکه ترامپ تصمیم خود برای انتقال سفارت را اعلام کرد، همزمان از ریاض خواست تا به محاصره یمن پایان دهد! همزمانی این دو موضع گیری ترامپ بی دلیل نبود. او به حاکمان سعودی این پیام را داد که اگر بخواهید کاری انجام دهید، ضرر خواهید کرد!

ترکیه؛ واکنش های اردوغان چندان غیر منتظره نبود و نیست. او پیش از اعلام تصمیم انتقال سفارت، صراحتا گفت اگر آمریکا چنین اقدامی انجام دهد، فورا روابط خود با اسرائیل را قطع خواهد کرد. تاکنون که از اردوغان و قطع ارتباط با اسرائیل خبری نبوده است! اما اردوغان می داند چگونه از این حوادث برای بسیج عمومی به نفع خود و حزب عدالت و توسعه استفاده کند؛ احتمالا واکنش ترکیه و اردوغان چیزی جز چند تظاهرات معمول طرفداران حزب عدالت و توسعه و صدور بیانیه محکومیت نخواهد بود!

مصر؛ سرزمین فراعنه زمانی خاستگاه پان عربیسم و رهبرانی چون جمال عبدالناصر بود؛ اما مصر کنونی به رهبری سیسی، هر چند تلاش می کند، بار دیگر وزن سیاسی و منطقه ای گذشته اش را احیا کند، آنقدر به کمک های آمریکا وابسته است و چنان در فقر و فلاکت داخلی به سر می برد که عملا نمی تواند کاری انجام دهد! اصلا سیسی به این فکر می کند که وقتی ملک سلمان که خود را داعیه دار رهبری جهان عرب می داند کاری نمی کند، چرا باید خود را کاسه داغ تر از آش کند!؟

عراق و سوریه؛ این دو کشور زمانی جزو پیشقراولان مبارزه با اسرائیل بودند؛ اما اکنون به ویرانه هایی تبدیل شده اند که توان حفظ خود را نیز به سختی دارند؛ آن ها به دست اسرائیل به ویرانه تبدیل نشده اند؛ آن ها با پول و سلاح عربی به این حال و روز افتاده اند و اکنون نیز انتظاری از آن ها نمی رود.

حال ممکن است پرسیده شود ایران چه خواهد کرد؟ به نظر می رسد ایران همه کاری که باید انجام می داد را داده است. کشورهای عربی در ژوئن 1967 و در شش روز از اسرائیل شکست خوردند. اسرائیل هیچ گاه در برابر آن ها شکست نخورد. تنها بازیگر عربی که توانست اسرائیل را شکست دهد، حزب اللهی است که مورد حمایت ایران است، ولی تقریبا بیشتر حاکمان عربی علیه همین حزب الله هستند و آن را تروریست می دانند!

حماس را به یاد آوریم. در زمان هایی که هیچ کشور عربی حاضر نبود از این گروه فلسطینی حمایت کند، ایران به آن ها کمک کرد؛ اما آن ها بارها با یک روی خوش از طرف ریاض و سایر پایتخت های ثروتمند عربی، حمایت های ایران را فراموش کردند و زمانی که بن بست می رسیدند، دست نیاز به سمت تهران دراز می کردند! به یاد آوریم که بشار اسد حدود بیست سال به حماس پناه داد؛ اما به محض وقوع تحولات در سوریه، خالد مشعل با پرچم معارضان سوری در بیت المقدس دور افتخار می زد!

بنابراین بدون هیچ تعصبی باید گفت جهان عرب به ایران به اندازه کافی بدهکار است!

همه به خوبی می دانیم که امیدی به رهبران عربی نیست و نباید انتظار زیادی از آن ها داشت و ترامپ هم به خوبی این را می داند.

حال این پرسش پیش می آید که توده و کف جوامع عربی چه؟ مردم فلسطین می توانند به آن ها امیدی داشته باشند؟

به نظر می رسد، بار دیگر پاسخ ناامید کننده باشد. مردم جوامع عربی چنان سرخورده و عقیم شده اند و یا متأثر از رهبران خود از مسأله فلسطین فاصله گرفته اند که بعید است بتوان به حضور آنها در کف خیابان های کشورهایشان امیدوار بود.

در نهایت؛ تصمیم ترامپ مبتنی بر این دانسته هاست: پان عربیسم مرده است و دیگر چیزی تحت عنوان جهان عرب وجود خارجی ندارد. جهان اسلام و جهان عرب دچار شکاف و چند دستگی عمیق شده است؛ مسأله رهبران عربی، ایران است نه اسرائیل و مهم تر آنکه امنیت دولت های عربی با ملاحظات آمریکا گره خورده است.

اشتراک گذاری
تور پاییز ۱۴۰۳
بلیط هواپیما تبلیغ پایین متن خبر
برچسب ها
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱۵
در انتظار بررسی: ۲
انتشار یافته: ۱۳۲
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۳۳ - ۱۳۹۶/۰۹/۱۶
راست گفته . حالا عربهای فلسطین می یان مفت از ایران میخورن
پاسخ ها
ناشناس
| Canada |
۰۰:۴۱ - ۱۳۹۶/۰۹/۱۷
ایران کاسه داغتر از عربها شده که احمقانه ترین کار است. ایکاش کمی به مردم نود بیندیشیم و نان و امنیت مردم را فدای این سازشکارها نکنیم.
عباس
| United States of America |
۰۹:۴۹ - ۱۳۹۶/۰۹/۱۸
جالب اینه که هر چقدر هم برای این عربها هزینه میکنیم کوچکترین ارزشی برای ایران قائل نیستند
احمد
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۴۱ - ۱۳۹۶/۰۹/۱۶
وصف بسیار غمگنانه ای از جهان اسلام بود مرا نسبت به آینده جهان اسلام نگران کرد.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۴۸ - ۱۳۹۶/۰۹/۱۶
وقتی مسلمان ها چشم دیدن یکدیگر را نداشته باشند آدم هایی مثل ترامپ بشکن می زنند .
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۲۱ - ۱۳۹۶/۰۹/۱۶
وضع در حال تغغیره!
عراق دیگه عراق صدام نیست
یمن دیگه گوش به فرمان امریکا نیست
لبنان و حزب الله دیگه حیات خلوت اسراییل نیستند!
بحرین همین روزهاست که برگرده !
یه اتحاد فوق العاده ای در بین کشور های مقاومت وجود داره! دیگه کم کم پیچ های اخریم و نفاق همه منافقا داره ر میشه! اسراییل هم ان شا الله تا کمتر از ۲۰ سال دیگه نابود میشه!
احمد
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۴۱ - ۱۳۹۶/۰۹/۱۶
بهترین کارو می کنن فلسطین چه ربطی به ما داره
پاسخ ها
ناشناس
| China |
۱۹:۰۰ - ۱۳۹۶/۰۹/۱۶
پس ماجرای کشتار فرانسه هم به شما ربطی نداشت که رفتید شمع روشن کردید.
sardar
| United States of America |
۱۹:۰۷ - ۱۳۹۶/۰۹/۱۶
درپاسخ به ناشناس 19:00 باید گفت اونها که برای فرانسه شمع روشن کردن هم مثل شما بودن با این تفاوت که اونا از اینور بوم افتادن وشما از اونور بوم.
ناشناس
| Germany |
۲۳:۳۰ - ۱۳۹۶/۰۹/۱۶
در جواب ناشناس 19:00 باید گفت که شمع روشن کردن مایه ای نداره و در حد همدردی هست و با این کارملت ایران را به خاطر فلسطین منزوی کردن فرق داره.
ناشناس
| Canada |
۰۰:۴۳ - ۱۳۹۶/۰۹/۱۷
متاسفانه این اشتباه استراتژیک ما بود. اسراییل به ما حمله نکرد و عراق کرد. در آینده هم همین است.
رضا
|
United States of America
|
۱۸:۴۱ - ۱۳۹۶/۰۹/۱۶
این تحلیل نوعی نگاه واقعگرایانه به دنیای کنونی کشورهای اسلامی دارد و ترامپ هم به علم به همین وضعیت تصمیم جنجالی خود را نهایی کرده است.
علی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۴۹ - ۱۳۹۶/۰۹/۱۶
بفرمایید حزب الله چگونه اسرائیل را شکست داداگر قصه کودکان فلسطینی و لبنانی نبود لبنان نابود می شد . لطفا بلوف نزنید .فکر می کنید ما احمقیم ؟؟؟؟؟؟؟/ اگر به دنبال معجزه هستید راهش دعا کرد است.صادق باشید .با فریب افکار عمومی چیزی درست نمی شود؟چرا در جگ 33 روزه حزب الله داد می زد جهانیا بیایید جنگ را خاتمه بدهید؟آیا ای است معنای پیروزی ؟ اگر پیروز شده بود پس چرا نتوانست وارد خاک اسرائیل شود؟ لطفا با کلمات بازی نکنید . در سوریه هم این روسیه و آمریکا بودند که کار را یکسره کردند . حزب الله زحمت کشید و لی اینکه به این زحمت کشیدن و تلاش می گویید پیروزی این فریبکاری است.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۳۰ - ۱۳۹۶/۰۹/۱۶
امريكا كار رو يكسره كرد
!!!!!!!!
.......عزيز جهان را بهتر بشناس و نه
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۵۲ - ۱۳۹۶/۰۹/۱۶
هزار درود به تو دوست عزیز و نظرت. این مدل تحلیل زپرتی رو فقط در ایران میشه دید که گوینده بنای غلط رو به عنوان وحی منزل میاره و روی اون دروغ یا حداقل موضوع ثابت نشده یک ساعت آسمون و ریسمون میگه و نتیجه گیری هم میکنه!! پشت بچه های مهدکودک و بیمارستان قایم شدن اسمش جنگ نیست چه برسه به پیروزی
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۳۶ - ۱۳۹۶/۰۹/۱۷
من اشتباه رای مثبت دادم
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۵۲ - ۱۳۹۶/۰۹/۱۶
متاسفانه، تحلیل واقع‌بینانه‌‌ای است. از نویسنده تشکر و قدردانی می شود.
ناشناس
|
United States of America
|
۱۸:۵۲ - ۱۳۹۶/۰۹/۱۶
این تحلیل کاملا درست و‌کامل می‌باشد ولیکن یک روی کاملا ناگفته این تحلیل ، چرایی نزدیک شدن اعراب به اسراییل و‌آمریکاست که به همین اندازه دارای اهمیت می‌باشد .
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۲۳ - ۱۳۹۶/۰۹/۱۶
نفاق
رهبرانی که در زاهر مسلمانن ولی در درون پر ازنفاق
این کشور ها از اول هم امریکایی بودند الان فقط رو شد!!!
محمد .س
|
Germany
|
۱۸:۵۴ - ۱۳۹۶/۰۹/۱۶
با سلام

این یک فرصت خوب برای ایران هست که برای اولین بار از اعراب بخواد برای قضیه فلسطین کاری انجام بدن.

ایران در دهه های گذشته بیشترین حمایت هارو از فلسطین کرده و در نهایت الان به زعم اعراب بزرگترین دشمن اوناست.

حالا ایران بایستی کنار بایسته و اعراب ( که مسئولین محترم حماس اونهارو رهبران جهان اسلام خطاب میکنند)
جلو برن و اقدام عملی در مقابل این عمل انجام بدن.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۲۷ - ۱۳۹۶/۰۹/۱۶
با قسمت اول کاملاً مخالفم. مسئله اعراب و اسرائیل هیچ ارتباطی به ایران ندارد. چرا ایران باید از اعراب بخواهد که کاری انجام دهند. خودشان می دانند و خودشان. اما با قسمت پایانی که می فرمائید ایران باید کنار بایستد کاملاً موافقم.
حسن
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۵۴ - ۱۳۹۶/۰۹/۱۶
نمی دانستم ترکیه هم جزو کشورهای عربیه عجیب!!!!
پاسخ ها
حسام
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۱:۳۳ - ۱۳۹۶/۰۹/۱۷
نگفته عربه گفته قدرت اسلامی با دقت بخون
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۵۵ - ۱۳۹۶/۰۹/۱۶
واقعا دشمن ما جهان عرب است یا اسراییل.؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟/
پاسخ ها
ناشناس
| China |
۱۹:۰۱ - ۱۳۹۶/۰۹/۱۶
اسراییل که گناهی ندارد طفلی! از دستش در رفته چندتایی از ماهارو ترور کرده چندتایی رو هم اجیر می کنه با پول و سلاح واسه شرارت توی فلسطین هم تصادفی عده ای رو سلاخی می کنه.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۳۵ - ۱۳۹۶/۰۹/۱۶
فعلاً هر دو دشمن ما هستند. با این تفاوت که اسرائیل دشمنی است که خود علنی آن را بیان میکند و مخفی کاری هم نمی کند . اما اعراب دشمنی هستند که بیشترین سود را از شرایط سیاسی ایران می برند و با بدترین شکل ممکن خنجری زهر آگین را از پشت تا شاهرگهای قلبی فرو می کنند.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۴۴ - ۱۳۹۶/۰۹/۱۶
همه با ما دشمن هستند . بلا استثناء !!!
بختیاروند
| - |
۰۸:۳۶ - ۱۳۹۶/۰۹/۱۷
هر دو
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۳۴ - ۱۳۹۶/۰۹/۱۸
اونی که دشمنیش آشکاره شرف داره به اونی که از پشت خنجر میزنه، نمک میخوره و نمکدون میشکنه
برچسب منتخب
# قیمت طلا # مهاجران افغان # حمله اسرائیل به ایران # انتخابات آمریکا # ترامپ # حمله ایران به اسرائیل # قیمت دلار # سردار سلامی
الی گشت
قیمت امروز آهن آلات
نظرسنجی
عملکرد صد روز نخست دولت مسعود پزشکیان را چگونه ارزیابی می کنید؟