به گزارش «تابناک»؛ به فاصله کمتر از ده روز از مهلت اعلام شده برای آغاز طرح جدید ترافیکی در تهران، امروز آییننامهای به شورای شهر تهران ارائه شد که بسیاری چشم انتظار آن بودند؛ آییننامهای که نیازمند بررسی در کمیسیون عمران و حمل و نقل شورا و سپس تصویب است و بعید است پیش از آغاز طرح جدید به کار آید.
اما دیرکرد فراوان در تدوین و ارائه این نامه به شورا، تنها یکی از اشکالاتی است که متوجه شهرداری تهران و دقیقا معاونت حمل و نقل و ترافیک این نهاد است، چون بنا بر این آیین نامه، شرایطی برای سهمیه خبرنگاران، روزنامه نگاران و عکاسان در نظر گرفته شده که بخشی از آنها بسیار عجیب است.
آن گونه که در این آیین نامه ۹ مادهای آمده، مسئولان سازمان حمل و نقل و ترافیک تهران کوشیدهاند تعریفی از «خبرنگاران، روزنامه نگاران و عکاسان خبری» ارائه داده و بعد بر اساس آن، نسبت به اختصاص سهمیه به ایشان اقدام نماید؛ سهمیهای محدود که قرار است تنها در اختیار شماری از خبرنگاران قرار گیرد و به این منظور، اولویت بندیهایی در آیین نامه گنجانده شده است.
اولویت بندیهایی از جنس ارجح بودن خبرنگاران شاغل در رسانههای خصوصی به آن دسته از همکارانشان که در رسانههای دولتی شاغل هستند. ملاکهایی که اگر برای گزینش خبرنگارانی که سهمیه خواهند گرفت کافی نباشد، اختیار به شهرداری داده شده تا از میان ایشان برخی را برگزیند و دیگران را از دریافت طرح خبرنگاری محروم کند!
این در حالی است که از آغاز طراحی و تبلیغ طرح جدید ترافیکی، مسئولان شهرداری و شخص معاون حمل و نقل و ترافیک شهردار، اصرار شدیدی بر رعایت عدالت در این طرح داشتند؛ عدالتی که با ارائه سهمیه به یک عده و محروم کردن عدهای دیگر همخوانی ندارد، چه برسد که ملاک گزینش افراد مشخص و معین هم نباشد.
نکته عجیب بعدی این آیین نامه آنجاست که میبینیم این سهمیه تنها به آن دسته از خبرنگاران داده خواهد شد که مالک خودرو باشند و از آن عجیب تر، پلاک انتظامی خودروشان متعلق به تهران باشد؛ یعنی اگر خبرنگاری با خودرو همسرش تردد کند، مشمول شرایط دریافت طرح ترافیک نخواهد بود یا اگر مالک خودرو باشد و پلاک انتظامیاش مربوط به شهر دیگری باشد، خبرنگار محسوب نمیشود.
اشکالی از جنس ایرادهای بنی اسرائیلی که موجب خواهد شد آن دسته از خبرنگاران که خودروشان را در شهر دیگری پلاک کردهاند یا ساکن شهرهای مجاور تهران (مانند کرج) هستند و در رسانههایی در تهران شاغلند، از دریافت سهمیه محروم شوند. خبرنگارانی که به سادگی میتوان با مراجعه به رسانه هایشان یا بررسی سوابق بیمهای شان پی برد در رسانههای پایتخت شاغل هستند یا خیر.
جالب آنجاست که میبینیم الزام به داشتن سوابق بیمهای در رسانهها و یا ارائه اسناد اشتغال به این حرفه هم در آیین نامه گنجانده شده و از این روی، تأکید بر مواردی مانند پلاک انتظامی تهران، بسیار عجیب به نظر میرسد. درست مثل اینکه بگوییم هر خبرنگاری که از شهر دیگری روانه تهران شد تا فعالیت مطبوعاتی اش را در این شهر ادامه دهد، ابتدا باید برای تعویض پلاک اقدام کند!
به این موارد عجیب و غریب، ماده آخر آیین نامه را باید افزود که بر اساس آن، سازمان حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران موظف است اسامی، نام رسانه و سمت خبرنگاران، عکاسان و روزنامه نگاران در پایگاه اطلاع رسانی خود منتشر نماید. افشاگری بی مثالی که ظاهرا قرار نیست شامل هیچ موضوعی در شهرداری و دیگر نهادها شود الا اسامی و سمت خبرنگاران و عکاسان خبری!
موضوعی که نه تنها با قوانین و مقررات بالادستی همخوانی ندارد، که معلوم نیست دلیل گنجاندن آن در زمره مواد آیین نامه سهمیه خبرنگاران چیست. اقدامی عجیب که اگر دلیل آن شفاف سازی باشد، میشود با انتشار شمار سهمیههای ارائه شده به هر رسانه به انجام برسد، بی آنکه نام بردن از خبرنگار و سمت وی در رسانه ضرورتی داشته باشد؛ بماند که پیش و بیش از نام خبرنگارانی که سهمیه طرح دریافت میکنند، شهرداری تهران نیازمند شفاف سازی در کلیه امور است!