جمعیت بیشمار دانش آموختگان که اکنون به واسطه بی توجهیهای مسئولان امر و مشکلات اقتصادی کشور هنوز موفق به یافتن شغل مناسب نشده و بیکار هستند، اکنون به بازار مکارهای برای برخی نهادهای خصوصی تبدیل شده اند که در سایه بی توجهی نهادهای نظارتی اقدام به سوء استفاده از آنها میکنند؛ نهادهایی که با برگزاری آزمونهای استخدامی بی نتیجه تنها میتوانند برای مجریان آزمون اشتغال ایجاد کنند و بس.
به گزارش «تابناک»، در سالهای گذشته جدا از نهادهای دولتی که با برگزای آزمونهای استخدامی متعدد و پر مخاطب، تنها اقدام به استخدام تعداد محدودی از متقاضیان کار میکنند، شرکتهای خصوصی و غیر دولتی نیز با درک بازار بالقوه این حوزه به آن ورود کرده اند و اقدام به برگزاری آزمونهای فراگیر میکنند؛ آزمونهایی که به واسطه جمعیت پرشمار جویندگان کار، همواره با استقبال دهها هزار داوطلب رو به رو میشوند.
در میان همه مجموعههای دولتی و غیر دولتی که با اقدام به برگزاری آزمون استخدامی با موج گستردهای از داوطلب رو به رو میشوند و به واسطه اخذ حق ثبت نام از آنها به درآمد قابل ذکری دست مییابند، شرایط برای یکی از این مجموعههای فعال در این حوزه کاملاً متفاوت است؛ متفاوت از این حیث که تقریباً در همه آزمونهای استخدامی در نهایت تعدادی از شرکت کنندگان هر چند اندک جذب کار میشوند، اما در آزمون استخدامی مورد نظر شفافیتی در این باره وجود ندارد!
سخن از آزمونهای استخدامی بخش خصوصی است که دوره اول آن در سال گذشته توسط شرکت فن آورد با جمعیتی بالغ بر ۶۰ هزار نفر برگزار شد و اکنون نیز بناست که دومین دوره آن دقیقاً شبیه به شرایطی که در اولین دوره رخ داد، برگزار شود.
شرکت فن آورد در سال گذشته با حمایتهای همه جانبه صدا و سیما و برخی از مسئولان ارشد وزارت کار و نیز برخی مسئولان ارشد دیگر اقدام به برگزاری آزمونی کرد که با حاشیههای فراوانی همراه شد. از جالبترین بخشهای آزمون استخدامی بخش خصوصی این بود که در آن هیچگاه جزئیات دقیقی در مورد تعداد، محل و رشته شغلی نیروهایی که قرار است جذب شوند، مطرح نشد.
با این حال و تحت تأثیر تبلیغات گسترده و پر نفوذ این مجموعه، در طول بازه زمانی ثبت نام از کارجویان، چیزی بالغ بر ۳۳ هزار کارجو برای شرکت در آزمون استخدامی شرکت مذکور ثبت نام کردند و هر کدام از آنها از ۵۷ هزار تومان تا ۹۴ هزار تومان حق ثبت نام پرداخت کردند؛ مبالغی که با یک حساب و کتاب سرانگشتی و در یک بازه زمانی کوتاه، بیش از ۲ میلیارد تومان برای شرکت مذکور عایدی داشت.
آزمونی که به آن اشاره شد و حق ثبت نامی آن به مراتب از حق ثبت نامی آزمونهای متداول دیگر بیشتر بود، در ادامه و بدون حضور فیزیکی داوطلبان که مستلزم هزینههای مضاعف مثل چاپ دفترچه، اجاره فضا و... کاملاً به صورت اینترنتی برگزار شد و در نهایت از میان نزدیک به ۳۴ هزار شرکت کننده تعداد ۲۰ هزار نفر برای مصاحبه انتخاب شدند.
برگزار کنندگان این آزمون که در استانهای مختلف امکاناتی برای برگزاری آزمون مصاحبه حضوری نداشتند، برای تکمیل بخشی از تعهدات خود و در فصل زمستان گذشته به صورت گردشی در استانهای مختلف حاضر شدند و اقدام به برگزاری مصاحبه حضوری کردند.
با اینحال پس از پایان مرحله مصاحبه حضوری، هیچگاه به صورت رسانهای و شفاف تعداد نهایی پذیرفته شدگان این آزمون استخدامی از طریق پایگاه اینترنتی این آزمون و رسانههای وابسته منتشر نشد؛ اتفاقی که در نوع خود عجیب بود و این شائبه را پیش آورد که اساساً در این آزمون استخدامی تعهدات به صورت کامل عملیاتی نشده است و افرادی که باید پس از معرفی به شرکتهای خصوصی جذب کار شوند، جذب کار نشدند.
در حالی که این شائبهها همچنان در مورد شرکت مورد اشاره مطرح است و هنوز پاسخ مشخصی برای آن از سوی مجریان این آزمون داده نشده، حالا شنیدن در مورد عزم مجریان این آزمون برای برگزاری دومین دوره آزمون قابل تأمل است.
بر اساس روند آزمون استخدامی سال گذشته که در جریان مبالغ قابل توجهی برای مجریان آزمون درآمد مالی داشت و هیچ نهاد نظارتی مشخصی نیز پیگیر کیفیت عمل آنها به تعهداتشان نشد، حالا مدیران این شرکت ترغیب شده اند تا دومین دوره آزمون خود را در سال جاری برگزار کنند؛ آزمونی که به نظر میرسد جز تعداد افرادی که در جریان برگزاری آن هستند، اساساً برای شخص دیگری شغلی حاصل نکرد و نخواهد کرد.
با توجه به مواردی که به آن اشاره شد، به نظر بهتر است شرکت مذکور قبل از اقدام برای برگزاری هر آزمون استخدامی دیگر، ابتدا نسبت به شفاف سازی در مورد آزمون سال گذشته اقدام کند و با انتشار لیست دقیق پذیرفته شدگان و عنوان و محل خدمت آنها به شائبههای پیش آمده در مورد این آزمون پایان دهند و سپس اقدام به برگزاری آزمون دوم کنند.
ناگفته پیداست که اگر توفیق قابل ذکری توسط این شرکت خصوصی در مورد استخدام جویندگان کار صورت گرفته بود، قطعاً آنها تلاش میکردند با انتشار لیست افراد جذب شده به افزایش اعتماد عمومی کمک کنند.
تابناک آمادگی دارد واکنش شرکت کنندگان در اولین دوره این آزمون را از طریق آدرس اینترنتی social@tabnak.ir دریافت و در صورت لزوم منتشر کند.