مبالغ بسته حمایتی بیمه شدگان سازمان تامین اجتماعی برای شش میلیون و ۱۵۰ هزار مشمول واریز شد و عملیات پرداخت به اتمام رسید، با این حال هنوز برخی بیمهشدگان نسبت به عدم دریافت بستههای حمایتی و همچنین عدم انطباق مبالغ واریزی با ارقام اعلام شده بنابر بُعد خانوار معترضاند.
به گزارش «تابناک» به نقل از ایسنا، در روز دوم آبان ماه بسته حمایتی دولت از خانوارهای کم درآمد در جلسه هیئت وزیران مورد بررسی و تایید نهایی قرار گرفت و طبق اطلاعیه وزارت رفاه اولین مرحله اجرای «طرح حمایت غذایی از اقشار کم درآمد جامعه»، از دوشنبه ۲۱ آبان ماه ۱۳۹۷ عملیاتی شد.
مرحله اول این طرح شامل مددجویان و مشمولین کمیته امداد امام خمینی (ره) و سازمان بهزیستی کشور بود. دراین طرح به ازای هر خانوار و بر حسب بعد خانوار از ۱۰۰ تا ۳۰۰ هزار تومان، کارت یارانه سرپرست خانوار شارژ شد. این خانوارها میتوانستند با مراجعه به فروشگاههای طرف قرارداد طرح، اقدام به خرید اقلام متنوع مواد غذایی مورد نیاز خود کنند.
کالاهای هدف این طرح شامل مواد غذایی نظیر گوشت، مرغ، برنج، حبوبات، روغن و سایر مواد خوراکی مورد نیاز خانوارها بود و فروشگاه رفاه، فروشگاه اتکا، فروشگاه افق کوروش، فروشگاه هفت، فروشگاه امکان، فروشگاه اسکاد، فروشگاه فرهنگیان، فروشگاه جانبو، تعاونی مصرف محلی، تعاونی روستایی کشور فروشگاههای طرف قرارداد بودند.
گروه دوم مشمولان بسته حمایتی کارکنان دولت بودند. در اواخر آبان ماه سال جاری بخشنامهای از سوی نوبخت -رئیس سازمان برنامه و بودجه- به دستگاههای اجرایی ملی و استانی که حقوق و فوقالعادههای آنها از محل بودجه عمومی دولت پرداخت میشود ابلاغ و در آن تاکید شد که در راستای اجرای مصوبه دولت در رابطه با کمک جبرانی به کارکنان رسمی، پیمانی، قراردادی و شرکتی که مجموع پرداختی ماهیانه به هر یک از آنها کمتر از سه میلیون تومان است، تا مبلغ ۲۰۰ هزار تومان از طریق حسابهای بانکی مرتبط با حقوق و مزایای کارکنان مشمول واریز شود.
در آذر ماه؛ بازنشستگان تامین اجتماعی نیز بسته حمایتی دولت را دریافت کردند.
گروه بعدی که واریز بسته حمایتی آنها از ابتدای هفته جاری و از ۲۹ دی ماه شروع شده است بیمه شدگان تحت پوشش سازمان تامین اجتماعی هستند که طبق اعلام مسئولان تامین اجتماعی شمار آنها به شش میلیون و ۱۵۰ هزار نفر میرسد.
قرار بود عملیات واریز این مبالغ از سوی ۲۸ بانک عامل انجام شود که تا شب گذشته برای چهار میلیون و ۶۵۳ هزار و ۲۵۳ بیمه شده انجام شده بود و طبق گفته معاون اداری مالی سازمان تامین اجتماعی با حل مشکل بانک ملی، شب گذشته یک میلیون و ۵۰۰ هزار نفر باقی مانده نیز مبالغ حمایتی را دریافت کردند و به این ترتیب عملیات واریز به اتمام رسید.
رحیم اردلان، معاون اداری مالی سازمان تامین اجتماعی در گفتوگو با ایسنا، در پاسخ به برخی پرسشهای مردم از جمله اینکه آن دسته از بیمه شدگان که از آنها شماره حسابی ندارید باید چه کنند؟ اظهار کرد: آمار افرادی که اطلاعاتشان را در اختیار داشتیم شش میلیون و ۱۵۰ هزار نفر بودند که از طریق سازمان هدفمندی یارانهها، شماره حسابشان در اختیار ما قرار گرفته بود که عینا به بانکها اعلام کردیم.
وی افزود: اگر شخصی احساس کرد مشمول دریافت بسته است یعنی سابقه بیمه پردازی طی هفت ماه گذشته داشت و دریافتیاش زیر سه میلیون تومان است اما بسته به حسابش واریز نشده، میتواند علت را از طریق تلفن گویای ۱۴۲۰ جویا شود و موارد را گزارش دهد، البته قرار بود که وزارت رفاه سامانه#۴*۴* را فعال کند که آن هم باید طی امروز و فردا فعال شود؛ البته اطلاع دقیقی در این باره ندارم و وزارت تعاون باید در این زمینه پاسخگو باشد.
اردلان همچنین درباره اینکه آیا بستهها مشمول زنان بیمه شدهای که همسرشان شغل آزاد دارد میشود؟ اظهارکرد: بله. اگر زن بیمه شده سرپرست خانوار باشد این مبلغ به حساب خودش و اگر سرپرست نباشد به حساب همسر و سرپرست خانوارش واریز میشود حتی اگر همسر وی بیمه شده نباشد.
وی درباره دختران کارمند مجرد که تنها فرد بیمه شده خانه خود هستند نیز گفت: بسته به این بیمه شدگان نیز تعلق میگیرد و به حساب سرپرست خانوارشان واریز میشود.
معاون اداری مالی سازمان تامین اجتماعی درباره بیمهشدگان سازمانها نیز اظهارکرد: تفاوتی نمیکند بیمه شده متعلق به کجا باشد، فقط باید دریافتی زیر سه میلیون داشته باشد و از اول فروردین تا آخر مهر ۹۷ سابقه بیمهای داشته باشد.
اردلان درباره زوجهای جوانی که هر دو بیمه شدهاند ولی حساب یارانهشان را از خانواده خود جدا نکردهاند نیز گفت: این مبلغ به حساب سرپرستشان واریز میشود.
به گزارش ایسنا، پیش از این اعلام شده بود این بسته حمایتی برای خانوارهای یک نفره یک میلیون ریال، دو نفره یک میلیون و ۵۰۰ هزار ریال، سه نفره دو میلیون ریال، چهار نفره دو میلیون و ۵۰۰ هزار ریال و پنج نفره به بالا سه میلیون ریال است. در حالی که کامنتهای مردمی حاکی از عدم انطباق مبالغ واریزی با ارقام اعلام شده دارد. به عنوان مثال مخاطبان ایسنا در کامنتهایی نوشته اند: «سلام برای من ۸۰ تومن واریز شده جریان چطوره؟»، «بنده بسته حمایتی را کامل دریافت نکردم،سرپرست خانوار۳نفره هستم،مبلغ۱۰۰ هزارتومن برایم واریزکردن،چرا؟».
همچنین با وجود آنکه مشمولان فهرست سازمان تامین اجتماعی مبالغ حمایتی را دریافت کردهاند هنوز برخی بیمهشدگان نسبت به عدم پرداخت این مبلغ معترضاند و از آنجا که تلفن گویای ۱۴۲۰ سازمان تامین اجتماعی با حجم زیادی از تماسهای مردمی روبرو شده نمیتواند پاسخگوی همه بیمهشدگان باشد. همچنین سامانه موبایلی #۴*۴* که قرار بود از روز دوشنبه برای کسب اطلاع از دلیل عدم دریافت بسته حمایتی از سوی بیمه شدگان فعال شود همچنان در دسترس نیست.