فتاوای آیت الله العظمی صافی گلپایگانی (مدظله)
نماز ميّت
سؤال 167 -نماز ميّت بايد متصل به تدفين باشد يا منفصل هم مانعى ندارد؟
جواب:نماز ميت بايد قبل از دفن ميّت باشد و لازم نيست متصل به دفن باشد. و اللّه العالم.
سؤال 168 -در نماز بر ميّت اگر ادعيۀ مأثورة مقدم و مؤخر خوانده شود مثلاً بعد از تكبير اوّل دعاى سوم، و بعد از تكبير سوم دعاى اوّل خوانده شود، در صورتهاى زير چه حكمى دارد؟
در بين نماز متوجّه شوند.) بعد از نماز بر ميّت متوجه شوند. بعد از دفن ميّت متوجه شوند؟
جواب:در هر سه مورد عدم وجوب اعادۀ نماز بعيد نيست ولى احتياط باعادۀ نماز ترك نشود، البته در صورتى كه ميّت دفن شده بقبر او نماز خوانده شود.
سؤال 169 -شخصى گاهى نماز ميّت مىخواند اعراب را دقّت نمىكند ولى خودش متوجه نيست آيا نماز باطل است يا نه و نمازهايى كه تا حال خوانده ولى شك دارد كه اعراب را اشتباه خوانده يا نه براى اين نمازها چهكار كند؟
جواب:در هر موردى كه معلوم شود غلط خوانده بايد نماز ميت دوباره خوانده شود. و اللّه العالم.
سؤال 170 -در روستائى كه مرسوم است براى تجهيز ميت مردم به مشاركت يكديگر اقدام مىكنند و جمعى معيّن و غير معيّن مشغول غسل شده و يك نفر خاصّ نماز ميت را مىخواند آيا غسلدهندگان و يا آنكه نماز مىخواند بازبايستى از ولى ميت اذن بگيرد-يا اينكه چون اين كيفيت رسم شده احتياج به اذن نيست؟
جواب:بعيد نيست اكتفاء به دلالت ظاهر حال اولياء ميت بر رضاى آنها باقدام ديگران، بلى اگر ولىّ ميّت عالم به حكم اعتبار اذن او در اقدام ديگران نباشد احوط استيذان از او است اگر چه علم برضاى او داشته باشند.
سؤال 171 -اگر ولىّ نمازخوان نبود و كس ديگرى خواست نماز بخواند-يا ايام دهه محرم يا ماه مبارك بود و روحانى براى تبليغ آمده بود-آيا آنها احتياج به اذن گرفتن دارند؟
جواب:اگر سيره محلّى بر اقامه نماز از طرف روحانى باشد و ميّت را براى نماز بر آن بگذارند كه روحانى بر آن نماز بخواند مثل شاهد حال دلالت بر اذن ولى دارد.
سؤال 172 -اگر يكى از اولياء ميت در محل نباشند و يك روز يا دو روز و گاهى بيشتر طول مىكشد تا مراجعت نمايند وظيفه چيست آيا بايستى صبر كنند يا اينكه ميت را تجهيز كنند؟
جواب:در فرض سؤال از بقيه اذن بگيرند.
سؤال 173 -نماز خواندن بر ميت در قبرستان جايز است يا خير؟
جواب:جايز است.