رئیس جمهور طی پیوست حکم وزیر آموزش و پرورش در دو بخش عمومی و تخصصی، اولویتهای بیست و سه گانه این وزارتخانه را ابلاغ کرد.
به گزارش «تابناک» به نقل از تسنیم، رئیس جمهور که امروز (سه شنبه) و با استناد به اصول ۸۷ و ۱۳۳ قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران و با عنایت به رأی اعتماد مجلس شورای اسلامی، آقای محسن حاجی میرزایی را به سمت «وزیر آموزش و پرورش» منصوب کرده بود، طی پیوست حکمی در دو بخش عمومی و تخصصی، اولویتهای بیست و سه گانه این وزارتخانه را ابلاغ کرد.
حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی در این پیوست حکم، از آقای حاجی میرزایی خواسته است برنامههای وزارتخانه تحت مدیریت خود را با توجه دقیق به جهتگیریها و اولویتهای بیست و سه گانه تنظیم کرده و برنامههای اجرایی را ظرف ۲ ماه به دفتر وی ارایه کند.
رئیس جمهور همچنین در این پیوست حکم، سازمان برنامه و بودجه کشور را موظف کرد هر ۶ ماه یک بار گزارش مقایسهای از پیشرفت و تحقق برنامه درباره اولویتهای ابلاغی را به دفتر رئیس جمهور ارایه نماید تا عملکرد و چگونگی پیشرفت برنامهها ارزیابی شود.
متن حکم پیوست به این شرح است:
بسم الله الرحمن الرحیم
جناب آقای محسن حاجی میرزایی
وزیر محترم آموزش و پرورش
دولت دوازدهم، براساس برنامههایی که در دوران انتخابات ریاست جمهوری به مردم ارائه شده است و نیز مبتنی بر برنامه تقدیم شده به مجلس شورای اسلامی در هنگام معرفی وزرا، رسالتی بس سنگین بر عهده دارد. این دولت باید بتواند طی دوره فعالیت خود، کشور عزیزمان ایران را از چالشهای بزرگ انباشته شده در طول چند دهه گذشته عبور داده و شرایط مساعدی را برای مقاطع پایانی فعالیت خود در سال ۱۴۰۰ که مصادف با به پایان رسیدن قرن حاضر است، به وجود آورد. محدودیت منابع و سایر محدودیتهای سیاسی، اداری، اجتماعی و فرهنگی از یک طرف و اسناد بالا دستی شامل سیاستهای کلی اصل ۴۴ قانون اساسی و سیاستهای کلی اقتصاد مقاومتی ایجاب میکند که هر وزارتخانه بر اهداف مشخص و محدودی که از اولویت بالایی برخوردار هستند، متمرکز شود و علاوه بر پیشبرد امور جاری، اصلاحات ساختاری برای محقق ساختن برنامهها در دستور کار خود قرار دهد؛ لذا ضروری است جناب عالی برنامههای وزارتخانه تحت مدیریت خود را با توجه دقیق به جهتگیریها و اولویتهای ذیل تنظیم کرده و برنامههای اجرایی را ظرف ۲ ماه به دفتر اینجانب ارائه نمایید.
همچنین، سازمان برنامه و بودجه کشور موظف است هر ۶ ماه یک بار گزارش مقایسهای از پیشرفت و تحقق برنامه درباره اولویتهای ابلاغی را به دفتر رئیس جمهور ارائه نماید تا عملکرد و چگونگی پیشرفت برنامهها ارزیابی شود.
اولویتهای عمومی
۱- ارتقای سلامت نظام اداری، شفافیت مالی، بهبود دسترسی همگانی به اطلاعات، فراهم آوردن فرصت برابر، حفاظت از اموال دولتی و معیار قرار دادن قانون در همه امور.
۲- اعمال شایسته سالاری به عنوان تنها معیار انتخاب همکاران و مدیریت تعارض منافع در تصمیم گیری ها، واگذاریها و انتصابات.
۳- ملاک قرار دادن «منشور حقوق شهروندی» در وزارتخانه و دستگاههای تابعه بویژه در حوزههای مرتبط با حقوق عمومی.
۴- توجه به حفاظت از محیط زیست در برنامه ریزیها و سیاستگذاریها.
۵- اولویت واگذاری فعالیتها به مردم و فراهم آوردن زمینه مشارکت هر چه بیشتر بخش خصوصی.
۶- توجه به رفع انحصارها و برقرار کردن فضای رقابتی در کنار تحت کنترل قراردادن و قاعدهمند کردن حوزههای انحصاری.
۷- اعمال اولویت ویژه بر استقرار دولت الکترونیک در حوزه تحت مدیریت.
۸- به کارگیری هر چه بیشتر جوانان، زنان و شهروندانی از اقوام و مذاهب در سطوح مدیریتی و کارشناسی در سطوح مختلف اداری و پرهیز از بکارگیری خویشاوندان در مناسب دستگاه متبوع.
۹- اقدام جدی در راستای مبارزه با فساد اداری.
۱۰- ابتکار عمل در نحوه و نوع فعالیت آن دستگاه برای مقابله با تحریمهای ظالمانه.
۱۱- اهتمام به سفرهای استانی به منظور اجرای برنامههای دولت و پاسخگویی مستقیم به نیازهای مردم.
۱۲- دفاع از مواضع دولت و پاسخگویی به شبهاتی که در تریبون ها، رسانهها و فضای مجازی نسبت به دستگاه متبوع یا دولت مطرح میشود.
۱۳- ارائه پیشنهاد و اجرای طرحهای سازنده نسبت به رفع مشکلات موجود و امیدآفرینی نسبت به آینده کشور.
اولویتهای تخصصی
۱- توجه بیشتر به مهارت آموزی دانش آموزان و توانمندسازی آنان برای ورود به بازار کار در آینده.
۲- توجه به ارتقای توانمندیهای اجتماعی و فرهنگی دانش آموزان با توجه به آسیبهای اجتماعی موجود.
۳- بهبود برنامههای آموزشی برای افزایش توان خلاقیت دانش آموزان.
۴- تقویت مبانی ارزشهای دینی و اخلاقی دانش آموزان.
۵- مراقبت از سلامت روحی و اخلاقی مدرسه به ویژه در زمینه استفاده از فضای مجازی.
۶- حرکت به سمت جایگزین سازی تدریجی ارائه مستقیم خدمات آموزشی توسط دولت با خرید خدمت.
۷- ارتقای بهرهوری بودجههای دولتی آموزش و پرورش.
۸- بهبود برنامههای آموزشی در جهت پاسخدهی به تنوع دانش آموزان اعم از تنوع زبانی، جنسیتی و مکانی و افزایش توان خلاقیت، تفکر انتقادی و مهارتهای نرم و کارآفرینی دانش آموزان.
۹-ساماندهی نیروهای انسانی و ایجاد توازن در گرایشهای مختلف (علوم انسانی، فنی و...).
۱۰- اجرای نظام رتبهبندی معلمان در آموزش و پرورش.
حسن روحانی
رئیس جمهوری اسلامی ایران