مديرعامل گروه صنعتي ايران خودرو به ساپكو ماموريت دادتا سند راهبردي و كلان تعميق و توسعه ساخت داخل قطعات صنعت خودروي كشور را در اسرع وقت تدوين كند.
ماموریت جدید مقیمی به ساپکو: ایکو پرس، فرشاد مقیمی در دومین جلسه ستاد تعمیق و توسعه ساخت داخل گروه صنعتی ایران خودرو گفت: از تمامی ظرفیتها و پتانسیلهای دانشگاهی، شرکتهای دانش بنیان و صاحبان فکر برای تدوین این سند راهبردی استفاده کنید.
وی افزود: در تدوین سند راهبردی کلان تعمیق و توسعه ساخت داخل قطعات خودروی کشور لازم است نقش هریک از ارکان تاثیر گذار از جمله وزارت صمت، مجلس شورای اسلامی، شرکتهای دانش بنیان، سازندگان و... مشخص شود.
مقیمی تاکید کرد: اگر این سند راهبردی خوب و اجرایی تدوین شود، با هر شوک ارزی به حاشیه رانده نخواهد شد.
مدیرعامل گروه صنعتی ایران خودرو با اشاره به این که اگر هدف از داخلی سازی قطعات فقط کاهش ارزبری باشد، دچار روزمرگی خواهیم شد، خاطر نشان کرد: باید متناسب با فضای صنعت خودرو و سیاستهای کلان اقتصادی و سیاسی کشور، اهداف و شاخصهای نوآورانهای طراحی کنیم.
وی مهمترین دلایل نهادینه نشدن تعمیق ساخت داخل قطعات در دو دهه گذشته را عدم توجیه اقتصادی خودکفایی قطعات به دلیل تیراژ محدود و نیاز به سرمایه گذاری بالا برای تولید قطعاتهای تک، ثابت نگه داشتن نرخ ارز در برابر رشد تورم و در اولویت نبودن کاهش ارزبری قطعات و عدم تضمین خرید قطعات خودکفا شده دانست.
مدیرعامل گروه صنعتی ایران خودرو در زمینه ارائه مشوق برای پیشبرد پروژههای داخلی سازی قطعات خودرو پیشنهاد داد نقدینگی مورد نیاز سازندگان براساس پیشرفت برنامه ساخت داخل تامین شود.
وی مهمترین روشهای پیشنهادی برای تامین نقدینگی مورد نیاز اجرای پروژههای ساخت داخل قطعات را استفاده از تسهیلات صندوق نوآوری و شکوفایی ریاست جمهوری، تامین نقدینگی از سیستم بانکی با روش تسهیلات خرید دین و استفاده از تهاتر ارزی جهت ورود خطوط جدید تولید و انتقال تکنولوژی عنوان کرد.
در ادامه سید محمد صاحب کار خراسانی رئیس امور شرکتها و موسسات دانش بنیان معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری تصریح کرد: صنعت خودروی کشور و ایران خودرو باید پروژههای مهم داخلی سازی قطعات را شناسایی و اولویت بندی کنند.
وی با تاکید بر حمایت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری از تولید کنندگان اقلام تحریمی خاطر نشان کرد: این معاونت آمادگی تامین بخشی از نقدینگی پروژههای مهم داخلی سازی قطعات را با ساز و کاری مشخص و با استفاده از تسهیلات صندوق نوآوری و شکوفایی ریاست جمهوری دارد.
صاحب کارخراسانی افزود: خودروسازان باید سوار بر فناوری شوند نه قطعه ساز و توان فنی ساپکو باید در زمینه طراحی و مهندسی با همکاری شرکتهای دانش بنیان تقویت شود.