به گزارش تابناک به نقل از ایسنا، آیتالله سید احمد علمالهدی امروز در خطبههای عبادی-سیاسی نماز جمعه مشهد در حرم مطهر رضوی، اظهار کرد: در روزهای آینده با سه جریان و سه حادثه روبهرو هستیم، رحلت جانگداز نبی اکرم (ص)، شهادت جانگداز وجود مقدس امام مجتبی (ع) و شهادت مظلومانه مولی و، ولی نعمت ما علی بن موسی الرضا (ع)، رحلت پیغمبر در ظاهر شهادت نبود، اما جانگدازترین مصائب اسلام روز رحلت ایشان رخ داد و شاید عزای پیغمبر شدیدترین عزاهایی بوده که در طول تاریخ امت اسلام در برابر شهادتهای جانگداز ائمه اتفاق افتاده است.
وی بیان کرد: در سیمای زندگانی پیغمبر مسائل بسیاری متجلی است، اما در بین همه این مسائل آنچه برای ما از همه مهمتر بوده، سیمای امت پیغمبر است. امت پیغمبر یک جامعه انقلابی بود یعنی دقت در سیمای امت پیغمبر در زمان ایشان برای ما امروز جامعه انقلابی را مجسم میکند که جامعه انقلابی چه جامعهای است.
علمالهدی با بیان اینکه جامعه پیغمبر و جامعه انقلابی پیغمبر پنج خصوصیت داشتند، عنوان کرد: اول باورمندی راسخ نسبت به مبانی اعتقادی توحیدی و وحی است. آنها هم خدا و هم پیغمبر را باور کرده بودند. دوم هدفگیری آرمانهای دینی در فعالیت فردی و اجتماعی آن جامعه بود. در تمام فعالیتهای فردی خود یک هدف را در نظر میگرفتند و آن رضای خدا بود، در تمام فعالیتهای اجتماعی خود یک هدف را در نظر میگرفتند که توسعه اسلام بود.
امام جمعه مشهد افزود: سوم جدایی کامل از تمامی عادات، رسوم و آداب عشیرهای و جاهلیت بود. از جاهلیت عرب بریده و تمام اداب و رسوم جاهلیت را زیر پا گذاشته بودند. چهارم حساسیت در برابر دشمن بود، دشمن هرکه، هرچه و با هر قدرتی میخواهد باشد. در مقابل لشکر ۱۰ هزار نفره جنگ احزاب در برابر دشمن همان حساسیت را داشتند که در سایر جنگهایی که از قبل پیروزی مشخص بود، داشتند. پنجم تقوای دینی و سیاسی بود. آنها سیاست خود را با حلال و حرام خدا تنظیم کرده بودند، یعنی جریانهای سیاسی برای جامعه پیغمبر مبتنی بر حلال و حرام الهی بود.
نماینده، ولی فقیه در خراسان رضوی با اشاره به اینکه اگر ما امروز بخواهیم جامعه انقلابی خود را با جامعه انقلابی پیغمبر تطبیق دهیم باید این ۵ خصوصیت را داشته باشد، تصریح کرد: این ۵ خصوصیت جامعه انقلابی ما در تطبیق با جامعه پیغمبر پایبندی به مبانی و ارزشهای اساسی انقلاب بود. استکبارستیزی، توسعه دین و حاکمیت دین را باور کنیم.
وی ادامه داد: خاصیت دوم هدفگیری آرمانهای انقلاب است. آرمانهای انقلاب ما دو چیز بوده و در نهایت به یک چیز منتهی میشود، یکی پیشرفت اسلامی و عدالت اجتماعی و دوم توسعه اسلام و حاکمیت دینی است که این به زمینهسازی برای ظهور امام زمان (عج) منجر میشود. این آرمانهای انقلاب ما است.
علمالهدی بیان کرد: نقطه مقابل این دو اصل و خاصیت، نقطه مقابل ایمان راسخ و باورمندی نسبت به اصول انقلاب، غربگرایی و دگراندیشی است، نقطه مقابل آرمانهای انقلاب، عدم اعتقاد به حاکمیت دینی در اداره جامعه است. عدهای امروز در مملکت معتقد نیستند دین میتواند جامعه را اداره کند، این نقطه مقابل اصل انقلابی و خاصیت جامعه انقلابی ما است که بخواهد همانند جامعه انقلابی پیغمبر باشد، کسی عقیده نداشته باشد دین قدرت اداره جامعه را دارد.
امام جمعه مشهد اضافه کرد: سوم پایبندی به استقلال همهجانبه کشور است. باید امروز به استقلال اقتصادی، سیاسی و فرهنگی جامعه خودمان واقعا پایبند باشیم تا خاصیت جامعه انقلابی پیغمبر را پیدا کنیم. در مقابل این خاصیت مرعوب شدن، وادادگی و عدم شجاعت در برابر استکبار است.
زدن پهباد آمریکایی احترام میآورد نه برجام
نماینده، ولی فقیه در خراسان رضوی خاطرنشان کرد: امروز روزی نیست که افتخار کنیم به قراردادی که با دشمن بستیم به نام برجام و دنیا به ما احترام میکند. اشتباه نکنید، مسئولان دچار اشتباه نشوند، هیچ کس در کره زمین شما را به خاطر برجام احترام نمیکند، اگر جایی شما را احترام میکنند، به خاطر جرئت و شهامت شما است، به خاطر اینکه توانستید پهباد آمریکایی را بزنید، به خاطر اینکه کشتی انگلیسی را توانستید در خلیج فارس قبضه کنید، به خاطر اینکه همپیمان شما یمن آرامکو را خاک و خاکستر کرد، شما را به خاطر اینها احترام میکنند نه به خاطر برجام.
علمالهدی افزود: چهارم حساسیت در برابر دشمن است. اینکه در مقابل دشمن ذلیل شویم و بگوییم جز با دست دادن با آنها اقتصاد ما توسعه پیدا نمیکند و پیش نمیرود، انقدر ذلیل، آن هم بعد از اینکه این همه شهامت و ۴۰ سال مردانگی و مقاومت نشان دادیم، اینگونه باید حرف بزنیم؟
امام جمعه مشهد ادامه داد: پنجم در جامعه انقلابی ما تقوای دینی و سیاسی است. مقتضای تقوای دینی و سیاسی این است که هر تحلیل سیاسی نسبت به سیره ائمه داریم، با نظر خودمان تطبیق نکنیم، واقعیت را تحلیل کنیم، این غلط است بگوییم امام رضا (ع) در ولایتعهدی با مامون صلح کردند، این غلط است بگوییم صبر امام رضا (ع) در مقابله با مامون صبر در برابر صلح بود، قبول ولایتعهدی جنگ با مامون بود.
نماینده، ولی فقیه در خراسان رضوی خاطرنشان کرد: در جریان ولایتعهدی، حضرت رضا (ع) ولایتعهدی را به این شکل قبول نکردند. ولایتعهدی امام رضا (ع) را بخوانید بعد با مردم حرف بزنید. اگر تندهای امروز آن روز بودند، به امام رضا (ع) اعتراض میکردند، از تندهای امروز تندتر آن روز بودند، اما دست امام رضا (ع) را در مقابل این موقعیت باصلابت مجاهدانه امام رضا (ع) بوسیدند. امام رضا (ع) این کار را انجام دادند. یک عده نیروهای انقلابی جان بر کف را تند گفتن، از صحنه بیرون کردن و بعد هم مخالف امام رضا (ع) جلوه دادن، امام هشتم غضبناک میشود، حضرت خشم میکند که ولایتعهدی ایشان را اینگونه توصیف کنید.