به گزارش «تابناک» به نقل از مهر، حسن روحانی رئیس جمهور روز یکشنبه در نشست هیئت دولت از ورود اتوبوسهای بین شهری به ناوگان حمل و نقل درون شهری خبر داد. اتفاقی که به گفته رئیس جمهور اگرچه برای جبران کاهش کمبود ناوگان حمل و نقل درون شهری و با هدف اجرای طرح فاصله گذاری اجتماعی تدوین شده، اما بسیاری از کارشناسان حمل و نقل را متعجب کرد؛ چرا که هرچند پیش از این اتوبوسهای درون شهری به ناوگان برون شهری به خصوص در سالهای اخیر و در نقل و انتقال زائران اربعین استفاده می شده، اما برعکس آن یعنی استفاده از اتوبوسهای برون شهری برای حمل و نقل درون شهری مسبوق به سابقه نیست.
ایده استفاده از اتوبوسهای بین شهری در حمل و نقل مسافران درون شهری به یک هفته اخیر و طراحی آن نیز گفته میشود که به یکی از مقامات ارشد وزارت کشور برمی گردد که این ایده در ستاد کرونا نیز مطرح و مورد استقبال رئیس جمهور قرار گرفته است.
در حالی ایرادات اساسی به این طرح وارد است که مهمترین آنها، تفاوت قیمتی اتوبوسهای بین شهری با درون شهری است که سبب میشود تا مالک و سرمایه گذار این اتوبوسها به دنبال کسب درآمد از راه جابه جایی مسافران باشند به خصوص که کرایه حمل مسافر درون و برون شهری تفاوت بالایی با هم دارند.
بنابراین مالک اتوبوس بین شهری نمیتواند هزینه استهلاک خودروی چند میلیاردی خود و نیز تسهیلات سنگین و گران قیمت آن را با کرایه حمل مسافر درون شهری و نیز را جبران کند.
از سوی دیگر، اتوبوسهای برون شهری از قدرت و سرعت بسیار بالاتر و نیز ارتفاع بلندترین نسبت به اتوبوسهای درون شهری برخوردارند که عملاً امکان استفاده از آنها را در مسافتهای کوتاه درون شهری غیر ممکن میکند.
در همین راستا شهرام آدم نژاد معاون حمل و نقل وزارت راه و شهرسازی در گفت وگو با خبرنگار مهر درباره استفاده از اتوبوسهای برون شهری برای جابه جایی مسافران درون شهری اظهار داشت: ما در وزارت راه و شهرسازی آمادگی خود برای کمک رسانی به ستاد ملی مبارزه با کرونا و شهرداری تهران را اعلام کرده ایم.
وی افزود: قاعدتاً اتوبوسهای بین شهری نمیتوانند وارد درون شهرها شوند.چرا که هم به لحاظ سرمایه گذاری و تفاوت قیمتی و هم به لحاظ نوع کاربری، اتوبوسهای بین شهری لوکستر هستند و مالک اتوبوسها، سرمایه گذاری کلانی برای خرید آنها کرده اند.
معاون وزیر راه بیان داشت: ما در وزارت راه به متولیان حمل و نقل درون شهری پیشنهاد داده ایم با توجه به اینکه شهرداریها مسئول جابه جایی مسافران شهرهای اقماری با شهرهای مادر و کلان شهرها هستند، اتوبوسهایی که برای انتقال مسافران حومهای استفاده میشوند، به داخل شهرها بیایند و اتوبوسهای بین شهری نیز مسافران شهرهای اقماری را منتقل کنند.
وی در خصوص کرایه حمل مسافران شهرهای حومهای تهران با اتوبوسهای بین شهری گفت: هنوز کرایه جابه جایی مسافران با اتوبوسهای بین شهری تعیین نشده و قرار است شهرداری تهران با سازمان راهداری و حمل و نقل جادهای، نرخ کرایه حمل را تعیین کنند.