آینده تیره دانش آموزان ایرانی با اسم رمز «شاد»!

شاد، یک شبکه خودگردان است؛ به این معنی که معلم با توجه به میزان دانشش در عرصه فضای مجازی، برای دانش آموزان تکلیف مشخص کرده و یا فیلم‌های کوتاه آموزشی تهیه می‌کند و در گروه درسی در شبکه شاد قرار می‌دهد و دانش آموزان می‌بینند و لابد یاد می‌گیرند و تکالیف را انجام می‌دهند!
کد خبر: ۹۷۶۶۵۳
|
۱۷ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۱:۱۹ 06 May 2020
|
47924 بازدید
|
تابناک اجتماعیدانش آموزانی که اجازه نداشتند تلفن همراه داشته باشند و در صورت همراه داشتن این وسیله در مدرسه، با مشکلات بزرگی مواجه می‌شدند، حالا تنها گذاشته شده اند تا آینده شان را در این وسیله جست‌وجو کنند!

به گزارش «تابناک»؛ با شیوع ویروس کرونا در کشورمان و همه گیری آن در سراسر نقاط جهان، فرصتی کم نظیر برای قیاس زیرساخت‌های کشور‌ها در امور مختلف فراهم آمد؛ مجالی برای آنکه دریابند نتیجه سال‌ها توجه شان به بخش‌های مختلف چه بوده و در چه اموری کوتاهی داشته اند.

ناگفته پیداست این قیاس در عرصه بهداشت و درمان به نتایج واضح تری می‌رسد؛ جایی که کشورمان به مدد هوشمندی و مراعات مردم و زیرساخت‌های بهداشت و درمان توانسته با آسیب کمتری به نسبت کشور‌های غنی و بهره‌مند از امکانات بیمارستانی پرتعداد، این بحران را مدیریت کند.

موفقیتی که یکی از عواملش می‌تواند برنامه‌های منسجم و پرتعداد ریشه کنی برخی بیماری‌ها در کشورمان به روش واکسیناسیون باشد که تا دورافتاده‌ترین نقاط کشور نیز به اجرا در می‌آید و به تاکید برخی مراجع علمی جهان، می‌تواند سهمی بسزا در مهار کووید ۱۹ و کاهش مرگبار بودن آن داشته باشد.

دستاوردی که می‌توان کم و زیاد در برخی عرصه‌های دیگر در کشورمان نیز دید؛ مثل زیرساخت گسترده اینترنت که هرچند ایراداتی در آن مشهود است، در این ایام کرونایی ثابت کرد که نکته‌ای قابل اتکا در کشورمان محسوب می‌شود و می‌توان برای دایر کردن کسب و کار‌های جدید بر بستر آن، رویش حاسب ویژه باز کرد.

یا حتی زیرساخت‌های بانکداری الکترونیک در میهنمان که موجب شد به سرعت گردش پول نقد جایش را به استفاده از کارت‌های بانکی بدهد و پیشگیری از ابتلا به ویروس کرونا در خرید و فروش‌های روزمره در بالاترین سطح ممکن به اجرا درآید. مجموعه اتفاقات مثبتی که در برخی عرصه‌های کلیدی جای خالی شان به شدت توی ذوق می‌زند.

آینده تیره دانش آموزان ایرانی با اسم رمز «شاد»!

به طور ویژه درباره نظام آموزشی در کشورمان سخن می‌گوییم که تقریبا اتفاق مثبت قابل عرضه‌ای در این بحران نداشت؛ درباره مجموعه فعل و انفعالات دو وزارت خانه بزرگ "آموزش و پرورش" و "علوم، تحقیقات و فناوری" که اولی پرجمعیت‌ترین وزارت خانه کشور است و دومی به رغم داشتن پسوند «فناوری»، یکی از دورترین مجموعه‌ها به فناوری نشان داده است!

وضعیتی که موجب شده نخستین جا‌های تعطیل شده با بروز بحران کرونا یعنی مدارس و دانشگاه ها، به روز نشده‌ترین جا‌ها در کشورمان در دو ماه و نیم اخیر باشند. چه وزارت آموزش و پرورش که هر ساله در این ایام روز‌های انتهایی تدریس در مدارس را پشت سر می‌گذاشت و مهیای برگزاری آزمون‌های پایان سال می‌شد و حالا در راه اندازی یک کلاس درس هم عاجز مانده و چه وزارت خانه‌ای که بسیاری از نقد‌ها در امور مختلف در بطن آن شکل می‌گیرد، اما در این ایام به خواب زمستانی فرو رفته است.

صرف نظر از وزارت علوم و وضعیت عجیب و غریبش در این روزها، از آنجایی که جمعیت بالغ بر ۱۴ میلیون نفری دانش آموزان و نقش ایشان در آینده کشور در زیرمجموعه وزارت آموزش و پرورش قرار دارند و این وزارت خانه با جمعیت بیش از یک میلیون نفری معلمان و اولیای مدرسه، یکی از بزرگترین مجموعه‌ها در کشور است، اوضاع این مجموعه در این روز‌های کرونایی بیشتر جلب نظر می‌کند و تاسف بار به نظر می‌رسد.

وضعیتی که مدتی است به یک نام گره خورده است. «شاد»؛ نامی که قرار بوده شبکه ارتباطی ویژه دانش آموزان در ایران باشد، اما به یک «چت روم» که بسیاری از دانش آموزان در آن حضور ندارند تقلیل یافته و معلوم نیست چگونه قرار است به آموزش و پرورش ختم شود، چون بسیاری گوشی هوشمند ندارند و اگر داشته باشند، دسترسی به اینترنت ندارند و اگر داشته باشند هم، محتوایی پیش رویشان نیست!

 
آینده تیره دانش آموزان ایرانی با اسم رمز «شاد»!

برای توصیف بهتر ماجرا کافی است به این نکته اشاره کنیم که شاد، یک شبکه خودگردان است، به این معنی که معلم با توجه به میزان دانشش در عرصه فضای مجازی، برای دانش آموزان تکلیف مشخص کرده و یا فیلم‌های کوتاه آموزشی تهیه می‌کند و در گروه درسی در شبکه شاد (که همه دانش آموزان در آن حضور ندارند) قرار می‌دهد و دانش آموزان می‌بینند و لابد یاد می‌گیرند و تکالیف را انجام می‌دهند!

دنیایی که می‌شد به تدریس آنلاین و حضور و غیاب دانش آموزان در آن، مثل بسیاری از کشور‌ها و حتی برخی مدارس غیرانتفاعی در کشورمان، ارتقا پیدا کند، اما نه زمانی که متولی امر وزارت آموزش و پرورش در کشورمان است که جز تغییر و تحول مدام در محتوا‌های درسی و حتی نظام آموزشی، قصدی برای تحول‌های دیگر ندارد و تقریبا در همه این سال‌ها در تامین معلم برای همه مدارس در سطح کشور هم ناتوانی مشهودی نشان داده است.

وضعیتی که می‌توان انبوه معوقات معلمان، تعداد پرشمار مدارس فرسوده و فاقد تجهیزات گرمایشی ایمن و مشکلات ریز و درشت دیگر را به آن‌ها افزود تا دریافت چگونه همه این ایرادات و نقص بسیار بزرگ این وزارت خانه در روش‌های تدریس جایگزین در این روز‌های کرونایی و آینده تیره و تار مدارس با وجود ویروس کرونا، هنوز هم نادیده مانده و پشت «شاد» پنهان شده است.

مخفی شدن اشکالات پشت نامی که به نظر می‌رسد آینده دانش آموزان ایرانی بهره کمتری از آن خواهد داشت، چون آموزششان به کل متوقف شده و تنها گروهی از دانش آموزان آموزش نصفه و نیمه‌ای دریافت می‌کنند که یا وضع مالی بهتری دارند و در مدارس غیردولتی مشغول به تحصیلند و یا در زمره دانش آموزانی قرار دارند که امکان خرید گوشی تلفن همراه هوشمند و اتصال آن به اینترنت پرسرعت برای خانواده شان فراهم بوده و افزون بر آن، شانس بهره مندی از معلمانی با دانش کافی در حوزه فضای مجازی را داشته اند!

اشتراک گذاری
تور پاییز ۱۴۰۳
بلیط هواپیما
فرنام صنعت پاکسا
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۴
در انتظار بررسی: ۱
انتشار یافته: ۹۱
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۱۲ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۷
مگه آموزش در این سیستم مهم است؟؟؟
پاسخ ها
سلیمی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۲۸ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۷
شاد اصلا برنامه بدی نیست. اگر مناطق کم برخوردار را صرف نظر کنیم. 90 درصد دانش آموزان می توانند از آن استفاده کنند حتی شاید بهتر از کلاس باشد. دانش آموز می تواند تدریس معلمش را بدون از دست دادن زمان ذخیره کند و بارها نگاه کند. به عنوان یک معلم می گویم اگر معلمان نقش خود را در این برنامه خوب ایفا کنند شاد می تواند یک بستر باشد که در آینده هم بشود از آن استفاده کرد. اخیرا نسخه تحت وب آن هم آمده که بسیار خوب است.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۲۷ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۸
من خودم یک دانش اموزم و از این برنامه راضی نیستم
چونکه درسته روزانه سه ساعت برنامه درسی ثبت شده ولی اخرین پیام مربوط میشه به یک هفته قبل یعنی تو این یک هفته هیچ آموزشی به دانش آموزان داده نشده تازه خیر سرم عضو یکی از بهترین مدارس شهر هستم با تشکر
رحمان
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۱۴ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۷
لطفا دانش آموزان و معلمان را دریابید. یه جامعه شناس، روانشناس، تحلیل گر مسائل آموزشی تو این مملکت نیست که به داد اینها برسه. عوارض شاد سالها گربیانگیر جامعه خواهدشد.‌نه به خاطر فقط برنامه شاد. بلکه وجود گوشی هوشمند در دست دانش آموز ابتدایی آنهم بدون نظارت..
alireza
|
United States of America
|
۱۲:۱۴ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۷
خیلی به توانایی و خلاقیت معلم مربوط میشهو اما درست میشهو نباید خیلی انتظار داشت از یک روش جدید.
مجتبی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۲۶ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۷
خودم بالشخصه با این شاد ناشاد مشکل دارم و میدونم مشکل خیلیای دیگه هم هست
اما نویسنده محترم اینا رو منم میتونم بگم، پیشنهاد مشخص شما چیست؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۵۴ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۷
دقیقا همه ایراد میگیرند ولی هیچکی نمیگه خوب چکار میشه کرد؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۴۳ - ۱۳۹۹/۰۸/۰۶
حرف حق رو زدی بابا شاد هی میپره ما چیکار کنیم معلمم مونم هزار تا فیلم ميده شاد میپره مانمیتونیم دنبال کنیم تدریس رو
خويي
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۲۶ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۷
وانتظار سواد اجتماعي وعلمي هم از اين دانش اموزان داريم
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۵۵ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۷
مثلا سر کلاس برن خوبه!؟
خويي
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۰۶ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۷
نه دوست عزيز سركلاس نروند همين كشور تركيه براي هر مقطع تحصيلي يك كانال تلويزيوني فول اچ دي گذاشته است
ناشناس
|
Netherlands
|
۱۲:۲۶ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۷
با این تصمیم ما مجبور شدیم برای بچه ی کلاس چهارم تلفن بخریم!!! صبح تا شب با دوستاش توی واتساپ چت میکنه و گروه دارن , برنامه تیک تاک رو نصب کرده و کلا ابزاری که میتونه شخصیت بچه هامون رو کنترل کنه دادیم دستشون!!!خب یه بچه میتونه روی اطلاعاتی که به سمتش میاد کنترل داشته باشه؟؟؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۵۶ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۷
شما مدیریت بچه تون رو بلد نیستین چه ربطی به این موضوع داره.؟ بالاخره اگه بخواد مجازی پیگیری بشه باید از یه منبع اینترنت استفاده کنه دیگه!
ایرانی
| Poland |
۱۸:۱۳ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۷
اقای ناشناس ۱۳:۵۶ ظاهرا خودت بچه نداری.
وقتی گوشی رو بدی دیت بچه تمومه. چطور میخوای کنترلش کنی؟ حتما میخوای بگی قبلش به فرزندت فرهنگ حضور در فضای مجازی رو آموزش دادی. زهی خیال باطل
212
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۱۴ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۷
ناشناس 13:56 ؛ اگه یه وسیله ای باشه که فقط شاد روش نصب بشه، دیگه دانش آموزان در موقع تدریس، امکان چت (با پیام رسانهای دیگر) را نخواهند داشت.
علی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۲۷ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۷
این برنامه شاد فقط دکان ودستگاه یک عده است. من دبیر آموزش وپرورش. نصف دانش آموزان دراین برنامه نیستند. یا وشی ندارند، یااینکه آنقدراندرویدش پایین است که برنامه اجرامی شود. بعدش هم حجم اینترنت نگذارند. خیلی مواقع سرعت اینترنت افتضاح است ونمی توان فیلم بارگذاری کرد. اما، اما، امامسولین فقط نادرست می گویند. آماردروغ، آماردروغ.....
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۲۸ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۷
آقای محترم چه را بدون سند و مدرک اذهان مردم را مشوش می کنید و کار و زحمت میلیونی دانش آموزان و فرهنگیان را با نتیجه گیری های غلط و نادرست به هیچ می انگارید . به عنوان یک معلم و مدیر آموزشی باید اذهان کنم بزرگ ترین تحول در طول تاریخ آموزش و پرورش رغم خورده است اگر نظرات شما مقداری دقیق و علمی و حساب شده به موضوع و مدت زمان آن نگاه کند نتیجه ی دیگری خواهد داشت . اگر منتقد هستید دقیق و با سند نقد کنید حرف های کوچه و بازای در این گونه موضوعات نباید طرح شود اگر چنانچه انصاف داری یک روز به یکی از مراکز و ادارات فناوری ادارکل ها یا ادارات آموزش و پرورش مراجعه کن قطعا نظرت تغییر خواهد کرد
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۰۱ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۷
منم یک معلم هستم.
نویسنده خیلی یکطرفه به قاضی رفته!
درسته که شبکه شاد واقعا امکانات خاصی برای معلم نداره و بدتر از اون این که تو سک ساعاتی اینقدر سرعت پایین ه که حتی یک متن دوخطی هم نمیره. ولی خدا وکیلی کاریه که تونستن بکنن. چه کار دیگه ای می تونستن بکنن. این که یک عده گوشی هوشمند ندارند دست آموزش پرورشه؟
من به شخصه با این روش مجازی بهتر تونستم روش اکتشافی کتاب ها رو اجرا کنم.سر کلاس به این خوبی نمیشد اجرا کرد.
کتاب های ما کتابهای خیلی خوبی ه که مبتنی بر توجه و دقت و اکتشاف خود دانش آموز ه. اصلا قرار نیست معلم درس بده . فقط باید در حد راهنمای یک مطالبی رو بگه.
متاسفانه الان هم با والدینی رو به رو میشیم که میگن چرا این مبحث رو درس ندادین ولی تمرین دادین. در حالی که تمرین ها آموزشیه و قراره بچه از حل کردن اونها یه چیزهایی یادبگیره.
نویسنده از هیچی خبر نداره و فقط از روی هوچیگری های فضای مجازی یه چیزی نوشته.
علیرضا
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۴۵ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۸
بنده هم یک معلم هستم. نویسنده متن به خوبی حق مطلب رو ادا کرده. این برنامه اونقدر پر از ایراده که یه مثنوی میشه در نقدش نوشت. ضعف این برنامه هم ربطی به قشر زحمت کش فرهنگیان نداره. نوک پیکان انتقادات مستقیم به سمت وزارت خونه است
اگر متن رو به درستی خونده باشید نویسنده گفته که ما هم باید مثل خیلی کشورهای دیگه تدریس آنلاین می داشتیم. نه اینطوری
بعلاوه با فراهم کردن زیرساخت ها
من تو مدارسی که هستم هرروز تدریس آنلاین مجازی دارم. و بسیار هم خوب داریم پیش میریم. لنگ نرم افزار مسخره شاد و برنامه های آموزش پرورش هم نموندیم
آموزش پرورشی که هنوز نمی دونه قراره امتحانای پایان ترمو چجوری برگزار کنه باید درشو تخته کنن. اگه همت معلما نبود در این خراب شده رو باید گل می گرفتن از بس که بی هنره
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۲:۱۹ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۹
ناشناس 14:01
منم یک دانش آموز بودم و متاسفانه امثال معلمانی مثل شما به شدت به من آسیب زد. شما پول میگیرید و وظیفه دارید مباحث رو کامل برای دانش اموز توضیح بدید و باز کنید نه اینکه روخوانی کنید برای دانش اموز و بعد موقع امتحان از اکتشافات خود سوال امتحانی طرح کنید
ناشناس
|
Germany
|
۱۲:۳۰ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۷
کرونا ثابت کرد مدیریت بحران و پداقند غیر عامل و اینترانت ملی(که تنها توجیه درستش شاید همین نظام آموزشی باشد) که این همه سرمایه و بودجه خرجشان شد و کلی تبلیغات کردند و کلی پست و مقام و منصب و تریبون در اختیارشان گذاشتند یک ریال هم برای کشور قایده ای نداشت و فقط منافع شخصی عده ای با این موضوعات تامین کردند این همه گفتند اینترانت ملی اما در عمل فقط برنامه ریزی برای قطع دسترسی مردم به شبکه جهانی اینرتنت بود(که در آبان ماه دیدیم) نه تامین زیرساخت های آموزشی از طریق بستر شبکه داخلی هر شبکه ای که مطرح می کنند باز به دنبال تامین منافع عده دیگری هستند از جمله شاد
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۰۲ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۷
اتفاقا نشون داد که خوبه!
فقط برای بخش آموزش چنین مشکلی پیش اومد.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۳۱ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۷
مملکت هر جاش که دست میزنی گندش میریزه بیرون این دفعه نوبت بهداشت و آموزش بود دفعه بعد چه خواهد بود معلوم نیست
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۰۳ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۷
چه حرف بی خودی میزنی. بهداشت که نشون داد از خیلی کشورها جلوتریم. آمار مرگ و میر بقیه کشورهارو یه مقایسه ای با ایران بکن.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۵۵ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۷
یعنی واقعا دلتون رو خوش کردین به این امار؟
برچسب منتخب
# حمله موشکی به اسرائیل # سید حسن نصرالله # نمازجمعه تهران # جنگ ایران و اسرائیل # سوخو # اس 400
الی گشت
قیمت امروز آهن آلات
نظرسنجی
با توجه به تسلیح رژیم صهیونیستی به سلاح اتمی و حمایت تسلیحاتی و اطلاعاتی آمریکا و ناتو از این رژیم؛ با دستیابی کشورمان به سلاح هسته ای موافقید؟