درمان دیسک کمر بدون جراحی: درمان آرتروز کمر در کلینیک درد

 بیماری تحلیل برنده دیسک به علت فرآیند طبیعی پیری و بالا رفتن سن به وجود می‌آید اما گاهی اوقات سرعت تحلیل رفتگی دیسک بالا است.دیسک بین مهره‌های ستون فقرات وظیفه جذب ضربه را برعهده دارد و در صورتی که دیسک دچار تحلیل رفتگی شود توانایی آن برای جذب ضربه کاهش . دچارپارگی میشود.
کد خبر: ۱۰۰۴۳۲۸
|
۰۱ مهر ۱۳۹۹ - ۱۱:۵۴ 22 September 2020
|
5186 بازدید

درمان دیسک کمر بدون جراحی: درمان آرتروز کمر در کلینیک درد

 بیماری تحلیل برنده دیسک به علت فرآیند طبیعی پیری و بالا رفتن سن به وجود می‌آید اما گاهی اوقات سرعت تحلیل رفتگی دیسک بالا است. دیسک بین مهره‌های ستون فقرات وظیفه جذب ضربه را برعهده دارد و در صورتی که دیسک دچار تحلیل رفتگی شود توانایی آن برای جذب ضربه کاهش خواهد یافت و به این ترتیب دچار شکستگی یا پارگی خواهد شد و به ریشه اعصاب فشار وارد می‌نماید. در نهایت دیسک دچار بیرون زدگی می‌‌شود و باعث بروز درد شدید و فشرده شدن اعصاب خواهد شد. با پیشرفت این وضعیت بیماری دیسک باعث می‌‌شود که شما دچار آرتروز ستون فقرات یا اختلالاتی از قبیل اسپوندیلوزیس، فشرده شدن اعصاب و لغزش مهره یا سایر ناهنجاری‌های ستون فقرات شوید.

 متخصصین کلینیک درد می‌‌توانند به شما برای رفع درد شدید کمر و درد عصب، ضعف و از بین رفتن توانایی عملکردی و حتی التهاب مرتبط با بیماری تحلیل برنده دیسک کمک کنند. مراجعه به متخصصین یک اقدام بسیار مهم برای تسکین درد و سایر علایم و نشانه‌ها از قبیل بی حسی، ضعف یا سوزن سوزن شدن است. پزشک به منظور بهبود کیفیت زندگی شما از یک مجموعه روش‌های درمانی و مراقبتی استفاده خواهد کرد. فرایند درمان بر تقویت عضلات محافظ کمر و تسکین علائم و نشانه‌های شما تمرکز دارد.

دکتر مجید حیدریان فوق تخصص درد

درمان دیسک کمر بدون جراحی: درمان آرتروز کمر در کلینیک درد

دکتر مجید حیدریان در کلینیک درد ماهان با همکاری کادری مجرب و آموزش دیده و بهره‌گیری از روش‌ها و دستگاه‌های نوین و پیشرفته آماده ارائه خدمات به کلیه بیماران عزیز می‌‌باشد. در این کلینیک انواع روش‌های درمانی کمر درد و دیسک کمر و  آرتروز کمر بدون نیاز به جراحی توسط دکتر مجید حیدریان ارائه می‌شود از جمله:

  • ازون تراپی
  • دیسکوژل
  • لیزر پرتوان
  • عمل بسته دیسک کمر و انواع تزریق
  • عمل دیسک با لیزر (در این روش قسمتی هسته دیسک با استفاده از لیزر در اتاق عمل خارج می شود)
  • ورزش درمانی

علت آرتروز و دیسک کمر

درمان دیسک کمر بدون جراحی: درمان آرتروز کمر در کلینیک درد

 بیماری تحلیل برنده دیسک اختلالی است که درد به علت تحلیل رفتگی دیسک ایجاد می‌‌شود و عوامل مختلفی در بروز این وضعیت نقش دارند که برخی از آنها به شرح زیر می‌باشند:

  • خشک شدن دیسک با بالا رفتن سن
  • پاره شدن قسمت خارجی دیسک به علت ورزش کردن یا انجام دادن فعالیت‌های روزمره
  • آسیب دیدگی

 برخلاف سایر بافت‌های بدن و ذخایر خونی بسیار کمی در دیسک وجود دارد و هنگامی ‌که منبع خون رسانی دچار آسیب ‌دیدگی شود دیسک نمی‌تواند به ترمیم خود بپردازد و فرآیند تحلیل رفتگی آن آغاز خواهد شد.  

 علائم و نشانههای دیسک کمر چیست؟

 علائم و نشانه‌های شایع تحلیل رفتگی دیسک کمر بیشتر در قسمت پایین کمر یا گردن دیده می‌شوند که درد ممکن است به اشکال زیر بروز کند:

  • درد خفیف تا شدید که باعث ناتوانی حرکتی می‌شود.
  • دردی که بیشتر گردن و قسمت پایین کمر را تحت تاثیر قرار می‌دهد.
  • دردی که بازوها و دست‌ها را درگیر می‌کند.
  • درد به باسن و ران انتشار پیدا می‌کند.
  • درد در هنگام نشستن یا خم شدن به سمت جلو برداشتن اشیا و چرخیدن به اطراف بدتر خواهد شد.
  • درد گاهی اوقات شدید است و در برخی موارد به طور کامل بهبود پیدا می‌‌کند.
  • باعث ضعیف شدن عضلات پا می‌شود که نشان دهنده آسیب دیدگی ریشه عصب است.

 این اختلال چگونه تشخیص داده می‌شود؟

درمان دیسک کمر بدون جراحی: درمان آرتروز کمر در کلینیک درد

 پزشک درخواست انجام یک یا چند مورد از روش‌های زیر را می‌دهد تا بتواند علت بروز درد را مشخص کند و مراحل بعدی درمان را تعیین کند.

 عکس برداری توسط اشعه ایکس

 عکس برداری توسط اشعه ایکس از استخوان‌ها و مفاصل کمر می‌تواند به پزشک برای شناسایی هرگونه شکستگی، تومور، در رفتگی، زائده استخوانی، ناپایداری و سایر علل بالقوه درد کمک کند. این روش معمولاً حدود ۱۵ دقیقه طول می‌‌کشد و شما دچار هیچ گونه دردی نخواهید شد. از آنجایی که عکس برداری توسط اشعه ایکس فقط استخوان‌ها را نشان می‌دهد نمی‌تواند اطلاعات مورد نیاز در خصوص دیسک یا اعصاب را در اختیار پزشک قرار دهد.

 اسکن ام آر آی

 اسکن ام آر آی کوروش عکس برداری دقیق است که به کمک یک می‌دان مغناطیسی بزرگ و امواج رادیویی به تهیه تصاویر از ساختارهای ستون فقرات از قبیل دیسک و اعصاب خواهد پرداخت. تصاویر به دست آمده حاصل از این روش می‌‌توانند به شناسایی آسیب دیدگی دیسک یا گیر افتادگی عصب کمک کنند. انجام این تست معمولاً حدود ۳۰ تا ۶۰ دقیقه طول می‌کشد و یک روش بدون درد محسوب می‌گردد.

 سی تی اسکن

 سی تی اسکن به تولید تصاویر سه بعدی دقیق از ستون فقرات می‌‌پردازد. انجام این روش معمولاً حدود ۳۰ تا ۶۰ دقیقه طول می‌کشد و شما دچار هیچ دردی نخواهید شد.

میلوگرام

 میلوگرام روشی است که در آن ماده حاجب به درون فضای اطراف ریشه اعصاب طناب نخاعی تزریق می‌شود تا تصاویر دقیقی را در اختیار پزشک قرار دهد. این روش معمولاً در بیمارانی درخواست می‌شود که قادر به انجام اسکن ام‌ آر آی نیستند. انجام این روش معمولاً حدود یک تا دو ساعت طول می‌کشد و ممکن است شما در هنگام تزریق ماده حاجب دچار مقداری درد و ناراحتی شوید.

درمان دیسک کمر و آرتروز کمر بدون جراحی

 روش‌های درمانی مراقبتی اولین قدم برای درمان دیسک بدون جراحی محسوب می‌شوند و می‌توانند در اکثر افراد به کنترل درد بپردازند. استراحت کردن یا استفاده از کمپرس سرد یا گرم نیز به کنترل درد کمک خواهند کرد. ممکن است پزشک شما در کلینیک درد به توصیه موارد زیر بپردازد:

 دارو درمانی

 علاوه بر داروهای مسکن ای که بدون نیاز به نسخه پزشک قابل تهیه هستند استفاده از داروهای مسکن مخصوص عصب می‌تواند به کنترل علائم و نشانه‌های عصبی کمک کند. استفاده از استروئید به مدت کوتاه می‌‌تواند باعث کاهش التهاب شود. اولین مرحله در درمان دیسک کمر دارو درمانی و فیزیوتراپی است.

 فیزیوتراپی

 یک متخصص فیزیوتراپی با تجربه و آموزش دیده می‌تواند با توجه به شرایط شما انجام دادن تمرینات ورزشی و کششی مخصوص را با هدف تقویت کمر، بهبود انعطاف پذیری و تعادل و بهبود دامنه حرکات بدن توصیه کند تا به تدریج از میزان درد شما کاسته شود.

تزریق دارو

 تزریق استروئید درون فضای اپیدورال به روش ترانس فورامینال می‌‌تواند به درمان التهاب و درد ناشی از آرتروز مفاصل یا گیر افتادگی ریشه اعصاب کمک کند. پزشک برای تزریق دارو به درون فضای اپیدورال از عکسبرداری توسط اشعه ایکس استفاده می‌‌کند تا سوزن را به طور دقیق به درون منبع درد ارسال نماید که شما در طول درمان آرتروز کمر مقداری فشار را در کمر خود احساس خواهید کرد. معمولاً طی مدت چند روز تا یک هفته پس از تزریق شما شاهده تاثیرات مثبت داروهای تزریق شده خواهید بود و می‌توانید به تدریج به انجام فعالیت‌های طبیعی خود بپردازید.

 استفاده از بریس

 در برخی موارد استفاده از بریس سفت و بریسی که دارای انعطاف پذیری متوسط است می‌تواند با ثابت کردن ستون فقرات به تسکین درد کمک کند.

 سایر روش‌های درمانی

 برخی از افراد ادعا می‌‌کنند که روش‌های درمانی متعددی از قبیل طب سوزنی، درمان دستی و آب درمانی توانسته به تسکین درد آنها کمک کند. در مواردی که بیمار دچار چاقی و اضافه وزن است می‌توان با کاهش وزن او به کنترل مشکلات دیسک پرداخت. پزشک این موارد را در کنار یک برنامه درمانی جامع توصیه می‌کند تا بیمار شاهد بهبود علائم خود باشد.

 مراقبت از خود

 بهترین روش برای پیشگیری از بیماری تحلیل برنده دیسک مراقبت از خود است اما در صورتی که دچار این اختلال شده اید می‌توانید از روش‌های زیر برای کنترل درد خود استفاده کنید:

  • از کمپرس سرد و گرم استفاده نمایید.
  • به انجام تمرینات ورزشی توصیه شده در منزل بپردازید.
  • به اصلاح فعالیت‌های بپردازید که باعث درد کمر می‌شوند و سعی کنید فعالیت جسمانی خود را افزایش دهید.
  • از استعمال دخانیات اجتناب کنید.
  • تناسب اندام خود را حفظ کنید.

 انجام عمل جراحی

 در صورتی که هیچ یک از روش‌های درمانی غیر جراحی کمکی به بهبود بیمار نکرده باشد پزشک انجام عمل جراحی را به منظور بهبود شرایط او توصیه خواهد کرد.

 

انتهای رپرتاژ آگهی/

اشتراک گذاری
تور تابستان ۱۴۰۳
بلیط هواپیما
برچسب منتخب
# دولت چهاردهم # اسماعیل هنیه # مسعود پزشکیان
الی گشت
قیمت امروز آهن آلات
نظرسنجی
پاسخ های رئیس جمهور پزشکیان در اولین نشست خبری را چطور ارزیابی می کنید؟