واردات خودرو؛ راهکار مجلس برای رفع انحصار

امروز نمایندگان مجلس شورای اسلامی، سازوکاری برای واردات خودرو تعیین و تصویب کردند؛ اقدامی که به باور بسیاری از بهارستان نشین‌ها نتیجه آن، رفع انحصار در بازار خودرو و حتی در ادامه کاهش قیمت خودرو خواهد بود.
کد خبر: ۱۰۸۸۲۵۴
|
۲۶ آبان ۱۴۰۰ - ۱۴:۳۶ 17 November 2021
|
13758 بازدید
|
واردات خودرو؛ راهکار مجلس برای رفع انحصار

امروز نمایندگان مجلس شورای اسلامی، سازوکاری برای واردات خودرو تعیین و تصویب کردند؛ اقدامی که به باور بسیاری از بهارستان نشین‌ها نتیجه آن، رفع انحصار در بازار خودرو و حتی در ادامه کاهش قیمت خودرو خواهد بود.

به گزارش تابناک؛ امروز برای دومین بار، ایراد شورای نگهبان در طرح ساماندهی صنعت خودرو اصلاح شد؛ مجلس با این مصوبه به هر شخص حقیقی و حقوقی مجوز داد، به ازای صادرات خودرو یا قطعات خودرو یا سایر کالا‌ها و خدمات مرتبط با انواع صنایع نیرو محرکه نسبت به واردات خودرو برای تنظیم بازار اقدام کند.

در تبصره این ماده توضیح داده شده که «با هدف تنظیم بازار و رعایت الگوی مصرف، شاخص‌های کیفیت و میزان مصرف سوخت خودرو‌های وارداتی و نیز سقف تعداد مجاز واردات آن‌ها (متناسب با کسری تولید داخل نسبت به تقاضای موثر) سالانه، توسط وزارت صنعت معدن و تجارت تعیین می‌شود و به تصویب هیات وزیران می‌رسد.

بعد از اصلاح ایراد شورای نگهبان، محمدباقر قالیباف، رییس مجلس گفت که کمیسیون صنایع کار درستی انجام داد، چون امروز بحث اشتغال، یکی از موضوعات مهم ما در کشور است. ما در کشور نیرو‌های فنی زیاد و امکانات، کارخانجات متعدد و افراد حقیقی و حقوقی فراوانی داریم که می‌توانند قطعات تولید کرده و آن را با بهره گیری از نیروی کار و انرژی ارزان و قابل رقابت صادر کنند. این افراد می‌توانند این تولیدات را در چارچوب آیین نامه‌ها و مصوبات هیات وزیران صادر کرده و خودرو وارد کنند تا این انحصار موجود از بین برود و ارتقای فنی در کشور ایجاد شود. در این صورت، دیگر وضع قیمت گذاری در خودرو پیش نمی‌آید. فکر می‌کنم این مصوبه، یکی از تصمیمات بسیار خوب مجلس است و نظریات شورای نگهبان نیز تامین می‌شود.

رییس مجلس همچنین از شورای نگهبان و مجمع تشخیص مصلحت نظام خواست، در سال تولید اجازه دهند بخش صنعت یک نفس آسوده‌ای بکشد.

علاوه بر این موضوع، نمایندگان مجلس به بررسی گزارش کمیسیون اقتصادی درباره شاخص‌های اقتصادی دولت‌های یازدهم و دوازدهم پرداختند.

در این گزارش توضیح داده شده که «عدم تغییر درآمد سرانه، افزایش ۴ واحد درصدی ضریب جینی و افزایش ۱۰ واحد درصدی نرخ فقر طی سال‌های ۱۳۹۲ تا ۱۳۹۹ بیانگر بدتر شدن وضعیت رفاهی جامعه، به خصوص دهک‌های پایین و متوسط، در دولت‌های یازدهم و دوازدهم است. همچنین باید وضعیت نرخ بیکاری طی برنامه ششم توسعه حدود ۱۰ درصد باشد، اما عملکرد دولت دوازدهم بیانگر نرخ بیکاری بالای ۱۱ درصدی است.»

در بخش پیگیری از این گزارش، با اشاره به اینکه «عملکرد دولت سابق در انتشار اوراق بدهی در سال ۱۳۹۲ صفر بوده است» یادآور شده که «این رقم در سال ۱۳۹۶ به ۵۶.۷ هزار میلیارد تومان و در سال ۱۳۹۹ به ۱۷۴ هزار میلیارد تومان رسیده که این موضوع حاکی از افزایش قابل توجه انتشار اوراق بدهی توسط دولت دوازدهم بوده که بازپرداخت آن یک چالش اساسی فراروی دولت سیزدهم به شمار می‌آید.»

اعتقاد کمیسیون اقتصادی مجلس بر این است که «مصرف بیش از ۹۷ درصدی تنخواه بودجه در سال ۱۴۰۰ و عدم تسویه تنخواه سال ۱۳۹۹ بیانگر استقراض رسمی دولت دوازدهم از بانک مرکزی و تحمیل اثرات تورمی آن بر جامعه است.»

در نهایت در این گزارش آمده که «کاهش ۷ میلیارد دلاری صادرات غیرنفتی طی سال‌های ۹۲ تا ۹۹ در کنار افزایش تمرکز بازار‌های صادراتی، بیانگر ضعف در دیپلماسی تجاری و آسیب پذیری صادرات غیرنفتی کشور بوده، فقدان استراتژی‌های تو سعه صنعتی، استراتژی توسعه بازرگانی داخلی و خارجی و استراتژی نظام ارزی موجب افزایش نااطمینانی و کاهش سرمایه گذاری شده و رشد بی کیفیت تولید داخلی را در دولت‌های یازدهم و دوازدهم به همراه داشته است.»

این گزارش با استقبال نمایندگان مواجه شد؛ در این باره مجتبی یوسفی عضو هیات رییسه مجلس گفت: «این گونه گزارش‌ها فتح باب جدیدی در مجلس است که به جای پرداختن به رویکرد سیاسی با اعداد و ارقام درباره شاخص‌های اقتصادی دولت گزارش داده شود.

محمدرضا پورابراهیمی، رییس کمیسیون اقتصادی نیز توضیح داد: «عملکرد ۸ ساله دولت گذشته در حوزه اقتصادی، کار را به جایی رساند که هیچ شاخص سالمی در پایان دولت دوازدهم نداشت و تقریبا همه شاخص‌های اقتصادی متأثر از عملکرد دولت در عرصه اقتصاد بوده است.»

در خلال کار مجلس، نامه رییس جمهوری درباره معرفی «یوسف نوری» به عنوان سومین گزینه پیشنهادی وزرات آموزش و پرورش اعلام وصول شد. جلسه رای اعتماد وزیر پیشنهادی ۷ آذر تشکیل می‌شود؛ مجلس هفته آینده جلسه علنی نخواهد داشت.

اشتراک گذاری
تور پاییز ۱۴۰۳
بلیط هواپیما
برچسب ها
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۲۰
انتشار یافته: ۲۷
کولیوند
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۴۳ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۶
طرح بدی نیست اگر اجرا شود.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۰۱ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۶
از فردا قطعات فولادی خودرو را صادر می کنند که اونور آب
. ذوبش کنند . بعد بجاش پورشه و بنز وارد خواهند کرد
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۰۲ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۶
قطعات کدام خودروی روز دنیا در ایران تولید می شود که قابلیت صادرات داشته باشد ؟
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۵۳ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۶
راه کار نجات تعطیلی کامل این دو خودرو ساز و وارد کردن خودرو استاندارد از سازنده های معتبر خارجی است.

منافع:
1- آلودگی به مراتب کمتر
2- مصرف سوخت به مراتب پایین تر
3- تصادفات منجر به فوت و از کار افتادگی به مراتب کمتر (یتیم کمتر، همسر از دست داده کمتر)
4- قشنگ شدن ظاهر خیابانها و به دنبال آن قشنگتر شدن ساختمانها (ثابت شده اتومبیل مناسب بر رعایت قوانین راهنمایی و رانندگی و حتی ساخت جاده و خیابان و ساختمان تاثیر گذار است)

مضرات:
بیکار شدن کارکنان و کارگران این خودرو سازها
راه کار: تاسیس نمایندگی خودروسازان معتبر و به کار گیری آنان در خدمات نمایندگی (نیاز به استخدام نیروی بیشتر هم خواهد داشت)


خلاصه :
ما اگر خودرو ساز بودیم 50 سال است خودرو می سازیم تاکنون باید به جایی میرسیدیم، ما به استانداردهای ساخت این صنعت نمی رسیم، باید متوقف شود، اگر کسی پیدا شود که این کار را انجام دهد دعای خیر میلیونها ایرانی را برای خود خریده است.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۵۸ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۶
فضای رقابتی در هر کشوری مفید فایده بوده و شروع خوبی هست تا خودروسازان کشور نیز تلاش کنند.با این افکار افراطی باید همه مدرسه ها و دانشگاه های ایران را بست.
خسرو
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۰۸ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۶
مثل اینکه این مازراتی سوار ها و بنز و پورشه سوارها ماشین هاشون قدیمی شده ، دنبال یه راه برای نو کردن ماشینشون بودنن، این قانونم برای هموناست. یه وقت فک نکنید با این قانون قراره ماشین ایرانی و چینی ارزون بشه.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۰۱ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۶
واردات خودرو نباید انجام گیرد چون آنها فکر می کنند دولت ایران می خواهد خودروهای اسقاطی که در خیابان ها جولان می دهند راجمع کند و به معاهده آب و هوایی پاریس اندکی وفادار باشد. در واقع این باعث پای بندی به قوانین غربی می شود ما باید تا میتوانیم خودرو فرسوده استفاده کنیم و آلودگی ایجاد کنیم تا نشان دهیم ما به معاهده غربی پای بند نیستیم
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۱۱ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۶
مردم گروگان خودروسازها هستند دو شرکت با جان و مال مردم بازی میکنند ,بگذارید خودرو بیاید هم مصرف سوخت کاهش دارد و هم هزینه زندگی مردم بدبخت ,در ضمن منظورم فقط خودرو سواری نیست هم خودرو سواری و هم وانت و هم کامیون و کامیونت را آزاد کنید مردم بیاورند, برای خرید یک کامیونت بی کیفیت 6 تن باید به خودروساز انحصار طلب یک میلیاردوسیصد پول بدهیم چقدر کار کنیم که این مبلغ را در بیاوریم آنوقت دم از اشتغال هم میزنید نابود شدیم نابود
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۵۹ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۶
منتظر خودرو ی ارزان و باکیفیت برای طبقه متوسط نباشید .با این طرح فقط پورشه و بنز وارد خواهد شد
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۲۸ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۶
عملا واردات را هم به خودرو ساز ها دادنند كه هم از اين راه منتفع گرددند و هم قيمتها را در دست خود بگيرند و باز به گران فروشي ادامه دهند
بهتر بود نام مجلس ميشد مجلس شوراي حمايت بي دريغ از مافيا
ناشناس
|
Netherlands
|
۱۵:۳۲ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۶
بحث واردات خودرو و رفع انحصار خودرو سازان داخلی به یک زخم کهنه در روح و روان جامعه تبدیل شده و نمادی از بیکفایتی مسوولین می باشد.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۳۳ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۶
واردات خودرو باید درست و اصولی انجام بشه ولی درکنارش باید قیمت گذاری دستوری برای جلوگیری از زیان خودروسازان حذف بشه و نظارت برای کیفیت و توسعه خودروسازان افزایش پیدا کنه والا با این فرمون پیش بریم که ماشین ها رو به نرخ دولتی به مردم بفروشیم و نظارت نباشه تا هر زمان این سیاست ادامه پیدا کنه قطعا به نفع مردم نخواهد بود(کما اینکه در این چند دهه جواب نداده ) و جز جست کنترل قیمت نتیجه بهتری در پی نخواهد داشت
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۴۳ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۶
حتی عراق و سوریه هم این فرغونها را نمی خرند؟ صادرات خوردو به کجا؟ اگر مشتری صادراتی باشه که خود
خوردو سازها مهلت به کسی نمیدن.
کریم
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۵۶ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۶
واردات خودرو؛ راهکار مجلس برای رفع انحصار :
قبل از هر چیز باید به سراغ نمایندگانی رفت که با نمایش گریه و زاری در حمایت از خودرو سازان به صورتشان چنگ میانداختند، حالا باید بیاید و به مردم و نمایندگان دیکر مجلس پاسخ بدهد! اگر مجلس به واردات خودرو دست سوم و جهارم اجازه دهد بهتر از خرید ازخودروسازان خیانکار کشور است.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۰۰ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۶
این کارشون فقط یه رانت برای آقازاده هاست که مدل ماشیناشون رو بروز کنن. بعد هم واردات میفته دست همین فرغونسازا و ماشینای وارداتی رو با قیمت دلخواه میفروشن. از اون طرف هم مجلس میگه حالا که واردات آزاد شد، قیمت فرغونهای داخلی رو هم خود فرغونسازا انجام بدن. نتیجه همه اینا میشه گرونتر شدن خودرو. هیچ چیز مثبتی برای مردم عادی نداره. این رفع انحصار و ارزون شدن هم که گفتی فقط شعاره.
برچسب منتخب
# جنگ ایران و اسرائیل # قیمت طلا # مهاجران افغان # یارانه # حمله اسرائیل به ایران # خودرو
الی گشت
قیمت امروز آهن آلات
نظرسنجی
با پاسخ ایران(وعده صادق 3) به حمله اسرائیل موافقید؟