به گزارش «تابناک»، به نقل از«ایمنا»، برای مشاهده سوابق بیمهای نیازی به شماره بیمه نیست و صرفاً با داشتن کد ملی میتوان به اطلاعات و سوابق بیمهای دسترسی پیدا کرد.
برای استعلام و مشاهده سوابق بیمه میتوانید از یکی از راهکارهای زیر استفاده کنید:
برای مشاهده سوابق بیمه اولین قدم، ساخت حساب کاربری در سایت تأمین اجتماعی است.
۱. در قدم اول باید وارد بخش ثبت نام سامانه اینترنتی سازمان تأمین اجتماعی به آدرس https://profile.tamin.ir/view/#/registration شوید.
۲. ابتدا باید کد ملی و شماره تلفن همراه خود را وارد کنید. سپس با انتخاب گزینه مرحله بعد، وارد مرحله بعدی شوید.
توجه داشته باشید شماره تلفن همراه وارد شده صرفاً باید متعلق به شخص بیمه شده باشد، در غیر این صورت جهت فعال سازی کاربری مراجعه به شعبه تأمین اجتماعی الزامی است.
۳. در این مرحله اطلاعات هویتی خود شامل نام، نام خانوادگی، جنسیت، شماره شناسنامه و تاریخ تولد خود را وارد کنید.
۴. در این مرحله آدرس ایمیل خود را وارد کنید.
۵. برای افزایش امنیت حساب کاربری، در مرحله چهارم باید سه پرسش را انتخاب کنید و در مقابل هر یک از آنها، پاسخ پرسش را تایپ کنید. توجه داشته باشید که باید پاسخهای دقیقی وارد کنید که در صورت فراموش کردن رمز عبور، پاسخ سه پرسش را وارد کنید.
۶. در این مرحله رمز عبوری را برای حساب خودتان انتخاب کنید.
۱. ابتدا وارد سایت تأمین اجتماعی شوید.
۲. در این مرحله باید کد ملی و گذرواژه ای که برای حساب کاربری خود انتخاب کردهاید را وارد نمائید.
۳. از قسمت بالا گزینه بیمه شدگان، سپس خدمات سابقه و در نهایت گزینه سوابق تلفیقی را انتخاب کنید.
۴. اکنون میتوانید سوابق بیمه خود را در طول سالهای اخیر مشاهده کنید.
لازم به ذکر است که اگر شما مایل به دانلود فایل PDF سوابق بیمه خود هستید، میتوانید گزینه سبز رنگ دانلود فایل سابقه را انتخاب کنید تا فایل شما در کمتر از چند ثانیه دانلود شود.
هر فرد بیمه شده میتواند پس از واردن کردن نام کاربری، گذرواژه و شماره تلفن همراه، نمایه ساز توصیفی از اطلاعات هویتی خود، کلیه سوابق بیمهای به تفکیک سال و کارگاه، کلیه سوابق درمانی غیر ملکی (نسخ درمانی) به تفکیک سال و نمایش تاریخ نسخه، اطلاعات بیمهای مشتمل بر مشاهده آخرین روز کارکرد سابقه، آخرین دستمزد، وضعیت حمایتهای درمانی، وضعیت بیمه پرداز، نوع بیمه، مشخصات شعبه و کارگاه، را مشاهده کند.
نکته: ۱- جهت بهره برداری بیمه شدگان از اپلیکیشن تأمین اجتماعی من، ضروری است ابتدا در سامانه مشاهده سوابق به آدرس sabeghe.tamin.ir ثبت نام نموده باشند.
۲- همچنین کارفرمایانی میتوانند از استعلام میزان بدهی استفاده نمایند که قبلاً در سامانه ارسال غیرحضوری (اینترنتی) لیست حق بیمه سازمان تأمین اجتماعی ثبت نام نمودهاند یا ابلاغات الکترونیکی دریافت میکنند.
این روش نسبتاً آسان است و نیازی به اینترنت ندارد و به صورت آفلاین میتوانید از آن استفاده کنید. از این رو باید طبق مراحل ذیل پیش بروید؛
وارد بخش تماس گوشی شوید و ستاره ۴ مربع (#۴*) را وارد کرده و سپس تماس بگیرید.
در این مرحله باید گزینه ۳ یا همان تأمین اجتماعی را انتخاب کنید.
گزینه استعلام یا همان ۲ را انتخاب کنید.
سپس برای دریافت سوابق، گزینه آخرین سابقه یا همان ۱ را انتخاب کنید.
در این مرحله باید کد ملی خود را وارد کنید تا آخرین سابقه خود را دریافت کنید.
این کد صرفاً برای مشاهده آخرین سابقه بیمه تأمین اجتماعی نیست و میتوانید از سایر خدمات غیر حضوری تأمین اجتماعی که در این کد ارائه شده است استفاده کنید. این خدمات شامل موارد زیر است:
پیامک سازمان تأمین اجتماعی در صورت موفقیتآمیز بودن:
جناب آقای / سرکار خانم X به سیستمهای متمرکز سازمان تأمین اجتماعی خوش آمدید. حساب کاربری شما ایجاد گردید.
پیامک سازمان تأمین اجتماعی در صورت مغایرت اطلاعات:
جناب آقای / سرکار خانم X اطلاعات هویتی وارد شده توسط شما با پایگاه مرجع مطابقت ندارد. چنانچه اطمینان دارید در زمان ورود اطلاعات اشتباهی رخ نداده، با در دست داشتن مدارک هویتی خود به نزدیکترین شعبه مراجعه نمائید. سازمان تأمین اجتماعی”
* در صورتی که پیامک فوق را دریافت کردید نیازی نیست به شعب تأمین اجتماعی مراجعه نمائید و در هفته آینده دوباره برای ثبت نام اقدام نمایید”
امکان دریافت و مشاهده سوابق بیمه با مراجعه حضوری به کارگزاریهای تأمین اجتماعی نیز وجود دارد. برای این کار با داشتن کارت ملی و دفترچه بیمه خود به نزدیکترین کارگزاری بیمه تأمین اجتماعی مراجعه کنید.