مشاور روسای جمهور اسبق امریکا در گفتگو با تابناک:

جنگ با ایران برای اسرائیل گران تمام می شود/ نتانیاهو مخالف آتش بس غزه است

«جفری کارلینر» معتقد است که نتانیاهو از برقراری آتش بس دائمی و توقف جنگ می ترسد زیرا در این صورت از سمت نخست وزیری خلع شده و به اتهام فساد روانه زندان می شود.
کد خبر: ۱۲۵۲۸۷۴
|
۲۰ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۴:۵۳ 10 August 2024
|
15234 بازدید

بین الملل تابناک: روابط عمومی کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در اطلاعیه‌ای اعلام کرد: آقای دکتر اسماعیل هنیه، رئیس دفتر سیاسی حماس و یکی از محافظان وی در اثر اصابت قرار گرفتن محل اقامت آنان در تهران به شهادت رسیدند.

پس از ترور اسماعیل هنیه در تهران، طی چند پیام و بیانیه کلیت واکنش ایران مشخص شد. در پیام آیت الله خامنه ای، رهبر انقلاب، رژیم صهیونیستی مسئول این ترور شناخته شد. همچنین در این پیام تصریح شده بود که ترور در حریم ایران اتفاق افتاده و ایران خونخواهی خواهد کرد.

استفاده از واژه «خونخواهی» در پیام رهبر انقلاب این گمانه را مطرح کرد احتمالا بخشی از پاسخ ایران اقدام متقابل در حذف برخی مقامات صهیونیست باشد؛ یعنی تاکید بر اقدامی امنیتی و اطلاعاتی و متناسب با ترور صورت گرفته.

در این راستا خبرنگار تابناک گفتگویی با «پروفسور جفری کارلینر» استاد دانشگاه بوستون ایالات متحده آمریکا تنظیم نموده که در ادامه می آید.

در طول دولت های کارتر و ریگان، کارلینر به عنوان اقتصاددان ارشد و مدیر ستادی در شورای مشاوران اقتصادی رئیس جمهور خدمت کرد. او همچنین به عنوان مدیر اجرایی دفتر ملی تحقیقات اقتصادی در کمبریج، ماساچوست و معاون مدیر موسسه اقتصاد بین‌الملل پترسون در واشنگتن دی سی خدمت کرده است.

*متعاقب ترور اسماعیل هنیه در ایران، آیت الله خامنه ای اعلام کرد که این ترور در حریم ایران انجام شده و ایران پاسخ خواهد داد. از سوی دیگر سپاه پاسداران انقلاب اسلامی اعلام کرده که واکنش به این ترور از سوی جبهه مقاومت به شمول ایران خواهد بود. ارزیابی شما از نوع واکنش ایران چیست؟

به نظر می رسد ایران با حمله به اسرائیل به این ترور پاسخ دهد. با این حال، حزب الله در حال حاضر در تلاش است تا دریابد چگونه به قتل یکی از رهبرانش، «فواد شکر» توسط اسرائیل پاسخ دهد. حماس در حال حاضر هر کاری که می تواند برای مقاومت در برابر اسرائیل انجام می دهد و حوثی ها توانایی مشخصی دارند.

*اسرائیل مسئولیت این حمله را بر عهده نگرفته است. به نظر می رسد با واکنش ایران، اسرائیل نیز واکنشی نشان دهد. چرا که مسئولیت اولین را بر عهده نگرفته و واکنش ایران را حمله به خود ارزیابی خواهد کرد. به نظر شما اسرائیل به واکنش احتمالی ایران واکنش نشان خواهد داد؟ برخی معتقد هستند ترور هنیه در خاک ایران نشان می دهد که نتانیاهو خواستار کشاندن ایران به جنگی منطقه ای است. ارزیابی شما چیست؟

نتانیاهو قطعا خواهان ادامه جنگ اسرائیل با حماس است. وی می ترسد اگر آتش بس دائمی برقرار شود و جنگ متوقف شود، از سمت نخست وزیری خلع شده و به اتهام فساد روانه زندان شود. اما احتمالاً خواهان جنگ با ایران نیست. این برای اسرائیل از نظر سربازانی که کشته خواهند شد، تجهیزات نظامی که نابود خواهند شد و شاید آسیب به شهرهای اسرائیل بسیار گران تمام می شود و احتمالاً برای اکثر اسرائیلی ها محبوبیت ندارد.

نتانیاهو تصمیم گرفت هنیه را ترور کند تا مذاکرات آتش بس با حماس را از مسیر خود خارج کند، زیرا هنیه مذاکره کننده ارشد حماس بود. نتانیاهو همچنین ترور هنیه را انتخاب کرد تا این پیام را بدهد که هیچ کس در ایران از ترور اسرائیل در امان نیست. هنیه در مهمانخانه ای که تحت کنترل سپاه بود ترور شد.

*مساله مهم در حال حاضر این است که اگر ایران واکنش نشان دهد، اسرائیل نیز واکنشی احتمالا خواهد داشت. آیا این مارپیچ مانند حملات ماه آوریل در همین حد قطع خواهد شد یا تداوم خواهد داشت؟

اگر ایران به طور محدود به ترور پاسخ دهد مانند پاسخ آوریل، اسرائیل احتمالاً به پاسخ ایران پاسخ نخواهد داد زیرا نتانیاهو تحت فشار شدید بایدن قرار خواهد گرفت تا تنش‌ها را افزایش ندهد. اما نتانیاهو می‌خواهد به اسرائیلی‌ها، به‌ویژه شرکای ائتلافی‌اش، نشان دهد که می‌تواند در برابر آمریکا بایستد و در برابر فشار بایدن مقاومت کند، بنابراین واکنش اسرائیل به انتقام‌جویی ایران ممکن است اما بعید است.

این واقعیت که اسرائیل مسئولیت ترور هنیه را بر عهده نگرفته است، هیچ تفاوتی در تصمیم نتانیاهو در مورد نحوه واکنش به انتقام‌جویی ایران ندارد.

*آمریکا اعلام کرده از این ترور بی اطلاع بوده است. اگر ایران و اسرائیل وارد جنگ شوند، آیا آمریکا از اسرائیل حمایت خواهد کرد؟

اگرچه آمریکا از ترور هنیه توسط اسرائیل خشنود نیست، اما در صورت جنگ با ایران قطعا از اسرائیل حمایت خواهد کرد و همچنین در صورت تلافی ترور ایران به دفاع از اسرائیل کمک خواهد کرد. همان کاری که آمریکا در آوریل انجام داد، زمانی که ایران هواپیماهای بدون سرنشین و موشک به اسرائیل فرستاد.

اشتراک گذاری
تور تابستان ۱۴۰۳
بلیط هواپیما
برچسب ها
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# دولت چهاردهم # اسماعیل هنیه # مسعود پزشکیان
قیمت امروز آهن آلات
نظرسنجی
پاسخ های رئیس جمهور پزشکیان در اولین نشست خبری را چطور ارزیابی می کنید؟