تابناک گزارش می دهد

همه آنچه باید درباره عملیات «روز اربعین» حزب الله بدانیم؛ 5 نکته کلیدی سخنرانی نصرالله

عملیات روز اربعین توان عملیاتی در هدف قرار دادن عمق اسرائیل را به نمایش گذاشت ضمن اینکه دامنه جنگ را محدود باقی گذاشت.
کد خبر: ۱۲۵۵۹۰۳
|
۰۵ شهريور ۱۴۰۳ - ۱۱:۵۲ 26 August 2024
|
9209 بازدید
|
۲

بین الملل تابناک: حزب الله لبنان صبح روز یکشنبه با صدور بیانیه ای از آغاز مرحله نخست پاسخ به ترور شهید فواد شکر فرمانده ارشد خود در ضاحیه بیروت از سوی رژیم صهیونیستی با پرتاب دهها فروند موشک و پهپاد خبر داد.

حزب الله لبنان در این بیانیه از هدف قراردادن دستکم ۱۱ پایگاه ارتش رژیم صهیونیستی در شمال اراضی اشغالی و منطقه جولان اشغالی خبر داده است که عبارتند از: 1-میرون؛‏۲- ناوی زیف؛‏۳- زعتون؛‏۴- الزاعوره؛‏۵- السهل؛‏۶- کیلع در جولان اشغالی سوریه؛‏۷- یو اف در جولان اشغالی سوریه؛‏۸- نفح در جولان اشغالی سوریه؛‏۹- یردن در جولان اشغالی سوریه؛‏۱۰ - عین زی تیم ‏و‏۱۱- راموت نفتالی.

حزب الله لبنان در بیانیه‌ای اعلام کرد که مرحله نخست عملیات با موفقیت کامل به پایان رسیده است و این مرحله ای بود که طی آن پادگانها و مراکز نظامی اسرائیلی هدف قرار گرفتند تا پهپادهای هجومی بتوانند به هدف مورد نظر در عمق رژیم صهیونیستی برسند و پهپادها طبق برنامه عبور کردند.

در این بیانیه آمده است: شمار موشکهای شلیک شده تاکنون بالغ بر ۳۲۰ موشک است و مراکزی که هدف قرار گرفتند، عبارتند از؛ پایگان میرون، نافی زیو، زعتون، الزاعوره، السهل، کیلع، یو اف، یردن و نفح در جولان اشغالی و پایگاههای عین زی تیم، راموت نفتالی.

حزب الله بیان کرد: جزئیات بیشتر درباره عملیات نظامی در بیانیه های بعدی اعلام خواهد شد.

رسانه‌های لبنانی نیز اعلام کردند که گستره مرحله نخست واکنش حزب‌الله لبنان به ترور شهید «فؤاد شکر» از سوی رژیم صهیونیستی شامل ۱۵۰۰ کیلومتر مربع از مناطق شمالی سرزمین‌های اشغالی بوده است.

المیادین به استناد اطلاعات موثق خود اعلام کرد که مرحله نخست عملیات حزب‌الله لبنان در واکنش به ترور شهید «فؤاد شکر» کاملاً موفقیت‌آمیز بوده و با بالاترین درجه دقت به انجام رسیده است.

دلایل تاخیر در انتقامجویی از صهیونیستها

سید حسن نصرالله  دبیرکل حزب‌الله لبنان در خصوص دلایل تاخیر در انتقامجویی از این ترور گفت: تاخیر در عملیات به دلیل هوشیاری آمریکا و اسرائیل بود و همین تاخیر نیز به نوعی مجازاتی برای دشمن بود. عجله برای پاسخگویی در اوج هشدار اسرائیل و آمریکا می‌توانست به معنای شکست باشد. ما به کسی نگفتیم که صبر می‌کنیم و در واقع منتظر بودیم که به مذاکرات فرصت بدهیم و این هدف واقعی ماست که جلوی تجاوز به مردم خود در غزه را بگیریم.

نصرالله افزود: یکی از دیگر دلایل تاخیر در پاسخگویی نیاز به زمان و مشورت در مورد این مسئله بود که آیا پاسخ از طریق محور باشد یا به تنهایی و در نتیجه رایزنی‌ها، به دلیل ملاحظاتی که در طول زمان مشخص می‌شود، تصمیم گرفتیم عملیات خود را به صورت جداگانه انجام دهیم.

در واقع نصرالله اعلام کرد یکی از دلایل تاخیر در واکنش به ترور «فواد شکر» مذاکرات غزه بوده است. همچنین آماده شدن پس از استقرار نیروهای اسرائیلی و آمریکایی، مزایای ایجاد ترس در میان اسرائیلی ها و بحث در میان "محور مقاومت" (در مورد اینکه آیا اعضا به طور جداگانه یا همزمان به اسرائیل حمله خواهند کرد) از جمله دلایل دیگر تاخیر حزب الله در پاسخ به اسرائیل بوده است.

هدف قرار دادن عمق اسرائیل

نصرالله در سخنرانی خود بعد از عملیات «روز اربعین» از هدف قرار دادن مواضع مهم نظامی در عمق خاک رژیم صهیونیستی خبر داد و گفت: ما اصولی را برای پاسخ تعیین کردیم تا هدف غیرنظامی نباشد، زیرا می‌دانیم که شهدای غیرنظامی در ضاحیه جنوبی بیروت وجود دارد و این را درک می کنیم. بنابراین ما تصمیم گرفتیم که هدف باید نظامی باشد، نه غیرنظامی یا زیرساختی. تصمیم ما آن بود که اهداف نظامی و نزدیک به تل‌آویو را هدف قرار دهیم . پایگاه گلیلوت که امروز هدف قرار گرفت، یکی از پایگاه‌های اصلی دشمن است که از آنجا عملیات ترور و جاسوسی انجام می‌شود.

در واقع نصرالله تصریح کرد که کانون اصلی حمله حزب‌الله، پایگاه گلیوت در شمال تل‌آویو بود که محل استقرار موساد، سرویس اطلاعاتی اسرائیل و گروه اطلاعاتی نظامی واحد 8200 است.

رهبر این گروه لبنانی تاکید کرد که این حمله برخلاف حملات قبلی آن که عمدتاً شمال اسرائیل و بلندی‌های جولان اشغالی را هدف قرار داده بود، به عمق خاک اسرائیل حمله کرد.

رد ادعای رژیم صهیونیستی

متعاقب عملیات روز اربعین، رژیم صهیونیستی مدعی شد که با عملیاتی پیش دستانه این عملیات را ناکام گذاشته است. صهیونیستها مدعی شدند با اطلاع از زمان عملیات، پایگاههای شلیک موشکهای نقطه زن را هدف قرار دادند. این ادعا توسط حزب الله رد شد.

نصرالله در سخنرانی خود بعد از عملیات روز اربعین با رد اظهارات مقامات اسرائیلی مبنی بر شکست این حمله گفت که این گروه «بر اساس برنامه ریزی» حمله را انجام داد. وی افزود که اسرائیل اطلاعات خسارات وارده به گلیلوت را «محرمانه» نگه می دارد.

یک مقام اسرائیلی پیشتر در گفتگو با خبرگزاری فرانسه مدعی شده بود که حمله به گلیلوت ناموفق بوده است.

جنگ روایاتها

بعد از عملیات اربعین، رژیم صهیونیستی سعی داشته و دارد تا روایت خود از جنگ را نهادینه سازد. بر این اساس نصرالله در سخنرانی خود تعدادی از ادعاهای اسرائیل را رد کرد.

مهمترین آن القای طرف اسرائیلی بود که از حمله مطلع بوده و حمله پیشگیرانه آن مانع آسیب رساندن حزب الله شده است.

نصرالله در این خصوص گفت که اسرائیلی‌ها این حمله را کشف نکردند و افزود که آنها فقط متوجه حرکت در نزدیکی مرز شده و حملاتی را انجام داده‌اند اما قبل از شروع حمله به هیچ یک از سایت‌های پرتاب موشک یا پهپاد حزب‌الله اصابت نکرده‌اند. نصرالله گفت که مناطقی که اسرائیل مورد حمله قرار داد قبلاً از سایت‌ها و انبارهای پرتاب موشک خالی شده بودند یا مکان‌هایی بودند که تنها پس از پایان حمله مورد حمله قرار گرفتند.

او همچنین روایت اسرائیل را به چالش کشید که حمله از لبنان متشکل از هزاران موشک را متوقف کرده است، در عوض گفت که حزب‌الله عمداً تنها حدود 300 موشک را شلیک کرده و به دنبال آن پهپادها شلیک کرده است.

اجتناب از حمله به اهداف غیرنظامی

یکی از ویژگی ها مهم عملیات روز اربعین، حمله حزب الله به اهداف نظامی و اجتناب از حمله به اهداف غیر نظامی بود. در خصوص این موضوع نیز نصرالله تاکید کرد که هدف عملیات روز اربعین، ارتش و اطلاعات اسرائیل بوده و این گروه از تمام مناطق غیرنظامی از جمله زیرساخت های عمومی مانند فرودگاه بن گوریون در تل آویو اجتناب کرده است.

وی گفت برای اطمینان از حفاظت از غیرنظامیان در لبنان و برای جلوگیری از آسیب دشمن به آنها، ما ترجیح دادیم از هدف قرار دادن غیرنظامیان [در اسرائیل] دوری کنیم.

در خصوص عملیات روز اربعین باید توجه داشت مطابق اعلام حزب الله، این حمله مرحله اول پاسخ حزب الله به شمار می رود و مراحل بعدی نیز متصور است. با این حال نصرالله تاکید کرده است: با توجه به اعمال سانسور از سوی رژیم صهیونیستی، آسیب‌های رسیده به اهداف اصلی را بررسی می‌کنیم؛ اگر راضی کننده بود عملیات ما تمام است؛ از قبل گفتیم که این عملیات یک عملیات اولیه است و اگر نتیجه عملیات ناکافی باشد، حق پاسخ مجدد محفوظ است.

بر این اساس حزب الله پاسخهای بعدی را به ارزیابی خود از میزان خسارات وارده به اسرائیل موکول کرده است. با وجود این، حزب الله لبنان و رژیم صهیونیستی حملات محدودی را انجام دادند و سعی کردند جنگ فراگیر نشود.

صابر گل عنبری کارشناس مسائل منطقه در این خصوص می گوید: دو طرف تاکنون نهایت خویشتنداری را در کنش واکنش‌های دو سویه در  پرهیز از ورود به جنگی گسترده نشان داده‌اند، تحولات میدانی غیر منتظره‌ای ممکن است این قاعده را بر هم زند. او معتقد است: «هر دو طرف در همین سطح آتش جنگ محدود و حساب شده نهایت تلاش خود را برای ثبت دستاورد و شکل گیری معادله نظامی امنیتی جدید انجام می‌دهند. در این راستا نیز، به ویژه اسرائیل با ترور فرمانده عالی رتبه حزب الله در بیروت در چارچوب همان جنگ محدود تا حدودی از قواعد درگیری معمول در این 11 ماه فراتر رفت، اما پاسخ امروز حزب الله در چارچوب همان قواعد متعارف به نظر می‌رسد و بر اساس قاعده "شهر تل آویو در ‌مقابل شهر بیروت" عمل نکرده است؛ هر چند از حمله به هدفی راهبردی در منطقه تل آویو خبر داده است که هنوز ماهیت آن روشن نیست و در بیانیه خود گفته است که آن را اعلام خواهد کرد.»

در مجموع، عملیات روز اربعین دامنه محدود خود را حفظ کرد و جبهه شمالی را برای اسرائیل باز نکرد. مذاکرات آتش بس غزه می تواند بر معادلات تاثیرگذار باشد. همچنین حملات تلافی جویانه ایران و انصارالله یمن به اسرائیل نیز می تواند در خصوص محدوده جنگ و گشایش این جبهه در آینده موثر باشد.

اشتراک گذاری
تور تابستان ۱۴۰۳
بلیط هواپیما
برچسب ها
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۷
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۲
اینترنت: هر روز بدتر از دیروز
|
United States of America
|
۰۲:۲۶ - ۱۴۰۳/۰۶/۰۶
سوال: خرابی این روزهای اینترنت را باید به پای کدام دولت نوشت
دولت شهید رئیسی
دولت نوپای مسعود پزشکیان

بالاخره پزشکیان می خواهد با فیلترینگ چه کند؟ (راستش خواستم بگویم برنامه پزشکیان برای رفع فیلترینگ چیست دیدم جنابشان به واژه برنامه حساسیت دارند لاجرم از به کار بردن این واژه اجتناب کردم)
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۳:۰۱ - ۱۴۰۳/۰۶/۰۶
فیلترینگ و نظارت دشمن تو نیست حامی امنیت تو و خانواده و عزیزانته
برچسب منتخب
# دولت چهاردهم # اسماعیل هنیه # مسعود پزشکیان
قیمت امروز آهن آلات
نظرسنجی
با انتقال پایتخت ایران از تهران ...