تابناک گزارش می دهد

فرمول جدید و تهدیدآمیز آمریکا برای آتش بس غزه/ کنترل فیلادلفیا، نتزاریم و رفح؛ شرط جدید نتانیاهو

در حالی آمریکا عنوان کرده در صورت نپذیرفتن طرح جدید آتش بس توسط طرفین از آن کناره گیری می کند، نتانیاهو با شروط جدید تحقق آنرا دشوار ساخته است.
کد خبر: ۱۲۵۷۴۴۸
|
۱۴ شهريور ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۳ 04 September 2024
|
12950 بازدید
|
۳

بین الملل تابناک: مقامات آمریکایی معتقدند که تلاش چند ماهه جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا برای آتش بس و توافق آزادی اسرا، پس از اینکه نیروهای اسرائیلی اجساد شش اسیر، از جمله هرش گلدبرگ پولین آمریکایی را پیدا کردند، با فوریت دوباره مواجه شده است.

ایالات متحده با مصر و قطر در مورد یک توافق نهایی «آن را بپذیر یا رها کن» صحبت می کند که قصد دارد در هفته های آینده به طرفین ارائه کند - توافقی که اگر دو طرف آن را نپذیرند، می تواند به معنای پایان مذاکرات با رهبری آمریکا باشد.

در این راستا، یک منبع آگاه در وزارت خارجه ترکیه گفته است که ایالات متحده قصد دارد در صورتیکه ظرف دو هفته آینده راه‌حلی برای پایان دادن به جنگ غزه پیدا نشود، از مذاکرات غزه کناره‌گیری کند.

مقامات دولت بایدن گفتند که هنوز مشخص نیست که کشف اجساد این شش اسیر باعث می‌شود که اسرائیل و حماس در هفته‌های آینده به توافق برسند یا نه.

ارتش رژیم صهیونیستی روز یکشنبه اعلام کرد نیروهای ارتش با همکاری آژانس امنیت عمومی (شین بت) اجساد ۶ اسیر صهیونیست را از داخل یک تونل زیرزمینی در منطقه رفح پیدا کرده و به تل‌آویو بازگرداندند. کشته شدن این ۶ اسیر منجر به انتقادات زیادی از «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی شده است و برخی رهبران مخالف این رژیم، نتانیاهو را مسئول کشته شدن آنها می‌دانند.

نتانیاهو که با فشار روزافزون مردم اسرائیل مواجه است، روز یکشنبه با خانواده های اسرا دیدار کرد. او همچنین با انتشار یک پیام، حماس را به «قتل خونسرد» شش اسیر متهم کرد و گفت: «کسانی که گروگان‌ها را می‌کشند، معامله نمی‌خواهند».

وی افزود که دولت اسرائیل و شخص او متعهد هستند که به کار برای رسیدن به توافقی ادامه دهند که همه گروگان‌های ما را بازگرداند و امنیت و موجودیت ما را تضمین کند.

نخست وزیر رژیم صهیونیستی گفت که اسرائیل به تعقیب حماس ادامه خواهد داد و آن را متهم کرد که از ماه دسامبر مایل به انجام مذاکرات واقعی نیست.

یک مقام اسرائیلی به سی ان ان گفته است که خشم در سراسر اسرائیل به طور خاص نسبت به نتانیاهو افزایش یافته است و او از اعتراضات گسترده ای که اسرائیل را فرا گرفته است نگران است.

معترضان نتانیاهو را مسئول مدیریت بحران می‌دانند و می‌گویند که او به اندازه کافی کاری برای تضمین یک توافق آتش‌بس انجام نداده است.

با وجود این، بایدن که به دنبال کشف اجساد ۶ اسیر صهیونیست از جمله یک تبعه آمریکایی از تونلی در غزه با خبرنگاران در کاخ سفید صحبت می‌کرد، به این پرسش که آیا فکر می‌کند که نتانیاهو اقدامات کافی را برای حفظ توافق آزادی اسرا انجام داده است، پاسخ «منفی» داد، اما از تشریح آن خودداری کرد.

رئیس جمهوری آمریکا در پاسخ به سوال دیگری درباره اینکه آیا قصد دارد توافق نهایی آزادی اسرا را این هفته به دو طرف ارائه دهد، گفت «ما بسیار به آن نزدیک هستیم».

هنگامی که از بایدن سوال شد که آیا توافق پیشنهادی جدید موفقیت آمیز خواهد بود، نسبت به موفقیت آن ابراز امیدواری کرد.

بایدن و کاملا هریس معاون او قرار بود امروز با تیم مذاکره کننده آمریکایی درباره تلاش‌ها برای دستیابی به توافق آزادی اسرای باقی‌مانده دیدار و گفتگو کنند.

اظهارات رئیس جمهوری آمریکا به دنبال گزارش روزنامه واشنگتن پست مطرح شده که در آن بیان می‌شد که اگر حماس و رژیم اسرائیل نتوانند توافق نهایی آتش بس از سوی واشنگتن را بپذیرند، آمریکا ممکن است از رهبری مذاکرات آتش بس در غزه کناره گیری کند.

علیرغم تلاش دولت بایدن برای فاصله انداختن بین خود و نتانیاهو در چند ماه گذشته، در بحبوحه جنگ اسرائیل علیه غزه، این انتقاد یکی از آشکارترین انتقادات رئیس‌جمهور ایالات متحده به شمار می رفت.

به گفته کاخ سفید، بایدن پس از بیان نظرات خود در روز دوشنبه، با تیم آمریکایی مذاکره کننده درباره توافق آزادی اسرا دیدار کرد و جدیدترین اخبار را درباره وضعیت گفتگوها دریافت کرد.

مهم‌ترین بن بست بر سر مذاکرات بین گروه مقاومت حماس و رژیم صهیونیستی بر سر کریدور صلاح‌الدین (فیلادلفیا) در طور مرز غزه با مصر و کریدور شرقی- غربی «نتزاریم» در مرز غزه است.

نتانیاهو به بهانه جلوگیری از قاچاق و نفوذ شبه نظامیان تاکید دارد که باید کنترل این دو کریدور را در اختیار داشته باشد. اما حماس خواستار عقب نشینی کامل نیرو‌های صهیونیستی از غزه است.

تلاش مجدد ایالات متحده برای دستیابی به آتش بس دو روز پس از آن صورت می گیرد که شش اسیر اسرائیلی - از جمله یک شهروند آمریکایی - در غزه کشته شدند.

این کشف به اعتراضات و اعتصابات گسترده در سراسر اسرائیل دامن زده است که خواستار توافقی برای آزادی نزدیک به 100 اسرائیلی هستند که در دست گروه های فلسطینی در غزه هستند.

در همین حال، اسرائیل به محاصره وحشیانه و بمباران بی امان غزه ادامه داده است که منجر به کشته شدن بیش از 40700 فلسطینی شده است.

ایالات متحده تامین کننده اصلی تسلیحات و متحد دیپلماتیک اسرائیل است. از زمان آغاز جنگ در ماه اکتبر، واشنگتن سه پیشنهاد شورای امنیت سازمان ملل را که خواستار آتش‌بس در غزه بود، وتو کرده است. در یک رای دیگر در ماه مارس که خواستار آتش‌بس فوری بود، رای ممتنع داد.

به نظر می رسد اظهارات بایدن در مورد نتانیاهو در روز دوشنبه با اظهارات دستیاران او که حماس را به خاطر عدم دستیابی به توافق مقصر دانسته اند، در تناقض باشد.

ماه گذشته، ایالات متحده گفت که بر اساس پیشنهادی که بایدن در ماه مه ارائه کرده بود، «طرح پل زدن» را برای نهایی کردن توافق ارائه کرده است.

طرح اولیه ایالات متحده آمریکا برای پایان جنگ غزه شامل چند مرحله بود که با توقف شش هفته ای درگیری آغاز می شود و می تواند برخی از اسرای اسرائیلی را که در غزه نگهداری می شوند و اسیران فلسطینی در زندان های اسرائیل را آزاد کند.

در مرحله دوم، جنگ، پایان دائمی خواهد داشت و تمامی اسرای باقی مانده اسرائیلی آزاد خواهند شد. بخش پایانی این توافق شامل بازسازی نوار غزه است که در اثر جنگ اسرائیل ویران شده است.

در 19 اوت، آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه ایالات متحده، گفت که نتانیاهو طرح پل زدن آمریکا را پذیرفته و حماس نیز باید همین کار را انجام دهد - ادعایی که توسط سایر مقامات آمریکایی نیز تکرار شد.

سامی ابوزهری، یکی از مقامات ارشد حماس، به خبرگزاری رویترز گفته که اظهارات بایدن تصدیق این است که اسرائیل تلاش‌های آتش‌بس را تضعیف می‌کند.

خلیل الحیه مسوول پرونده مذاکرات حماس یکشنبه شب تاکید کرد: بدون عقب نشینی اسرائیل از گذرگاه صلاح‌الدین (فیلادلفیا)، نتزاریم و گذرگاه رفح هیچ توافقی درکار نخواهد بود.

 الحیه به شبکه الجزیره گفت: دولت نتانیاهو به دنبال به آتش کشیدن کل منطقه است.

 وی افزود: نتانیاهو گفت محور صلاح‌الدین (فیلادلفیا) مهمتر از اسرا است و او اسرای اسرائیلی را قربانی می‌کند، زیرا اهمیتی برای آن‌ها قائل نیست.

با این حال، نتانیاهو اصرار دارد که اسرائیل باید کریدور فیلادلفی - سمت فلسطینی مرز بین غزه و مصر - را حفظ کند.

همچنین گزارش‌هایی در رسانه‌های آمریکایی و اسرائیلی منتشر شده است که نشان می‌دهد دولت اسرائیل به دنبال حفظ حضور در مرکز غزه برای محدود کردن حرکت آوارگان فلسطینی به خانه‌هایشان در شمال این غزه است.

نتانیاهو همچنین بارها تاکید کرده است که با هیچ توافقی که پایان دائمی جنگ را بدون پیروزی کامل بر حماس نشان دهد، موافقت نخواهد کرد.

اما حماس و دیگر گروه‌های فلسطینی می‌گویند هر توافقی باید شامل پایان دائمی جنگ و خروج کامل اسرائیل از غزه باشد.

سنگ اندازی رژیم صهیونیستی و طرح شروط جدید برای اتش بس در حالی است که «طاهر النونو» مشاور رئیس دفتر سیاسی حماس در گفتگو با تابناک تاکید کرده بود که حماس انعطاف لازم برای توافق آتش بس را انجام داده است.

وی در این گفتگو گفته بود: رفتار نتانیاهو و تیم مذاکره‌کننده او نشان‌دهنده تمایل جدی برای دستیابی به توافق نیست بلکه در تلاش برای مانع‌تراشی در مسیر هرگونه توافقی هستند. در حالی که ما جدیت و انعطاف‌پذیری لازم را برای موفقیت تلاش‌های میانجی‌ها نشان داده‌ایم اما سیاستمداران افراطی اشغالگر از این ترس دارند که هرگونه توافقی که حاصل شود، شکست و دروغ‌های آنها را آشکار و آنها را در برابر شهروندان خود و جهان پاسخگو کند. بنابراین آنها به جنگ نسل‌کشی و هدف قرار دادن غیرنظامیان ادامه می‌دهند، در حالی که هر روز ناتوانی خود را در برابر مقاومتی که روزانه ضربات دردناکی به آنها وارد می‌کند، ثابت می‌کنند. ما به تلاش‌های مقاومتی، سیاسی و دیپلماتیک خود برای وادار کردن دشمن به آتش‌بس و توقف تجاوز به ملت خود ادامه خواهیم داد.

اشتراک گذاری
تور تابستان ۱۴۰۳
بلیط هواپیما
برچسب ها
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۲
در انتظار بررسی: ۱
انتشار یافته: ۳
ناشناس
|
Canada
|
۰۴:۱۱ - ۱۴۰۳/۰۶/۱۴
آمریکا می خواد نقش یک بیطرف و منجی را در مذاکرات را بازی کنه ولی رژیمی که صد هزار تن بمب به سگ هار صهیونیستی داده تا نسل کشی را تسهیل کنه نه تنها هرگز در جایگاه بیطرف قرار نداشته بلکه اساسا این نسل کشی را مدیریت و اداره می کنه.
پاسخ ها
ناشناس
| United States of America |
۲۳:۰۳ - ۱۴۰۳/۰۶/۱۴
فلسطینیها نباید شرکت آمریکا در مذاکرات را قبول کنند
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۳۳ - ۱۴۰۳/۰۶/۱۴
سرنوشت اسرای اسرائیلی برای خونخواری همچون نتانیاهو مهم نیست
برچسب منتخب
# دولت چهاردهم # اسماعیل هنیه # مسعود پزشکیان
الی گشت
قیمت امروز آهن آلات
نظرسنجی
پاسخ های رئیس جمهور پزشکیان در اولین نشست خبری را چطور ارزیابی می کنید؟