آغاز سیاست تهاجمی ترکیه علیه ایران از طریق تاسیس تلویزیون «تی آر تی» فارسی

سید علی قائم مقامی
کد خبر: ۱۲۶۵۷۶۲
|
۲۴ مهر ۱۴۰۳ - ۱۲:۵۲ 15 October 2024
|
1688 بازدید
|
۲

«ابراهیم شاهین» رئیس شکبه رادیو و تلویزیونی «تی آرتی» ترکیه در دوران ریاست جمهوری عبدالله گل و نخست وزیری رجب طیب اردوغان در ماه مارس 2009 میلادی اعلام کرده بود که تلاش می کنند کانال تلویزیونی تی آرتی فارسی را راه اندازی کنند. رجب طیب اردوغان در ماه دسامبر 2023 میلادی اعلام کرد که کانال تلویزیونی فارسی تاسیس خواهد شد.

اگر هدف سازمان رادیو و تلویزیون ترکیه از افتتاح کانال تلویزیونی فارسی، معرفی تواناییهای دولت و مردم ترکیه، تبیین سیاست داخلی و خارجی ترکیه و سیاست توسعه دوستی و برادری و خواهری دو ملت مسلمان ایران و ترکیه و توسعه گفتگو و تبادل نظر برای همبستگی و همکاری دو جانبه و منطقه ای و بین المللی است، بسیار راه گشا و سازنده بجای رقابت مخرب خواهد بود.

 اما بر خلاف انتظار بنا به گفته پروفسور دکتر «محمد زاهد سوباجی» در سخنرانی افتتاح سال تحصیلی دانشگاه اولوداغ در روز پنجشنبه 9 اکتبر «افتتاح کانال تلویزیونی ترکیه» با هدف آزار و اذیت و اعمال فشار علیه ایران خواهد بود. سوباجی در سخنرانی خود گفت: تا آخر سال جاری میلادی کانال تلویزیونی فارسی با هدف «ناراحت کردن» ایران افتتاح خواهد شد و ما مجبور هستیم که ایران را ناراحت کنیم.

وی در توجیه این روند مدعی شد: ترکیه تنها کشوری است که در مقابل بحران های بین الملی به تنهایی قد علم کرده و رجز خوانی می کند. ترکیه تنها دولتی است که تلاش می کند که روند بحران های بین المللی را به اطلاع افکار عمومی جهان برساند. بدین سبب بیش از پیش مورد هدف قرار گرفته است. پیام های ما از طریق کانال های رادیو و تلویزیونی TRT World، عربی TRT ، آلمانی TRT ، روسی TRT ، بالکان TRT ، آفریقا TRT ، فرانسه TRT ، اسپانیایی TRT ، و فارسی TRT یعنی از طریق 41 کانال زبان مختلف به افکار عمومی منتقل می شود و خواهد شد. ما مجبور هستیم که با افتتاح کانال تلویزیونی فارسی، ایران را بشدت ناراحت کنیم.

سخنان غیر عاقلانه و غیر دیپلماتیک مدیر عامل سازمان تی آرتی TRT نشان می دهد که لایه های نفوذی آمریکا و صهیونیستی در درون ساختار دولت ترکیه و حکومت «اتحاد جمهور» متشکل از حزب عدالت و توسعه و حزب حرکت ملی گرا، می خواهند که رقابت مخرب علیه ایران را آغاز کنند

سخنان غیر عاقلانه و غیر دیپلماتیک مدیر عامل سازمان تی آرتی TRT نشان می دهد که لایه های نفوذی آمریکا و صهیونیستی در درون ساختار دولت ترکیه و حکومت «اتحاد جمهور» متشکل از حزب عدالت و توسعه و حزب حرکت ملی گرا، می خواهند که رقابت مخرب علیه ایران را آغاز کنند. زیرا حکومت حزب عدالت و توسعه به رهبری رجب طیب اردوغان در سیاست خارجی منطقه ای شامل عراق و سوریه و فلسطین و غزه و قفقاز جنوبی شکست خورده است.

چند روز قبل از توفان الاقصی در 7 اکتبر 2023 میلادی وزیر انرژی و منابع طبیعی  ترکیه به اسرائیل سفر کند و نتانیاهو به ترکیه سفر کند و رجب طیب اردوغان نیز به اسرائیل سفر کرده و قرارداد احداث خطوط لوله گاز طبیعی و نفت دریای مدیرانه شرقی را امضا کرده و منابع گاز طبیعی سرقتی متعلق به ترکیه، سوریه و لبنان و مصر توسط اسرائیل را از طریق قبرس به ترکیه و سپس اروپا منتقل کنند.

اما همه این برنامه ها و محاسبات برباد رفت. علاوه بر آن اردوغان چند بار گفته بود که ترکیه و اسرائیل در برابر سوریه دارای منافع ملی و امنیتی مشترک هستند و همکاری اطلاعاتی و امنیتی و نظامی دو کشور به برقراری صلح در منطقه کمک خواهد کرد. سیاست ترکیه در سوریه و عراق نیز تا حدودی شکست خورده است. حکومت ترکیه ابتدا حشد الشعبی را که علیه شبکه جنایتکار داعش مبارزه و آنرا منهدم کرد، تروریست اعلام کرده و مدعی بود که مسلمانان سنی مذهب عراق را قتل عام می کند.

اما «هاکان فیدان» در سفر خود به عراق با رهبران حشد الشعبی دیدار و مذاکره کرد. حکومت اردوغان مدعی است که حشد الشعبی و اتحادیه میهنی کردستان عراق از پ ک ک حمایت می کنند.

در قضیه سوریه ترکیه از ادامه حضور ایران و حزب الله لبنان در سوریه ناراحت است و تلاش می کند که به گسترش حضور و نفوذ ایران در سوریه پایان دهد

در قضیه سوریه نیز ترکیه از ادامه حضور ایران و حزب الله لبنان در سوریه ناراحت است. تلاش می کند که به گسترش حضور و نفوذ ایران در سوریه پایان دهد و نفوذ خود را با استفاده از «جیش الوطنی سوریه» تحت کنترل ارتش و میت ترکیه در شمال سوریه و نیز با استفاده از گروه های تروریستی سلفی تکفیری نظیر هیئت تحریر شام و حراس الدین و احرار الشام مستقر در ادلب سوریه تقویت و گسترش دهد و در معادلات آینده سوریه نقش موثری را ایفا کند.

بعد از توفان الاقصی حکومت اردوغان اعلام کرد که ما دشمن اسرائیل و یهودیان نیستیم و حکومت تروریستی و نژادپرست بیامین نتانیاهو را تروریستی می دانیم. در نتیجه فشار افکار عمومی مردم و احزاب مخالف ، حکومت اردوغان اعلام کرد که اسرائیل صهیونیستی عامل تهدید امنیت ملی ترکیه است. زیرا بعد از اشغال غزه و لبنان و فلسطین و سوریه توسط اسرائیل نوبت ترکیه است و برای پیشگیری از این روند باید عادی سازی روابط با سوریه تسریع شود و ایران و روسیه و سوریه باید عادی سازی را آغاز کنند.

مخالفت ایران با گشایش کریدور زنگزور و اشغال استان سیونیک/ به اصطاح آذربایجان غربی نیز حکومت ترکیه را عصبانی کرده است. حکومت اردوغان تلاش می کند که نفوذ ایران در فلسطین و سوریه و لبنان و عراق کاهش یابد و اگر آمریکا و روسیه از منطقه خارج شوند، ترکیه خلا قدرت را پر خواهد کرد.

حکومت ترکیه از یک سو اعلام کرده است که اجرای برجام و اف ای تی اف و لغو تحریم های آمریکا و اروپا علیه ایران، باعث توسعه همکاری ترکیه و ایران خواهد شد و حجم تجارت دو کشور به بیش از 30 میلیارد خواهد رسید. اما برخی از کارشناسان ترکیه و حتی مولود چاووش اوغلو وزیر خارجه سابق ترکیه گفته بود که لغو تحریم ها چندان به نفع ترکیه و اسرائیل و کشورهای عرب خلیج فارس نیست.

زیرا قدرت اقتصادی و جذب سرمایه خارجی و فناوری سرمایه گذاری داخلی ایران افزایش خواهد یافت. سرمایه گذاری مشترک ایران در کشورهای همسایه و منطقه نیز نفوذ ایران را در کشورهای منطقه تقویت خواهد کرد.

حکومت اردوغان مدعی است که ترکیه تنها کشوری است که از مبارزات فلسطین حمایت می کند و صدای مردم غزه در جهان است و جنایات اسرائیل را افشا می کند. اما ایران با اسرائیل و آمریکا جنگ زرگری دارد و باعث گسترش حضور و نفوذ آمریکا در کشورهای منطقه شده است. اما عملیات موشکی ایران علیه اسرائیل جنایتکار همه ادعاهای حکومت ترکیه و کارشناسان وابسته را برباد داد.

حتی تی آرتی نیز ناچار شد که اعلام کند که ایران و حزب الله لبنان ضربات کشتنده ای بر اسرائیل وارد کرده و می کنند. اساتید دانشگاه ها و احزاب اسلام گرا و سوسیالیست ترکیه مراکز تحقیقات راهبردی و نظامیان عالی رتبه بازنشسته ارتش ترکیه؛ سخنان مدیر عامل سازمان رادیو و تلویزیون ترکیه، علیه ایران را بشدت محکوم آنرا القائات آمریکا و رژیم صهیونیستی اعلام و تاکید کردند که باید از کار برکنار شود. زیرا تنها همکاری ترکیه و ایران می تواند به بحران های منطقه ای و تهاجمات  رژیم صهیونیستی و حضور نظامی آمریکا در کشورهای منطقه پایان دهد.

آنها تاکید کردند که حکومت اردوغان نباید به دام آمریکا و اسرائیل بیفتد و با ایران درگیر شود. زیرا آزار و اذیت ایران به معنی خشنودی اسرائیل اشغالگر و جنایتکار و آمریکای اشغالگر است.

اسماعیل حقی پکین سرلشگر بازنشسته اطلاعات ارتش ترکیه ضمن محکوم کردن سخنان رئیس سازمان تی آرتی گفت: هدف قرار دادن ایران، در خدمت اهداف دولت های امپریالیستی علیه کشورهای منطقه است. برای برقراری صلح و ثبات در منطقه ما، باید ایران، عراق، سوریه، مصر، لبنان، ترکیه و کشورهای قفقاز جنوبی به همبستگی و همکاری گسترده دست یابند.

ماهواره ترک سات دولت ترکیه  مجوز پخش کانال تلویزیونی خصوصی بنام "Persiana Türkiye پرشیانا ترکیه" را صادر کرد. کانال تلویزیونی گروه رسانه ای پرشیا که دارای یک شرکت تولیدی فعال در برنامه های تلویزیونی، رادیویی، مجلات و رویدادهای فرهنگی و هنری است، 2024/03/06 افتتاح شد.

این گروه که مخاطبان زیاد فارسی زبان در داخل و خارج از ایران دارد و دارای 25 کانال در سرتاسر جهان است، قصد دارد از طریق کانال پرشیانا ترکیه؛ به معرفی وتبلیغ، تجارت و گردشگری ترکیه کمک کند. مجید یوسفی، موسس گروه رسانه ای پرشیانا با مرکزیت فرانسه است و دفاتر نمایندگی در پاریس و دبی دارد. وی اظهار داشت که ترکیه را بسیار دوست دارد و بدین سبب مرکز شرکت و تولید محتوای  کانال  را به استانبول منتقل کردند.

از سال گذشته/ 2022 میلادی تاکنون 2023 میلادی گروه رسانه ای و کانال تلویزیونی "پرشیانا ترکیه"، جشنواره های موسیقی و تعداد زیادی برنامه های فرهنگی و هنری در ترکیه برگزارکرد. همچنین برنامه های ویژه با حضور هنرمندان ترک و بین المللی از شبکه تلویزیونی جدید گروه رسانه ای پرشیا پخش و شوهای تلویزیونی ویژه را برگرار خواهد کرد.

اشتراک گذاری
تور تابستان ۱۴۰۳
بلیط هواپیما
فرنام صنعت پاکسا
برچسب ها
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۱۶
انتشار یافته: ۲
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۰۷ - ۱۴۰۳/۰۷/۲۴
ایران باید با تقویت کردهای ترکیه مقابله به مثل کند
ناشناس
|
United Arab Emirates
|
۱۳:۱۳ - ۱۴۰۳/۰۷/۲۴
ورود پوشاک از ترکیه را ممنوع کنید بعد ببینید بازهم ایرانو اذیت می کنند یا نه
برچسب منتخب
# حمله موشکی به اسرائیل # سید حسن نصرالله # نمازجمعه تهران # جنگ ایران و اسرائیل # سوخو # اس 400
الی گشت
قیمت امروز آهن آلات
نظرسنجی
با توجه به تسلیح رژیم صهیونیستی به سلاح اتمی و حمایت تسلیحاتی و اطلاعاتی آمریکا و ناتو از این رژیم؛ با دستیابی کشورمان به سلاح هسته ای موافقید؟