پیشنهاد دولت برای رفع تعهد ارزی صادرکنندگان:

خودروی صفر کیلومتر وارد کنید/سقف مجاز واردات: ۲ میلیارد دلار

دولت در لایحه بودجه ۱۴۰۴ پیشنهاد داده است تا صادرکنندگان برای رفع تعهد ارزی خود تا سقف ۲ میلیارد یورو، خودروی صفر کیلومتر وارد کنند و حقوق ورودی ۱۰۰ درصدی پرداخت کنند.
کد خبر: ۱۲۶۷۴۷۴
|
۰۵ آبان ۱۴۰۳ - ۱۱:۵۲ 26 October 2024
|
3363 بازدید
|
۷

پیشنهاد دولت برای رفع تعهد ارزی ۲ میلیارد یورویی صادرکنندگان؛ خودروی صفر کیلومتر وارد کنید

رفع تعهد ارزی در سال‌های اخیر از جمله چالش‌های اساسی میان بانک مرکزی و صادرکنندگان بوده است که با تشدید تحریم‌های اقتصادی و بانکی، شرایط رفع تعهد نیز سخت‌تر شده است.

به گزارش سرویس اقتصادی «تابناک»، دولت چهاردهم در لایحه بودجه ۱۴۰۴، راهکاری را پیش پای صادرکنندگان گذاشته است تا رفع تعهد ارزی کنند و بانک مرکزی اجازه تأمین ارزی برای تداوم فعالیت تجاری‌شان را صادر کنند.

این راهکار در لایحه بودجه سال آینده بدین‌صورت است که در راستای در اجرای قانون هوای پاک مصوب سال ۱۳۹۶، صادرکنندگان و یا زیرمجموعه‌های آنها مجازند با رعایت شرط مربوط به اطمینان از تأمین خدمات پس از فروش و بند‌های (۱) و (۲) ماده (۴) و مواد (۶)، (۱۰) و (۱۳) قانون ساماندهی صنعت خودرو (مصوب ۱۴۰۰) تا سقف دو میلیارد (۲.۰۰۰.۰۰۰.۰۰۰) یورو از منابع ارزی حاصل از صادرات خود با پرداخت کلیه عوارض و حقوق قانونی نسبت به واردات خودروی سواری نو اقدام کنند. علاوه بر سقف مزبور استفاده از سایر منابع ارزی به تشخیص بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران جهت واردات خودرو مطابق ترتیبات قانونی مجاز خواهد بود.

در ادامه دولت تأکید کرده است: واردات خودرو در چارچوب این بند و سقف مقرر منجر به رفع تعهد ارزی صادرکنندگان می‌شود.

از سوی دیگر در خصوص حقوق ورودی این مدل واردان خودرو بیان‌شده است: حقوق ورودی خودرو‌های مذکور صد درصد (۱۰۰%) تعیین می‌شود و نرخ ارز مبنای محاسبه حقوق ورودی و مالیات نیز برابر نرخ ارز بازار مرکز مبادله طلا و ارز است. تفکیک سهمیه هر یک از متقاضیان نیز توسط شورای اقتصاد تعیین و حداکثر ظرف یک ماه ابلاغ می‌شود. 

همچنین وزارت صنعت، معدن و تجارت مکلف است ظرف یک ماه از لازم‌الاجرا شدن این قانون، آیین‌نامه اجرایی این بند را تهیه نماید و به تصویب هیئت‌وزیران برساند.

از دیگر نکات مهم در طرح پیشنهادی دولت در لایحه بودجه این است که اشخاص مذکور مجازند نسبت به واگذاری ارز مذکور به سایر واردکنندگان و همچنین بهره‌برداری از بازار سرمایه جهت عرضه خودرو در داخل کشور با رعایت مقررات بازار سرمایه اقدام کنند.

بنابراین، صادرکنندگان می‌توانند با این مجوز دولت (در صورت تصویب در مجلس)، ارز صادراتی خود را به سایر متقاضیان واردات خودرو واگذار کنند و از سوی دیگر نگاه دولت به استفاده از بستر بازار سرمایه و بورس کالا برای عرضه این خودرو‌ها در بازار است. تصمیمی که با توجه به تجربه سال های گذشته، چالش ها و حاشیه هایی را به دنبال دارد.

پیشنهاد دولت برای رفع تعهد ارزی ۲ میلیارد یورویی صادرکنندگان؛ خودروی صفر کیلومتر وارد کنید

بازی دو سر برد

به نظر می‌رسد دولت با چنین پیشنهادی سعی دارد تا از یک‌سو تعهد ارزی صادرکنندگان در سیستم تجاری و بانکی کشور رفع شود و از سوی دیگر از منابع درآمدی واردات خودرو‌های سواری نو که شامل حقوق ورودی ۱۰۰ درصدی و مالیات ستانی بر مبنای ارز مرکز مبادله است، بهره‌مند شود. هرچند الزام به رعایت برخی از بند‌ها و مواد قانون ساماندهی صنعت خودرو از قبیل انتقال فناوری، می تواند سنگی بر مسیر واردات خودرو‌های صفرکیلومتر از محل ارز صادرکنندگان باشد. 

 

اشتراک گذاری
تور پاییز ۱۴۰۳
بلیط هواپیما
فرنام صنعت پاکسا
برچسب ها
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۴
انتشار یافته: ۷
محمد
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۲۰ - ۱۴۰۳/۰۸/۰۵
وعده های الکی خودرویی به این دولت هم کشیده شد
خداروشکر
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۴۶ - ۱۴۰۳/۰۸/۰۵
ایران خودرو سایپا اسباب بازی تولید میکنن نه خودرو
پاسخ ها
رضا
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۵۵ - ۱۴۰۳/۰۸/۰۵
عزیزم با ایران خودرو و سایپا مشگل داری برو خودروهای وارداتی این دوستان را بخر البته کفش 2 میلیارد تومان است هر چی پول بدی اش میخوری
حسین
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۴۶ - ۱۴۰۳/۰۸/۰۵
کاش به اندازه اسباب بازی استحکام و کارایی و کیفیت داشتند
مجتبی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۴۲ - ۱۴۰۳/۰۸/۰۵
اقا رضا یه سفر دبی برو ببین ماشینایی وارد می کنن چند هست.مافیا داره اش می خوره با دولت یه ماشین تویوتا لوین در دبی 860 میلیون تومن لو اپشن.پس حرفی می زنید اول فکر کنید
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۰۷ - ۱۴۰۳/۰۸/۰۵
آقا رضا اشتباه نکن هر چی پول بدی نصف آن آش می خوری. نصه دیگه را دولت آش می خوره.
تذتام
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۴۰ - ۱۴۰۳/۰۸/۰۵
سایپا و ایران خودرو جان بر کفان خط مقدم جبهه های اقتصادی صنعتی تولیدی بیدیین
برچسب منتخب
# جنگ ایران و اسرائیل # یحیی السنوار # قیمت طلا # استقلال # پرسپولیس # خلیج فارس # آرین طباطبایی
الی گشت
قیمت امروز آهن آلات
نظرسنجی
با پاسخ ایران(وعده صادق 3) به حمله اسرائیل موافقید؟