در حالي كه بانك ملت پيشتر از ويژگيهاي منحصر به فرد ملت كارتهاي هوشمند خبر داده بود و مردم را راغب به تهيه اين كارتها كرده بود، مدتي است اين بانك بدون اطلاع دادن به مشتريان اقدام به قطع و مسدود كردن «ملت كارتهاي هوشمند» مشتريان خود به بهانه جايگزين كردن آن با «اكسس كارتها» به بهانه ارايه خدمات گسترده اين كارتها كرده است.
به گزارش خبرنگار
تابناک اجتماعی، اخيرا دارندگان ملت كارتهاي هوشمند پس از مراجعه به باجههاي خودپرداز يا با خورده شدن كارتهاي خود و يا پيغام اشتباه بودن رمز عبور مواجه ميشوند! اين در حاليست تاريخ اعتبار بسياري از اين كارتها بعضا تا سال 92 هم هست.
بماند از اين كه با نزديكي به پايان سال حجم تبادلات بانكي و واريز شدن يارانههاي نقدي به حساب شهروندان مردم با مشكلات فراوان در شبكه شتاب و كمبود نقديندگي باجههاي خودپرداز مواجه ميشوند، اين بار بانك ملت تصميم گرفته است در اقدامي جالب توجه و بدون اطلاع مشتريان در اين شلوغيها ملت كارتهاي هوشمند آنها را به زور تا پايان اسفند ماه سال جاري عوض كند!
تعداد زيادي از دارندگان ملت كارتهاي هوشمند ضمن تماس با تابناك اعلام كردند كه در تعطيلات اخير با مشكلات متعددي مواجه شدهاند.
پيگيري خبرنگار تابناك از برخی شعب مربوط به صدور اين كارتها نشان داد كه بانك ملت به صورت يكطرفه و فقط با نصب يك برگه كاغذ در شعب خود اقدام به ابطال كارتهاي مشتريان خود كرده است.
جالبتر آن كه مشتريان بانك ملت كه با اين مشكل مواجه ميشوند پس از مراجعه به بانك به آنها گفته ميشوند كه بايد مراحل زير را طي كنند:
1- باز كردن يك شماره حساب جديد با ارايه كپي كارت ملي و شناسنامه
2- واريز حداقل 100 هزار ريال به حساب جديد
3- پر كردن فرمهاي مربوط به درخواست اكسس كارت و بانكداري الكترونيك
4- پرداخت 23 هزار ريال براي صدور كارت جديد
5- دريافتن تمامي وجه حساب قبلي كارت (بجز 100 هزار ريال)
6- ارايه درخواست ابطال كارت قبلي
بدين ترتيب مشتريان اگر خوش شانس باشند و مشكلي پيش نيايد، حداقل 8 روز ديگر ميتوانند كارت جديد خود را دريافت كنند و حداقل تا 3 هفته ديگر نميتوانند مبلغ 100 هزار ريال باقي مانده در كارت قبلي خود را در حساب جديد دريافت كنند!
اما اين سوال مطرح است وقتي كارتهاي عابر مشتريان هنوز اعتبار دارد چرا بايد مبلغ 23 هزار ريال ديگر براي كارت جديد بپردازند و اين همه پول كجا ميرود؟
پيگيري انجام شده از مسوولان چند شعبه بانك ملت حاكيست آنها نيز به اين موضوع اعتراض داشتند و اعلام كردند كه اين تصميم از بالا گرفته شده است و آنها تنها مجري هستند. اين مسوولان همچنين تاكيد كردهاند ميزان تقاضا براي تعويض ملت كارتهاي هوشمند بانك ملت به دليل عدم اطلاع مشتريان و اقدام يكسويه بانك در اين خصوص طي روزهاي گذشته آنقدر زياد شده كه بعيد است زمان صدور آنها كمتر از 10 روز باشد.
يكي از متصديان بانك ملت با اشاره به اين كه هر روز با تعداد زيادي از مشترياني كه با اين مشكل مواجه ميشوند برخورد دارد ميگويد: متاسفانه اين اقدام موجب نارضايتي اكثر مشتريان شده است.
يكي ديگر از متصديان شعبه صدور كارت بانك ملت که گویا قصد شوخی داشت، موضوع تحريمهاي اعمال شده عليه ايران را علت تعويض اين كارتها عنوان كرد.
معاون يكي از شعب بانك ملت نيز در اين خصوص تنها به اين جمله بسنده كرد: «به روابط عمومي بانك بگوييد به ما مربوط نيست!»
بنابر این گزارش، گذشته از علت اصلي اين اقدام بانك ملت به نظر ميرسد مسوولان اين بانك بايد همانند يكي از بانكهاي خصوصي كه چندي پيش اقدام به تعويض كارتهاي عابر خود كرد، ابتدا نسبت به صدور كارت جديد مشتريان اقدام ميكردند و پس از آن ضمن تماس يا ارسال پيامك به مشتريان خود به آنها اطلاع ميدادند كه براي دريافت كارت جديد خود با همان شماره حساب قبلي مراجعه كنند.
به غير از اين مساله مشخص نيست كه چرا مشتريان براي تصميمي كه ربطي به آنها ندارد هم بايد 23 هزار ريال پول اضافه پرداخت كنند و هم 2 هفته معطل شوند؟ موضوعي كه مسوولان بانك ملت بايد هرچه سريعتر در اين خصوص پاسخگو باشند.
گفتنی است، این اقدامات در راستای تکریم ارباب رجوی بانک ملت در حالیست که یکی از بانک های دیگر کشور برای ارتقای مباحث امنیتی کارت های اعتباری خود اقدام به چاپ کارت های جدید کرده و پس از آماده شده کارت ها با تماس تلفنی و پیامک از مشتریان خود میخواهد که برای دریافت کارت خود به شعبه خود مراجعه کنند و بدون اتلاف وقت و صرف هزینه حتی یک ریال کارت جدید خود را دریافت کنند که مشتریان نیز در کمال احترام و بدون هیچ گونه اتلاف وقت و هزینه کارت های جدید خود را دریافت کرده اند.