فقط خودروهای یورو ۴ شماره‌گذاری می‌شوند

استاندارد یورو4 استانداردی است که براساس آن خودرو با سوزاندن بنزین، گوگرد و بنزن کمتری نسبت به موتورهای استاندارد یورو 2تولید می‌کند.
کد خبر: ۳۸۲۶۴۵
|
۰۸ اسفند ۱۳۹۲ - ۰۸:۰۵ 27 February 2014
|
6260 بازدید
پلیس راهور ناجا بار دیگر اعلام کرد که خودروهای بدون استاندارد یورو ۴ در سال نو شماره‌گذاری نمی‌شوند.

به گزارش همشهری، پیشتر معاون محیط‌زیست انسانی سازمان حفاظت محیط‌زیست خبر داده بود که تا پایان خردادماه سال آینده تمام خودروهای تولید داخل با استاندارد یورو 4 تولید خواهند شد.

آشنایی با استاندارد‌های آلایندگی یورو

سعید متصدی در این‌باره گفت: سازمان حفاظت محیط‌زیست مهلت جدیدی به‌خودروسازان نداده و نخواهد داد. این خبر اما نخستین بار نیست که به گوش مردم می‌رسد. استاندارد یورو4 استانداردی است که براساس آن خودرو با سوزاندن بنزین، گوگرد و بنزن کمتری نسبت به موتورهای استاندارد یورو 2تولید می‌کند. گوگرد و بنزن مهم‌ترین عوامل مرگ‌ومیر و بیماری‌های صعب‌العلاج بر اثر آلودگی هوا هستند.

بهار سال92 پس از آنکه پلیس راهنمایی و رانندگی براساس نامه سازمان حفاظت محیط‌زیست شماره‌گذاری خودروهای داخلی بدون یورو2 را متوقف کرد، هیأت دولت وقت مصوب کرد که شماره‌گذاری این خودروها همچنان ادامه یابد. ماجرای تمدیدها ادامه داشت تا جایی که در آخرین تمدید در تیرماه92 کارگروه حمایت از تولید‌‌‌‌‌‌‌‌ برای بار سوم مهلت خود‌‌‌‌‌‌‌‌روسازان برای آغاز تولید‌‌‌‌‌‌‌‌ خود‌‌‌‌‌‌‌‌رو با رعایت استاند‌‌‌‌‌‌‌‌ارد‌‌‌‌‌‌‌‌ یورو۴ را تا پایان سال تمد‌‌‌‌‌‌‌‌ید‌‌‌‌‌‌‌‌ کرد‌‌‌‌‌‌‌‌. به این ترتیب خودروهای داخلی همچنان توانستند با استاندارد یورو2تولید شوند. پلیس از این تمد‌‌‌‌‌‌‌‌ید‌‌‌‌‌‌‌‌ها راضی نیست اما خود‌‌‌‌‌‌‌‌روسازان این تمد‌‌‌‌‌‌‌‌ید‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها را ضروری می‌د‌‌‌‌‌‌‌‌انند‌‌‌‌‌‌‌‌.

اکنون در هفته‌های پایانی سال92 جانشین رئیس پلیس راهور ناجا گفته است: سیاست جدی پلیس برای پایان امسال و سال93 این است که برای خودروهای دارای استاندارد تعریف شده یورو4 پلاک صادر کند. سردار موسی امیری در این‌باره به ایرنا گفت: توقف شماره‌گذاری بدترین نوع جریمه‌ای است که پلیس برای خودروسازان برابر ضوابط و مقررات اعلام شده قبلی اعمال خواهد کرد. او ادامه داد:

در سال‌های اخیر پلیس مکرر از خودروسازان برای رعایت استانداردهای یورو 2، 3 و 4 درخواست کرده و حتی اخطار داده بود، اما برخی از آنان اعم از دولتی و خصوصی نسبت به رعایت این استاندارد کوتاهی کردند و باید منتظر عواقب آن باشند. جانشین رئیس پلیس راهور ناجا درحالی چنین گفت که د‌‌‌‌‌‌‌‌بیر انجمن خود‌‌‌‌‌‌‌‌روسازان ایران پیش از این به همشهری گفته بود: تا بنزینی که د‌‌‌‌‌‌‌‌ر جایگاه‌ها توزیع می‌شود‌‌‌‌‌‌‌‌، استاند‌‌‌‌‌‌‌‌ارد‌‌‌‌‌‌‌‌ یورو4 نباشد‌‌‌‌‌‌‌‌، تولید‌‌‌‌‌‌‌‌ خود‌‌‌‌‌‌‌‌رو با این استاند‌‌‌‌‌‌‌‌ارد‌‌‌‌‌‌‌‌ بی‌فاید‌‌‌‌‌‌‌‌ه است.

به اعتقاد نعمت‌بخش ابتد‌‌‌‌‌‌‌‌ا باید‌‌‌‌‌‌‌‌ سوخت یورو4 به‌صورت سراسری توزیع و سپس خود‌‌‌‌‌‌‌‌روهای تولید‌‌‌‌‌‌‌‌ شد‌‌‌‌‌‌‌‌ه براساس این سوخت عرضه شود‌‌‌‌‌‌‌‌. او اظهار کرد: کسی که به‌خاطر وجود‌‌‌‌‌‌‌‌ استاند‌‌‌‌‌‌‌‌ارد‌‌‌‌‌‌‌‌ یورو4 بین یک تا 1.5میلیون تومان خود‌‌‌‌‌‌‌‌رویش را گران‌تر می‌خرد‌‌‌‌‌‌‌‌، بعد‌‌‌‌‌‌‌‌ از 20هزار کیلومتر باید‌‌‌‌‌‌‌‌ کاتالیست خود‌‌‌‌‌‌‌‌رویش را عوض کند‌‌‌‌‌‌‌‌. علت آنچه نعمت‌بخش گفت این است که بنزین یورو2 به‌شد‌‌‌‌‌‌‌‌ت به موتور خود‌‌‌‌‌‌‌‌روی یورو4 آسیب می‌زند‌‌‌‌‌‌‌‌. این د‌‌‌‌‌‌‌‌ر حالی است که اگر هم بنزین و هم موتور از استاند‌‌‌‌‌‌‌‌ارد‌‌‌‌‌‌‌‌ یورو4 بهره‌مند‌‌‌‌‌‌‌‌ باشند‌‌‌‌‌‌‌‌، کاتالیست باید‌‌‌‌‌‌‌‌ تا 100هزار کیلومتر کارکرد‌‌‌‌‌‌‌‌ مفید‌‌‌‌‌‌‌‌ د‌‌‌‌‌‌‌‌اشته باشد‌‌‌‌‌‌‌‌.

د‌‌‌‌‌‌‌‌ر ایران روزانه بیش از 13میلیون لیتر بنزین با استاند‌‌‌‌‌‌‌‌ارد‌‌‌‌‌‌‌‌ یورو4 تولید‌‌‌‌‌‌‌‌، اما فقط 3میلیون لیتر آن توزیع می‌شود‌‌‌‌‌‌‌‌. براساس اعلام منابع آگاه به همشهری، 10میلیون لیتر د‌‌‌‌‌‌‌‌یگر از تولید‌‌‌‌‌‌‌‌ روزانه بنزین یورو4، با بنزین‌های بسیار بی‌کیفیت مخلوط می‌شود‌‌‌‌‌‌‌‌ و پس از آنکه به سطح قابل توجهی از کیفیت رسید‌‌‌‌‌‌‌‌، به جایگاه‌ها و بعد‌‌‌‌‌‌‌‌ به باک خود‌‌‌‌‌‌‌‌روها جاری می‌شود‌‌‌‌‌‌‌‌. اما وزیر نفت ششم اسفند در جلسه شورای‌شهر تهران قول داده بنزین یورو4 تا پایان سال در همه جایگاه‌ها توزیع شود تا این آخرین بهانه خودروسازان نیز سلب شود.
اشتراک گذاری
تور پاییز ۱۴۰۳ صفحه خبر
بلیط هواپیما
برچسب منتخب
# مهاجران افغان # حمله ایران به اسرائیل # قیمت دلار # سوریه # الجولانی # فیلترینگ
الی گشت
قیمت امروز آهن آلات
نظرسنجی
سرمربی بعدی تیم پرسپولیس چه کسی باشد؟