رییس مجلس شورای اسلامی گفت: توهین به پیامبر اکرم(ص) و تخریب مرقد ائمه(ع) اعلان جنگ با خداست و این افراد لشگریان شیطان هستند.
به گزارش ایسنا، علی لاریجانی در اختتامیه جشنواره جایزه بزرگ پیامبر اعظم(ص) گفت: تهمتها از بزرگی پیامبر اسلام ذرهای نمیکاهد، ولی عالم بشریت را فاسد میکند. انسان غافل هم در خلوت به بخشی از خلقت توجه میکند ولی جریانی که گرفتار لجاجت است بارقههای حقایق هستی را نمیبینند.
نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: توهین به ساحت مقدم پیامبر اعظم نوعی وحشیگری مدرن است که به دلیل لجاجت، عنادها و جهالت دشمنان نسبت به گذشته افزایش یافته است.
وی با طرح این پرسش که چرا در روزگار ما چنین وضعیتی به وجود آمده است، گفت: مبارزه با علتها بهتر از دفاع است، هرچند که دفاع از ساحت مقدس پیامبر هم خوب است. انسان موحد وقتی به درستی تربیت شود، سبک زندگیاش تغییر میکند.
رییس مجلس شورای اسلامی با انتقاد شدید نسبت به عملکرد تکفیریها و تندروها در جهان اسلام گفت: مشکلات دنیای اسلام و رفتارهای تکفیریها ریشه در جهل دارد. بعثت برای آگاه کردن مردم و چنگ زدن به حقیقت بود. ایجاد قسط عدل در کنار مبارزه با جهل و توحید لازمه ریشه کن کردن ظلم است. اولین جایی که توسط پیامبر برجسته شد، عقلانیت بود. عقل، پیامبری درونی است که اگر به آن توجه نشود، راهی به توحید نخواهیم داشت. پیامبر اکرم (ص) فرمودند آنکه عقل ندارد، دین ندارد. این سخن پیامبر بسیار مهم است، چون قشریگرها و افراد بیعقل مشکلات زیادی را برای دنیای اسلام به وجود میآورند.
نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه تکمیل عقل به امور وحیانی مرتبط است، گفت: بیتوجهی به عقل جز پوستهای از دین باقی نمیگذارد. افراطیگری و قشریگری عصبیت ایجاد میکند و باعث غرور و بدمستی میشود که امروز با هر دو مشکل روبهروییم.
وی خاطرنشان کرد: بعثت پیامبر برای رشد دادن به بعد عقل انسان و بعد معنویت و امور وحیانی انسان آن هم به صورت توامان توجه دارد، اما در شرایط امروز جهان عدهای عقل را تعطیل کردهاند و دچار جمود فکری شدهاند که نمونه بارز آن جریان تکفیری و افراطی است که موجب وهن اسلام شده است. اینان گرفتار نوعی عصبیت بلاوجه شدهاند.
وی نکاح جهاد در سوریه را مصداق بارز تخریب مقدسات اسلامی دانست و افزود: نکاح جهادی در سوریه توهین به ساحت انسان و زنان است. اینان کار غلطی را آغاز کردهاند که به جهاد و نکاح لطمه میزده است. تندروهای این جریان به دلیل تعطیلی عقل است. روش آنها نیز ترور، تندگویی و ناسزاگویی است.
لاریجانی تعطیلی معنویت را دومین عامل افراطگری انسان دانست و افزود: گروه دوم نیز امور وحیانی را تعطیل کردهاند و دچار نوعی غرور شدهاند. اگر علم را به کار میگیرند، در جهت رشد بدمستیشان است. این تفکر، تفکر غالب غرب است و ریشه اکثر جنگها به ویژه جنگهای اول و دوم جهانی تعطیلی وحدانیت بود. در دو دهه اخیر نیز اکثر آدمکشیها و جنگها در منطقه توسط غرب برنامهریزی شد. البته برخی از متفکران غربی امروز به اشتباهاتشان اعتراف میکنند ولی چه کسی پاسخگوی جنایتها و گرفتاریهای مسلمانان است.
رییس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: آنان پشت صحنه با تروریستها جلسه میگذارند و از افزایش کمکها به تندروها با افتخار حمایت میکنند. آیا این کار افراطگری نیست؟ توهین به دین در زرق و برق آزاداندیشی توسط غربیها انجام میشود، در حالی که آزادی برای رشد دادن استعدادهای انسان است. آزادی به تنهایی ارزشی ندارد. فایده آزادی در شکوفا شدن سایر استعدادهای انسان است.
نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی افراط گری در دنیای امروز را ریشه در تعطیلی دین و عقل دانست و افزود: تعطیلی عقل در اسلامنماها و تعطیلی دین در غرب رواج دارد. توهین و تخریب مرقد ائمه نوعی دشمنی با خدا و اعلان جنگ با اوست. مروجان این افراد، لشگریان شیطان هستند. البته توهینها و تهمتها از بزرگی پیامبر اسلام ذرهای نمیکاهد ولی عالم بشریت را گرفتار نوعی فساد میکند.
وی خطاب به مسوولان مجمع جهانی اهل بیت(ع)، مبارزه با جریانهای افراطی مبتنی بر ریشهیابی علل آن، را موثرتر دانست و افزود: باید به جوامع بشری نشان داد که انسان به وجوه عقلی و وحدانی احتیاج دارد. جامعه جهانی باید با اینگونه تلنگرها به خود آید.
لاریجانی ادامه داد: ترس از اشاعه حقایق اسلامی یکی از مهمترین دلایل افزایش عصبیتها در غرب و جلوگیری از ترویج اسلام است. با این حال توجه به معنویت در دنیای غرب افزایش یافته است. در غرب امروز علمای برجسته سایر علوم، انسانهای موحدی شدهاند، چون درک کردهاند که بسیاری از امور مادی با معنویت قابل فهم است.
رییس مجلس شورای اسلامی تفکر افراطگران اسلامی را در سراشیبی سقوط دانست و افزود: تفکر تکفیری در سراشیبی سقوط و تنفر قومی قرار گرفته است. با چنین شرایطی برای معرفی اسلام باید نشان دهیم که مکتب اسلام براساس رشد عقل انجام میشود. بنابراین نیازهای اخلاقی و معنوی را باید برجسته کنیم تا لطافتهای اسلام درک شود.
وی خطاب به هنرمندان و نویسندگان تاکید کرد: آثار نویسندگان و هنرمندان نشان از آراستگی باطنی آنان دارند. توجه هنرمندان به معقوله عقل و معنویت، نیازمند ظرافتهایی است و به قولی باید هنرمندان لباس احرام بر تن کنند تا حقایق اسلام توسط آنان به درستی تجلی یابد.