ساماندهی وضعیت تاکسیرانی که بسیاری از احکام، قوانین و آییننامهها و مدیران و بهویژه پول و ردیفهای مستقیم و غیرمستقیم اعتباری نتوانستند انجام دهند، بالاخره چند نرمافزار گوشیهای همراه انجام دادند. حالا و در جدیدترین اتفاق در این زمینه، سازمان تاکسیرانی هم که در آستانه واگذارکردن کامل میدان به بخش خصوصی بود، با اپلیکیشن مسافرکشی آنلاین خود به صحنه آمد. این اپلیکیشن «کارپینو» نام دارد، عنوانی خارجی و تلفیقی که برای رقابت با دو اپلیکیشن مورد توجه مردم یعنی «اسنپ و تپسی» از ابتدای سال جاری فعالیت خود را شروع کرده و حالا باید دید مردم چه انتخابی دارند.
به گزارش شرق، مجموعه پیر و زردشده تاکسیرانی تهران که سالهاست در شلوغترین شهر ایران، صدای رانندههای خودش را هم نمیشنود و در این سالها به نام اصلاح، فقط مدیرانش تغییر میکنند، حالا بهدنبال رقابت با چند اپلیکیشن مسافرکشی آنلاین است. مجموعهای که نتوانسته تاکسیمتر را در سه دهه روی تعداد محدودی تاکسی یا حتی یک خط تاکسیرانی فعال کند، پس از فعالیت و توجه مردم به دو برنامه کرایه خودرو در شهر تهران، برنامهای جبرانی را فعال کرده است؛ برنامهای که در اصلیترین حالت رقابتی خود، مهمترین اشکال مورد اعتراض رانندگان تاکسی یعنی قیمت پایین را در اولویت قرار داده تا مقابل دو اپلیکیشن دیگر کم نیاورد. وقتی دو برنامه اسنپ و تپسی در سال ٩٥ بین مردم به اوج محبوبیت رسیدند، جمعی از رانندگان تاکسیها و آژانسها بهعنوان متضرران اصلی این روند رقابتی، صدای اعتراضشان بلند شد و گاهی هدایتشده حتی به جلوی مجلس هم رسید. اعتراض اصلی به قیمت بسیار پایینی بود که برنامههای کرایه آنلاين خودرو به مشتری میدادند و قیمت تاکسیها و دربستیها و آژانسها را زیرورو میکردند و حالا برنامه ارائهشده تاکسیرانی که چند هزار تاکسی را هم درگیر خود میکند، همین روند قیمتی را دارد.
تاکسیرانی تهران از سالها قبل بهدنبال ارائه برنامهای اینترنتی و آنلاین برای تاکسیرانی بود؛ اما گویا این برنامهها در اختلاف داخلی تاکسیرانی (شهرداری) و بخش خصوصی و سهمخواهی هرکدام و پیداکردن جایی برای سهم راننده تاکسی متوقف مانده بود. پیشتر اعضای شورای شهر تهران درباره برنامهای به نام کالسنتر که در تاکسیرانی در حال بررسی است و اعضای شورا هم در جریان آن قرار گرفتهاند، صحبت میکردند.
برنامهای که به گفته ابوالفضل قناعتی، عضو هيئترئیسه شورای شهر تهران، جزء برنامههای متوقفمانده و خاکخورده تاکسیرانی است و در چند ماه اخیر بهواسطه حجم فشاری که اسنپ و تپسی روی تاکسیرانی داشتهاند، دوباره از کشوی مدیران این مجموعه بیرون کشیده شده است. آنچه امروز بهعنوان برنامه آنلاین سفارش تاکسی در شهر تهران با نام «کارپینو» معرفی شده و معاون ترافیک شهردار تهران هم اعلام کرده که همه مجوزهای لازم را دارد، برنامهای جدای آن برنامه قبلی است که بخش خصوصی پیشنهاد داده و تاکسیرانی هم با تمایل زیاد به واردبازیشدن، آن را پذیرفته است.
مازیار حسینی، معاون حملونقل ترافیک شهرداری تهران، اعلام کرده این برنامه فعلا با دوهزارو ٥٠٠ راننده تاکسی آغاز شده و در ادامه قرار است ١٢هزارو ٥٠٠ راننده دیگری که در حال آموزش هستند هم به این تعداد اضافه شوند. معاون شهردار تهران که مانند مدیران تاکسیرانی سایر برنامههای سفارش خودرو برای سفر را بدون مجوز و غیرقانونی میدانند، این اپلیکیشن جدید را اولین و تنها اپلیکیشن درخواست تاکسی دارای مجوز اعلام کرد. حسینی روز گذشته به ایسنا گفته است تاکنون ١١ هزار شهروند تهرانی در این اپلیکیشن ثبتنام کردهاند و در چند هفته قبل از پایان سال و ایام تعطیلات نوروزی بیش از دوهزارو ٦٠٠ سفر موفق در این برنامه اینترنتیِ سفارش تاکسی ثبت شده است.معاون شهردار تهران دست روی نقطه مهم این برنامه یعنی وجود رانندگان تاکسی بهجای رانندگان عادی گذاشته و گفته است رانندگان دارای گواهی سلامت هستند و این رانندگان فقط درصورتیکه صلاحیت لازم را داشته باشند، میتوانند به ارائه خدمت به مسافران بپردازند. همچنین کسب گواهی عدم سوءپیشینه و عدم اعتیاد به مواد مخدر هم برای رانندگان الزامی است.
او میگوید اطلاعات راننده و خودرو در دسترس است، مسافران زیر پوشش بیمه سرنشین هستند و علاوه بر همه اینها، رانندگان تاکسی سابقهای مبسوط در تاکسیرانی دارند.
حسینی با بیان اینکه با استفاده از این اپلیکیشن که از رانندگان تاکسی دارای هویت مشخص و ثبتشدهای برخوردار است، امنیت سفر دوچندان میشود، گفت: اطلاعات هریک از رانندگان نزد سازمان تاکسیرانی محفوظ و درعینحال قابل دسترس است و مسافران با علم به اینکه در حال سفر با اشخاصی دارای هویت ثبتشده و عدم سوءپیشینه هستند، با خیالی آسوده از این سرویس استفاده میکنند و علاوه بر این تمامی خودروهای این سامانه بهصورت کامل مورد رصد سیستمهای نظارتی قرار دارند.رانندگان آموزشدیده برنامه کارپینو تاکسیرانی برنامهای برای پیداکردن مسیر ندارند و در عوض دورههای شهرشناسی دیدهاند و مسافر باید به این توانایی راننده بهجای اپلیکیشن اعتماد کند.
اما معاون شهردار درباره اینکه این تاکسیها چه حجمی از تاکسیهای شهری فعلی هستند و آیا از ظرفیت فعلی تاکسیرانی که خدماتشان کامل نیست، کم نمیکند، چیزی نگفته؛ همچنین به اینکه نزدیک به ١٥ هزار تاکسی که برای این برنامه اینترنتیِ سفارش تاکسی در نظر گرفته شده، قرار است به جمع تاکسیهای دربستی و گردشی که هیچ ضابطهای برای عملکردشان نیست اضافه شوند؟ عملکردشان ٢٤ساعته است یا در حال تردد در شهر خدماترسانی میکنند، اشارهای نکرده. معاون شهردار درعینحال درباره سن رانندگان بهکارگرفتهشده هم صحبتی نکرده است؛ رانندگان تاکسی تهران که جمع زیادی از آنها سنوسال بالایی دارند و خودروهایشان هم مدتهاست در نوبت نوسازی است، در این طرح هم سهمی ندارند؟ گزینش انجامشده درباره این تاکسیها و امتیازاتشان به نسبت میزان کرایه چه تأثیری در درآمد و رزق و روزی و افزایش تعداد مسافر سایر رانندگان دارد و در نهایت این سؤال که این برنامه اینترنتی رقابتی و عجلهای به نفع راننده است؟ یا شهروندان یا تاکسیرانی و بخش خصوصی؟
اما احسان جهانی، مدیرعامل اپلیکیشن کارپینو که توانسته مجوز شهرداری و تاکسیرانی را برای این کارزار رقابت شهری بگیرد، یک هفته قبل از پایان سال ٩٥ در جمع خبرنگارانی که خبرنگاران حوزه شهری نبودند، اعلام موجودیت کرد و به گفته خودش حدود یک سالی میشود که در ایران کارشان را شروع کردهاند. او گفته این اپلیکیشن براساس فعالیت جوانان برنامهنویس ایرانی و در راستای اشتغالزایی شکل گرفته است. به گفته جهانی «با توجه به اینکه دیگر اپلیکیشنها کار تاکسیها را با مشکل مواجه کردهاند، ما با تاکسیها شروع به کار کردیم. رانندگان کارپینو گواهی پزشکی و شهرشناسی را کسب کردهاند، در ماشینهایشان مسافران بیمه دارند، ورود بدون محدودیت در طرح وجود دارد و آموزشهای رفتاری برای رانندگان در نظر گرفته شده است». مسئولان این برنامه آنلاین تاکسیرانی، برنامه خودشان را یک استارتاپ با حمایت از تاکسیرانی معرفی میکنند که در چنین شرایط پرریسکی در ناوگان غیررسمی، بهدنبال مجوز و ناوگان رسمی رفتهاند. مسئولان این برنامه آنلاین سفارش تاکسی سازمان تاکسیرانی هم درباره اینکه در این طرح چه امتیازی برای رانندگان تاکسی در نظر گرفتهاند که قیمتها را شکستهاند، توضیحی ندادهاند و مشخص نیست تفاوت کاری و امتیازی رانندگان کارپینو با سایر رانندگان تاکسیرانی در چیست.