بازخوانی سخنان مسئولان درباره حادثه دردناک نفتکش؛

«سانچی» در دریای چین غرق شد و «امید» در تهران؛ اولی تلخ و دومی فاجعه!

سرانجام پس از ۹ روز که برای خانواده سرنشینان سانچی هر لحظه اش یک سال طول می‌کشید، آنچه نباید، رخ داد. آوار امید بر سر افراد چشم انتظاری که گوششان می‌شنید آتش نفتکش سر به فلک کشیده و انفجار‌ها پشت سر هم رخ می‌دهند، اما نمی‌توانستند از یاد ببرند که یک قایق نجات سانچی از آن جدا شده است؛ قایقی که حامل امید بود...
کد خبر: ۷۶۴۵۰۴
|
۲۵ دی ۱۳۹۶ - ۱۰:۰۷ 15 January 2018
|
20387 بازدید
|

سرانجام پس از ۹ روز که برای خانواده سرنشینان سانچی هر لحظه اش یک سال طول می‌کشید، آنچه نباید، رخ داد. آوار امید بر سر افراد چشم انتظاری که گوششان می‌شنید آتش نفتکش سر به فلک کشیده و انفجار‌ها پشت سر هم رخ می‌دهند، اما نمی‌توانستند از یاد ببرند که یک قایق نجات سانچی از آن جدا شده است؛ قایقی که حامل امید بود و ناگهان لابه‌لای حرف‌های مسئولان گم شد.

به گزارش «تابناک»؛ به فاصله یک سال از فاجعه پلاسکو، چندین هزار کیلومتر آنسوتر از مرز‌های کشورمان، رویدادی رقم خورد که شباهت‌های عجیبی با پلاسکو دارد؛ شباهت‌هایی فراتر از شعله‌های مهیب و سرکش آتش، یا خونبار بودن رویداد یا مظلومیت مأموران جان باخته یا حتی زمان طولانی رشد و نمو و در نهایت، تکوین فاجعه، که از جنس رنگ باختن امید به مرور زمان و در نهایت فروپاشی تمام و کمال همه امید‌ها در یک چشم به هم زدن.

امید‌هایی از جنس ارسال پیامک از موتورخانه پلاسکو یا شنیده شدن صدا از زیر زمین که نمی‌گذاشت بغض خانواده آتش نشانان و افراد مفقود شده در فروپاشی پلاسکو که ده، یازده روز را با چشم ‌تر در خیابان مجاور آوار ناشی از آن گذراندند، کامل بشکند. امیدی که هر بار یک لایه آوار برداشته می‌شد و سگ‌های زنده یاب وارد عمل می‌شدند، پررنگ می‌شد و شکوفه می‌زد، غافل از آنکه مسئولان حتی تا چند روز نمی‌دانستند چند آتش نشان در زمان فروریختن سازه داخل بودند!

وضعیتی که در سالگرد پلاسکو به شکلی مشابه بروز کرد. این بار با رویدادی که در دریای شرق چین به وقوع پیوسته بود، اما مسئولان در تهران در خصوصش حرف‌های امیدبخش می‌زدند؛ امثال کیان‌ارثی، مدیرعامل شرکت ملی نفتکش که ساعاتی از حریق نفتکش سانچی نگذشته، از جدا شدن یکی از قایق‌های نجات این نفتکش از آن خبر داد تا عمیق‌ترین بذر امید، در کوتاه‌ترین زمان از بروز حادثه کاشته شود.

«سانچی» در دریای چین غرق شد و «امید» در تهران؛ اولی تلخ و دومی فاجعه!
روایتی که کمی بعد، قره‌خانی، سخنگوی کمیسیون انرژی نیز آن را تکرار کرد تا به این شکل، جدا شدن یکی از قایق‌های نجات سانچی به جز غیرقابل انکار و مهم‌ترین عنصر امیدبخش ماجرا تبدیل شود. قایقی که درباره آن توضیحی داده نمی‌شد، اما مشخص بود که کشف نشده و معلوم نیست چه شده. آیا گم شده و باید برای کشفش تحقیق و تفحص را در دستور کار قرار داد یا به امکانات اولیه ارتباطی مجهز است و به زودی خبر کشفش منتشر خواهد شد و همگان درخواهند یافت که چند تن از مهلکه گریخته‌اند؟

پرسش هایی که به مرور زمان کمرنگ و کمرنگ‌تر می‌شدند، آنقدر که گویا با گذشت روزها، پاسخشان روشن‌تر می‌شد و ضرورت پرسیدن از بین می‌رفت. شفافیتی که با افزایش شعله‌های سانچی و دود غیظ ناشی از سوختن این نفتکش و محموله اش، بیشتر می‌شد تا جایی که حتی مدیرعامل نفتکش نیز ترجیح داد به روی خودش نیاورد، چنین خبری را مخابره کرده است. مدیری که شش روز پس از حادثه روانه چین شد تا ببیند اوضاع از چه قرار است، اما در همان دقایق و ساعت نخست از جداشدن یکی از قایق‌های نجات خبر داده بود!

امیدواری کاذبی که با برخی روایت‌های دیگر نیز تقویت می‌شد. از جمله این روایت که ممکن است خدمه نفتکش در اتاق امنی در قسمت پاشنه کشتی پناه گرفته باشند، یا در موتورخانه مخفی شده باشند؛ اظهاراتی که از زبان مسئولان مختلف مطرح می‌شد، بی آنکه بگویند منشأ این حدس‌ها کجاست یا متخصصان همکارشان توضیح دهند، آیا چنین امری ممکن است یا خیر؟ اگر ممکن است، چرا پیش از مخفی شدن پیامی مخابره نکرده‌اند و اگر ممکن نیست، چرا مسئولان به مردم و خانواده‌های مضطرب امید واهی می‌دهند؟

وضعیتی عجیب که تلاش مداوم و بی وقفه امدادگران پلاسکو برای حفر تونلی از پاساژ مجاور این سازه برای رسیدن به موتورخانه سازه فروریخته را یادآور می‌شد. رسیدن به موتورخانه‌ای که می‌گفتند استحکام بتن سقف آن بسیار بالاست و ضخامتش زیاد است و کذا و کذا، اما در نهایت دستاوردی به دنبال نداشت. با این تفاوت که در روز‌های اخیر، امید نه از جنس حرف و سخن بر سر یک پیامک نامشخص، که از جنس قایق جداشده از کشتی بود؛ قایقی که یکی از مرتبط‌ترین مسئولان، یعنی مدیرعامل نفتکش در خصوص آن سخن گفته است.

امیدواری‌ که نه از بطن حادثه و شواهد آن در شرق چین، که از تهران به افکار عمومی کشورمان تزریق می‌شد تا نتیجه آن، ورشکستگی کامل در این ماجرا باشد؛ شکستی بزرگ که می‌توان اهم مواردش را این گونه فهرست کرد: از دست رفتن جان ۳۲ تن خدمه سانچی، از دست رفتن نفتکش ۹ ساله نوع "سوئزمکس" کشورمان و محموله گران قیمتش و از همه مهم‌تر، اثبات ناتوانی مسئولان در روایت صحیح و فنیِ رویدادی که آن سر دنیا رخ داده، برای مردم کشورمان!

اشتراک گذاری
تور پاییز ۱۴۰۳
بلیط هواپیما
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۹
در انتظار بررسی: ۹
انتشار یافته: ۵۴
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۱۶ - ۱۳۹۶/۱۰/۲۵
اولی نیست ، آخری هم نخواهد بود .
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۵۹ - ۱۳۹۶/۱۰/۲۵
ما همه نفتکش کویتی بریجتون یا الرخا رو به یاد داریم که به مین برخورد کرد و یک شکاف 43 متری در دماغه اون ایجاد شد. هیچکدام از نیروهای اون نمردن و کشتی نجات یافت
حمید کلباسی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۲۱ - ۱۳۹۶/۱۰/۲۵
چون بد آید ، هر چه آید بد شود / یک بلا ده گردد و ده ، صد شود .
گرمی از آتش فتد ، مهر از فروغ / فلسفه باطل شود ، منطق دروغ
ناش
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۲۲ - ۱۳۹۶/۱۰/۲۵
انشاا... که قائق نجات جدا شده از شناور صحت داشته باشد.

وقتی حادثه ای در کشور رخ میده مسئولین به جای شفاف سازی پنهان کاری می کنند دلیلش هم اینکه مثلا نمی خواهند افکار عمومی آزرده بشه دیگه نمی دونند ملت ایران همیشه غمگین و آزرده خاطر هستند و با پنهان کاری فقط حاشیه سازی ها افزایش می یابد.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۲۲ - ۱۳۹۶/۱۰/۲۵
اگر انفجار اولیه انقدر سریع و بزرگ بود چرا به کشتی چینی صدمه نزد و نفراتش ناو را ترک کردند. اگر واچهای سانچی سر پستشان بودند و کارآموز نبودند بیش از یک ربع وقت داشتند که ببینند ناوها به هم اصابت می کنند و اگر کاپیتان هم سر پستش بود و طبق پروتکلهای دریایی عمل می کرد محل ترک کشتی می زد و کروو شناور را ترک می کردند همان کاری که احتمالا چینی ها کردند و بعد از رفع خطر به ناو خود باز می گشتند. ما این همه شهید توی دریا دادیم کسی ککش هم نگزید حالا واسه اینها که احتمالا خطای خودشان بوده عزای عمومی اعلام می کنید؟
پاسخ ها
ایمان
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۳۸ - ۱۳۹۶/۱۰/۲۵
متاسفم که هم وطن تو هستم
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۲۳ - ۱۳۹۶/۱۰/۲۵
چه ربطی به مدیر عامل نفتکش داره؟ یک اتفاق و حادثه بوده. اون بیچاره که از من و شما بیشتر استرس و دلهره داشته باز دنبال مقصر میگردیم که بریزیم سرش و ماجرا تموم بشه؟ عزیز من مشکل ساختاریست و سیستم حل بحران ما شامل تیمی از افراد مقصر هست. هم دستگاه دیپلماسی هم رسانه ملی وبین المللی هم تیم فنی مقصرند نه یک شخص خاص. لطفا اجازه بدید یک بار برای همیشه قضایا درست نقد و بررسی شود به جای انگشت اتهام گرفتن به سمت شخص خاص که خدامیدونه پشتش چه تسویه حسابهای شخصی هست.
پاسخ ها
ناشناس
| United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland |
۱۵:۲۰ - ۱۳۹۶/۱۰/۲۵
همه مقصر هستند به جز مدیر عامل نفتکش! چرا شخصی که هیچ تخصصی و تحصیلاتی و تجربه ای در این زمینه نداشته باید قبول کنه که مدیرعامل بشه؟
چرا یکهفته اطلاعات غلط و بازی با احساسات مردم؟
حمیدخان
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۲۸ - ۱۳۹۶/۱۰/۲۵
تفسیر سوختن به تماشا نمی شود ؛ آتش بگیر که بدانی چه می کشم
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۳۴ - ۱۳۹۶/۱۰/۲۵
چرا سازمان مدیریت بحران کشور بسیار کوچکتر و ضعیف تر از مشکلات و بحران هایی است که برای کشور ایجاد میشود؟؟؟!!!ایا وقت تغییر ساختار و مدیریت بسیار ضعیف این سازمان نرسیده است
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۳۵ - ۱۳۹۶/۱۰/۲۵
قبح صحبتهای غیر کارشناسی در ایران ریخته. مسئولان به راحتی آب خوردن حرفهای بدون کارشناسی
میگویند.
رضا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۳۶ - ۱۳۹۶/۱۰/۲۵
این همه حزن و اندوه واسه یه کشور ؟! آخه چه جوری
عزادار
|
United States of America
|
۱۰:۳۹ - ۱۳۹۶/۱۰/۲۵
عروج غریبانه این دریادلان زخم بزرگی بر دلهای همه ما ایرانیان نشاند که التیامش مگر بکمک خداوند قابل حصول نیست. خداوند متعال به خانواده آنها و همه ایرانیان صبر دهد انشاالله. در دنیای پیچیده امروز بروز فاجعه ملی از این دست اجتناب‌ناپذیر است. برای همه جوامع پیشرفته و غیر پیشرفته اتفاق می‌افتد. کشتی کروز دانش آموزان کره جنوب ، ایتالیا و .... اما دلیل امید واری دادن کاذب مسئولین بیشتر بخاطر هجمه های گاها غیر منصفانه ای که به دولت وارد میشود مثل پلاسکو، معدن گلستان . دیگری واقعا ضعف مدیریتی بعضی از قسمتها ست. امیدوار م که دولتمردان ما دنبال شرکای تجاری بهتر و قابل اعتماد تری غیر از چین باشد که در یک همچین مواقعی امکاناتش را بسیج کند برای ما. همانطور که اگر چنین چیزی برای کشتی آمریکایی اتفاق میافتاد انجام میداد. بر ما فرض است که خانواده این قهرمانان ملی را رها نکنیم.
برچسب منتخب
# جنگ ایران و اسرائیل # قیمت طلا # مهاجران افغان # یارانه # حمله اسرائیل به ایران # خودرو
الی گشت
قیمت امروز آهن آلات
نظرسنجی
با پاسخ ایران(وعده صادق 3) به حمله اسرائیل موافقید؟