«نداریم»؛ رمز توقف عملیات امدادرسانی در هر حادثه‌ای در کشور!

در شرایطی که تقریبا همه ایرانیان می‌دانند، کشتی‌های آتش‌خوار و اطفای حریق چینی در حادثه سانچی، شب‌ها دست از کار می‌کشیدند و در این خصوص انتقادات و حتی اتهاماتی متوجه ایشان می‌کنند، بار دیگر امدادرسانی در حادثه در کشورمان به دلیل رسیدن به شب متوقف و به روز بعد موکول شد!
کد خبر: ۷۷۵۶۸۱
|
۳۰ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۲:۴۷ 19 February 2018
|
12247 بازدید
|
آیا همه سرنشینان هواپیمای سقوط کرده تهران-یاسوج جان باخته‌اند؟ این پرسشی است که هرچند پاسخ به آن ساده به نظر می‌رسد، پیدا نکردن محل سقوط و لاشه هواپیما پس از ۲۴ ساعت عکس آن را نشان می‌دهد تا دریابیم که خبر کشته شدن قطعی همه سرنشینان، نه قطعی است و نه دقیق.

به گزارش «تابناک»؛ در شرایطی که تقریبا همه ایرانیان می‌دانند کشتی‌های آتش‌خوار و اطفای حریق چینی در حادثه سانچی شب‌ها دست از کار می‌کشیدند و در این خصوص انتقادات و حتی اتهاماتی متوجه ایشان می‌کنند، بار دیگر امدادرسانی در حادثه در کشورمان به دلیل رسیدن به شب متوقف و به روز بعد موکول شد.

ساعاتی پیش و در حالی که همه ایرانیان چشم انتظار شنیدن خبر کشف هواپیمای سقوط کرده در دامنه‌های دنا بودند، مسئولان از توقف جست‌وجو و موکول کردن همه چیز به روز بعد خبر دادند. تصمیمی که وضعیت نامساعد جوی، بارش برف، کاهش دید افقی و فقدان بالگرد‌های دید در شب از جمله دلایل آن عنوان می‌شد.

رویدادی که تقریبا در تمامی شرایط بحرانی تکرار می‌شود. توقف عملیات جست‌وجو و امداد رسانی با فرارسیدن شب و تاریک شدن هوا. اتفاقی که اگر امدادرسانی زمینی هم مختل شده باشد، به قطع کامل هرگونه عملیات امدادی برای زمانی طولانی منجر می‌شود. درست مثل شرایطی که ساعات اخیر شاهدش بودیم. رها کردن وضعیت هواپیمای سقوط کرده از شب گذشته تا بامداد امروز.

اتفاقی که با پیش فرض جان باختن تمامی سرنشینان، ممکن است موجه به نظر برسد، اما کیست که بداند تمامی سرنشینان پرواز روز گذشته تهران-یاسوج، ولو در برخورد هولناک هواپیما با کوه، جان باخته‌اند؟ گزاره‌ای که اگر خوب به آن دقت کنیم، می‌بایست احتمالی (ولو اندک) برای جان به در برده از این حادثه قائل شویم و بر اساس آن، تمامی توانمان را، مخصوصا در ساعات طلایی پس از حادثه، برای یافتن هر چه سریع تر هواپیما به کار ببندیم.

اما چگونه؟ احتمالا باید پاسخ به این پرسش بهره بردن از امکاناتی مانند تجهیزات ماهواره‌ای، پهباد‌های کارآمد و حتی بالگرد‌های مجهز امدادی باشد. پرنده‌هایی که بتوانند در شرایط بد جوی هم پرواز کرده و حتی شب نیز مانع از کارشان نشود. بالگرد‌هایی که دست کم دو نهاد در کشورمان بر اهمیتشان تأکید دارند و خواستار به خدمت گرفتنشان هستند؛ هوانیروز و اورژانس کشوری!

یگان بالگردی ارتش کشورمان که مجهزترین هوانیروز غرب آسیا به حساب می‌آید، اما فرمانده آن ساعات پیش تأکید داشت که بالگردهایش امکان پرواز در شرایط جوی حاکم بر محل حادثه سقوط هواپیما را ندارند. بالگرد‌هایی نظامی که توقع عموم مردم از آنها، بسیار فراتر از چیزی است که فرمانده هوانیروز می‌گوید. به ویژه اگر بدانیم چندی پیش همین فرمانده «سامانه دید در شب» را برای مجموعه‌اش از نان شب واجب‌تر خوانده بود و از پیشرفت‌های چشمگیر در این عرصه خبر داد.

سامانه‌ای که امیر قربانی بر طراحی بومی آن تأکید داشته و از نصب آن روی برخی بالگرد‌های هوانیروز خبر داده، اما ظاهرا برای یافتن هواپیمای سقوط کرده در خاک کشورمان هم نمی‌توان از وجودش بهره برد، چه برسد به شرایط سخت جنگی. دورنمایی نه چندان جالب که وقتی سخنان چندی پیش سرپرست اورژانس کشوری پس از زلزله کرمانشاه را مرور کنیم، ممکن است ناامیدکننده هم به نظر برسد.

پس از آن زلزله هر بار از کولیوند، رئیس اورژانس کشوری پرسیدند که چرا امدادرسانی به مصدومان و مجروحان زلزله کند بود و در شب این کندی چند برابر می‌شد، از فقدان بالگرد‌های مجهز به سامانه دید در شب گله می‌کرد و می‌گفت: «در زلزله غرب کشور کار ما معطل اورژانس هوایی نبود، اما واقعیت این است که به بالگرد دید در شب نیاز داریم. با دولت و مجلس هم صحبت شده تا این شرایط را برای اورژانس کشور، فراهم کند تا نه تنها در حوادث طبیعی، بلکه در حوادث جاده‌ای و ترافیکی نیز به صورت هوایی خدمت‌رسانی کنیم. تجهیز بالگرد وظیفه من است، شرایط خرید فراهم شود، مسئولیت خود را با سرعت انجام می‌دهم.»

سخنانی که با تأکید بر ضرورت خرید بالگرد‌های مجهز به این سامانه و برنامه ریزی برای این امر ادامه پیدا می‌کند. اظهار نظری که در آن نه به تولید بومی سامانه دید در شب در کشور اشاره شده و نه امکان تجهیز بالگرد‌های امدادی به این سامانه، بلکه از خرید بالگرد‌های مجهز به این سامانه سخن به میان آورده است. ضرورتی که معلوم نیست به خرید این دست بالگرد‌ها منجر خواهد شد یا قرار است همچنان همه بحران‌های کشورمان در شب با مشکل امدادرسانی مواجه شوند؟!

اشتراک گذاری
تور پاییز ۱۴۰۳ صفحه خبر
بلیط هواپیما تبلیغ پایین متن خبر
برچسب ها
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۷۸
آق داوود
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۵۳ - ۱۳۹۶/۱۱/۳۰
تا زمانیکه با تمام دنیا بخوایی بجنگی اوضاع همینه، در حال حاضر تنها کاری که می تونیم انجام بدیم اینه که با مشتهای گره کرده همه با هم شعار بدیم مرگ بر امریکا
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۵۴ - ۱۳۹۶/۱۱/۳۰
واقعا مسئولین در مواقع بحران بد عمل می کنند که نشان از بی برنامگی کامل و البته بی تفاوتی دارد. علت دیگر همه این موارد هم تحریم های فلج کننده و عقب ماندگی کامل حمل و نقل عمومی ماست از اتوبوس بگیرید تا هواپیما! این وقت هاست که مشخص میشود تحریم ها کاغذ پاره نیستند...
کاوه
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۵۸ - ۱۳۹۶/۱۱/۳۰
نویسنده محترم. دید در شب بحثی جدای از پرواز در منطقه ای در شرایط مه آلود و با باد شدید است. سامانه های دید در شب نظامی سامانه هایی اپتیکی هستند و برای پرواز کور طراحی نمی شوند. معمولا سامانه هایی برای پرواز صرفا بر اساس اطلاعات پروازی و راداری برای هواپیما طراحی می شود و بعید می دانم چنین سامانه هایی برای هلیکوپتر ها ساخته شده باشد.
پاسخ ها
ابوذر یادگاری فر
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۰۷ - ۱۳۹۶/۱۱/۳۰
وقتی بعید میدانی که چنین چیزی برای هلی کوپتر ها ساخته شده باشد را یه کم سرچ کنی تو اینترنت "مطمئن" می شوی که سالهاست ساخته اند و سالهاست مورد استفاده همان کشور هایی است که ما با مشت گره کرده آرزوی مرگشان را داریم دوست خوبم !
ناشناس
| Germany |
۱۵:۰۷ - ۱۳۹۶/۱۱/۳۰
ما که به تمام تجهیزات و فناوریهای روز دنیا دست یافته از داروی دیابت توسط یک مهندس شیلات تا موشکهای نقطه زن و.... اما سامانه دید در شب یک سامانه بسیار پیش پا افتاده است که حتی نفر داخل هلیکوپتر میتونه دستش بگبره و جستجو کند.اخه اگر این سازمان هواپیمایی اسمان بکارش وارد باشه باید بداند هواپیمایش از چه درجه ایی با چه ارتفاعی و تا چه مسافتی را در کنترول داشته اند.ما حتی نمیتونیم از روی سیمکارتهای موجود همراه نفرات موقعیت مکانی را پیدا کنیم.مملکت ما باید خیلی جلوتر باشه تا اینکه نتواند در خاک خودش لاشه هواپیمایش پیدا کند.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۲۱ - ۱۳۹۶/۱۱/۳۰
این سامانه روی بالگرد هم هست
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۵۴ - ۱۳۹۶/۱۱/۳۰
همون جمله بعید می دونمت نجاتت داد وگرنه الان سنگسارت می کردن چون کافیه فقط یک کم فیلم جنگی نگاه می کردی تا می دیدی که اتفاقا دید در شب یکی از مهمترین کاربردهاش برای بالگردهاست و اصولا هواپیما احتیاجی به دید درشب نداره مگر برای هدف گیری ئ یا نشانه روی
ناشناس
| Netherlands |
۱۹:۳۹ - ۱۳۹۶/۱۱/۳۰
تمامی بالگردهای بلک هاک و آپاچی و حتی مدل های اروپایی هم سامانه های دید در شب دارند و هم سامانه های مبتنی بر سنجش حرارت محیط برای زمانی که حتی حداقل نوری هم برای سامانه های دید در شب وجود نداره (حتی نور ماه هم نیست) . آمریکایی ها با انواع مختلف از همین ها سال ها هستش که تو کوه های افغانستان عملیات پیچیده شبانه رو انجام میدن .
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۵۹ - ۱۳۹۶/۱۱/۳۰
متاسفانه سیستم elt که پس از سقوط سیگنال موقعیت دقیق لاشه را به ماهواره ارسال میکند را مدیران اسمان بنا به هر علتی نپرداخته اند و الان سیستم کار نمیکند .
البته با تمام گزارش شما کاملا موافقم ولی با این سیستم مدیریتی فشل که ما داریم شدنی نیست ولی پرداخت اینگونه ابونمانها حداقل کاری است که باید میشد و نکردند . لطفا پیگیری کنید که چطور اینکار نشده ؟
۱۲۳
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۰۰ - ۱۳۹۶/۱۱/۳۰
آیا قرارگاه پدافند خاتم الانبیاء ارتش که میگن ما بلند شدن و نشستن هواپیما در خارج از مرزهای کشور هم لحظه به لحظه رصد میکنیم و هواپیمای جاسوسی هم رصد و منهدم کردن آخرین لحظه و آخرین مکان رصد این هواپیما رو ندارن؟یا قراره این موضوع هم دلیلی باشه واسه سرگرمی مردم تا چند روز و مشکلات رو پوشش بده؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۵۰ - ۱۳۹۶/۱۱/۳۰
قرارگاه پدافند خاتم الانبیاء زیر مجموعه سپاست
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۰۰ - ۱۳۹۶/۱۱/۳۰
تا وقتي كه دشمن دشمن مي كنيم و تمامي توان خود را براي خريد سلاح و تجهيزات جنگي هزينه مي كنيم و مردم داخل كشور در اولويت هاي بعدي قرار داشته باشند وضعيت همين است
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۰۱ - ۱۳۹۶/۱۱/۳۰
و من الله توفیق ....
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۴۵ - ۱۳۹۶/۱۱/۳۰
احسنت !
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۰۲ - ۱۳۹۶/۱۱/۳۰
اینهمه ادعای تولید تجهیزات نظامی، موشک های با برد 2000 کلیونتر داریم. مادامیک از برخورد و مواجه با مشکلات بسیاری ابتدایی ناتوان هستیم بی معنی است و نشان از اهمیت مسئولین نظام به حفظ خود است نه مردم
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۰۴ - ۱۳۹۶/۱۱/۳۰
به شما اگر بالگرد دید در شب که هیچی ماهواره های تصویر برداری دقیق و جاسوسی هم بدن باز هم یک بهانه ای پیدا میکنید. ایراین ها یکی از تنبل ترین آدم های روی زمین هستن. این رو میشه در ادارات و سیستم مدیریت کشور بهخوبی دید. برای گرفتن یک امضا از یک اداره باید 1 ماه پیگیری کنید. کار اداری ساعت 8 شروع میشه اما از 8 تا 10 میخوان صبحانه و چای بخورن. از ساعت 11 تا 2 هم میخوان برای نماز و نهار تعطیل کنن. و بعدش هم باید برن که به سرویس برسن. بعد شما این سیستم رو با یک کشور فقیر مثل تایلند مقایسه کنید که مردم دوشیفت کار میکنن. این کشور زیبا حتی شبها هم فعال است. در بسیاری از کشورها ی دنیا شب ها تازه شروع فعالیته اما در ایران از ساعت 3 بعد از ضهر به بعد همه چی تعطیله بیمارستان، پلیس، اورزانس همه چی
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۰۵ - ۱۳۹۶/۱۱/۳۰
کاش تو ایران به دنیا نمی یومدم. هیچیشو نمیخوام هیچی. نه تاریخ هزارساله اش رو و نه...هر روز از دیروز بدتر. زندگی مون فقط ترس و اندوه. خبرهای بد. سرِ نماز دائما به خدا گلایه می برم. انتقاد هم نمی تونیم بکنیم چون از نظر بعضیها میشیم ضد انقلاب و منافق و ملحد و نامسلمون.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۰۳ - ۱۳۹۶/۱۱/۳۰
حرف دل گفتي / اي كاش در كشوري غير از ايران به دنيا مي آميديم
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۰۷ - ۱۳۹۶/۱۱/۳۰
خیلی چیزا رو فقط در حرف خوب عمل میکنیم . به پای جنگ و مسائل اضطراری برسه اونموقع میفهمیم که چقدر عقب هستیم و همه چی در حد حرف بوده
برچسب منتخب
# قیمت طلا # مهاجران افغان # حمله اسرائیل به ایران # انتخابات آمریکا # ترامپ # حمله ایران به اسرائیل # قیمت دلار # سردار سلامی
الی گشت
آخرین اخبار
قیمت امروز آهن آلات
نظرسنجی
عملکرد صد روز نخست دولت مسعود پزشکیان را چگونه ارزیابی می کنید؟